/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Oldefar Lars fra Malt
Fra : svendgiversen
Vist : 1304 gange
100 point
Dato : 17-11-05 17:20

Jeg er på kørehold med Erling, der nu leder efter sine oldeforældre/tip oldeforældre.

Han er nået frem til denne vielse:

Citat
JORGENSEN, Lars   Age:   32   Marriage
   Wife:   Birgithe Maria Elisabeth JORGENSDR   Age:   26
   Marriage Date:   2 Nov 1816   Recorded in:   Malt, Ribe, Denmark

Ikke meget at gå efter, og begge hedder Jørgensen...

Hvem finder mere om Lars og Birgithe Maria Elisabeth?
Deres børn??
Og nok vanskeligere: Deres forældre, to gange Jørgen med hustruer???

Svend, der ikke anede at både en by og et herred hedder Malt.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 17:34

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Maltbek, , et hus, 29, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Jørgensen, 50 , Gift, , Hmd. tjener ved jordbrug,
Birgitte Maria Jørgensdatter, 45 , Gift, , Hans kone,
Petrine Larsdatter, 9 , Ugift, , Deres barn,
Augusta Amalia Larsdatter, 7 , Ugift, , Deres barn,
?? Lorensen Larsen, 5 , Ugift, , Deres barn,

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, maltbor, , et hus, 30, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Jørgensen, 59 , Gift, , fæsn.?? daglejer, Varning ??
Birgitte Jørgens Dtt., 55 , Gift, , hans kone, Malt
Karen Larssen, 27 , Ugift, , deres dtt., Dito [malt]

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 17:43

Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hind, Nysogn, Nørbye Bye, , Nørbye Bye, 94, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Jensen, 38 , Gift, Husbonde, Bonde og gaardbeboer,
Ellen Nielsdatter, 41 , Gift, Hans kone, ,
Iver Jørgensen, 11 , Ugift, Deres barn, ,
Niels Jørgensen, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Kirsten Jørgensdatter, 7 , Ugift, Deres barn, ,
Jens Jørgensen, 3 , Ugift, Deres barn, ,
Else Kirstine Jørgensdatter, 1 , Ugift, Deres barn, ,
Jens Graversen, 30 , Ugift, -, ,
Anne Cathrine Christensdatter, 19 , Ugift, -, ,

Husband
Jørgen JENSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Mis. Jørgen JENSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER Pedigree
Female

Birth:
Christening: 31 JUL 1791 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 17:47

--------------------------------------------------------------------------------

Lars JøRGENSEN
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 1784 , Ribe, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER Family
Marriage: 02 NOV 1816 Malt, Ribe, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 17:48

Husband
JORGEN LASSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
KAREN PEDERSDR Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. LASS JORGENSEN Pedigree
Male

Birth: 29 FEB 1784
Christening: 03 MAR 1784 Vester Starup, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 110 point
Dato : 17-11-05 17:55

Samtlige personer i husstanden

ribe, Skast, Vester Starup, Sønder Starup, , , 8, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Larsen, 42 , Gift, Mand, Bonde og gaardbeboer,
Maren Pedersdatter, 35 , Gift, Kone, ,
Karen Jørgensdatter, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Peder Jørgensen, 6 , Ugift, Deres barn, ,
Lars Jørgensen, 3 , Ugift, Deres barn, ,
Berent Mortensen, 18 , Ugift, Tjenestefolk, ,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 17:57

Du kan jo søge i folketællingerne & kirkebøgerne på AO, samtidig er der jo FS.osv

Samtlige personer i husstanden

ribe, Slavs, Hejnsvig, Trøllund, , -, 2. Familie, FT 1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Madsen, 37 , gift, Hosbond, Fattig gaardbeboer,
Maren Nielsdatter, 42 , gift, Hustrue, -,
Anna Kirstine Jørgensdatter, 12 , -, Deres datter, -,
Niels Jørgensen, 9 , -, Deres søn, -,
Mads Jørgensen, 6 , -, Deres søn, -,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 18:01

Samtlige personer i husstanden
ribe, Gørding, Hunderup, Hunderup, , Sejstrup, 25, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Claus Hansen, 29 , Gift, Mand, Husmand med Jord og Bødker,
Mette Nielsdatter, 42 , Gift, Hans Kone, ,
Kield Jørgensen, 12 , Ugift, Hendes Barn, ,
Birgithe Jørgensdatter, 8 , Ugift, Hendes Barn, ,
Ester Clausdatter, 3 , Ugift, deres Barn, ,
Jørgen Clausen, 1 , Ugift, deres Barn, ,

Samtlige personer i husstanden
ribe, Vester Horne, Nørre Nebel, Sedding, , -, 42, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jørgen Sørensen, 68 , Gift, Mand, Bonde og Gaard Beboer,
Anne Kathrine Nielsdttr, 48 , Gift, hans Kone, -,
Søren Jørgensen, 29 , Ugift, deres Børn, -,
Kirsten Jørgensdttr, 24 , Ugift, deres Børn, -,
Maria Jørgensdttr, 13 , Ugift, deres Børn, -,
Niels Jørgensen, 10 , Ugift, deres Børn, -,
Birgithe Jørgensdttr, 8 , Ugift, deres Børn, -,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-05 18:37

Hurtig reaktion senta,

FT 1834 og 1845 Det må være dem,
men FT 1787? Den hænger vel ikke sammen med det nedenunder; helt sikkert Lars kone.

