/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
.:: HJLÆP TIL KABEL FUSK ::.
Fra : ZzorozZ
Vist : 673 gange
50 point
Dato : 04-11-02 20:32

Hay jeg har et lille problem, som SKULLE være nemt at svare på. Eller hjælpe mig med..

Jeg har ca. 50 m LIGE netværks kabel..
Og jeg står og skal bruge et KRYDSET netværks kabel.. Altså et kabel som kan bruges direkte fra computer til computer..
50 meter for jeg alligevel aldrig brug for, så jeg havde tænkt mig at klippe det ud i mindre stykker, og så lave et par KRYDSET netværkskabler ud af det..

Så er problemet bare at jeg ikke kan huske hvilke farver som skal sidde sammen når det er et KRYDSET kabel..
Jeg ved nemlig at det GODT kan lade sig gøre at lave et LIGE kabel om til et KRYDSET kabel..
Så hvis der var en som havde et KRYDSET kabel.. (et kabel som ikke går igennem nogen form for hub eller switch, men direkte fra computer til computer)
Så ville det være rart hvis jeg lige kunne få forklaret hvilke farver som hører sammen i et KRYDSET kabel, måske kunne man lave en lille tegning af de to ender af kabelt. Så jeg kan se forskellen, og derved ændre mit LIGE kabel til et KRYDSET..

Nå men jeg tror jeg fik skåret det ud i pap.. så det SKULLE da være til at forstå..
Så hvis der er nogle som kan hjælpe så skriv lige..
Det ville være totalt iorden hvis vedkommende kunne lave en tegning.. (-:

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-11-02 20:53

Hej ZzorzZ

Farverne er ligegyldige, strømmen kan ikke se den alligevel

Spøg til side svaret på dit spørgsmål finder du finder du her

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=twistedpair

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 20:27
Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-11-02 21:03

hej ZzorozZ,

der er her en side der gennemgår det... "How-to: Do it yourself Ethernet Crossover Cable"... -->
http://www.makeitsimple.com/how-to/dyi_crossover.htm

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 60 point
Dato : 04-11-02 21:11

Du får behov for RJ45 stik, og en specialtang til at klemme stikket sammen med.
Der er 8 ledere i ledningen, og 8 spor i stikket. Du får kun brug for de fire, men det skal være de samme 4 farver i hver sin ende. De andre fire klippes af.

De 8 farver er: orange-hvid /Orange / grøn-hvid / grøn / blå-hvid /Blå / brun-hvid /brun.
Hvis du bruger de første fire farver, i ovennævnte, lægger du de tre første farver i rækkefølge fra spor 1. Med "tappen" i stikket op imod dig: orange-hvid /Orange / grøn-hvid. Hop over to spor, og læg den grønne i.(Der skal nu være to tomme ubrugte spor tilbage) Stikket klemmes sammen.

Nu til den anden ende, hvor du skal krydse:
Du starter nu med grøn/hvid, så den grønne, og som nr 3 den orange/hvide. Hop over 2 spor, og til sidst den orange. Husk igen at have "tappen" på stikket opad medens du arbejder.

Det behøver ikke være disse fire farver du vælger, du kunne godt have brugt de andre fire. Forholdet når du samler stikket, skal bare være det samme.
Tegning kniber det med, men håber forklaringen er god nok.

Kommentar
Fra : ZzorozZ

Dato : 04-11-02 21:41

Det lyder alt sammen meget godt.. Men jeg nåede ikke at købe nogle stik.. Så jeg regnede med at jeg måske kunne klippe det lange kabel midt over og så sætte ledningerne sammen så det passer til et krydset kabel..
Men hvordan gør jeg så DET?

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 04-11-02 23:27

Man eksperimenterer og bruger en masse tid. Her er da et af stederne, man udover et dårlig eller ingen netværksforbindelse, ikke kan få lavet den store katastrofe.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-11-02 23:30

du klipper ledningen over og så finder du ud af hvor de forskelige ledninger høre til
og når du så har fundet ud af det og tegnet det på et stk papir
så afisolere du de forskelige ender i ca 10 mm længde og så snor du de ledninger der høre sammen som tukols også skriver . (evt lodde dem sammen )

når du har gjort det , vikler du isolertape omkring omkring de forkellige ledninger so du har snoet sammen og til sidst vikler du tape omkring de hele så det kommer til at ligne en lang kabel med en pukel

http://www.techadvice.com/tech/R/RJ45.htm
http://www.littlewhitedog.com/reviews_other_00009.asp
http://www.wtvi.com/teks/exchange/crossovercable.html
http://www.kan.org/networking/crossover.html
http://www.cabletron.com/support/techtips/tk0231-9.html
http://www.wickedcases.com/crossover/
http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm

nu har du visnok fået så mange oplysninge at det er umuligt at lave forkert