/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan Landspolitikerne lære noget af dette~
Fra : arne.jakobsen
Vist : 550 gange
50 point
Dato : 15-11-05 23:32

Nu da samtlige stemmer efterhånden er talt op, synes jeg at et spændende billede tegner sig. De politikere der viser stor vilje til at samarbejde bredt, uanset at de selv har absolut flertal, er de der har fået de største sejre. Befolkningen viser altså at den er godt og grundigt træt at partipolitik og grøftegravning. Var det en ide for folketingspolitikerne at kigge lidt mere på hvordan realpolitik føres i kommuner og amter og så lære lidt af det?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 15-11-05 23:51

Nej
Kommunalpolitik er uden store visioner/linjer. Derfor kan man samarbejde på tværs af partier. Den vildeste beslutning drejer sig alligevel om hvorvidt en buslinje skal have 2 eller 3 afgange i timen... Vælgerne er tæt på beslutningerne.
På landsplan er det nødvendigt at fastholde et fokus på ideologien bag partiet. På den måde er det lettere for vælgerne at få et nuanceret billede af den politik der føres. Hvis eller vælgerne kan tage sig sammen og se ud over enkeltsager... Som de alligevel ingen indflydelse har på.
Gav det mening, eller skal jeg stave det for jer...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-05 00:03

Hej Palle - Uden i øvrigt at kommentere din kommentar (det vil jeg trygt overlade til andre), ville det klæde dig om du på din profil skrev lidt om dig selv. Ellers er det lidt vanskeligt at vide, udfra hvad man skal vurdere dine kommentarer. Det er faktisk vores eneste mulighed for at vide hvorvidt du kan tages alvorligt eller blot er et "Fizz" i en hornlygte.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-05 00:05

P.S.: Udtrykket "En FIS i en hornlygte" har ikke noget med en PRUT at gøre, men beskriver lyden af en flamme der går ud. Derfor "En fi i en hornlygte". Ha

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 16-11-05 00:06

Jeg er nødt til at sige, at jeg som udgangspunkt er enig med palle22. Det er langt mindre beslutninger (ikke nødvendigvis mindre væsentlige - men generelt mindre).

Det er jo ikke for ingenting, at man i mange år har sagt, at SF's borgmester Flemming Christensen (Vejle) er den bedste venstre borgmester, som Vejle nogensinde har haft.

Faktisk har Vejle 700 mio i kassen !!! Havde det været landspolitik med en SF'er i spidsen, havde det formentligt været underskud

Lokalpolitik handler langt mere om fornuft og samarbejde - der er typisk kun i få tilfælde være grund til at "trække partifarven frem".

I landspolitik er konsekvensen af beslutningerne langt tungere. Derfor får ideologi og grundlæggende synspunkter meget mere at sige. Det betyder ikke, at man ikke skal samarbejde - og kigger man på stemmeafgivelserne, bliver ca. 85% af alle afstemninger vedtaget med meget store flertal. Men når forskellene ligger på det ideologiske, vil det altså ofte være svært at lave samarbejde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 05:54

Jeg tvivler.

Der er nogle mennesker, såvel på Kandu som ude IRL som beviseligt aldrig vil være i stand at lære af hverken egne eller andres fejltagelser.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-05 08:59

Samfundet er under hastig forandring, og det er de bevæggrundene, som styrer, hvordan borgerne afgiver deres stemmer på også. Ideologierne er af lagt mindre betydning, både ved valg til kommuner og til folketing. Vælgerne vælger i langt højere grad person end parti. Mange vælgere stemmer da også på forskellig partier ved kommunalvalg og folketingsvalg, hvilket indikerer, at personen er om ikke vigtigere, så i hvert fald ligeså vigtig, som partiet.

At vælgerne stemmer på de kandidater, som står for et bredt samarbejde burde være en naturlig reaktion. Et snævert samarbejde giver jo ikke holdbare beslutninger på sigt.

Vi ser for tiden et snævert samarbejde i folketinget, hvor V,C og O med snævre forlig vedtager f.eks. strukturreform og folkeskolelov. Det betyder, at store beslutninger kan tages i en fart, da de ikke skal forhandles bredt til et bredt forlig..Spørgsmålet er blot hvor holdbare disse løsninger er, ved et systemskifte?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-11-05 09:06

Klumme, hvad er det, der gør, at du mener, at du kan tillade dig at være nedladende over for alt og alle?

Er det det, at du her på siden kan gemme dig bag et nick name?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-11-05 09:11

jeg er meget enig med dig, arne. i hvert fald på et punkt. tiden er løbet fra partipolitikken. hvis alle politikerne tog deres øjenbind af, og kiggede sig omkring og fandt ud af, hvordan verder i virkeligheden er skruet sammen, ville vi nok se nogle ganske andre politiske beslutninger.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 10:58

viviborgen.

