/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-installation til vaskemaskine
Fra : mmoel02
Vist : 8399 gange
50 point
Dato : 15-11-05 09:03

Jeg er lige flyttet ind i en ny lejlighed. På badeværelset er der rør, så der kan tilsluttes en vaskemaskine, men der er ingen el-installationer. Varmemesteren sagde, at vi bare kunne trække en forlængerledning til soveværlset og bruge en af kontakterne i dette rum. Kan det virkelig passe? Jeg har meget lidt forstand på sådanne ting, men er det ikke noget med, at en vaskemaskine skal tilsluttes jordforbindelse, og skal den ikke tilsluttes et specielt stik?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 09:15

Du har selv fuldstændig ret, der skal være jordforbindelse på, stikket er trebenet. Sikken en besked du der har fået,

i værste fald, kan det komme til at koste dig livet

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-05 09:16

Nogle vaskemaskiner kan sagten tilsluttes 230V - men der skal være jordforbindelse. Så få du en installatør ud og sæt et stik op med jord.

mvh berpox

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-11-05 10:10

Du hat måske et 230volt stik med jordforbindelse ude i køkkenet. Det kan du i så fald bruge. Husk at din forlængerledning også skal være 230volt type.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 15-11-05 11:33

Der MÅ ikke tilsluttes fast installation i badeværesle det må kun tisluttes til f.eks barberemaskin?? det er ikke tilladt ifølge stærkstroms regl.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-05 11:43

Såfremt der forefindes et fejlstrømsrelæ (HFI) i lejligheden, må man godt have en vaskemaskine på badeværelset

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-05 12:03

Coliniiii - det er da noget vrøvl.

Både lamperne ved spejlet, i loftet osv. er da en del af den faste installation på et badeværelse!

Så hvorfor MÅ den ikke det? Voksne og børne, katte, edderkopper osv. er jo beskyttet via både jordforb. og HPFI relæ ...
og elektrikeren sætter sikkert stikket tilpas højt oppe på væggen (jf. fordkrifterne) - derfor vil det også være en umådelig god idé med en særskilt installation/gruppe netop beregnet for vaskemaskinen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 15-11-05 12:54

Hej allesammen!
Tak for svarene! Det er noget lidt underligt noget, at varmemesteren siger, at jeg kan tilslutte vaskemaskinen fra et andet rum, når det ligefrem kan være livsfarligt. Det har jeg bestemt ikke lyst til! Som studerende på SU er det nok for dyrt for mig at få en elektriker ud, så det ender nok med, at jeg bare bruger møntvaskeriet længere nede ad vejen.
Venlig hilsen Merle

Kommentar
Fra : txn

Dato : 15-11-05 13:06

Dit køleskab er sandsynligvig tilsluttet med jordforbindelse.Dette stik kat så bruges til en vaskemaskine vha. dobbeltstik med jord elled direkte. Køleskabet kan godt holde kulden,hvis du ikke åbner det i de ca 3,5time det varer for en kogevask(95)-230volt.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 15-11-05 13:15

: berpox
Ang installation i badeværlse har man tænd/sluk til lys i gangen (udenfor) badeværelse! hvis ikke, er det ikke lavet rigtige. med badeværelse mener jeg vådrum dvs. der er bruse eller badekar. lyset i loftet skal være vandtæt og øvrige belysning skal mindst vær 2 mtr. væk fra vandkilde. Med hensyn til afløbet er det ikke strømførende eller??

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-05 14:04

Colinii - selvfølgelig er det lavet rigtigt - også hvis afbryderen sidder i "vådrummet". Som du selv er inde på, så har det noget med zoner at gøre ~ derfor - elektrikeren ud og kigge på det, og se om det kan lade sig gøre på lovlig vis at etablere et udtag med ekstrabeskyttelse.

LK har med sin OPUS 74 en flot serie afbrydere/stikkontakter beregnet for montering i bl.a vådrum.

Men mmoel02 skal under ingen omstændigheder følge varmemesterens "råd" ... det er helt hul i hovedet!

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-05 14:26

Glemte lige, at det er lavet rigtigt, når blot der også er udført potentialudligning til de metalliske rørforbindelser (og evt. jernarmering i gulv/vægge) til/fra vådrummet.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 15-11-05 14:45

Tak for svaret berpox.