/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket digi kamera/video?
Fra : lyhne1
Vist : 707 gange
150 point
Dato : 14-11-05 11:09

Hejsa

Jeg står og skal en tur til Australien, og vil gerne have noget ordentligt at tage billeder/filme med.. så jeg tænkte at nogen af jer havde svaret

Stillbillede:
Jeg har set på et sony Dsc h1 (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=152780)
Panasonic DMC-FZ25EG-S (Det tog EISA-prisen) (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126513)
og et Canon s2IS (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140039)

Jeg vil gerne have en masse Zoom, og god opløsning...

Mit prisloft er ca.4000 (I fysiske butikker)

Video:
Her har jeg set på:
Canon mv830I (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159731)
Sony HC19E (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=125988)

Samme prisloft..
Her er min viden meget begrænset, men bare et godt et

Håber nogen af jer har nogen bud/kommentarer..

Venlig hilsen
Lyhne1

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-05 11:13

alt under 7 megapixels skal du glemme.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 160 point
Dato : 14-11-05 12:00

Hvor lang tid skal du være i Australien?
Skal disse billeder efterfølgende bruges til et alm. fotoalbum, eller skal du kunne printe/fremstille store plakater af dem?
Hvis det drejer sig om et længerevarende ophold (>alm. sommerferie) er det nok nødvendigt med en eller anden form for "Traveldisk" som du kan overføre dine billeder på. Et fotokort bliver hurtigt "fyldt" når vi taler om kamaraer med mange Mpx.
Hvis det "kun" er billeder til "familealbumet" behøves du (slet) ikke et kamara med alt for mange Mpx....de fylder kun på dine fotokort. Beslutter du dig alligevel for et sådant kamara, vil det som nævnt være en stor fordel med en lille mobil "Traveldisk" som du kan have ned dig overalt, og nemt kan "tømme" dine "fotokort" over på.

Jeg ville nok "spare" lidt på stillbilledekamaraet og ofre lidt mere på et DV-kamara...og helst et hvor du kan optage direkte på en HD eller en DVD. De er efterhånden rimeligt nede i pris.
Anskaf dig en god "fototaske" hvor der er plads til alt dit udstyr, altså både DV-og fotokamara + ekstra batterier, kabler osv. Så har du altid lige det udstyr der kræves til den situation/motiv du befinder dig i.

Ja, det var ikke så meget en "rådgivning" om et enkelt produkt/mærke, men mere hvad der er et godt udgangspunkt for at få nogle vellykkede "ferieminder" med hjem i bagagen.

Held og lykke og RIGTIG GOD TUR!!!!

Mvh

Palle JENSEN

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-11-05 12:07

Slap nu lige af "trimare46"
Hvor tit bruger du mere end 7 megapixels. Det fylder jo ad H til.
Jeg kan anbefale et Konica-Minolta Dimage Z5, som kan købes for under 4000 kr.
Det har 12 gange optisk zoom + 4gange digital zoom. Det har 5 megapixels, og alle tænkelige finesser. Den bruger kort af SD typen.
Det ligger utroligt godt i hånden. - Den indbyggede blitz er brugbar til almindelige portræt foto, men her kan du så vælge en ekstra blitz som Minolta programflash 2500 D, som ved iso 100 rækker op til 10 meter.
Der findes to større blitze i samme serie, der er endnu kraftigere.
Det rigtige smarte og brugervenlige er: Begge enheder bruger standard penlight batterier AA, som kan købes alle vegne, hvis du løber tør for strøm.
Jeg har selv begge enheder og bruger opladelige Ni-Mh batterier.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 14-11-05 12:25

Trimare-> Jeg har ikke råd til et 7MP, med ordentlig Zoom, så jeg holder mig under..

Palle-> tak, Jeg skal være afsted i ca. 6 Mdr. afhængig af økonomien
Jeg har overvejet en traveldisk, men jeg skal have base hos min Søster, så jeg regner med at kunne låne et par GB på hendes PC.. Men jeg havde nu overvejet at købe 2-3X 512 kort med.. (ikke bare 1 større af fare for at miste alle billeder hvis uheldet skulle være ude..)
Ja, jeg skal helt klart have en taske.. Men skal vel lige finde ud af hvad den skal indeholde først

Severino-> Jeg har fået strenge ordrer om ikke at købe minolta Dimage Z2,3,4,5 etc. Af kæresten, som også skal med
Penlight batt. er klart at foretrække..

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 14-11-05 12:35

Trimare-> Jeg har ikke råd til et 7MP, med ordentlig Zoom, så jeg holder mig under..

