/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Peder Jensen Bering.
Fra : maj_britt
Vist : 3834 gange
500 point
Dato : 17-11-05 19:24

Så er min far rask igen, og så er jeg klar til at forske videre.

Mine de små sønner kan, på farsiden, føre anerne tilbage til Peder Jensen Bering, og i den forbindelse faldt jeg lige over denne side:

http://sadolins.com/genealogy/pedigree.php?personID=I43084&tree=onetree

Hans forældre skulle være Jens og Inger, MEN jeg bryder mig altså ikke om deres alder ved den fødsel.

Hvem knækker nøden for mig?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-11-05 19:37

Spørg Nikolaj Sadolin nsadolin@hotmail.com

http://sadolins.com/genealogy/showtree.php?tree=onetree

Indrømmer det ser lidt mystisk ud.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 17-11-05 19:42

Hej

Sadolin må vel have nogle kilder der bekræfter det han skriver. f.eks. et skifte eller lignende.

Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 19:58

fra fs

Husband
Jens Pedersen Bering Pedigree

Birth: 1590 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: 1612 , Viborg, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Kirsten Pedersdatter Rimboldtsen Pedigree

Birth: 1590 , , Denmark
Christening:
Marriage: 1612 , Viborg, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Peder Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1613 , Viborg, Denmark
Christening:
Death: 1695
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Pedeer Rimboldtsen Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1615 , Viborg, Denmark
Christening:
Death: Hobro, Randers, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Peder Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1618 , Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Peder Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1622 , Viborg, Denmark
Christening:
Death: MAY 1703 Kobberup, Viborg, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

5. Peder Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1628 , Viborg, Denmark
Christening:
Death: 1704 Skaane, , , Denmark
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 20:08

prøv lige at søge på efternavnet Bering på Fs der er en del med det navn
Husband
Peter Jensen Bering Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Anna Watzon Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Vitus Pedersen Bering Pedigree
Male

Birth: 1653 , Viborg, Denmark
Christening:
Death: 1710
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Hans Pedersen Bering Pedigree
Male

Birth: 1655 , Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Bodil Pedersdatter Bering Pedigree
Female

Birth: 1657 , , Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Bastian Pedersen Bering Pedigree
Male

Birth: 1659 , , Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

5. Mette Pedersdatter Bering Pedigree
Female

Birth: 1660 , Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

6. Stina Pedersdatter Bering Pedigree
Female

Birth: 1662 , , Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

7. Anna Pedersdatter Bering Pedigree
Female

Birth: 1666 , , Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-11-05 23:40

Peder Jensen Bering er født 1550; omkring 1613, omkring 1615, omkring 1624, og anslået omkring 1640, 1665, 1674.

Hvem af dem snakker vi om. Uden at have undersøgt disse navnebrødre, så vil jeg tro at flertallet er i slægt, og i hvert fald den sidstnævnte er efterkommer af den førstnævnte (tipoldebarn).

mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-11-05 07:10

Ham, jeg er ude efter, er født ca. 1550, død 4-5-1591.

Han gifter sig med Kirsten Christensdatter Høg ( 1555 - 1635)

Og ja, som sædvanlig får børn, børnebørn og oldebørn de samme navne.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-11-05 07:32

Senta, tror du Jens Pedersen Bering får 4 sønner med nøjagtig samme navn?

Jeg får vist kam til mit hår med de beringer

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-11-05 09:38

Fra FS der er et par sønner også og ja han kan godt få 4 sønner med navnet peter, peder, der kan jo dø 3 af sønnerne så den sidste bliver opkaldt efter den 1 peter evt med et mellemn avn , men du skal i kirkebågen for at finde den rigtige
fs er ikke til at stole på

Husband
Peder Jensen Bering Pedigree

Birth: 1549 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: 1569 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Death: 04 MAY 1591 , Viborg, Denmark
Burial:

