/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Fra pladeafspiller til højtaler...
Fra : beotry
Vist : 824 gange
100 point
Dato : 14-11-05 16:52

Hej... Har lige erhvervet mig en pladespiller til den nette sum af 30 kr men har lidt et problem da jeg er lidt af en nybegynder på det område. Den skal tilsluttes en forstærker som så igen kan tilsluttes højtalerne men da jeg ikk har sådan en tænkte jeg om der var en anden løsning. Den har sådan et gammelt stik som jeg ikke kender med 5 ben. Kan jeg tilslutte den til mit stereoanlægs aux indgang? Der er jo forstærker indbygget. Og hvis ja så hvordan? Kan jeg skære den ledning over og sætte nogle alm phone stik på så den kan tilsluttes?
Eller er der andre metoder???
- På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 16:58

Der er ikke andre metoder. Du er nødt til at anskaffe en forstærker. Dernæst skal du have skiftet grammofonens gamle stik ud med et der passer til forstærkeren.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 16:59

Sorry - overså noget. Ja den kan tilsluttes aux-indgangen, du skal bare have skiftet det gamle stik ud først.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-05 18:16

Det er muligt at pladespilleren kræver en forforstærker som mellemled.
Det hører du hvis lyden er meget svag.
Prøv først som arne siger, nye stik på ledningen.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 18:21

kan jeg bare klippe ledningen over og sætte nogle phonestik på??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-05 18:22

Jep det kan du

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 18:23

Det burde du kunne, og ellers må du have et værksted til det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 18:25

Der er jo 5 ledninger i det gamle stik og kun 4 i et sæt phonostik, så det er lige med at vide hvilket der IKKE skal bruges?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-05 18:28

Der er kun to ledninger, en minus og en plus i hver.
Altså tre forbindelser i det gamle stik. To er tomme/ledige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 18:31

Ja Teil, men hvilke er det der skal bruges? Måske var det alligevel bedre med et værksted?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-05 18:31

De to skærme kobles til den ydre forbindelse,
og de to midterledere kobles i midterbenet på
hver sit phonostik.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 18:33

Beotry -> Fik du den? Håber du kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 14-11-05 19:01

Prøv dig frem

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 19:03

Ja syllemus, men der skal loddes ved hvert forsøg, det er derfor jeg anbefaler et værksted. For dem er det en meget lille ting og så bli'r det gjort ordentligt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-11-05 19:10

HOV HOV HOV Du kommer til at mangle et RIAA led.
Gammeldags vinylplader er indspillet på en måde (RIAA), hvor man dæmper bassen og fremhæver diskanten.
Dette er ikke noget problem, når man blot tilslutter grammofonen en RIAA indgang (det er en AUX indgang ikke).
RIAA indgangen retter op på den "skæve" måde en vinylplade er indspillet på, ved at forstærke bassen og dæmpe diskanten.
Ikke nok med, at aux indgangen ikke er RIAA, men den forstærker heller ikke nok.
Det "gamle" stik du omtaler, hedder et DIN stik, og var et helt almindeligt stik, da stereo dukkede op. Den gang da der kun fandtes mono, var stikket 3 polet, men blev 5 polet da stereo kom frem.
Det var først i 1970'erne før andre stik (feks phono) dukkede op.

MVH

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:15

Hmm har prøvet det... Der kommer ingen lyd igennem. Er sikker på jeg har tilsluttet ledningerne rigtigt men ikke på at pladeafspilleren virker...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 19:15

I stedet for at begynde at skære i ledningen selv, kan du bestille et konverterstik DIN til Phono, det kan de lave på værkstedet.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:19

Okay men vil det så sige at jeg under alle omstændigheder skal have anskaffet mig en forstærker som er så gammel at den har DIN indgang som understøtter RIAA??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 19:28

Hvis der ikke på din nuværende forstærker er en indgang der hedder Phono og altså ER en RIAA-indgang, vil jeg tro svaret er JA. Men det behøver ikke være en DIN indgang. Min forstærker har en sådan Phonoindgang men med de moderne Phonostik.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 19:30

De fleste moderne forstærkere har en sådan indgang fordi der stadig er masser af mennesker der ikke vil undvære at kunne afspille deres gl. vinyler. Jeg har selv over 400 LP'er. Køber du en ny forstærker til dit anlæg skal du jo så stadig bruge konverterstikket da de nye forstærkere ikke har DIN-stik.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:34

Øhh okay kan godt være det her er et dumt spørgsmål meeeen.... Når jeg så har en indgang der hedder phones på mit anlæg hvor jeg kan tilslutte høretelefoner med et MiniJack er der så RIAA i den? Kan jeg så bruge en
MiniJack<->Phone converter til at tilslutte den?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:36

Du behøver ikke at anskaffe en gammel forstærker-Den skal blot have phono-indgang.
Det er via phonostik på nyere forstærkere man tilslutter sin pladespiller. Men som viskinde siger kan man købe et konverterstik.DIN>PHONO.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:38

Okay så når der er en AUX indgang hvor jeg tilslutter phone så kan den altså ikke bruges?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:39

NEJ det har intet med hinanden at gøre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 19:40

txn - Det var nu mig der sagde det

beotry - Nej, det stik du har med minijack er IKKE et PHONO-stik men et Phones der kun er beregnet til Hovedtelefoner.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:41

Du kan bruge auxindgangen hvis du anskaffer en sepeerat riaaforstærker og kobler den imellem pladespiller og aux.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:43

Okay så den korte/lange konklussion er altså at jeg bliver nød til at anskaffe mig noget phone indgang som jo så også er RIAA kompitabelt og altså ikke kan bruge mit nuværende anlæg... Men tak for hjælpen alle sammen!

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:43

Det ok med mig arne.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:43

Hov havde ikk lige set dit svar txn, ved du noget om hvor jeg kan købe det? Og evt en pris?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:48

Du skal have et rimelig godt anlæg før det kan betale sig at investere i en RIAA-forstærker, den er ikke helt billig og det kan næppe betale sig når du har købt en pladespliiel til 30kr.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:49

Hvilket steroanlæg (forstærker bruger du) ?.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 19:51

Har et helt alm samsung anlæg med indbygget cdafspiller osv.... Pænt dårligt

Accepteret svar
Fra : txn

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-05 20:11

Samsung behøver bestmt ikke være et dårligt anlæg.
En RIAA forstærker kan du sikker købe gennem Hi-Fi klubben,men jeg tvivler på du kan få noget under 1000kr. for de er som beregnet til entusiaster og er derfor af meget fin kvalitet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 20:21

Grammofonen har jo været meget billig. Hvis du virkeligt ønsker at afspille vinyl, vil jeg anbefale at du køber et lidt større anlæg hvor der er indbygget RIAA indgang. Du får så også en bedre kvalitet på de andre enheder.

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 20:25

Hmm okay tak for hjælpen... Prøver at se hvad jeg kan opstøve rundt omkring. Håber lidt på at finde en gammel forstærker brugt som pladspilleren. Var mest for sjov skyld at jeg gerne ville have den så tror ikk jeg har råd til at ofre det helt vilde på ny forstærker. Men tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : beotry

Dato : 14-11-05 20:26

Tak for svaret txn.