Dem fra Starup tror jeg ikke på, og de 3 nederste er vist tvivlsomme?
Jeg må rådføre mig med Erling, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-11-05 18:46

Netop hjemkommen ser jeg du undrer dig over Varning - det gør jeg også, og det eneste jeg synes meningen kan være, må være Varming i Seem Sogn.
Seem sogn ligger SØ for Ribe og S for Obbekær, altså den allersydligste del af Ribe Amt, og så kan jeg jo sagtens, idet jeg er opvokset i Gørding-Malt Herred.
Føler du dig sikker påat jave de oplysninger du skal bruge, eller skal jeg også forsøge mig en anelse. Jeg har allerede kontrolleret at det ikke er nogen jeg har i databasen.
Mange hilsener fra
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-05 19:27

Godt vi har en lokal kendt med, du må naturligvis gerne hjælpe Ejvind.
(Senta finder jo mange, men frasortering er ikke hendes stærke side)
Og sikkert rigtigt med Varming ikke Varning…

Hvad har vi nu:

Tipoldeforældre:
Lars forældre: Jørgen ??? og hustru ????
Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatters forældre: Jørgen Jensen og hustru ????

Oldeforældre
Lars Jørgensen, født 1784 nok i Malt, Ribe, Denmark
Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatter født ca.1789? men døbt 31 JUL 1791?? Malt, Ribe,

Børn, én af dem er nok Erlings farfar eller farmor?
(Hvis vi da har dem alle?? Inclusive beste...???)

Karen Larssen født ca. 1818 i Malt
Petrine Larsdatter, født ca 1825 nok i Malt
Augusta Amalia Larsdatter født ca 1827 nok i Malt
?? Lorensen Larsen født ca 1829 nok i Malt

Lidt uklare navne, men Malt var vel ikke så stor, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-05 21:54

>må være Varming i Seem Sogn.

Er det Varming lige nord for Ribe golfbane? Så har jeg været der...
Kan nogen af børnene være født i Seem sogn??

Når i hvert fald hustruen er født i Malt, og de bor sydpå i Varming ved Ribe i 1834, men er tilbage i Malt i 1840-45,
har de så overtaget ejendommmen (husmandstedet) efter svigerfaderen Jørgen Jensen?
Som vi ikke ved noget om ud over navnet fundet af senta.

Er der en Jørgen Jensen født i Malt eller omegn ca 1760, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-05 22:09

Og lokalkendte, eksempelvis Varla, findes der et Hønneberg der på egnen?
(ud over slottet ved Fredericia).

Mon ikke den unge Lars Jørgensen tjente her i 1801??
Nok ikke langt fra sit barndomshjem???
Nu nærmer vi os måske familiens vugge, Svend
"
ribe, Malt, Folding, Hønneborg, , , 2, FT-1801
Claus Jacobsen, 34 , Gift, Husbonde, Bonde og gårdbeboer,
Kjersten Marie Knudsdatter, 37 , Gift, Hans hustru, ,
Lars Jørgensen, 18 , Ugift, Tjenestekarl, ,
Kjersten Magrethe Sørensdatter, 28 , Ugift, Tjenestekarl, ,
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-05 22:33

senta fandt Jørgensen familien i 1834 og 1845, men ikke i den mellemliggende folketælling 1840.
Her er den med lidt andre navne?
"
ribe, Malt, Malt, Maltbæk mk [Mark], , et Huus, 29, FT-1840
Lars Jørgensen, 53 , Gift, , Dagleier og Fæstehuusmd,
Bergitte Marie Elisabet Jørgensdatter !!, 49 , Gift, , hans Kone,
Auguste Amalie Larsen, 13 , Ugift, , deres Børn,
Theveds Lorentzsen Larsen, 11 , Ugift, , deres Børn,.
"

>Børn, én af dem er nok Erlings farfar eller farmor?

>Karen Larssen født ca. 1818 i Malt
Nok den ældste ikke hjemme i 1840, men kommer hjem igen inden 1845,
mon ikke hun snart bliver gift?

>Petrine Larsdatter, født ca 1825 nok i Malt
Nu har hun så forladt hjemmet, ca 20 år gammel

>Augusta Amalia Larsdatter født ca 1827 nok i Malt
Auguste Amalie Larsen, 13 , Ugift, , deres Børn,
næsten identisk...

>?? Lorensen Larsen født ca 1829 nok i Malt
Theveds Lorentzsen Larsen, 11 , Ugift, , deres Børn,.

Hvad mon han hed rigtigt? Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-11-05 00:11

Lidt spekulativt, men der fandtes faktisk et Hønborg mellem Toftlund og Branderup/Arrild, nogle få kilometer vest for Toftlund. Tror i øvrigt det er ret tæt på Mandbjerg, som var et betydeligt gods i kantren af den meget store skov hvor egnens bøndere gemte sig for de hærgende svenske tropper.

Jeg kan godt huske Hønborg ved Fredericia, men er ikke bekendt med andre, heller ikke Hønneberg, men det kunne da godt være et gårdnavn. Hønborg ved Arrild har faktisk været et større byggeri, formentligt med en vis befæstningsmæssig værdi, men jeg har aldrig undersøgt det så nøje.

Jeg leder videre lidt endnu.