Wife
Kirsten Christensdatter Hogh Pedigree

Birth: 1549 , , Denmark
Christening:
Marriage: 1569 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Death: 23 MAY 1635 , Viborg, Denmark
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-11-05 09:45

du skal i kirkebøgerne de data på fs stemmer ikke helt
Jens Andersen Bering Pedigree

Birth: 1519 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: 1539 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Death: 1579 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Burial:

Wife
Inger Christensdatter Pedigree

Birth: 1523 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: 1539 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Death: 1600
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Christen Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1540 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Death: 1585 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Mads Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1542 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Anders Jensen Bering Pedigree
Male

Birth: 1544 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Death: 1620 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-11-05 12:07

Jeg kommer tilbage til Peter Jensen Bering, og med hensyn til genanvendelse af navne, så er svaret ja, samme navn er set brugt indtil 5 gange i et tilfælde hvor de 4 første døde som spæde. Muligvis kan der være andre eksempler med endnu flere gange brug af samme navn.

Men hermed ser du en særdeles god grund til at skrive så mange data som muligt om de personer man har, hvor man har dem fra og man må gerne foretage en vurdering af om dataene overhovedet kan passe, og i givet fald tilføje sine kommentarer til den registrering man foretager.

Jeg har fundet i hvert fald et eksempel fra DAA 1882, data som var brugt ret ukritisk af Knud Gether, som ellers har gjort virkeligt meget for at dokumentere sine personer og data, data som var brugt af Langholz, der også er ret kritisk med sine data, men som ved en nærmere efterregning simpelthen måtte være umulige. Om jeg fandt en forklaring kan jeg ikke sige, men jeg fandt en mulig forklaring der ikke gav de "konflikter" som Gethers og Langholz's anvendelse af pågældende person bragte.

Pågrund af mangelfulde data, og datidens ret almindelige skik med at opnævne 1. søn efter farfar, 1. datter efter farmor, 2. søn efter morfar, og 2. datter efter mormor har det ofte givet problemer med sikker stedfæstelse af en person.

Der var dog ogsåen anden skik, nemlig at opnævne 1. datter efter mormor, så man fik en "mormorlinje". Så vidt jeg erindrer kaldes den "kognatisk", medens søn, far, farfar kaldes den agnatiske, men der findes noget forklaring om
Agnatisk-kognatisk primogenitur på linket

http://da.wikipedia.org/wiki/Agnatisk-kognatisk_primogenitur

søg eventuelt på disse to ord på www.google.dk

I disse tider er de forskellige lande ved at ændre tronfølgerlovene så også piger kan arve tronen, altså ændrer man fra agnatisk arvefølge til agnatisk-kognatisk arvefølge. D.v.s. pigerne arver selv om der senere kommer en søn (prins).

Der kan altid opstå tvivl og blive brug for at vende tilbage til kilden. Derfor husk at notere så mange oplysninger at kilden kan findes igen.

Stednavne bruges mange steder i Danmark, og i nogle tilfælde optræder samme stednavne også i Sydslesvig, Norge, og Skaane, Halland og Blekinge, alt afhængig af at navnene er noterede med den gamle (oprindelige) danske skrivemåde.

Det kan give anledning til forvirring og dermed forvekslinger. Derfor noter stednavne så entydigt at der ikke opstår den slags tvivl. Nogle navne findes endda i USA, anvendt af danske emigranter.

Kort sagt, så fuldstændige data som muligt.

Held og lykke med Peter Jensen Bering, og sig endelig til hvis jeg skal forsøge at sammenstille nogle data om den ældre Peter Jensen Bering og efterkommere.

Uden at have kikket på eller vurderet omfanget af en sådan opgørelse, så vil jeg dog vurdere at det gøres "smartest" som en samlet fil, enten i gedcom format, eller bedre (fordi gedcom også har sine mangler) som enten BK6 fil eller som Legacy-fil.

