/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DVD/CD kan ikke åbne
Fra : TheOsirisDK
Vist : 361 gange
50 point
Dato : 15-11-05 17:50

Hi. Min pops har fortiden et problem med at hverrken hans DVD ELLER CD drev kan åbnes... Hverken fra et program eller ved fysisk at trykke på "åbne"

Han har før haft problmer med ikke at kunne læse DVD'er plus da det skete samtidig med begge tyder det på at det er Windows/Virus

Kandu sige mig hvad der KAN være årsagen?

(BTW, med den der lille pind kan man stadig godt åbne, så der er ikke noget galt med dem)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 17:54

Få maskinen renset for skidt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-05 18:01

Nu er det jo nok ikke en software årsag hvis han ikke kan åbne den på åbn knappen! Hvis han går ind i bios kan han så åbne den med knappen? Så er det ikke en virus!

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 15-11-05 18:02

Duh... ja ja... men hvis nu nogen viste hvilket skit specifikt der var tale om ville det måske ikke være en lige så stor opgave...
(han er ikke så meget preformatering)

Jeg prøvede også at starte i fejlsikker tilstand, stadig samme problem.
Så, hvis det er vira, så er det noget der sidder ret dypt...

(btw, min pops spurgte mig lige hvorfor nogle mapper/filer er med blå skrift i Windows XP? - bare et lille sidesprng)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 18:04

Har du kørt en chkdsk?

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 15-11-05 18:14

er der en instalations cd-rom med dvd-drevet kunne han jo lige prøve at geninstallere programmet til drevet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-11-05 18:15

Det samme er sket for mig to gange - begge gange var det drevet, der var gået i stykker og måtte udskiftes...

So sorry

Vaxen

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 15-11-05 18:46

Hmm... det sidste gør ikke så meget, har selv lige fået ny comp (GF7800GT, AMD3500+Venice, ASUSA8N)
vil imorgen prøve at skifte ud og c om det hjælper

Men det at det skete SAMTIDIG kunne tyde på det var noget software mæssigt

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-11-05 19:55

det kunne også tyde på at din pc er blevet overbelastet F.Eks hvis pc'en har været tændt i tordenvejr og strømmen er gået.
hilsen Chrazqx

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-05 12:41

Mapper og filer med blå skrift er komprimerede filer! Sandsynligvis security updates som windows har valgt at komprimere så de fylder mindre!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-05 12:42

og kunne du åbne drevet hvis du gik ind i bios? Hvis ikke er det en hardwarefejl!

Accepteret svar
Fra : kettedk

Modtaget 25 point
Dato : 25-11-05 22:13

Måske er det et firmware-problem?

Forkert firmware til forkert drev kan godt ødelægge drevet.

//Kettedk

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 25-11-05 22:18

det har virket i snart 3 år. Jeg ved det er gammel, men at de begge dør SAMTIDIG virker mærkeligt.
Han har dog fundet en midlertidig løsning; tilsyneladende virker den fint hvis der i forvejen sidder en cd i. Hvis den lukkes uden en cd kan den ikke åbnes og skal åbnes manuelt med den der lille pind ting...

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 12-12-05 17:42

Hmm... har sat den til på min.
Alt sammen virker fint, kan sagtens læse DVD/CD'er...
Men hvis ikke der sidder en CD/DVD i i forvejen kan den simpelthen ikke åbne og jeg må hen med stangen og åbne manuelt.
Hvis der sidder en i virker alt fint?!?!?!?

Så det kan ikke være fysisk, på den anden side efter at have skiftet computer kan det heller ikke være softwareren.... :-{

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 04-10-06 18:38

Fik aldrig løst mysteriet men tak for tippet om firmware