/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Guldsmed Svendsen i København
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 1772 gange
100 point
Dato : 14-11-05 22:22

Andreas Svendsen, guldsmed i Assens, døbt 16. oktober 1780 i Kundby kirke, Horns herred. Gift 26. oktober 1805 i København, Sokkelund herred med Juliane Christine Thor, født 2. april 1786, døbt 15. april 1786 i Holmens kirke, konfirmeret 1802 i Holmens kirke. Datter af sergent Ole Christensen Thor og Karen Olesdatter Dröbach.
Andreas Svendsen var i lære hos Johan Frederik Schiødt i Odense fra 1796 til 1802.
Ved deres vielse stod der i Holmens kirkebog LAK 3-7987 7/13-366, nr. 1-21-32:
Corpulerede af og hos Hr. Provst Hiort, d. 26de Octob 1805. Brudevielse i huset efter Kongelig tilladelse. Hr. Andreas Svendsen Guldsmedesvnn. (ulæselig militærforkortelse) Juliane Thorsen – Jomfrue.
Brudgommens Forlover Holm. Brudens Forlover Thor.

Den ældste søn er Peter Christian Svendsen, snedkersvend, født 27. juni 1806 i Assens købstad, Båg herred, konfirmeret 1821 i Assens kirke. Gift med Sophie Magdalene Rieffesthal, født ca. 1801 i Søllested s., Båg h., død mellem 1845 og 1850 i Skt. Peders Stræde 146, Københavns Nørre Kvarter. Datter af sognepræst Carl Frederik Rieffesthal og Marie Elisabeth Fog.
Han var i snedkerlære fra 1. januar 1822 til 1. januar 1826. Familien boede fra før 1845 til efter 1850 i Sankt Peders Stræde 146, 3sal til gården i Københavns Nørre kvarter.

Den mellemste søn er Ole Christian Thor Svendsen, snedker, født 2. september 1811 i Assens købstad, Båg herred, konfirmeret 1825 i Assens kirke.
Han var i snedkerlære fra 19. april 1827 til 1. januar 1830.

Den yngste søn bliver boende på sydfyn, resten af sit liv.

Jeg tror de er rejst til København i starten af 1830erne.
Jeg mangler oplysninger om deres videre liv – er der nogle der kan hjælpe mig ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-05 09:24

En ældre Rieffesthal, måske præstens far?

[cita]
RIEFFESTHAL, Johan Peter   Christening
   Gender:   Male
   Christening Date:   25 Oct 1759   Recorded in:   Odense, Odense, Denmark
         Collection:   Sankt Knud; Den Danske Folkekirke
   Father:   Johan Baltazar RIEFFESTHAL
[/citat]

En svag start inden vi skal hen og stemme, mest for at komme med på indlægs listen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-05 12:07

Lidt bedre, nu hovedstaden, men ikke godt med konens forstand, Svend

Citat
kbhv, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I,
Sankt Peders Stræde No. 146, Tredie Sal, F2, 1070, FT-1845

Peter Christian Svendsen, 37 , Gift, , Snedkersvend, Asssens
Sophie Magdalene Rieffesthal [Svendsen], 44 , Gift, , Hans Kone, Søllested ved Assens
Kommentarer: "Forstanden frarøvet, Varighed 5 Aar. For nærværende Tid paa Bistrup"

Dorthea Margrethe Hemmingsen, 23 , Ugift,
Bestyrer de Hrr. Ramsings & Stenders Fyrtøjs-dsalg, Odense’’

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 15-11-05 23:29

Peter Christian Svendsen er i 1850 bosat samme sted, men som enkemand. Hvad er der videre sket med ham - hvilket sogn er hans kone død i?
Hvad med hans bror Ole?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-05 13:38

Jeg finder kun én (ældre) Peter Christian Svendsen i hovedstaden, der også er snedker,
og ingen Ole Christian Svendsen eller Thor Svendsen...

Men er overskriften ikke misvisende: >"Guldsmed Svendsen i København"?
Faderen var Guldsmed på Fyn, ikke sønnerne; begge snedker-svende??