Kegacy-filerne er jeg dog ikke helt færdige med at konvertere til endnu. Jeg er nemlig ved at konvertere til Legacy og som nævnt har gedcom sine mangler.

Foreløbigt held og lykke.

MvH

Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-11-05 14:42

Jeg har bestilt en bog om Bering på biblioteket, det kan jo være den bringer mig på rette spor

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 19:57

Vitus Jonassen Bering var en slægtning til latindigteren Vitus Bering (1617-1675)

Lidt videre i Bering-slægten, der VIRKELIG giver mig grå hår i hovedet.

Kan et lyst hoved kaste lys over aner på disse to og finde slægtsskabet?

Digteren skulle være søn af Peder Pedersen Bering og Maren Vitusdatter Brun.

Men ham den opdagelsesrejsende kan jeg altså ikke finde noget på.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 20:07

http://da.wikipedia.org/wiki/Vitus_Bering
Vitus Bering
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg

Vitus Bering Parken
Vitus Bering. MindepladeFor digteren og historikeren af samme navn, se Vitus Bering (digter)
Vitus Jonassen Bering 1681-1741 var en dansk polarforsker. Født og opvokset i Horsens.

Han blev i 1703 hvervet til Peter den Stores flåde og deltog med hæder i Den store nordiske krig. Efter krigen ønskede zaren at udforske og kortlægge Ruslands østlige egne og finde ud af, om der var en landfast forbindelse mellem Sibirien og Nordamerika, og Vitus Bering blev udnævnt til leder af ekspeditionen, der drog af sted i 1725.

I 1728 påviste ekspeditionen, at der var et stræde mellem de to kontinenter, som senere er blevet opkaldt efter ham: Beringstrædet

I 1737 drog han ud på endnu en ekspedition i området for at udforske og kortlægge det nærmere, men på vej tilbage fra Alaska i 1741 var deres forsyninger så knappe, at skørbug hærgede blandt ekspeditionens medlemmer, og adskillige, deriblandt Bering, døde.

[redigér]
Kilder/henvisninger
Vitus Bering. Horsens
[redigér]
Andet
Vitus Jonassen Bering var en slægtning til latindigteren Vitus Bering (1617-1675). Om ham se

Kalliope
Til gengæld var storkonspiratøren Magnus Bering Beringskjold ikke i familie med de to Vitus'er.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Vitus_Bering"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 20:12

tjek du disse sider
http://ustsen.com/hml/ancestry.php?rootid=I2832&chart_style=&PEDIGREE_GENERATIONS=4&box_width=100&ged=hans.ged

Bering, Peder Pedersen + Brun, Maren Vitusdatter

Far 2
Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Margrethe Pedersdatter
Familie med partner:
Maren Vitusdatter Brun
Peder Pedersen Bering
Bodil Pedersdatter Bering
Familie med partner:
Maren Justdatter Saxe
Familie med partner:
Margrethe Frantsdatter

Peder Pedersen Bering ‎(I719)‎
F ca. 1580 -- Bjerring - Bjerring Bye, Middelsom, Viborg, Danmark
D 1655 (Alder omtrent 75) -- Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Fødsel ca. 1580 Bjerring - Bjerring Bye, Middelsom, Viborg, Danmark
Ægteskab ca. 1611 (Alder omtrent 31) Maren Vitusdatter Brun - [Vis familie]
Ægteskab ca. 1627 (Alder omtrent 47) Maren Justdatter Saxe - [Vis familie]
Borgerligt ombud Borgmester mellem 1632 og 1653 (Alder omtrent 52-73) Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Ægteskab 9 april 1634 (Alder omtrent 54) Margrethe Frantsdatter - [Vis familie] Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Universal Identifikator 02AA9B0BC4BB4B57A6EA01F181D85E5F0B4D
Ægteskab Margrethe Pedersdatter - [Vis familie]
Død 1655 (Alder omtrent 75) Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Begravelse 1655 Viborg købstad - Graabrødre Kirke, Nørlyng, Viborg, Danmark

Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Kirsten Christensdatter Høg
Peder Pedersen Bering

Peder Jensen Bering ‎(I728)‎
F ca. 1550 -- Bjerring - Bjerring Bye, Middelsom, Viborg, Danmark
D 4 maj 1591 (Alder omtrent 41) -- Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Fødsel ca. 1550 Bjerring - Bjerring Bye, Middelsom, Viborg, Danmark
Erhverv Rådmand og købmand Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Universal Identifikator B9DAA4A99B3E45B282A95B0E05CBF2373D6C
Ægteskab Kirsten Christensdatter Høg - [Vis familie]
Død 4 maj 1591 (Alder omtrent 41) Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Begravelse Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Peder Jensen Bering
Peder Pedersen Bering
Familie med partner:
Jacob Lauritsen Skriver

Kirsten Christensdatter Høg ‎(I729)‎
F ca. 1555
D 23 maj 1635 (Alder omtrent 80) -- Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark

Fødsel ca. 1555
Ægteskab ca. 1592 (Alder omtrent 37) Jacob Lauritsen Skriver - [Vis familie]
Universal Identifikator E40CBFB11B7A4FC98B9D3885147C4F00D1FA
Ægteskab Peder Jensen Bering - [Vis familie]
Død 23 maj 1635 (Alder omtrent 80) Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark
Begravelse Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark

(F308) Æ ca. 1611
Mor 3
Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Peder Pedersen Bering
Bodil Pedersdatter Bering

Maren Vitusdatter Brun ‎(I721)‎
F 1591 66 -- Ørum - Mollerup, Sønderlyng, Viborg, Danmark
D 12 juli 1626 (Alder 35) -- Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Fødsel 1591 66 Ørum - Mollerup, Sønderlyng, Viborg, Danmark
Ægteskab ca. 1611 (Alder omtrent 20) Peder Pedersen Bering - [Vis familie]
Universal Identifikator D66C2A005007479CA5A607EAA81199164AD8
Død 12 juli 1626 (Alder 35) Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Maren Vitusdatter Brun

Vistus Brun ‎(I2831)‎
F 1525
D efter 29 september 1597 (Alder omtrent 72) -- dræbt ved Sønderlyng Herredsting, Sønderlyng, Viborg, Danmark

Fødsel 1525
Universal Identifikator 71CE87D5A9984F98B9DB0F50A83CE3D754D7
Ægteskab [Vis familie]
Død efter 29 september 1597 (Alder omtrent 72) dræbt ved Sønderlyng Herredsting, Sønderlyng , Viborg, Danmark

Børn
1 Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Maren Madsdatter
Familie med partner:
Anne Lauritsdatter

Peder Pedersen Bering ‎(I2832)‎
F ca. 1616 -- Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark
D ca. 1658 (Alder omtrent 42) -- Øster Snede, Nørvang, Vejle, Danmark

Fødsel ca. 1616 Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark
Ægteskab 1640 (Alder omtrent 24) Maren Madsdatter - [Vis familie]
Ægteskab efter 1652 (Alder omtrent 36) Anne Lauritsdatter - [Vis familie] Øster Snede kirke, Nørvang, Vejle, Danmark
Universal Identifikator DBA03ADC38AF44E69BDA1FD120FF45E24DD1
Død ca. 1658 (Alder omtrent 42) Øster Snede, Nørvang, Vejle, Danmark

‎ (F1060) ‎ Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Peder Pedersen Bering

Maren Madsdatter ‎(I2833)‎
F ca. 1622
D 1652 (Alder omtrent 30)

Fødsel ca. 1622
Ægteskab 1640 (Alder omtrent 18) Peder Pedersen Bering - [Vis familie]
Universal Identifikator 503B02CBC806460183A0FFE08AF5B2A24226
Død 1652 (Alder omtrent 30)

‎ (F1059) ‎ Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Peder Pedersen Bering