ALT og ALLE????

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-11-05 11:12

klumme, forstå budskabet eller lad være....jeg gider ikke deltage i ordkløveri.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 11:19

viviborgen.

Jeg havde ikke tid til at gøre det færdigt, så lad mig fortsætte nu. Jeg kan forstå at du som visse andre, både IRL og på Kandu lider af "rædslen for at stå alene med et synspunkt" og derfor benytter ordvalget ALT og ALLE, på trods af, at der reelt er tale om mindre end 5 personer. Tankevækkende.....

Dernæst..... Lad mig belære dig om, hvis du ikke ved det, (og det gør du øjensynligt ikke) så er Kandu netop opbygget så enhver legalt kan vælge at være anonym. At nogle vælger at udstille sig med div. mailadresser tlf.nr. mv. er deres eget valg, men skal ikke bruges til at bebrejde at andre bare vælger at følge de regler der er for Kandu.

Hvis du har problemer med at kommunikere med anonyme brugere, så har jeg et godt råd til dig...... Find et sted at lufte dine meninger, hvor man ikke må være anonym. SEED (så enkelt er det)

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-11-05 11:25

Problemet er ikke, at du vælger at være anonym. Problemet er, at du er uforskammet og anonym. Det er sgu for nemt Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 11:36

Øhhh hvad skulle forskellen være......uforskammet - anonym/ikke anonym?? Lad mig undtagelsesvis indvi dig i lidt af mit privatliv.... Jeg er på Kandu (anonym) lige som jeg er IRL (ikke anonym)

Jeg kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade - Så er der ikke så meget at misforstå

Og det med det uforskammede er da vist set med "forurettedes og evt. fans" øjne.

Når jeg kigger mit indlæg fra denne tråd igennem, (det som åbenbart fik hidset dig op) har jeg svært ved at se noget uforskammet i det.

Kan vi blive enige om, at der er nogle mennesker både her og IRL, der beviseligt har svært ved at lære af egne såvel som andres fejltagelser???

Det tror jeg godt vi kan blive enige om, så hvori ligger det uforskammede??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 11:39

Afslutningsvis...

Kan vi ikke blive enige om ovenstående, så er jeg bare anonymt uforskammet - i dine øjne, og måske lidt fleres. Det lever jeg fint med

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 16-11-05 12:19

Jeg må sige, at jeg er meget uenig, Vivi.

Til kommunalvalg er ideologi ikke særligt udpræget - her tæller personen - i virkeligheden engagement og fornuft.

Men det er ikke nok til folketinget - der er ideologi en væsentlig faktor. Dybest set har du jo 3 fløje i folketinget: "De røde" (fra radikale og mod vest), som jo reelt er orienteret mod socialisme (altså noget i retning af staten frem for individet = højere skatter og flere centrale økonomiske beslutninger), "De blå" (venstre - som jo efter min mening er noget på kant med deres ideologi eftersom de jo faktisk mere går efter neutralisering af skatter end direkte at sætte dem ned - og som må siges at være et "hertil og ikke længere med socialismen parti" = Neutrale skatter - decentralt forbrug men med ret hård centralt max. styring) og "de højre grønne" (konservative - som vel i dag er de reelle liberalister "Pengene har det bedst i borgernes lommer" - skatten ned - mindre offentligt forbrug).

For mange af os er de ideologier så væsentlige, at det er for risikabelt at stemme på en fornuftig person fra et "modsat rettet parti" - for selv om en person er fornuftig, risikerer man jo, at det alligevel er partiets ideologi, som bliver kørt bagefter.

Eksempler: Lykketoft.... vel en af de klogeste personer, der nogensinde har siddet i folketinget - og som økonomisk set var ganske fornuftig - men alligevel sidder i at parti ledet at Nyrup .... - og i et parti, der var ved at ødelægge natosamarbejdet under Anker.... må indrømme, at det er svært at stemme på sådan en mand - risikoen for partiets indflydelse er simpelthen for høj....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-05 13:24

Jeg tror ikke bare, at befolkningen er trætte af partipolitik......men af politik i det hele taget.

og med hensyn til hvor stemmerne er placeret tror jeg på, at det ikke er med henblik på at støtte bestemte partier, men derimod personer uanset hvilket parti de tilhører.
Og så kan man kalde det sympatistemmer mod nogen der erklærer sig villige til bredt samarbejde.......jeg tror så mere at det er med den tanke for øje, at uanset hvem der stemmes på, så er politikerne villige til at give køb på egne overbevisninger og indgå samarbejde med "hvemsomhelst" bare for at få indflydelse.

Et tydeligt eksempel på det, så man ved kommunevalget sidste gang, her i byen.