Er du sikker på Ole også rejste til hovedstaden?
Juliane Christine Thor... skal det ikke være Thorsdatter, eller er Thor kun kaldenavn??
Er du sikker på Ole hed Thor med h???

Du nævner en 3. søn, men ikke hvem?
Hvis han blev på Fyn og ikke skal efterrsøges, hvorfor så nævne ham??

Svend, der nok ikke kan hjælpe dig ret meget med dette spørgsmål,
men måske kan andre, hvis de får de rigtige oplysninger...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 20:33

Kommentarer: "Forstanden frarøvet, Varighed 5 Aar. For nærværende Tid paa Bistrup"
jeg ved ikke hvor hvad Bistrup er men muligheden for hun er død der er tilstede

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-05 21:58

Jeg gætter på Bistrup er et sindsygehospital? Som det nok hed dengang??
Og ja, hun dør, som Finn også skriver, mellem de to folketællinger i 1845 og 1850, hvor hendes mand er enkemand.
Herefter kan jeg ikke spore snedkersvend Peter Christian Svendsen.

Heller ikke hans bror, også snedker uddannet, Ole Christian Thor Svendsen, finder jeg nogetsteds i hivedstaden,
derfor mine tvivlsomme spørgsmål ovenfor, Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 16-11-05 22:01

Grunden til at jeg kalder det Guldsmed Svendsen i København er at jeg savner guldsmed Svendsen i København. Hvis jeg viste hvor han var bosat i København, evt. også hvor han døde, kunne jeg tjekke evt. skifte og af den vej finde hans sønner. Jeg ved at den ældste søn også flyttede til KØbenhavn, men har ikke fundet hans død og evt. børn.
Sønnen Ole ved jeg ikke hvor flytter hen, men jeg tænkte at det var nærliggende at han også var drevet østover.
Om Juliane Christiane skal benævnes Thor, Tor eller Thorsen kan jo skifte. Jeg har et par FT hvor hun næves Thor og Thorn samt hendes vielse hvor det er Thorsen.
Om hun er død på Bistrup vil jeg undersøge, men muligheden er i høj grad til stede.
Er der nogen der ved hvilket sogn Bistrup hører under. Bistrup hører under åndsvagforsorgen sammen med Skt. Hans hospital og er/var ejet af Københavns kommune.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 22:15

fra denne side
http://www.sns.dk/Odsherred/vandrefl/108bidstrup.htm
Avnstrup modtagecenter. Københavns Kommune åbnede den 9. april 1940 et stort tuberkulosesanatorium i Bidstrup Skovene. De brystsyge skulle ud i den friske luft i smukke, rolige omgivelser. Sanatoriet blev i 1963 omdannet til en plejeafdeling under Skt. Hans Hospital.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 22:16

fra denne side
http://www.sns.dk/Odsherred/vandrefl/108bidstrup.htm
Avnstrup modtagecenter. Københavns Kommune åbnede den 9. april 1940 et stort tuberkulosesanatorium i Bidstrup Skovene. De brystsyge skulle ud i den friske luft i smukke, rolige omgivelser. Sanatoriet blev i 1963 omdannet til en plejeafdeling under Skt. Hans Hospital.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 16-11-05 22:23

Er der forskel i datoerne for folketællingerne i forskellige sogne og amter inden for samme år??
F.eks. Nørre kvarter i København PC Svendsen benævnes enkemand. Samme år Sankt Jørgensbjerg sogn, Sømme herred lever hans kone på Bidstrupgaard.
FT-1850. Sankt Peders Stræde 146, 3 sal til gården. Nørre kvarter, København
Peter Christian Svendsen, 44, Enkemand, snedkerswend, Assens
FT-1850. Skt. Hans hospital paa Bidstrupgaard, Sankt Jørgensbjerg, Sømme herred, Roskilde amt
Magdalene Sophie Svendsen, F. Rieffensthal, 55, Gift, snedkersvend Peter C. Svendsens kone, Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 22:32