I øvrigt vidste jeg ikke at Ribe Golfbane lå "derude", men det er rigtigt nok lidt syd for Seem.

mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-11-05 00:17

fra efterfølgende link har jeg fundet
http://www.hum.ku.dk/navneforskning/adkomst/b/b002/b007.htm

Hønneberge se *Hønborg, Slot og len

og fra
http://www.hum.ku.dk/navneforskning/adkomst/b/b002/b006.htm

Hönaberg se *Hønborg slot.

Hønborg se også Hindborg.

Hønborg h se Hindborg h.

*Hønborg Slot og len Taulov s, Elbo h

hvilket må afsværge denne mulighed. Det har nok været en meget lille borg(større gård), eller måske er det bare fordi den har ligget i hertugdømmet, at den ikke er med/har fået samme navn.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-11-05 00:40

Jeg har sammenlignet et par FT for Folding sogn, og FT-1801 er eneste FT hvor betegnelsen Hønneborg anvendes. Jeg tror det er en lokal gårdmands galgenhumor de har givet anledning til navnet. Ganske tilsvarende mange andre med lidt "storhedsvanvid" eller lyst til at udfordre den lokale herremand etc.
mvh
eac

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-05 20:01

Erling omtalte på et tidspunkt navneskifte mellem far og søn: Jørgen?- Lars - Jørgen - Lars - Jørgen?

Når nu den ældste i mandslinien som vi kender ifølge senta er: Lars JøRGENSEN Birth: 1784 , Ribe, Denmark
Findes der så en Jørgen Larsen født i Malt eller omegn ca 1760?
tilsvarende nævnt ovenfor på spinnesiden: >Er der en Jørgen Jensen født i Malt eller omegn ca 1760...

Og findes der en (ældste) søn Jørgen Larsen født i Malt eller omegn ca 1820?

Forældrene Lars og Birgithe Maria Elisabeth Jørgensen blev jo gift: Marriage Date: 2 Nov 1816 Malt, Ribe, Denmark
og normalt er det jo den ældste søn der får efternavnet som fornavn...

Ældste fundne datter er jo Karen ifølge:
>ribe, Malt, Malt, maltbor, , et hus, 30, FT-1845
>Lars Jørgensen, 59 , Gift, , fæsn.?? daglejer, Varning ??
>Birgitte Jørgens Dtt., 55 , Gift, , hans kone, Malt
>Karen Larssen, 27 , Ugift, , deres dtt., Dito [malt]

og der er jo langt fra 1816 til 1828...så mon ikke de har mindst én søn: Jørgen Larsen ældre end Karen
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-05 21:53

Jeg har fundet et par mulige unge Jørgen Larsen fra Malt, nok den samme i to folketællinger...
nu mangler vi kun at vise de/han er søn af Lars og Birgitte Marie Elsabet Jørgensen, Svend
"
ribe, Malt, Malt, Maltbek, , en gaard, 11, FT-1834
Jørgen Pedersen, 25 , Ugift, , Gmd.,
Kiersten Magreta Peredsdatter, 19 , Ugift, , Husholderske,
Jørgen Larsen, 13 , Ugift, , Tjenestedreng,
Niels Jespersen, 55 , Gift, , Aftægtsfolk,
Kjersten Jørgensdatter, 58 , Gift, , Aftægtsfolk,
"
Er det ham?
Når han ikke er nævnt i folketællingen fra 1834 ovenfor sammen med Jørgensen familien,
måske fordi han allerede er sent ud at tjene som 13 årig.

"
ribe, Malt, Malt, maltbor, , Præstegaard, 1, FT-1845
C. Petersen, 40 , Ugift, , sognepræst, Wiborg
Jørgen Larsen, 24 , Ugift, , tjenestefolk, Malt
Jeppe Jensen Viig, 29 , Gift, , tjenestefolk, Folding
Hans Nielsen, 15 , Ugift, , tjenestefolk, Folding
Kjersten Larsen, 25 , Ugift, , tjenestefolk, Malt
Karen Andersen, 20 , Ugift, , tjenestefolk, Malt
Karen Mikkelsdatter, 42 , Ugift, , almisselem, Malt
"
Og nok den samme Jørgen Larsen 11 år senere, nu i tjeneste hos præsten...
Er han ældste søn af Lars og Birgitte Marie Elsabet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 14:19

Jeg har nu talt med Erling, der bekræfter sønnen Jørgen Larsen født 1821 i Malt.
Denne søn blev i øvrigt gift med Karen, der tjente på gården (nok præstegården) i 1845.
Den nyere slægt har Erling Jørgensen tilsyneladende styr på…

Hvad har vi så nu: Et slægtled mere en jeg troede
Citat
TipTip Oldeforældre:
Lars forældre: Jørgen måske Jørgensen? og hustru ??
Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatters forældre: Jørgen Jensen og hustru ???

Tip Oldeforældre
Lars Jørgensen, født 1784 nok i Malt, Ribe, Denmark
Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatter født ca.1789? men døbt 31 JUL 1791?? Malt, Ribe,

Oldeforældre
Jørgen Larsen, født 1821 i Malt
Karen, nok Andersen født ca 1825? Hvor?? Hvilke forældre???
Hvor og hvornår mon de gifter sig?

Tip Oldeforældre
Lars Jørgensen, født 1846, mon også i Malt?
Med hustru?? født 18?? Hvor??? Hvilke forældre????

Bedsteforældre
Jørgen Larsen, født 1879, mon også i Malt?
Med hustru?? født 18?? Hvor??? Hvilke forældre????

