/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98
Fra : Musiclover
Vist : 520 gange
300 point
Dato : 13-11-05 23:25

Hej.

Jeg har lige installeret windows 98 efter at have kørt 2000 uden problemer med hverken hastighed, farver eller lignende. Nu med 98 har jeg så problemet at skærmbilledet virker grumset og jeg kan ikke sætte opløsningen højere end til 640*480, og ligeledes kan jeg kun sætte den til 16 farver. Ydermere er det blevet enormt langsomt at være på nettet :( Nogen der har en løsning på det?

Mvh.

Musiclover.

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 13-11-05 23:27

Det skal måske lige tilføjes at jeg har hentet alle opdateringer hos Microsoft uden at dette har løst problemet.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-11-05 23:28

har du afinstalleret win 2000 ....du kan kun køre eet styresystem...

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 13-11-05 23:30

Jeg har formateret c-drevet som jeg har installeret 98 på men har stadig 2000 kørende på et andet drev.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-11-05 23:35

bare du kører det styresystem du bruger på første drev er det ok...eller har jeg ikke gode råd lige pt...

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 13-11-05 23:37

Tak for forsøget

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-11-05 23:47

Når din skærm er grumset og du ikke kan få opløsningen højere end det osv, er det fordi du skal installere dit skærmkort igen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-11-05 23:48

Se lige her vedr. opsætningen.

http://www.kandu.dk/dk/spg/66303 og læs her især fra indlæg " 06-05-05 17:23 "

Er det sådanne problemer du har ?
Jeg fik hjælp...men vil ikke påtage mig at gøre det samme.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-05 23:56

Det er ikke nok med win 98 - du skal også bruge drivere til dit motherboard og grafikkort.
Hvis du bliver vild i varmen og vil lægge Xp på en 3. part, så skal du passe på for win 2000 og XP er af samme familie og kan lave nogle "crossfiles" i din master boot record.
win 98 og 2000 generer ikke hinanden.
Styresystemer bør på samme HD lægges ind i denne rækkefølge.
win 98
win 2000
win XP

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 00:18

Klojs har prøvet at installere det uden held - har prøvet flere forskellige muligheder, men er faktisk slet ikke sikker på hvad mit skærmkort hedder.

jakjoe det lyder jo temmeligt meget som det ja, men har ikke nogen mulighed for fejlfinding og er så vidt vides ikke opstartet i fejlsikret tilstand.

Emesen - dvs. at jeg skal ind at finde drivere på nettet til alle de ting? Forstår bare ikke hvorfor jeg så har kunnet formatere og installere det før uden problemer (før jeg havde 2000).

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 14-11-05 00:30

Gå på skrivebordet og højreklik. Derinde et sted - evt. under indstillinger - kan du finde dit skærmkorts navn. Du har sikkert fået skærmkortet indstallere automatisk gennem den nyere version af windows, så du ikke har behøvet det før.

Giv os navnet på det, så prøver vi at finde den rigtige driver...

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 14-11-05 00:33

Du kan også gå i kontrolpanel og vælge system - og enhedshåndtering. Klik på krydset udfor skærm og tjek navnet der. Når du har åbnet på krydset skal du måske højreklikke på linien nedenunder og vælge egenskaber.

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 00:41

Det eneste jeg kan finde er dette: standard pci-grafikkort(vga) og nedenunder står der vag.drv, *vdd

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 01:11

har fundet et andet navn, ved ikke om det kan være det:

nVIDIA RIVA TNT2

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-11-05 05:59

Grunden til at det er grumset er som 'klojs' siger fordi du ikke har installeret driveren til dit grafikkort. installer det igen.. Grunden til du sikkert ikke behøvede at gøre det med windows 2000 er fordi at windows 2000/xp/2003/me har en masse drivere indebygget i installationssoftwaren som blir installeret mere eller mindre automatisk.
Du kan hente driveren til dit grafikkort på www.nvidia.com den driver er en "super" driverpakke som virker til stort set alle nvidia grafikkort. Faktisk så anbefaler de fleste at du bruger den driver.
Håber det kan hjælpe dig på rette spor.
->Brommi

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-11-05 06:02

fandt lige det direte link til nvidia driveren.. hent og installer så burde problemet forsvinde

http://www.nvidia.com/content/license/location.asp?url=http://download.nvidia.com/Windows/77.72/77.72_win9x_english.exe

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 08:47

Maskinen vil ikke køre optimalt før, du får div. driver til bundkortet indstalleret.

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 12:10

Tak for det Brommi har prøvet at hente driveren men det virker desværre heller ikke :(

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 12:22

Du kan ikke indstallere VGAdriver uden, at have AGPport driver indstalleret.

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 12:41

okay, tak for det peet49 prøver at finde sådan en

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 12:46

Det hører under chipset til bundkortet

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 12:51

Hmm... det virker heller ikke - ser ikke ud til der er det store håb for det kommer til at virke :(

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 13:04

Hvordan bærer du dig af. En chipset indstallation på et par minutter kan ikke lade sig gøre. Problemet ligger ved, at win98 ingen drivere har, det har win2000, derfor skal de alle indstalleres på win98

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 13:15

Den kommer med en fejlmeddelelse når jeg prøver at installere det: "The Intel(R) Chipset Software Installation Utility requires a supported chipset platform running on a supported operation system"

Så vidt jeg forstår det så er det fordi det åbenbart er til det forkerte operativsystem men har valgt den pakke der skulle passe til windows 98.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 13:31

Hvor har du driver fra?

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 13:36

fra intel.com

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-05 13:38

Jeg kan huske engang da jeg skulle geninstalere Windows 98 at der manglede driver til både det ene og det andet, fik ringet efter en ven der var mere erfaren end jeg, det viste sig at jeg havde diverse drivere, de er på en eller to disketter, har du været i bunden af skufferne for at finde disketter der hører til W98 ?

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 13:40

har kun den quickrestore cd der fulgte med da pc'en blev købt og den har faktisk kørt udemærket med windows98 men det var før jeg havde installeret 2000.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 13:57

Hvorfor bruger du ikke den.

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 14:00

Det er også quick restore cd'en jeg har brugt....

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 300 point
Dato : 14-11-05 14:00

find din cd til bundkortet,ikke quieckrestore cd,men den hvor der er ekstra driver med, og indstaller bundkort driveren.
hvis du ikke ved hvor den er kan du hente det her program --
http://www.lavalys.com/downloads/everesthome220.exe
og under
motherborad-chipsæt-hentning af driver
findes et link til denne.
men nvidea er kendt for at volde problemmer med nye gefoce driver til gammel kort,så prøv evt en af de lidt ældre her:
http://www.nvidia.com/object/win9x_archive.html

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 14:07

Er ret sikker på at der ikke fulgte nogen cd med til bundkortet. Men tak for linket - prøver at finde en gammel version og ser om det virker

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 14:20

YES!!!!!!! Så virker det omsider!!!! Tusind, tusind tak for hjælpen alle sammen!!! Xou det bliver dit svar jeg accepterer som svar, da det virkede da jeg fandt en ældre version i arkivet

Godkendelse af svar
Fra : Musiclover

Dato : 14-11-05 14:21

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 14:39

Selv tak.