Palle-> tak, Jeg skal være afsted i ca. 6 Mdr. afhængig af økonomien
Jeg har overvejet en traveldisk, men jeg skal have base hos min Søster, så jeg regner med at kunne låne et par GB på hendes PC.. Men jeg havde nu overvejet at købe 2-3X 512 kort med.. (ikke bare 1 større af fare for at miste alle billeder hvis uheldet skulle være ude..)
Ja, jeg skal helt klart have en taske.. Men skal vel lige finde ud af hvad den skal indeholde først

Severino-> Jeg har fået strenge ordrer om ikke at købe minolta Dimage Z2,3,4,5 etc. Af kæresten, som også skal med
Penlight batt. er klart at foretrække..

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 14-11-05 12:36

Trimare-> Jeg har ikke råd til et 7MP, med ordentlig Zoom, så jeg holder mig under..

Palle-> tak, Jeg skal være afsted i ca. 6 Mdr. afhængig af økonomien
Jeg har overvejet en traveldisk, men jeg skal have base hos min Søster, så jeg regner med at kunne låne et par GB på hendes PC.. Men jeg havde nu overvejet at købe 2-3X 512 kort med.. (ikke bare 1 større af fare for at miste alle billeder hvis uheldet skulle være ude..)
Ja, jeg skal helt klart have en taske.. Men skal vel lige finde ud af hvad den skal indeholde først

Severino-> Jeg har fået strenge ordrer om ikke at købe minolta Dimage Z2,3,4,5 etc. Af kæresten, som også skal med
Penlight batt. er klart at foretrække..

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 14-11-05 12:41

Ad hvilken rute kommer du til Australien, hvis du kommer forbi USA, så er digitale cameraer billige derovre, se her
http://www.infinitiphoto.com/
Mvh. Fleng
PS: Mange er fuldstængt forblændet af de mange pixel, der er flere ting der afgør om det bliver gode billeder, Pixel, objektiv, kameraet opbygning og ikke mindst den der står bagved og trykker på knappen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-11-05 12:43

Det må da være dejligt at have en kærreste med forstand på disse ting
Hvad med at lade hende gå ud og købe det rigtige!?
Hun får vel alligevel det sidste ord

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 14:52

konica-minolta er supergode - ellers nikon - men der er priserne meget anderledes

prøv at spørge i panelet hos www.fotokritik.dk for eks

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-11-05 16:49

Ja dem går man ikke fejl af. Jeg fik mit første Konica i 1965, og i 1968 gik jeg over til Minolta spejlrefleks, som jeg senere købte et ekstra hus af, så jeg kunne køre med to forskellige slags film, og kunne bruge de samme objektiver til. - De er fuld funktionsdygtige den dag i dag, men er afløst af digitalkameraet for et halvt år siden.
Så kom ikke og sige at Minolta ikke er kram.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 14-11-05 16:49

ja det er osse mit valg Først Nikon dernæst Konica-Minolta jeg har lige valgt forleden dag og det blev Nikon D70s

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-11-05 13:14

Hehe.. Nostalgi er fint, omend ikke så relevant. Jeg valgte DSC-H1 samt HCE19E ifølge sælgeren, havde han færre reklamationer på Sony end Canon, og driftsikkerheden var højere på Sony.. Kameraet skulle bare være bedre.. Specs, var nogenlunde de samme..

Jeg takker for hjælpen, og historierne

Nu håber jeg bare jeg bliver glad for mit valg..

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 16-11-05 13:17

Tak for svaret pallenoc.

Tak for tips, selvom de ikke var en del af spg. Det er altid Super med supplerende info (Når den er brugbar)

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-11-05 18:37

Jeg takker også for din accept, og det glæder mig at du kunne bruge mine kommentarer til noget (konstruktivt).

Endnu engang RIGTIG GOD REJSE og ophold i Australien

PS: Min lillesøster var i Australien for nogle år siden under en jordomrejse, så hvis du har "brug for" et par rejsetips kan du måske kontakte hende?!

Mere PS: Min tidl. kollega, som blev færdiguddannet som multimedie-integrator her i sommers, er netop taget på jordomrejse her den 1. november sammen med sin kæreste. Han lavede et "rejsesite" i svendeprøve, og her kan du evt. følge deres færd indtil videre og se hvordan man også kan gemme sine billeder under din tur til Australien.

Undskyld, det var nogle ordentlige sidespring...men måske du kan bruge det til noget mere konstruktivt.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-11-05 18:38

Rejsesitet kan "studeres" her:
http://www.rejsesite.com/