Anne Lauritsdatter ‎(I2834)‎
F -- Vejle, Nørvang, Vejle, Danmark
D Ja

Fødsel Vejle, Nørvang, Vejle, Danmark
Ægteskab efter 1652 Peder Pedersen Bering - [Vis familie] Øster Snede kirke, Nørvang, Vejle, Danmark
Universal Identifikator DDD8B29C95504A2CA5DFE9517F6BEE493DAA
Død Ja

Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Anders Jensen Borch
Mette Andersdatter Broch
Andersdatter Broch

Bodil Pedersdatter Bering ‎(I718)‎
F ca. 1620 -- Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark
D Ja

Fødsel ca. 1620 Viborg Købstad, Nørlyng, Viborg, Danmark
Ægteskab ca. 1650 (Alder omtrent 30) Anders Jensen Borch - [Vis familie] Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Universal Identifikator CEAED3B49EE44948B26518C6AB78BB3B24DC
Død Ja

‎ (F305) ‎ Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Bodil Pedersdatter Bering
Mette Andersdatter Broch
Andersdatter Broch

Anders Jensen Borch ‎(I717)‎
F 1610
D mellem 1655 og 1660 (Alder omtrent 45-50) -- Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Fødsel 1610
Ægteskab ca. 1650 (Alder omtrent 40) Bodil Pedersdatter Bering - [Vis familie] Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Universal Identifikator E8B3946D255B4793A68B4AB9B03C094C6B5C
Død mellem 1655 og 1660 (Alder omtrent 45-50) Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Hans Nn
Jørgen Hansen Smed
Familie med partner:
Jørgen Jensen Seerup
Anders Jørgensen Bork

Mette Andersdatter Broch ‎(I2698)‎
F -- Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
D -- Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Fødsel Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark
Universal Identifikator 29309FD2EC754272912D41F0D4F5F17B03EE
Ægteskab Jørgen Jensen Seerup - [Vis familie]
Ægteskab Hans Nn - [Vis familie]
Død Viborg, Nørlyng, Viborg, Danmark

Anetræ
Efterkommeroversigt
Stamtræ
Anehjul
Timeglasvisning
Familie med partner:
Christen Jensen Seerup
Kirsten Christensdatter Seerup

Andersdatter Broch ‎(I687)‎
F ca. 1650
D -- Hvam, Rinds, Viborg, Danmark

Fødsel ca. 1650
Universal Identifikator AF5CA5F8C7E74CD68BE972B5F4670CBA3474
Ægteskab Christen Jensen Seerup - [Vis familie]
Død Hvam, Rinds, Viborg, Danmark

http://ustsen.com/hml/fanchart.php?view=preview&rootid=I721

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 20:13

Ja, Senta, der jeg fandt at de var slægtninge, men mere står der ikke.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 20:16

Ork, den side er pløjet, men jeg har stadig ikek fundet Vitus Jonassen? Bering?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 20:33

http://www.bibliotek.horsens.dk/tilbud/lokalhistorie/bering.asp
Vitus Jonassen Bering
Lokalhistorisk samling råder over en lille særsamling af bøger, der handler om den verdenskendte opdagelsesrejsende Vitus Bering fra Horsens, som er den eneste dansker, der har har givet navn til en ø, et hav og et stræde samt et række - for os danskere ukendte - lokaliteter i Rusland. Vi har desuden samlet nogle links til forskellige sider på Internettet om Bering.

http://www.rusnet.nl/encyclo/b/bering.shtml

Tekster om Vitus Bering
Internetsider
Vitus Jonassen Bering was born in Horsens, Denmark in 1681. He went to sea as a young man and began a long career as a seaman. In 1703, Bering enlisted in the Russian navy. He moved to Russia, where he got married and had children. Apart from a single visit to Copenhagen in 1715, Bering never saw Denmark again.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 20:33

http://www.bibliotek.horsens.dk/tilbud/lokalhistorie/bering.asp
Vitus Jonassen Bering
Lokalhistorisk samling råder over en lille særsamling af bøger, der handler om den verdenskendte opdagelsesrejsende Vitus Bering fra Horsens, som er den eneste dansker, der har har givet navn til en ø, et hav og et stræde samt et række - for os danskere ukendte - lokaliteter i Rusland. Vi har desuden samlet nogle links til forskellige sider på Internettet om Bering.

