/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Udekat om dagen?
Fra : wabstergirl
Vist : 3876 gange
100 point
Dato : 13-11-05 21:34

Jeg har lige fået min første kat. Den er ca. 4 mdr. gammel, og jeg vil gerne have at den kun har mulighed for at komme ud om dagen og så bliver inde om natten, for jeg bor tæt ved en traffikeret vej så det ville være at kaste min kat for bilerne hvis den også var ude om natten! Men må man/kan man godt gøre det sådan? Jeg ved ikke hvor tit en kat skal besørge, i så fald kunne man få den til at besørge i en kattebakke hvis den skulle om natten? En kat er jo lidt svær at lære for mange ting har jeg hørt...

Hvordan lærer jeg den at den skal "sige til" når den skal ud.. f.eks. stille sig ved døren og miarve som så mange andre katte gør, for jeg har ikke mulighed for at sætte en kattelem op!

Og hvordan sikre jeg mig at den nu også vender tilbage hertil igen?

Håber i har nogle super svar!
Ville meget gerne høre fra folk der har erfaring med det jeg snakker om.

Mvh. Wabstergirl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 21:44

Der er nu større sandsynlighed for at den bliver kørt ned om dagen end om natten.

Og Sorry, jeg er slet ikke sikker på, at du egner dig til at have kat, så lidt som det lyder til at du har forstand på dem.

En kat skal nok selv finde ud af hvornår den vil være ude eller inde, når først den har prøvet at være ude.. Og du kan ikke være sikker på, at den også kommer og vil ind om natten.

Det er et valg: Enten indekat, eller den bliver ude/indekat og får lov at gå sine egne veje.

Du kan ikke være sikker på den vender tilbage hvis du bare lukker den ud.

det er en langsom proces at lære en kat hvor den bor, den første tid skal den have mulighed for hurtigt at kunne komme ind ad en åben dør eller vindue, for ellers risikerer du at den bliver bange og løber væk i panik, og så kan den ikke finde hjem igen.

Og du bør mindst sørge for, at den bliver kastreret/steriliseret og øremærket, og registreret i katteregisteret inden du lukker den ud.

Og en kattebakke det håber jeg da du har når du har fået katten. Men hvis du lærer den at være udekat, vil den foretrække det, og så skal du være parat til at lukke dyret ud midt om natten når den står og hyler

Og til sidst, en kat er ikke dum, så den der med at man ikke kan lære den noget.....glem det.

Jeg har 5, de kommer alle når jeg kalder på dem, selv om de måske er på besøg hos naboen.

Den ene af dem, kan gå "på plads og sidde pænt" lige som hunde kan lære o.s.v.

Det er kun et spørgsmål om at have nok kendskab til de dyr man anskaffer sig.

Men nu har du så en kat, så jeg kan anbefale bogen : Hvad tænker min kat" Den er skrevet af Gwen Bailey.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-11-05 21:55

Dova har været igennem det meste, jeg vil blot tilføje at det er meget vigtigt at den lærer sit nye hjem ordentligt at kende før du lukker den ud første gang. Hold den inde i mindst en uge - hellere end gerne to, på den måde lærer den at det er hér der er godt at være, det er hér maden ikke flygter når jeg forsøger at sætte tænderne i den, det er hér man gider at lege med mig når jeg vil det og det er hér min yndlingslænestol står.

Ja - skaf dig noget læsestof om misserne - de er nu slet ikke så svære at lære ting som du tror
Vi har altid lært vore katte at komme når vi kalder - vi har brugt et glas med deres yndlingsguf i, de kommer når vi ryster med det - hver gang - og NÅR de kommer, er der gevinst HVER gang - det kan sagtens lade sig gøre.

Men - som dova også så rigtigt siger - læs nogle bøger om katte, så du ved lidt mere om disse pragtvæsener, for katten er 'sin egen' og hvis den ikke befinder sig vel der hvor den er, kan den finde på at flytte.

Vore katte er osse både ude og indekatte - og ja, der er desværre størst risiko ved at de er ude om dagen - sådan er det bare. Til gengæld elsker kattene at være ude om natten.
Og selvfølgelig skal den have en kattebakke, du kan endda bruge en gammel kasseret opvaskebalje, den skal bare have et toilet.