Hun kan være død inden folketællingen i københavn 1850

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 22:37

Her er folketællingen fra 1845& 50
? hvad dato er folketællingen foretaget i Roskilde og København
Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde: FT-1850 Kildehenvisning: 249
Navn: Magdalene Sophie Svendsen,F. Rieffensthal Køn: K
Alder: 55 Civilstand: Gift
Erhverv: snedkersvend peter c. svendsens kone
Fødested: Kjøbenhavn
Sogn: Sankt Jørgensbjerg Herred: Sømme
Amt: Roskilde Stednavn: skt.hans hospital-paa Bidstrupgaard
Matr.nr/adresse: hospital
Antal familier/hus: 1 Handicaps: Patient fra sit 48.ende aar
Indtastningsnr: C5034 Løbenr.: 1607

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde: FT-1845 Kildehenvisning: Side 256
Navn: Magdalene Sophie Svendsen, Født Reffenthal
Alder: 55 Civilstand: Gift
Erhverv: Patient. Snedkersvend Peter Christian Svendsens hustru
Fødested: København
Sogn: Sankt Jørgensbjerg Herred: Sømme
Amt: Roskilde Stednavn: Sct. Hans Hospital på Bidstrup gård
Husstands-/familienr: 221
Antal familier/hus: 12
Indtastningsnr: B7651 Løbenr.: 1251
Kommentarer: Sygdommens varighed: 7 år. Fritliggende.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 22:57

fra FS er det dine ???
Husband
Andreas Svendsen Pedigree

Birth:
Christening: 16 OCT 1780 Fjelsted, Odense, Denmark
Marriage:
Death:
Burial:

Father: Peder Svendsen Family
Mother: Anna Jacobsen

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Juliane Kristine Thor Pedigree

Birth: About 1784 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Peder Christian Svendsen Pedigree
Male

Birth: 01 JUL 1806 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Karen Olie Svendsen Pedigree
Female

Birth: 25 APR 1809 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Ole Christian Thor Svendsen Pedigree
Male

Birth: 02 SEP 1811 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Anton Jacobinus Svendsen Pedigree
Male

Birth: 09 AUG 1815 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

5. Andreas Julius Svendsen Pedigree
Male

Birth: 29 AUG 1819 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

6. Ane Marie Svendsen Pedigree
Female

Birth: 01 NOV 1821 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

7. Johan Peter Adelhart Svendsen Pedigree
Male

Birth: 03 AUG 1825 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

8. Johannes Wanrollie Mogens Svendsen Pedigree
Male

Birth: 06 AUG 1828 Assens, Odense, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-05 23:16

er det dine ???
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Adelgade 287,2.Bagsal, 5, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Andreas Svendsen, 51 , Gift, , Guldsmed,
Juliane Kirstine Svendsen født Thor, 48 , Gift, , hans Kone,
Anemaria Svendsen, 13 , Ugift, , Datter,
Johan Peder Adelhart Svendsen, 9 , Ugift, , Søn,
Johannes Vansollinge Magens Svendsen, 6 , Ugift, , Søn,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 23:28

PETER CHRISTIAN SVENDSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 28 JUN 1834 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
SOPHIE MAGDALENE RIEFELSTHAL Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 28 JUN 1834 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 23:42

kan det være din andreas chr.
Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde: FT-1855 Kildehenvisning: 102
Navn: Christian Svensen ,??, Køn: M
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: St A:Wester
Matr.nr/adresse: Borgergaden 173, quisten,+
Indtastningsnr: C5592 Løbenr.: 13954
Kommentarer: Kun et navn er indskrevet på kortet.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 16-11-05 23:42