http://www.rusnet.nl/encyclo/b/bering.shtml

Tekster om Vitus Bering
Internetsider
Vitus Jonassen Bering was born in Horsens, Denmark in 1681. He went to sea as a young man and began a long career as a seaman. In 1703, Bering enlisted in the Russian navy. He moved to Russia, where he got married and had children. Apart from a single visit to Copenhagen in 1715, Bering never saw Denmark again.

http://www.weltchronik.de/bio/cethegus/b/bering.html

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 20:33

http://www.bibliotek.horsens.dk/tilbud/lokalhistorie/bering.asp
Vitus Jonassen Bering
Lokalhistorisk samling råder over en lille særsamling af bøger, der handler om den verdenskendte opdagelsesrejsende Vitus Bering fra Horsens, som er den eneste dansker, der har har givet navn til en ø, et hav og et stræde samt et række - for os danskere ukendte - lokaliteter i Rusland. Vi har desuden samlet nogle links til forskellige sider på Internettet om Bering.

http://www.rusnet.nl/encyclo/b/bering.shtml

Tekster om Vitus Bering
Internetsider
Vitus Jonassen Bering was born in Horsens, Denmark in 1681. He went to sea as a young man and began a long career as a seaman. In 1703, Bering enlisted in the Russian navy. He moved to Russia, where he got married and had children. Apart from a single visit to Copenhagen in 1715, Bering never saw Denmark again.

http://www.weltchronik.de/bio/cethegus/b/bering.html

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-11-05 20:37

Jeg har set en del af de links, og de fortæller det samme, stort set, og ingen forældre...........

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 500 point
Dato : 23-11-05 20:44

Jeg har mistet tråden!!!!
Er det dette du søger?

Vitus Jonassen Bering
Birth: AUG 1681 Horsens, Skanderborg, Denmark
Death: 08 DEC 1741 Bering Island,Commander Islands, , , Alaska
Burial: DEC 1741 Bering Island,Commander Islands, , , Alaska
Father: Jonas Svendsen
Mother:Anne Pedersdatter Bering
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 21:38

Museet der ligger ved siden af Lunden i Horsens har meget materiale om Vitus jonassen Bæring .
far Jonna Svendsen mor født bering , du kan ringe til museet om yderlige oplysninger om deres berømte bysbarn der aldrig kom hjem igen men døde i Rusland ? han fik opkaldt det berømte berings stræde efter sig. alt dette kan du finde på nettet .
der må også være en slægtstavle over forældrene Jonas Svendsen , Anne Pedersdatter Bering, spørg på museet i Horsens
adressen finder du på nettet

Vitus Bering from Basic Data Hasle Nielsen
Birth: 1681 in Horsens, Danmark
Death: 19 DEC 1741 in på Bering Øen i Beringsstræde
Father: Jonas Svendsen Mother: Anne Pedersdatter Bering
Spouse: Anna Christina (Matvejevna) Piilse
Sex: M

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 21:41

http://www.horsensmuseum.dk/

Horsens Museum
Sundvej 1A
8700 Horsens
Tlf. 7629-2350

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 22:45

dette er fra FS, i store træk er det dem du søger den familie høre sammen ikke?
Husband Vitus Jonassen BeringPedigree Birth: AUG 1681 Horsens, Skanderborg, Denmark død Bering Island

Marriage: 18 OCT 1713 Swedish Church, , Viipuri, Finland Death: 08 DEC 1741 Bering Island Burial: DEC 1741 Bering Island