Rigtig meget held og lykke derudad til dig og dit nye familiemedlem.
Vh. Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 23:21

det meste er vist sagt - min kat er inde om natten (hvis jeg husker at lukke vinduer og døre) - ingen vrøvl med det - kattebakke til nødtilfælde så er den klaret

tror nu også jeg ville være tryggere ved at den var ude om natten - men i det hele taget - helst ingen kat i nærheden af trafik.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-11-05 23:32

Jeg går bestemt ud fra, at din kat på nuværende tidspunkt har lært at bruge sin tissebakke, da du allerede har fået din kat hjem. Dernæst vil jeg anbefale at du lader katten blive indenfor i hele vinterhalvåret. På den måde får du vennet katten til hvor den hører hjemme, dens trygge, lune hjem, hvor den 2-benede kæler for den og maden bliver serveret. Når så foråret kommer med lysere dage og lunere vejr, kan du gradvis venne katten til udelivet om dagen, men du skal være sammen med katten i begyndelsen, og løfte den ind igen eller kalde den ind, efter et passende tidsrum. Giv den event. lidt ekstra godt at spise når den kommer indenfor. Forøg gradvis tidsrummet udenfor for hver dag, og du vil opdage katten til sidst selv vil "spørge" om at komme ud. Lad døren stå på klem i begyndelsen, så din kat selv kan smutte ind igen, indtil den er helt tryg ved situationen udenfor, contra indelivets trygge rammer.
Det er intet problem i at lære katte at besørge udenfor, dét finder den hurtigt ud af. Dog er der en lille risiko for at katten med tiden udelukkende foretrækker at gøre dette udenfor, men chancerne herfor er ca. fifty/ fifty. En killing besørger efter den har spist og efter den har sovet. En voksen kat er i stand til at "holde sig" men vil miave når den er trængende hvis den ønsker at gøre dette udenfor. Læg mærke til din kats tissebakke. Hvor mange tissekugler/"hømmer" er der i bakken hver dag? (Ved klumpende grus). - Ved mine katte er der 4/1 pr. kat pr. dag.
Du behøver ikke at lære katten "at sige til" når den vil ud eller ind, dét finder den selv ud af. Katte er kloge dyr, har vilje og stor personlighed.
Tilslut vil jeg sige, det er en større risiko for trafikskadede katte om dagen end om natten, i og med der er mere trafik i dagtimerne. Du kan kun sikre din kat 100% ved at lade den blive indenfor hele tiden, og ellers lære den at gå i snor/sele udenfor sammen med dig. Du skal også være klar over, ved forårets komme, vil en hunkat komme i løbetid og en hankat vil løbe hjemmefra i perioder. Beroende på hvilket køn din kat har, bør du sikre dig i mod uønskede killinger eller en forreven hankat.
MVH Akle

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 00:39

Hej
Hvis du vil have en glad kat. så er første tur, en tur til dyrelægen, for at få tjekket rovdyret.
Den skal have ormekur og vakcineres, mod kattesyge og andet
Hvor du også vil råd om pleje/foder.
Og tænk på, at er det en hundkat, så skal den have P Piller,
Eller neutraliseres, det burde du også gøre, hvis det er en hankat, da du på den måde undgår en masse problemer, med katteslagsmål og eventuelle lægeregninger
Luk ikke din kat ud før tidligst en uge, efter du har fået den.
Da den skal have lov til at vende sig til støj og mærkelige lyde, og DIG.
Derfter, ville jeg købe, eller selv lave en sele, så du kan vende din kat til omgivelserne,
Og om den løber ude om dagen, det er betydeligt farligere, end om natten, da den kan skjule sig, for FREMMEDE, hvad den ikke kan om dagen + mere trafik.
Og så lige det med at få den til at Mjiauve, når den vil skal ud.
GLEM DET, har dog selv haft en, der gjorde det, men den var også speciel.
Da den hellere ville have åbnet døren, end gå gennem kattelemmen.
Så skulle du have købt en hund

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-11-05 00:44

Vi har lært vores katte at komme, når vi bruger en klikker. I starten stod de ved siden af (spisetid), så de lærte, at et klik betyder en godbid. Det var også meningen, at vi ville prøve at lade dem komme ud om dagen og være inde om natten, men vi opgav det, inden de overhovedet kom ud. Risikoen for at de ville blive kørt ihjel på vores vej er stadig alt for stor, selv om det er blevet bedre med klippekortets ankomst. Men der er stadig mange, der tror at det er en motorvej, selv om man kun må køre 50.

Men selv om kattene ikke kommer ud alligevel, er det rart at de har lært at komme på kommando.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 01:11

Det har nu ikke den store betydning om bilerne kører 50 eller 110 - når man er en lille kat *suk*.

Men ja - vil man helt undgå den risiko så er der intet andet valg end at lade katten blive indekat - MEN man skal altså bestemme sig før den har prøvet at være ude, for det er så godt som umuligt at holde en kat inde, når den først har fået smag for friheden derude.