Erlings far
Lars Jørgensen, født 1911

Hvem finder de manglende ?
Og endnu bedre: Kan vi finde data for de helt gamle Tip Tip, evt. Tip Tip Tip, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 15:59

>Jørgen Larsen, født 1821 i Malt
>Karen, nok Andersen født ca 1825? Hvor?? Hvilke forældre???
>Hvor og hvornår mon de gifter sig?
Det var næsten for nemt, Svend
"
LARSEN, Jorgen   Age:   26   Marriage
Wife:   Karen Auguste ANDERSEN   Age:   22
Marriage Date:   1 Dec 1847   Recorded in:   Malt, Ribe, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 16:17

Erling fortalte jo Jørgen og Karens søn var født 1846,
så det undrede mig at vielsen ovenfor først var 1847...
Men den er god nok: Lars er uægte barn; mon Erling ved det?
"
JORGENSEN, Lars   Birth Date:   22 Jan 1846
Christening Date:   13 Feb 1846   Recorded in:   Malt, Ribe, Denmark
Mother:   Karen ANDERSDR VIBORG
"
og Karen som jeg ikke kunne finde, er nok helt fra Viborg, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 16:25

Den eneste Karen Andersdatter jeg kan finde i Viborg er hende her:
"
ANDERSDATTER ORTING, Karen Marie   Birth Date:   19 May 1825
Christening Date:   23 May 1825   Recorded in:   Viborg, Viborg, Denmark
Father:   Anders MORTENSEN ORTING
Mother:   Else LAURSDR
"
Men ved vielsen hed hun jo Karen Auguste, her Karen Marie Orting,
nok ikke den rigtige Karen Andersdatter, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 17:01

Nu forstår jeg ingenting:
"
ribe, Malt, Malt, Estrupøst, , Potager, 112, FT-1834
Anders Jokumsen, 53 , Gift, , Slagter,
Magrete Pedersdatter, 38 , Gift, , Hans kone,
Else Andersdatter, 15 , Ugift, , Deres barn,
Ane Marie Andersdatter, 12 , Ugift, , Deres barn,
Karen Auguste Andersdatter, 9 , Ugift, , Deres barn,
Ingeborg Andersdatter, 6 , Ugift, , Deres barn,
Jokum Andersen, 2 , Ugift, , Deres barn,
"
Karen Auguste Andersdatter findes altså som slagterdatter på Malt egnen,
ingen tvivl om at det er hende Jørgen Larsen gifter sig med i 1847,
men er det også hende der føder Lars Jørgensen i 1846, næsten to år før brylluppet??

Man kan jo skrive forkerte årstal men vel ikke: Mother: Karen ANDERSDR VIBORG, hvis hun er fra Malt...
Har Jørgen Larsen fået en datter med en anden Karen, næppe;
og tjenespigen Karen som Jørgen "arbejdede" sammen med på præstegården er født i Malt.

Men præsten er fra Viborg, kan det være kommet med? ved en fejltagelse?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 21:33

>Dem fra Starup tror jeg ikke på...

Undskyld denne udtalelse, senta, der er flere Starup og jeg tog fejl; denne lille flække er slet ikke med på mit kort.
(hvor Skast iøvrigt hedder Skads, ikke at forveksle med min hjemby Skals)
Du har måske allerede i dit 5. fund givet os Erlings Tip Tip Tip oldeforældre, jeg gentager:
"
ribe, Skast, Vester Starup, Sønder Starup, , , 8, FT-1787
Jørgen Larsen, 42 , Gift, Mand, Bonde og gaardbeboer,
Maren Pedersdatter, 35 , Gift, Kone, ,
Karen Jørgensdatter, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Peder Jørgensen, 6 , Ugift, Deres barn, ,
Lars Jørgensen, 3 , Ugift, Deres barn, ,
Berent Mortensen, 18 , Ugift, Tjenestefolk,
"
Flot fundet senta; vist eneste Lars Jørgensen i Ribe Amt født i 1784...
mon ikke det er ham, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 20-11-05 00:07

Ikke at forveksle med Sønder Skast, i daglig tale og gennem århundreder kaldet Skast. M.h.t. Jørgen Larsen fra Sønder Starup, så forsøger jeg at sammenstille en oversigt, men det er lidt svært når man som jeg er noget kritisk og hele tjekker, dobbelttjekker og derefter kontrollerer og reviderer endnu en gang eller to-tre.
Anders Jokumsen forekommer rigtig, og jeg har fundet følgende:
Samtlige personer i husstanden
Ribe, Malt, Malt, Estrupøst, , Potager, 112, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anders Jokumsen, 53 , Gift, , Slagter,
Magrete Pedersdatter, 38 , Gift, , Hans kone,
Else Andersdatter, 15 , Ugift, , Deres barn,
Ane Marie Andersdatter, 12 , Ugift, , Deres barn,
Karen Auguste Andersdatter, 9 , Ugift, , Deres barn,
Ingeborg Andersdatter, 6 , Ugift, , Deres barn,
Jokum Andersen, 2 , Ugift, , Deres barn,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden
Ribe, Malt, Malt, Potager et Huus, , Potager et Huus, 98, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anders Jokumsen !!, 62 , Gift, , Inderst og Dagleier,
Magrete Pedersdatter, 45 , Gift, , hans Kone,
Ingeborg Andersdatter, 11 , Ugift, , -,
Jokum Andersen, 8 , Ugift, , -,
Morten Andersen, 6 , Ugift, , -,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Muligvis identisk med nedennævnte:
--------------------------------------------------------------------------------
Husband
JOCHUM ANDERSEN Pedigree
Birth:
Christening:
--------------------------------------------------------------------------------
Wife
SIDSEL ANDERSDR Pedigree
Birth:
Christening:
--------------------------------------------------------------------------------
Children
--------------------------------------------------------------------------------
1. ANDERS JOCHUMSEN Pedigree
Male
Birth:
Christening: 11 FEB 1781 Lejrskov, Ribe, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg tror faktisk at sidste oplysning om Lejrskov kan være rigtig, men efterkontrollen har jeg det lidt svært med.
mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 10:49