Hej Senta
Ja alle tre indlæg gælder denne familie. På family Seach er der et par børn jeg skal have tjekket, resten kendte jeg.
At Andreas og Juliane boede i Kbh. 1834 var jeg ikke klar over, derimod havde jeg Peter Chr. Svendsens vielse, som jeg dog ikke selv har tjekket i KB.
Jeg takker foreløbig.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 23:46

held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 17-11-05 01:06

Tak for svaret senta.
Du fik mig ledt så meget på sporet at jeg fandt Andreas død i Ringsted mellem 1845 og 1850, hvor han kone kom på fattighuset, så hun er nok også landet der.
Sønnen Ole var i 1850 SKOMAGERSVEND i Ringsted.
Faderen var CONSUMSBETJENT - hvad det så end er.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 08:31

prøv denne side
Otto Kalkar:

Ordbog til det ældre danske
sprog (1300-1700)

bd. 1-4, København 1881-1907.

http://www.hist.uib.no/kalkar/
fortsat held og lykke

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 08:42

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde: FT-1850 Kildehenvisning: Side 136
Navn: Ane Marie Svendsen
Alder: 30 Civilstand: Ugift
Erhverv: Hendes datter
Fødested: Assens
Sogn: Ringsted Købstad Herred: Ringsted
Amt: Sorø Stednavn: Søgade
Husstands-/familienr: 112 Matr.nr/adresse: Fattighus
Antal familier/hus: 9
Indtastningsnr: C5012 Løbenr.: 315

Samtlige personer i husstanden

soroe, Ringsted, Ringsted Købstad, Vestre Consumtionsted, , No[6], No [6], FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Andreas Svendsen, 66 , Gift, , Consumtionsbetjent, Lyngbye S Frborg Amt
Johanne Christine Thorsen, 59 , Gift, , hans Kone, Kjøbenhavn
Ane Marie Svendsen, 34 , Ugift, , deres Datter, Assens
Christian Svendsen, 33 , Ugift, , deres Søn, Skomagersvend, Assens

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 08:46

mor og datter kom samme sted
soroe, Ringsted, Ringsted Købstad, Søgade, , Fattighus, 112, FT-1850

Johanne Kirstine Svendsen, 64 , Enke, , Beboer, København
Ane Marie Svendsen, 30 , Ugift, , Hendes datter, Assens

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-05 15:37

Consumtionsbetjent
kan dette bruges som forklaring

Konsum(p)-tion, en. [kωTegn, der ikke kan visesomega vendt på hovedetnsom(b)'∫o?Tegn, der ikke kan viseskomma over punktum, hævet (‘stød i langvokal’)n] flt. -er. (ænyd. konsumtion (Forordn.(Kvartudg.) 21/7 1657), ty. konsumtion, eng. fr. consumption, af lat. consumptio, vbs. til consumere, se konsumere)
1) ( ell. i nationaløkonomisk spr.) som vbs. til konsumere; ogs. konkr., om hvad der forbruges (af livsfornødenheder osv.); forbrug; konsum. Moth.Conv.K185. LTid. 1750.355. HandelsO.(1807).44. Den enkelte husholdnings produktion og konsumtion dækkede hinanden. Arup.H.10. NaturensV. 1914.278.
2) (foræld.) om en (1850-51 ophævet) indenlandsk nærings- og forbrugsafgift samt forsk. andre (indirekte) skatter (formalingsafgift, afgift ved vielse olgn.); spec. om en afgift af fødevarer, som indførtes fra landet til de lukkede byer, og som erlagdes i acciseboden ved varernes indførsel; accise. Nu talede de om Told, nu om Accise og Consumption. Holb.Kandst. I.6. Hvad Catecheter i Kiøbstæder betale i Consumtion, naar de gifte sig. Luxd. Dagb.I.282. I Onsdags . . blev i CammerCollegio opraabt til Bortforpagtning Hirschholms Byes Consumption. Adr. 30/4 1762.sp.6. PNSkovgaard.BS.114. Lov 7/2 1851. Sal.2XIV. 468. || hertil ssgr. som Konsum(p)tions-afgift, -betjent, -bom (Prom. 19/10 1793), -forpagter (KomGrønneg.III.71), -forvalter (MO.), -fri(hed) (Skr.(MR.) 21/4 1781), -kontor, -penge (Slange.ChrIV.1382), -svig, -væsen ofl. (se LovLPet.III.185ff.).