/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjernelse af alger fra et tag med tagpap
Fra : steenfibiger
Vist : 7445 gange
220 point
Dato : 16-11-05 21:36

I en række med 6 rækkehuse fra 1962 med et eternitskiffertag fik vi i fællesskab for 3 år siden lagt tagpap (underpap og overpap) oven på det oprindelige tag af et professionelt tagdækningsfirma og har 10 års garanti på tagbelægningen. Men ligesom på eternitskiffertaget begynder der nu også at vokse alger på vores tagpap. Vi har en tagryg af zink og zinktagrender, som er ca. 6 år gamle. På det oprindelige tag havde jeg lagt et kobbertråd op på tagryggen af mit eget hus, og det tror jeg mindskede problemet uden at zinktagrenderne blev tæret mere hos mig end hos de andre.
Hvad skal vi gøre for at hindre de mange alger? Der er træer i nærheden af husene.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-11-05 22:00

man ser ofte på nordsiden af et tag, at det er grønt. på samme måde som mos altid gror på nordsiden af et træ. det behøver ikke kun at være træerne, der er skyld i det, men de kan helt sikkert være medvirkende til problemet.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-11-05 22:32

Hvad skal vi gøre?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 16-11-05 22:36

I kan muligvis vaske taget med en moppe dyppet i en stærk klorinopløsning. Klorin dræber ihvertfald alger,men om det er en god løsning ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-11-05 22:43

Det ved jeg sku ikke...men det gør dem her http://www.tagrens.dk/

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-11-05 22:49

den her er vist bedre..der er ligefrem et "spørgehjørne" http://www.jydsktagteknik.dk/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-11-05 23:17

Hvad med at punke tagfirmaet?

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 17-11-05 09:32

Hej steenfibiger

På siden :
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm#h11

findes nogle generelle råd om bekæmpelse af alger og mosser.
Det er væsentligt at man benytter godkendte midler. Man må f.eks. ikke anvendes det
af txv foreslåede klorin.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Genvej

Dato : 17-11-05 10:22

Jeg brugte Boracol .

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-11-05 10:28

Boracol er vel beregnet til træværk? og ikke til tagpap?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 220 point
Dato : 17-11-05 11:11

spørg et firma, der arbejder med rengøring af tag, hvad de bruger. det kan blive en dyr fornøjelse for dig, hvis du bruger noget forkert. et paptag er ikke som hård tagbelægning modstandsdygtig over for stærke sager, og man skal også tænke på miljøet. desuden er et paptag noget nær det dyreste tag du kan få, så vær lidt varsom.
du skal også forvente, at der vil blive nogle aflejringer af alger med tiden. et paptag er meget ru, og derfor holder detrigtig godt på skidtet, og det gør det jo heller ikke lettere at skrubbe det rent. alle tage får lidt patina med tiden, og så længe det ikke er skadeligt for taget, må man vel acceptere at det er sådan. du bliver jo heller ikke selv ved med at være som ny, så se det som en charme i stedet for som et problem

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 17-11-05 15:36

hej
jeg bruger 32%eddikesyre ca1-10 blanding med vand
bruger det på beton og træ
ca tre uger efter er de væk
om det virker på tag pap ved jeg ikke
men prøv på et lille stykke

Kommentar
Fra : Genvej

Dato : 18-11-05 09:10

Man skal ju helt klart ikke bruge mer gift æn nøden kræver.Ring forhandleren tel.75825033 så håber jeg at du blir tilfreds.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 19-11-05 09:03

Hej 1133

Du anbefaler et middel, der er ulovligt at anvende. Eddikesyre er ikke godkendt
til formålet.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-01-06 17:41

Tak for svaret trimare46.