Jeg kludrede i det med Erlings olde- og tip oldeforældre…
Her en ny oversigt, og da Erling er morfar får han nummer 4, Svend

Citat
256 Jørgen Larsen, 1745, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
257 Maren Pedersdatter, 1752…
258 Jørgen Jensen, 1749 , ringkoebing, Hind, Nysogn, Nørbye Bye, , Nørbye Bye??
259 Ellen Nielsdatter, 1746…

128 Lars Jørgensen, født 1784, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
129 Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatter født ca.1789? men døbt 31 JUL 1791?? Malt, Ribe,
130 Anders Jokumsen, 1781, Ribe, Malt, Malt, Estrupøst, , Potager
131 Magrete Pedersdatter, 1796…

64 Jørgen Larsen, født 1821 i Malt. Gifter sig først dec 1847 med
65 Karen Auguste Andersen født 1825

32 Lars Jørgensen, født 1846, Uægte barn

16 Jørgen Larsen, født 1879

8 Erlings far Lars? Jørgensen, født 1911

4 Erling

512 og 516 må jo begge hedde Jørgensen? nok født 1715-20??, og hvor???
Tip tip tip tip tip oldeforældre til Erlings barnebarn Mikkel, det kan vi vist godt være bekendt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 12:12

Jeg finder 4 hr. Jørgensen gift i Ribe Amt mellem 1736 og 1746:
"
JORGENSEN, Soren         Marriage
Wife:   Sidsel CHRISTENSDR
Marriage Date:   26 Dec 1736   Recorded in:   Sneum, Ribe, Denmark

JORGENSEN SMID, Paul         Marriage
Marriage Date:   10 Nov 1737   Recorded in:   Darum, Ribe, Denmark

JORGENSEN, Niels         Marriage
Wife:   Kirsten PEDERSDR
Marriage Date:   27 Jun 1741   Recorded in:   Hejnsvig, Ribe, Denmark

JORGENSEN, Hans         Marriage
Wife:   Karen LAUGESDR
Marriage Date:   24 Apr 1746   Recorded in:   Tjaereborg, Ribe, Denmark
"
Sneum er jo tæt ved Skast, en oplagt mulighed for en 5 gange tip oldefar?

Darum kan jeg ikke finde, men vist tæt på min bror, der bor ved Gjéssing, Ejbjerg nord??
Hejnvig er vist for langt væk??? Tjæreborg er igen tæt på, men så har vi et uægte barn mere????

Hvem kan vise om én af disse Jørgensen bliver far til Jørgen Larsen fra Skast, Vester Starup, Sønder Starup født 1745?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 12:42

"Du skev "
Erling fortalte jo Jørgen og Karens søn var født 1846,
så det undrede mig at vielsen ovenfor først var 1847...
Men den er god nok: Lars er uægte barn; mon Erling ved det?

JORGENSEN, Lars Birth Date: 22 Jan 1846
Christening Date: 13 Feb 1846 Recorded in: Malt, Ribe, Denmark
Mother: Karen ANDERSDR VIBORG
og Karen som jeg ikke kunne finde, er nok helt fra Viborg, Svend
Der er 4 med efternavnet Viborg i Ribe tjek selv
Udtræk fra DDD
Amt : ribe

4 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1850
Navn: Kirsten ViborgKøn: K
Alder: 24Civilstand: Gift
Erhverv: Hans KoneFødested: I Det Slevigske
Sogn: MaltHerred: Malt
Amt: RibeStednavn: Maltten Nordremark
Husstands-/familienr: 25Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: C6360Løbenr.: 130

Kilde: FT-1880
Navn: Niels Viborg HermansenKøn: M
Alder: 55Civilstand: Gift
Fødested: Føvling Sogn, Ribe Amt
Sogn: BrørupHerred: Malt
Amt: Ribe
Husstands-/familienr: 116Matr.nr/adresse: Tirslund, et hus
Indtastningsnr: C4639Løbenr.: 734

Kilde: FT-1840
Navn: Johanne Marie Viborg
Alder: 30Civilstand: Gift
Erhverv: hans Kone
Sogn: MaltHerred: Malt
Amt: RibeStednavn: Maltbæk By
Husstands-/familienr: 21Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: C8554Løbenr.: 125

Kilde: FT-1840
Navn: Kirsten Viborg
Alder: 19Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestepige
Sogn: MaltHerred: Malt
Amt: RibeStednavn: Maltbæk By
Husstands-/familienr: 21Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: C8554Løbenr.: 128

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 13:28

Det havde jeg ikke tænkt på. at Viborg kunne være et Navn...