Wife Anna Christina Piilse or MjatvjefnaPedigree
Birth: 1691 , Viipuri, Finland Marriage: 18 OCT 1713 Swedish Church, , Viipuri, Finland Death: About 1749

far og mor til Vitus Jonassen Bering----- Husband Jonas SvendsenPedigree:
Wife Anne Pedersdatter BeringPedigree

forældre til Anne Pedersdatter BeringPedigree ------ Peder Pedersen BeringPedigree Birth: 1616 Of, , , Denmark Marriage: 1640 Of, , , Denmark
Wife Marie Maren MadsdatterPedigree Birth: 1622 Of, , , Denmark Marriage: 1640 Of, , , Denmark Death: 1652
:
Children 1. Mette BeringPedigree Birth: About 1650 Hjarup, Ribe, Denmark Death: 1696

: 2. Magrethe BeringPedigree Birth: About 1652 Horsens, Skanderborg, Denmak

3. Anne Pedersdatter BeringPedigree Birth: About 1654 Horsens, Skanderborg, Denmark Death: 18 OCT 1713

Peder Pedersen Bering Pedigree

Birth: About 1580 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: About 1611 , , Denmark
Death: About 1655 , , Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Maren Vitusdatter Pedigree

Birth: About 1594 Mollerup,Orum, , Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: About 1611 , , Denmark
Death: 12 JUL 1626 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Kirsten Pedersdatter Bering Pedigree
Female

Birth: About 1614 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death: About 1665 , , Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Bodil Pedersdatter Bering Pedigree
Female

Birth: About 1615 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death: About 1650 , , Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Peder Pedersen Bering Pedigree
Male

Birth: About 1616 Viborg, Viborg, Denmark
Christening:
Death: About 1658 Snede, , , Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Vitus Pedersen Bering Pedigree
Male

Birth: 06 OCT 1617 Bjerring,Middelsom, , Viborg, Denmark
Christening:
Death: 20 MAY 1675 , Kobenhavn, Denmark
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 22:53

Det er vel din ?Vitus Jonassen Bering
Husband
Vitus Bering Pedigree

Birth: 1617 Wiborg, , , Denmark
Christening:
Marriage:
Death: 20 MAY 1675
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Anna Slange Pedigree

Birth: About 1620 Wiborg, , , Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Father: Niels Pedersen Slange Family
Mother: Metta Winstrup

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Vitus Bering Pedigree
Male

Birth: 1653 Wiborg, , , Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Jutta Bering Pedigree
Female

Birth: 1654 Wiborg, , , Denmark
Christening:
Death: 1684
Burial:

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 24-11-05 07:43

Tak for svaret modersvilje.

Pudsigt jeg ikke kunne finde ham, ( nok mest fordi jeg ikke lige tog det Jonassen med)

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-12-05 22:05

Hej Majbritt!
Du skriver ikke, hvor han er fra, men har du prøvet at kontakte Niels Bierring Lauritzen, som stammer fra Viborg-egnen?

http://home0.inet.tele.dk/nbl/

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : mim

Dato : 06-12-05 22:55

Hej Majbritt

Har først lige opdaget din tråd om Peder Jensen Bering. Jeg tror at vi har fælles aner, men den Bering slægt er noget af et studium

Har selv lånt flere bøger på biblioteket om Bering slægten. Mine aner er Bering slægten fra Viborg egnen, hvis stamfader var Jens Andersen og (efter sigende) Inger Christensdatter

Deres søn; Peder Jensen Bering, født omk. 1585 gift med Maren Vitusdatter Brun, er mine 8x tipoldeforældre. Min anerækker stammer herefter fra deres datter, Bodil Pedersen Bering

Hvis det har interesse, må du meget gerne skrive til mig. MIn mailadresse er

BEPO@mail.tele.dk

Med venlig hilsen
Bente Poulsen