/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk i toilettet
Fra : bublebee
Vist : 7619 gange
100 point
Dato : 15-11-05 13:54

Nogen der har et godt tip til, hvordan vi fjerner kalk fra vores toilet.
Der er kalk i bunden hvor vandet er, og så er der en stribe ned af toilettet også. Vi har prøvet kalkfjerner og limelite mm.....

Hjælp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-05 13:57

Prøv med citronsyre, som kan købes i Matas.

Det har jeg med held brugt.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 15-11-05 13:58

Køb en flaske ren Citronsyre hos Matas. Det er et pulver som I så hælder direkte i vandet. Opløsningen skures så på kalken der forsvinder efter få behandlinger. Citronsyre er også det aktive stof i kalkfjerner og limelite m.m. der betaler I bare en formue for en tynd opløsning. Husk at lade citronsyren virke et par timer inden I skyller ud. Hilsen

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-11-05 14:00

Er du sikker på det er kalk og ikke okkeraflejringer?
Hvis det er kalk så læg et stykk køkkenrulle på den stribe og gennemvæd det med toiletrens,lad det sidde et par timer, så skulle kalken gerne være opløst og lige til at vaske af.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-11-05 14:01

Ja det er Kalk :)

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 14:14

Citronsyren virker, lad den sidde natten over, hvis der er meget kalk. Du kan også købe citronsyre hos superbest, superbrugsen og sikkert også andre supermarkeder.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-11-05 14:36

Et godt gratis råd

Tøm den for vand-sæt stykker af køkkenruller fast de steder hvor kalken er-væd stykkerne godt med klorin sørg for at stykkerne sidder helt fast og tæt-luk brættet og lad det sitte en lille døgns tid

Så skulle det være væk

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-11-05 14:49

Klorin virker absolut ikke som kalkfjerner.På ingen måde som kalkfjerner. Klorin er et desinfektionsmiddel og et afblejningsmiddel. Men ellers er det rigtigt med køkkenrulle. Brug dog derefter et afkalkningsmiddel.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-11-05 14:52

Nu har jeg lige gjort overstående på min toilet i Weekenden og den står som funkende ny

Brian

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-05 14:55

Klorin virker ikke på kalk, men det gør citronsyre.

Hvis der er meget kalk i kummen, så kræver det også lidt knofedt. Hvis toiletbørsten ikke kan klare det, så brug køkkensvampe.

Men tøm ikke kummen for vand, hvis du vil bruge citronsyre. Det kommer til at stinke hvis det skal "stå" i længere tid uden vand.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 15:08

Jeg har i mange år brugt klorin, med god virkning, men er for nylig gået over til citronsyre, og det virker endnu bedre, vi

har købt en stor portion til næsten ingen penge, og kommet det over på en plasbeholder, og har til de næste mange år.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 15:09

Jeg bakker op. Klorin virker ikke på kalk. Klorin er en base lige som kalk og en base skal neutraliseres med syre. Derfor er citronsyren det rette middel. Andre syre vil også kunne løsne kalken, men nogle udvikler giftige dampe andre lugter af h...til. Det gælder f.eks. for eddikesyre.

Briani, hvis klorin har hjulpet på dit toilet var det måske ikke kalk der var problemet. Det kan også være at kalken er blevet bleget af klorinen, så den er blevet hvid som kummen, men neutraliseret det er den ikke. Du vil sikkert opleve misfarvning i toilettet hurtigt igen, fordi kummen er ru af kalk.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 15:21

Jeg vil lige tilføje, at man ikke kan nøjes med citronsyre, som rengøringsmiddel til toiletkummen. Toilettet er det sted i hjemmet, hvor der er flest bakterier og det er ikke alle bakteriet der dør af citronsyre. Derfor skal syren fjerne kalken så bakterierne ikke har så mange gemmesteder i den ru kalk og et bakteriedræbende middel skal bruges til bakterierne. Oppe under skyllekanten kan der samle sig mange 'spændende' ting. Tag et spejl og kig. Det fjerner citronsyren ikke.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-11-05 15:30

Nu tænker jeg lige, at jeg vil "Nasse" lidt på denne tråd - håber du kan tilgive mig Bublebee

Nogen vi har både kalk og okker i et ældre toilet - hvordan fjernes okker så?
Afblegning med klorin kan man jo altid gøre, men jeg vil da gerne have det helt væk...