Nok inspireret af præsten:
"
ribe, Malt, Malt, maltbor, , Præstegaard, 1, FT-1845
C. Petersen, 40 , Ugift, , sognepræst, Wiborg ...
"
Gik jeg ud fra at >Mother: Karen ANDERSDR VIBORG var fra Viborg.

Men stadigvæk gifter Jørgen Larsen sig jo med Karen Auguste Andersen næsten to år efter Lars fødsel:
"
LARSEN, Jorgen Age: 26 Marriage
Wife: Karen Auguste ANDERSEN Age: 22
Marriage Date: 1 Dec 1847 Recorded in: Malt, Ribe, Denmark
"
Er Karen ANDERSDR VIBORG og Karen Auguste ANDERSEN samme pige?
Ingen af de 3 fundne frk. Viborg fra Ribe Amt hedder jo Karen Andersen,
men tankevækkende, de er fra MaltNord eller Maltbæk...

Godt set senta, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 13:38

Tilsvarende finder jeg 5 hr. Jørgensen født mellem 1740 og 50 i Ringkøbing Amt,
de er alle fra de to små byer Sdr. Vium og Hemmet i den sydlige del af amtet, godt nok,
men er det i nærheden af: Hind, Nysogn, Nørbye Bye, , Nørbye Bye?? som jeg ikke kan finde??
hvor Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatter sandsynlige far :Jørgen Jensen, født ca 1849, jo stammer fra...
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 13:45

Husband
Jørgen LARSENPedigree

Birth: 26 APR 1821 Malt, Ribe, Denmark
Christening:
Marriage: 01 DEC 1847 Malt, Ribe, Denmark
Wife
Karen Augusta ANDERSENPedigree
Birth: 17 MAR 1825 Matl, , Ribe, Denmark
Christening: 19 MAR 1825 Matl, , Ribe, Denmark
Marriage: 01 DEC 1847 Malt, Ribe, Denmark tror ------jeg er en fejl på FS

Children
1. Karen Augusta JøRGENSENPedigree
Female

Birth: 12 FEB 1859 Malt, Ribe, Denmark
Christening: 27 MAR 1859 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

2. Lars JøRGENSENPedigree
Male

Birth: 22 JAN 1846 Malt, Ribe, Denmark
Christening: 13 FEB 1846 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

3. Karl Adolf Tetens JøRGENSENPedigree
Male

Birth: 21 APR 1848 Malt, Ribe, Denmark
Christening: 28 MAY 1848 Malt, Ribe, Denmark
4. Teodor JøRGENSENPedigree
Male

Birth: 13 AUG 1851 Malt, Ribe, Denmark
Christening: 24 AUG 1851 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 13:54

Nordby ligger i Skats herred

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 13:57

Wife
Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Jørgen LARSEN Pedigree
Male

Birth: 26 APR 1821 Malt, Ribe, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 13:58

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Lars JøRGENSEN Pedigree
Wife
Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER Pedigree

Birth: 1784 , Ribe, Denmark
Christening:
Marriage: 02 NOV 1816 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 14:02

Husband
Jørgen JENSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Mis. Jørgen JENSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER Pedigree
Female

Birth:
Christening: 31 JUL 1791 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 14:04

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Holsted, Fauerschou ??, , , 6, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Jensen, 50 , gift, Manden, Fæstebonde og Huusbeboer,
Else Jensdatter, 42 , gift, Konen, ,
Maren Jørgensdatter, 5 , -, Barn af 1. ægteskab, ,
Elisabeth Kirstine Jørgensdatter, 3 , -, Barn af 1. ægteskab, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 14:05

Fra DDA 1787
Jørgen Jensen, 45 , Gift, Hosbond, Gaardmand,
Kisten Pedersdatter, 41 , Gift, Madmoder, ,
Chisten Marie Jørgensdatter, 17 , Ugift, Deres Barn, ,
Maren Jørgensen, 15 , Ugift, Deres Barn, ,
Kisten Jørgensen, 13 , Ugift, Deres Barn, ,
Per Jørgensen, 4 , Ugift, Deres Barn, ,
Ellen Jørgensen, 2 , Ugift, Deres Barn, ,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 14:07

Jørgen Jensen, 50 , gift, Manden, Fæstebonde og HuusbeboerElse Jensdatter, 42 , gift, Konen
deres datter
Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 18:28

Godt senta, nu har vi jo også Lars' søskende,
de næste indlæg, bortset fra den eventuelle fejl, bekræfter jo det vi har fundet.

Og så har vi to nye bud på Jørgen Jensen...

begge bedre end ham i dit andet indlæg øverst
fra ringkoebing, Hind, Nysogn, Nørbye Bye, , Nørbye Bye, 94, FT-1787
som du angav i samme afsnit som Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER
Christening: 31 JUL 1791 Malt, Ribe, og som vi derfor antog var den rigtige.
(pas på med at blande tvivlsomme og rigtige oplysninger i samme svar).

Da Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER først fødes i 1789 eller 90, kan hun jo ikke findes i FT 1787.
Jeg gætter på ham fra ribe, Malt, Holsted, Fauerschou er den rigtige?? Den næste kan jeg ikke se hvor bor??

Men hvorfra har du de sidste 3 linier, det må jo være de rigtige, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 18:44

Her i det første senta fandt er konen ældst:
"
ringkoebing, Hind, Nysogn, Nørbye Bye, , Nørbye Bye, 94, FT-1787
Jørgen Jensen, 38 , Gift, Husbonde, Bonde og gaardbeboer,
Ellen Nielsdatter, 41 , Gift, Hans kone,...

og i den sidste kun 4 års forskel:
"
Fra DDA 1787
Jørgen Jensen, 45 , Gift, Hosbond, Gaardmand,
Kisten Pedersdatter, 41 , Gift, Madmoder...

