/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Hvordan smitter....?
Fra : Trine08
Vist : 1317 gange
50 point
Dato : 14-11-05 13:41

Hej. lige et par hurtige spg herfra.

Hvordan smitter AIDS ?

Hvordan smitter smidtsom lever betændelse ?

Hvordan smitter Herbes ?

Hvordan smitter Gonorre ?

Hvordan smitter Syfelig ?

Er der er sygdom jeg har glemt ?

(ved godt de smitter rent sexuelt, men,, er det igennem blod, eller også eks skede sekredt ?

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-05 13:48

HIV smitter via blod og kropsvæsker også spyt, men der skal omkring en spandfuld til før der er virus nok til at det kan smitte. Der for overføres det heller ikke via kys.

Leverbetændelse smitter via blod. Derfor et problem blandt stiknarkomaner.

Gonorre via kropssekret, Syfelis også vi kropssekret.

Herbes smitter når det er i udbrud, altså sårvæske

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 14-11-05 13:50

På en rejse til udlandet, hvilken sygdom ville du så være mest nervøs for at få ?
/hvad er der størst chance for ?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 13:52

Det kommer an på hvor i udlandet....og skal vi ikke kalde de risiko i stedet for chance

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 13:53

Clamydia og Trichomonas har du glemt under det der hedder seksuelt overførte sygdomme.

For sådan smitter de.
Og nogen stykker af dem også ved anden kontakt med enten blod eller kropsvæsker.

Angående HIV, aidsvirus har du vist fået svar af mig engang for et stykke tid siden

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 13:54

For det første skal du jo have ret tæt kontakt for at blive smittet med nogle af de nævnet sygdomme og med kondom er risikoen ikke stor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 13:55

Udlandet.

Det kommer lidt an på hvad du laver i udlandet altså om du ligefrem har tænkt dig at indlede nogen forhold med "nærkontakt".

Og så kommer det an på hvor du skal hen.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-11-05 13:59

Meget af det du spørg kan du selv finde på nettet.

Men generelt kan man sige tænk dig om.

Her er en rigtig god side.
Her kan du vælge landet du skal til og se hvilke vaccinationer der er nødvendige og om sygdomme i udlandet generelt:
http://www.rejsedoktor.dk/countries.html

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 14-11-05 14:02

dova< nå ja, det er rigtigt Havde blot brug for lige at se en samlet vudering.

Sagen er den at: jeg har lige været på en guide skole, her blev der brugt 8 timer på at fortælle os om AIDS. Dem der skulle fortælle os om AIDS, hviste tydeligvis intet om sygdommen selv
Så nu var det bare jeg kom til at tænke på,,,, i forhold til at rejse, er det så egenligt AIDS der er det mest "sansynlige" at blive smittet med ?
Og/eller, det mest farlige ? set i sammenhæng med chance for smitte fare.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-11-05 14:07

Aids er meget verdens-del betonet. Feks. meget i Afrika - lidt i Europa.

Det handler jo også meget om at beskytte sig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 14:21
Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 14:21

AIDS er der størst risiko for i Afrika, Asien og de østeuropæiske lande og Rusland, fordi der er flest syge i de lande.
USA er dog også ved at komme godt op på listen m.h.t. antal smittede.

Men selvfølgelig forstørres risikoen ved seksuel kontakt.

Men ellers er det sygdomme som leverbetændelse, malaria og den slags man plejer at regne med som risikofaktorer, og hvor vaccinationer bør være obligatorisk inden rejse til visse lande.

mvh dova

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 15:09

Mononucleose (kyssesyge) er et grænsetilfælde. Sygdonnen overføres via dråbeinfektion eller spytkontakt.Infektionen viser sig ved influenzalignende symptomer efter smitte.

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 14-11-05 15:44

Tak for svaret viviborgen.

Argh...kan aldri finde ud af hvem der skal havde point :(
Tak for de mange gode svar.
De gjore godt set i en helhed..tak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-05 19:50

[citat]
men der skal omkring en spandfuld til før der er virus nok til at det kan smitte
[/citat

Så er der da ikke store chancer for at blive HIV smittet. Hvor mange leverer en SPAND m. blod, spyt, sæd mv.?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 09:41

Der skal ca. 10 liter spyt til før spyt indeholder HIV virus nok til at overføre smitte. Derimod skal der ikke meget blod eller sæd til.

Det er faktisk derfor at man siger at HIV ikke smitter via kys og berøring. HIV virus findes også i ørevoks, men ligeledes i begrænset mængde.

HIV smitter heller ikke ved normal samleje, med mindre der opstår en rift. Skeden er meget elastisk og får ikke så let sprængninger i sidevæggen som endetarmen. HIV smitter kun ved oralsex, hvis der er sår i munden eller evt. tandkødsbetændelse.

Men man kan jo aldrig vide om der er en lille rift nogen steder, så brug kondom.