/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
import af trailer til danmark
Fra : svak
Vist : 7976 gange
100 point
Dato : 15-11-05 20:27

hej

jeg overvejer at købe en båd i tyskland, og der følger en ohlmeier 2000mt trailer med.

hvordan er mulighederne for at få sådan en trailer synet i danmark, og hvad gør man rent praktisk?

nogle spørgsmål kunne være

- køre på tyske plader fra grænsen?
- forsikring indtil den er synet?
- henvendelse til alm. synshal?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-05 20:43

Du sørger for at få trailerens originale tyske registreringsattest med, og så udfylder du en synsanmeldelsesblanket (fås på det lokale motorkontor, og så kører du til syn med den, hvor der udfærdiges en dansk registreringsattest.

Du må muligvis godt køre med den hjem til Danmark:

"Såfremt det udenlandsk indregistrerede påhængskøretøj er standardtypegodkendt af anerkendt udenlandsk myndighed, og såfremt vogntoget overholder gældende (danske) krav til største bredde m.v"

M.h.t. forsikring, er det jo ansvarsforsikringen på din bil (tillægsforsikring for trækkrog, der hæfter hvis du laver en skade på noget)

Og så skal traileren selvfølgelig være typegodkendt:

Regler om typegodkendelse

Alle motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer hertil skal som hovedregel være typegodkendt eller godkendt ved syn, før man må køre i dem på de danske veje.

Køretøjer uden typegodkendelsespligt
Følgende køretøjer kan synes og tages i brug uden typegodkendelse:
Personbiler til højst ni personer (føreren medregnet)
Varebiler (tilladt totalvægt på højst 3500 kg)
Motorcykler
Knallerter
Traktorer
Motorredskaber
Påhængs- og campingvogne, som er forsynet med påløbsbremser eller ikke er forsynet med bremser
Påhængsvogne til traktorer og motorredskaber
Andre påhængsredskaber end campingvogne
Blokvogne og mobilkraner
Ved import af brugt person- og varebil , motorcykel eller påhængs- og campingvogn er der nogle lempelser, når det drejer sig om dokumentation af, om køretøjet opfylder de regler, som gælder i Danmark. Dette gælder bl.a. for køretøjer, som har været registreret mindst tre måneder i et EU-land eller EØS-land (Norge, Island, eller Lichtenstein) eller Schweiz. Reglerne er nærmere forklaret i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit 14.02.2.

Forskellige former for typegodkendelser
Der findes fire forskellige former af godkendelser, og hvilken godkendelse, man skal bruge, afhænger bl.a. af, om man kun skal have godkendt et enkelt køretøj eller en hel serie. Indehaveren af en godkendelse har pligt til at oplyse Færdselsstyrelsen om ændringer på køretøjet, som kan have betydning for godkendelsen.
Standardtypegodkendelse, omfatter flere ens, seriefremstillede, helt færdigopbyggede køretøjer. (For tiden normalt varebiler og påhængs- og campingvogne). Godkendelsen kan ske på baggrund af enten en ansøgning eller en anmeldelse. Det er kun køretøjsfabrikanter eller deres repræsentanter (importører), der kan få standardtypegodkendt et køretøj.
Anmeldt EF-typegodkendelse, omfatter flere ens, seriefremstillede, helt færdigopbyggede køretøjer, hvor køretøjet i sin helhed er EF-godkendt (For tiden normalt personbiler, motorcykler, knallerter og traktorer). Det er kun køretøjsfabrikanter eller deres repræsentanter (importører), der kan anmelde en EF-typegodkendelse.
Typegodkendelse, omfatter flere ens chassiser. Godkendelsen kan ske på baggrund af enten en ansøgning eller en anmeldelse. Det er kun køretøjsfabrikanter eller deres repræsentanter (importører), der kan få typegodkendt et køretøj.
Godkendelseserklæring, omfatter et enkelt chassis. Godkendelsen kan ske på baggrund af enten en ansøgning eller en anmeldelse.
De samlede regler om godkendelse af køretøjer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer.

mvh dova