Men her passer aldersforskellen:
"
ribe, Malt, Holsted, Fauerschou ??, , , 6, FT-1787
Jørgen Jensen, 50 , gift, Manden, Fæstebonde og Huusbeboer,
Else Jensdatter, 42 , gift, Konen, ,
Maren Jørgensdatter, 5 , -, Barn af 1. ægteskab, ,
Elisabeth Kirstine Jørgensdatter, 3 , -, Barn af 1. ægteskab,
"
Så glem dem fra >Nordby ligger i Skats herred...
Jørgen og Else må være de rigtige, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 20:11

Maren Jørgensdatter, 21 , Gift, Hans kone søster til Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Lindknud, Lindknud, , , 28, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Søren Madsen, 28 , Gift, Huusbonde, Bonde og gaardbeboer,
Maren Jørgensdatter, 21 , Gift, Hans kone, ,
Mads Sørensen, 4 , Ugift, Deres børn, ,
Kiersten Sørensdatter, 1 , Ugift, Deres børn, ,
Mads Madsen, 26 , Ugift, Huusbondens broder, Indsidder og væver,
Mads Sørensen, 67 , Gift, Huusbondens fader, Aftægtsmand,
Maren Madsdatter, 53 , Gift, Huusbondens moder,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-05 21:16

>>Maren Jørgensdatter, 21 , Gift, Hans kone, , i 1801; altså født ca 1780

>Else Jensdatter, 42 , gift, Konen, ,i 1782
>Maren Jørgensdatter, 5 , -, Barn af 1. ægteskab, i 1787 altså født ca 1782

>>>1. Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER Christening: 31 JUL 1791 Malt, Ribe, Denmark

Er hun barn af Jørgen Jensen fra ribe, Malt, Holsted, Fauerschou
i andet ægteskab med Else Jensdatter, er moderen så næsten 46 år ved fødslen?
Er det ikke en høj alder at føde i?

og senta du svarer stadig ikke på, hvor du har disse 3 linier fra:
"
Jørgen Jensen, 50 , gift, Manden, Fæstebonde og HuusbeboerElse Jensdatter, 42 , gift, Konen
deres datter
Birgitte Marie Elisabeth JøRGENSDATTER
"
Da Jørgen var 50 og konen 42 år, var Birgitte Marie Elisabeth jo endnu ikke født, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 22:46

konklusion fra denne folketælling 1787 moderen
Else Jensdatter findes ikke i 1801sikkert død i barselseng ? det gør manden derimod, ?
Samtlige personer i husstanden
ribe, Ribe, Seem, Høhm By, , , 69, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Jørgensen, 32 , Gift, Husbonde, Bonde og gårdsbesidder,
Kiersten Jensdatter, 37 , Gift, Hans kone, ,
Maren Jensdatter, 1 , Ugift, Deres datter, ,
Maren Jørgensdatter, 28 , Ugift, Husbondens søster, Knipler,
Anna Jørgensdatter, 26 , Ugift, Husbondens søster, Knipler,
Jørgen Jensen, 66 , Enke, Husbondens fader, Nyder ophold,

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Holsted, Fauerschou ??, , , 6, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Jensen, 50 , gift, Manden, Fæstebonde og Huusbeboer,
Else Jensdatter, 42 , gift, Konen, ,
Maren Jørgensdatter, 5 , -, Barn af 1. ægteskab, ,
Elisabeth Kirstine Jørgensdatter, 3 , -, Barn af 1. ægteskab, ,

-------------------------------------------------------------------------- ------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-11-05 22:51

ved ikke om det er rigtig

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 20-11-05 23:48

Sognenummer sted(DK) sogn, herred, amt
8865   Nørby (DK) Fjaltring Sogn, Vandfuld Herred, Ringkøbing Amt
8827   Nørby (DK) Gørding Sogn, Hjerm Herred, Ringkøbing Amt
8739   Nørby (DK) Husby Sogn, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt
8859   Nørby (DK) Hygum Sogn, Vandfuld Herred, Ringkøbing Amt
8763   Nørby (DK) Ny Sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt
8750   Nørby (DK) Rindum Sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt
8770   Nørby (DK) Sønder Lem Sogn, Bølling Herred, Ringkøbing Amt
8759   Nørby (DK) Tim Sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt
8751   Nørby (DK) Velling Sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt
8855   Nørby (DK) Venø Sogn, Skodborg Herred, Ringkøbing Amt
8751   Nørby Bæk (DK) Velling Sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt
8850   Nørby Gaarde (DK) Nees Sogn, Skodborg Herred, Ringkøbing Amt

Altså adskillige Nørby'er i Ringkøbing amt
mvh
Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-11-05 00:34

Nord for Kongeåen og ud mod Vadehavet ligger Vilslev Sogn, dernæst følger Darum, Sneum med et ganske smalt stykke, så Tjæreborg sogn, og endeligt den sydøstligste del af byen Esbjerg der omfatter adskillige sogne. I den Nordvestlige del af Esbjerg ligger Gjesing sogn som var en del af Brøndum kommune (i 1970 sammenlagt med Esbjerg kommune).