Vaxen

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 15-11-05 15:42

Går ud fra efter alle de gode råd du har fået, at kalken er fjernet
Men det er nok så vigtigt, at du fjerner årsagen til det. Hvis kalken sidder nedaf siden indvendigt tyder det på at din cisterne ikke lukker tæt...... Rens bunden af cisternen for kalk, eller udskift membramen, så slipper du for kalk i bunden.
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-05 15:42

Okkeren vil som oftest rasle af sammen med kalken, når man har sat eddikefugtet toiletpapir eller køkkenrulle hele vejen rundt i kummen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 17:02

Det er korrekt. Okkerdannelse skyldes højt jernindhold i vandet. Det er faktisk en form for rust. Rust fjernes også med syre

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-05 17:11

Og okkeren sætter sig ofte i kalken. Det er jo samme siven af vand, som ved fordampning aflejrer begge dele.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-05 17:13

Men for at forhindre gentagelser og for at mindske på vandregningen vil det være en god ide at skifte bundpakningen i cisternen, så der ikke siver en sagte vandstrøm ned 24 timer i døgnet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-05 17:15

I forbindelse med pakningsskift vil det være godt at skure med eddike og grøn skuresvamp i bunden af cisternen, så ventilsædet bliver rent og glat.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-11-05 17:23

Okker består af forskellige mineralsalte,dog hovedsalig jernsaltet (2FeO3).
Det fjernes nemmest med citronsyre.
Brug aldrig konsentreret stærke syrer (saltsyre,svovlsyre) da de ødelægger porcelænets overflade.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-11-05 19:48

Du kan gerne bruge citroncyre, men det bedste er eddikesyre. Du lægger toaletpapir eller køkkenrulle i toalettet der kalken er, og væder det med eddikesyren. Så tager du plast film over toalettet for at lukten ikke skal genere for meget.Lad det stå natten over.
alimak

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-11-05 19:50

txn:
Saltsyre ødelægger porcelænets overflade, skriver du, hvordan mon det går til ???

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-05 20:55

Glasur eller porcelæn tager ikke skade af saltsyre, men en faldstamme af støbejern kan blive ætset igennem, hvis man fremturer. Porcelæn er på grund af sin kemiske modstandsdygtighed meget benyttet i WC-kummer, vaskekummer og til digler i kemilaboratoriet. Men glasuren tager skade af groft skurepulver. Jeg havde en gang en hustru, som fremturede med det resultat, at WC-kummer og håndvaske efterhånden blev mere og mere ru, så det blev mere og mere vanskeligt at holde dem fri for kalkafsætninger. Hun ER skiftet ud!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-11-05 21:07

pbp_et
Det var vel ikke alene fordi hun brugte skurepulver du skiftede hende ud ha ha ha .

Jeg havde een engang, der brugte toiletrens på bl. batteriet i håndvasken, med det resultat,

at forkromningen røg af, ja, hun røg sgu også ud, det manglede da bare.

Og med hensyn til saltsyre, jeg siger ikke, det er det absolut hurtigste, til at fjerne kalk med,

men pas lidt på, hvis i finder på at prøve. Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-05 21:17

Jeg har med stor interesse læst de mange gode råd.Og kan kun sige:Brug for guds skyld IKKE SALTSYRE.
Som gammel murer "elsker" jeg saltsyre som et vidundermiddel til mange ting.Jeg forgreb mig på vores toilet med det.
Uha,det er effektiv,kalken er lynhurtig væk.Men den var der hurtigt igen.Okay,en ny gang syre.Pludselig stod vandet op til brættet når der blev skyllet.Handsker på,fingre op i vandlåsen.Den var fuldstændig lukket til.Saltsyre ANGRIBER glasuren og gør den ru.(Jeg er næsten sikker på der er en form for kalk i glasuren).Så begynder du med saltsyre,kan du godt se dig om efter en ny toilet.B R U G eddikesyre,det er og bliver nr.et.

Hilsen Mosebaek.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-05 21:39

CITRONSYRE er og bliver nr. 1

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-11-05 21:44

Mosebaek:
Kunne vi få at vide HVAD det var der stoppede vandlåsen til???

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-05 21:49

Okay,lad gå,det skal ikke skille os ad.Citronsyre er måske ligeså god som eddikesyre.Meeeen,bare IKKE SALTSYRE.
Det kan jeg sige af egne smertelige erfaringer.
Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-05 22:03

Ja, Keldd.
Det var ikke BÆ,hvis det er det du tænker på.Jeg tømte lokummet for vand og så i med syren,og lod det stå nogle timer.
Det er nok til at glasuren er angrebet og bliver ru.Næste gang er der kommet et vist lag kalk,i vandlåsen som jeg ikke
observerede før den ikke rigtig kunne skylle ud.For at føje spot til skam,startede vi med at bestille slamsuger,da jeg i
begyndelsen troede det måtte være rør eller brønd det var galt med.Sikke en redelighed.Derfor:ALDRIG SALTSYRE.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-11-05 22:18

Mosebaek.
Hvis du havde ladet det stå i 20sekunder, var kalken væk, og toilettet fint.

Men lad være at forsøge nogen af jer, man skal vide hvad man har med at gøre.

Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-05 23:14

Fuldstændig enig,Keldd.Af skade bli`r man..........

Hilsen og godnat.En ny dag truer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 16-11-05 14:13

Ja, eddikesyre eller almindeligt husholdningseddike er ok til at fjerne kalk med - men prøv at bruge toilletrens og toilletbørsten lidt oftere ( f.eks. flere gange ugentligt eller mere) så får du ikke så mange problemer med at toillettet kalker til, der er ikke noget så godt som forebyggelse...

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:06

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-06 15:51

Det var så lidt, håber at det virkede og var billigt nok.