Venstre havde fået de fleste stemmer, og det var oplagt hvem der skulle indgå samarbejde og hvem der skulle være borgmester.
men på et "formiddagskaffemøde" hjemme hos en Konservativ politiker hvor et par socialdemokrater mødte op medbringende...nej ikke rundstykker men rævekager, blev den nye venstreborgmester kuppet af en konservativ vendekåbe........udsigten til at han selv blev lovet (og fik) en borgmesterpost mod at skifte side så det blev socialdemokraterne der stadig "regerede byen" var alligevel for fristende...... så i stedet for at støtte Venstre som lovet, blev han nikkedukke for socialdemokraterne.........dog med retten til at kalde sig borgmester, og nok den mest ukendte, anonyme, intetsigende en af slagsen byen nogensinde har haft

Og det var jo ikke det borgerne ville, så havde de nok placeret deres stemmer andetsteds.
Så politik (kommunalpolitik) tror jeg der er mange der ikke længere har den store respekt for, ikke partipolitisk i hvert fald.

Og derudover synes jeg næsten det mest fornuftige i denne tråd er

Citat
Dernæst..... Lad mig belære dig om, hvis du ikke ved det, (og det gør du øjensynligt ikke) så er Kandu netop opbygget så enhver legalt kan vælge at være anonym. At nogle vælger at udstille sig med div. mailadresser tlf.nr. mv. er deres eget valg, men skal ikke bruges til at bebrejde at andre bare vælger at følge de regler der er for Kandu.

Hvis du har problemer med at kommunikere med anonyme brugere, så har jeg et godt råd til dig...... Find et sted at lufte dine meninger, hvor man ikke må være anonym.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 13:52

En parallel til Dovas rævekagebageri

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=321146

Denne Karin Falkencrone blev for 4 år siden røvrendt af Venstre, og nu hævner hun sig. Op i pederesen med hvor vælgerne har sat deres kryds LOOL. Hvem sagde politik...... Gud fader bevars.......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-05 14:50

Ja, det er efterhånden svært at tage politik særlig seriøst, hvilket ordspillene i disse overskrifter viser lidt om:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=321189

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-05 18:58

Ja og så er det ikke engang løgn.

Det er det man kalder demokratiets spilleregler..... bare stil med knap 130 underskrifter (har jeg hørt i radioen), så kan man stille op til kommunalvalget.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 16-11-05 20:53

Kære Arne, jeg mener din iagttagelse er forkert.
PampeR(itt), vandt stort og konstituerede sig (ganske som forventet) SMALSPORET øh smalt.
De Røde kunne have regnet det ud, men det var de for naive til.
Der er kun to slags socialister i København,
1. dem der er dumme nok til at tro på beRitt
2. den der er kynisk nok til at udnytte dem der er dumme nok

I Vejle havde man en rigtig samarbejds SF´er, og han blev vraget.

Modsat blev Roskildes "skolelederslagter" selv slagtet.

Så alt i alt: det ville være skønt om du havde ret Arne, men jeg synes ikke det ser sådan ud.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-05 00:35

Tak for svaret viviborgen. Andre kommentatorer har også fat i noget rigtigt, men jeg synes at du skal have point for dit klarsyn (ikke at forveksle med Åndernes Magt?)

P.S.: Jeg har brugt lang tid på at forfatte et svar og en tak til ALLE, men det forsvandt. Havde desværre ikke gemt en kopi og jeg gider ikke igen. Sorry Guys&Dolls. Men tak for deltagelsen. Ingen kommentarer er ulæst. Hyg jer. Hilsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-11-05 00:39

Kan du se hvad jeg "sagde" viviborgen...... nogen lærer ikke af deres fejl LOOL

Citat
Havde desværre ikke gemt en kopi

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 18-11-05 00:41

af det kan man lære, at alt kan ske på kandu, så:
1. skriv svar
2. marker svar
3. tryk crtl c
4. send svar

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-05 00:50

HunSen -> Mit svar var langt, der var mange kommentarer der skulle besvares, så jeg nåede ikke til dit pkt. 2.

Fuck det. Det er for sent. Men Du kan da lige få min kommentar på din kommentar. Dine første betragtninger kan jeg ikke bruge til noget, de er FOR præget af dine egne holdninger. Det var ikke DET mit spørgsmål lagde op til. Altså personlige politiske meninger og udtryk. At du så slutter at med at blive lidt mere seriøs er da OK. Om vi så er enige eller ej er igen i dette spørgsmål hamrende ligegyldigt.

Andre har også brugt tråden til at fremkomme med egen politik istedet for at forholde sig til spørgsmålet.

IKKE alle men nogle. Men til alle seriøse svarere: Tak for deltagelsen.