Der er fra Darum til Gjesing ca. 15-20 km i luftlinie fra SØ mod NV. N-NV ligger i ca. 5 km. afstand Tjæreborg, og yderligere ca. 5 km. N-NV Skads. Sneum sogn fylder et ret smal stykke ude ved vadehavet, men ligger ellers ret Nord for Darum, og Sneum sogn har grænser til Vadehavet-Tjæreborg-Skast-Vester Nykirke-Bramming-Darum følgende urets retning. Esbjerg fylder efterhånden et stort areal og strækker sig adskillige kilometer fra fra den ene bygrænse til den anden bygrænse. Formentligt svarende til afstanden fra drejet ved Kegnæs til Nordborg, og i hele Øen Als' bredde.
Hjalp det på geografien ?
mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-11-05 00:38

46 år ER en høj alder at føde i, men dog ikke så usædvanlig. Man fik jo mange børn, var "i øvelse", og man hyppige nedkomster er der et eller andet med hormonbalancen som jeg ikke kan gennemskue, men i hvert fald var såvel min mormor, som mir farmor 45-46 år inden de fik det sidste barn, og det var i det 20. århundrede (mellem 1928 og 1943) - idet min mors forældre er en halv generation yngre end min fars forældre. Det er derfor jeg kun føler mig som en halvgammel efterlønner.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-11-05 00:59

"Tilsvarende finder jeg 5 hr. Jørgensen født mellem 1740 og 50 i Ringkøbing Amt,
de er alle fra de to små byer Sdr. Vium og Hemmet i den sydlige del af amtet, godt nok,
men er det i nærheden af: Hind, Nysogn, Nørbye Bye, , Nørbye Bye?? som jeg ikke kan finde??"

Der ligger et Nørby i Nysogn, og mellem Nørby og Hemmet-Sønder Vium ligger hele Ringkøbing Fjord - den er ret stor, og man skal derfor udenom. I Vest ligger den øde Holmsland Klit med gennemløbet ved Hvide Sande. Nu om dage med bro, og i den østlige side ligger et af landets største vandløb, nemlig den meget vandrige Skjern Å. Nu om dage med bro. Men man har da kunnet sejle, men kun med små fartøjer idet navnligt den sydlige del af Ringkøbing Fjord et noget lavvandet. I øvrigt med et meget rigt fugleliv på Tipperne (øer så store som mange mindre sogne, og som ligger i fjordens sydlige ende).

Med hensyn til de forskellige personer, så er der ret mange hvor jeg ikke kan følge/finde nogen sammenhæng med "de sikre", så indtil videre er jeg stort set "stået af", men forsøger på egen hånd om jeg kan finde andre sammenhænge, og det ligger foreløbigt ret tungt.

Men jeg ønsker jer fortsat "god jagt".
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-05 13:05

Endnu en Jørgen Jensen mulighed, fundet af senta...godt søgt.

men "ved ikke om det er rigtig": betyder vel, at der er tale om to del oplysninger,
fundet hver sit sted. Igen Pas På med at angive forskellige oplysninger i samme svar.

>så er der ret mange hvor jeg ikke kan følge/finde nogen sammenhæng med "de sikre"...
Ja Varla, dette spørgsmål er blevet for langt og for uoverskueligt...

Eksempelvis har senta ud over den første Jørgen Jensen fra Ringkøbing Amt
nu fundet hele tre andre i Ribe Amt langt tættere på.

Så tak for dit store arbejde med at lokalisere Nørby, Hemmet og Sdr. Vium,
men vi får nok ikke brug for at søge videre der i denne omgang...

Jeg vil nu vise de resultater vi har fundet til Erling.
Er der basis for videre undersøgelser vil jeg stille nye overskuelige delspørgsmål:
Jørgen Larsens, Jørgen Jensens og evt. Jokumsen familierne...
Måske også ægtheden af Erlings oldefar?

Foreløbigt tak også til senta, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-11-05 16:53

Du skriver
så er der ret mange hvor jeg ikke kan følge/finde nogen sammenhæng med "de sikre"...

hvem er sikker på de oplysninger du har stykket sammen , fundet er de rigtige ???
alle oplysninger skal tjekkes i kirkebøgerne , jensen og jørgensen er almindelige navne hvem der er hvad osv. er gætterier og ikke andet.

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-05 17:37

Det var ikke mig, men Varla der skrev dette, men rigtigt; det er ikke mere sikker end vore kilders pålidelighed.
Jeg ved Erling har været på arkiver, han må nu sammenligne med sine fund. Selv i kirkebøgerne kan der jo være fejl.

I det næste spørgsmål udelader vi alle de "usikre" oplysninger, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-05 06:59

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : leneflink

Dato : 08-02-07 21:12

jeg kan godt se at det er 1½ år siden men
svar på:
ribe, Malt, Folding, Hønneborg, , , 2, FT-1801
Claus Jacobsen, 34 , Gift, Husbonde, Bonde og gårdbeboer,
Kjersten Marie Knudsdatter, 37 , Gift, Hans hustru, ,
Lars Jørgensen, 18 , Ugift, Tjenestekarl, ,
Kjersten Magrethe Sørensdatter, 28 , Ugift, Tjenestekarl, ,

jeg slægtsforsker selv i gården Hønborg i Nr. Bølling Folding sogn.
altså en lille gård samt en lidt større hedder begge Hønborg.
Det lokahistorike arkiv i Holsted her mere om gården.

lene flinchk@hotmail.com