At få en kat til at mjave når den vil ud - tjae...måske eller måske ikke, det kommer meget an på katten - som regel får de det vel bare som de vil have det *gg*. Og ja Sofus, vi har skam osse haft katte der stillede sig foran lemmen og ventede til en barmhjertig sjæl kom og lukkede døren op

Vi har haft misser altid og har knuselsket dem alle. Vi har 'kun' en enkelt gang været ude for at en af vore misser blev kørt ihjel - men det var så sandelig den ene gang for meget.
I denne forbindelse vil jeg her, kraftigt opfordre til at man, hvis man finder en kat der er kørt ihjel, i vejsiden, lige lader den ligge et døgns tid før man fjerner den eller tilkalder Falck - ejeren spæner temmelig sikkert rundt i nabolaget og længere, for at finde sin kat - og har ikke en chance hvis den er fjernet.

I vores tilfælde gik der næsten to måneder før der var en der reagerede på et af vores 30 skilte vi havde sat op i byen og nabobyerne. Det viste sig at damen - for næsten to måneder siden, havde fået Falck til at fjerne vores mis fra rendestenen - altså selvsamme dag som ulykken var sket. Vi havde ledt døgnet rundt, efterlyst den allevegne og vores søn havde rendt rundt om natten med rasleglasset for at finde hende, vi havde grædt tårer i stride strømme og var så uendelig kede af det allesammen. I øvrigt var missen både neutraliseret, vaccineret og øremærket i begge ører - OG var alligevel blevet kørt til destruktion af Falck. Henvendelse til dyrlæge og Falck resulterede blot i en beklagelse og et 'Sådan går det jo nogle gange' og andet var såmænd heller ikke forventet....det var jo 'bare' en kat

Nå - det var et sidespring - hvad hjertet er fuld af, løber tastefingeren over med.
Godnat og sov godt allesammen.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-11-05 02:06

Jeg er ikke selv katteejer, men har egentligt et supplerende spørgsmål: Hvad er en "udekat"? Er det en kat, der skal have lov til at strejfe - og f.eks. besørge i sandkassen ved naboens børn? Eller er det en kat, som reelt bare skal have lov til at rende rundt i egen have?

Hvis det første er tilfældet, vil jeg godt nok håbe for dig, at din nabo er katteelsker - mere end hans egne unger.

Hvis det andet er tilfældet, er det vel ikke et problem med biler: De kører vel ikke i din have?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 02:55

erling_l
En udekat, er en fri kat, der kommer hjem, når den er sulten/kælen eller bare trænger til fred for mennesker, der ikke kan lide katte.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:12

sofus.dk - helt ærligt har du meget ret på en eller anden måde - jeg har ladet min kat gøre som den ville lige indtil fornylig - men den kommer ikke ud om natten mere - pga dumme mennesker der ikke kan lide katte og huserer i området. Dog - jeg sover bedst med åbent vindue - så ind i mellem nupper den lige en lille tur - ikke langt i og med den efterhånden er en gammel dame - men åbenbart nok.
Da jeg skrev indlægget i starten - var det for at vise at det sagtens kan lade sig gøre - katte er jo egentlig natdyr -men også meget knyttet til familien - og derved kan man vænne den til at næsten glide ind i dag/nat mønsteret

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-11-05 09:47

erling_l
En udekat, er en kat der får lov til at komme udenfor når den har lyst og behov. En udekat, såvel som en indekat, har fast bolig og en ejer. En "strejfer" (-kat) har ingen ejer og ingen fast bolig, den kan sidestilles med en menneskelig vagabond. En kat har ingen afgrensningforhold mht. "dit og mit eller areal", derfor besørger den hvor forholdene er bedst. Et barn overholder heller ikke alle regler og påbud, og kan dermed komme gruerlig galt afsted. Menneskebørn er ulydige, - og katten er sin egen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:50

og er det ikke lige det tiltrækkende ved en sund kat - at den er sin egen ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-11-05 10:04

mirit - HELT BESTEMT!!!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 12:18

Hvis man har muligheden for det.
Ikke alle kan/vil lade katten "løbe" enten fordi de bor i byen, eller bruger dem til avl.
Jeg har fundet ud af, at katten bliver mere "glad" for muligheden til at komme ud.
Selv er jeg af den opfatning, at missen skal have lov at komme og gå som det passer den.
Lige nu ligger min katten under dynen, efter at have smidt mig ud. he/he
Og der bliver hun sikkert liggende til i aften, hvor den store musejagt, igen begynder.

Men til wabstergirl kender du intet til katte, så ned på biblioteket og lån bøger.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 12:44

Hej igen.

akle>> Det er muligt at du har ret i måden hvorpå du beskriver en 'strejfer' - men man bruger nu osse udtrykket om ganske almindelige hankatte der får 'forårskuller' og bliver væk i flere dage på grund af chancen for at møde lækre (og villige) pigemisser på deres vej

Erling>> Det problem du skriver om er desværre ALT for velkendt - ikke kun for kattehaderne men osse for os som elsker katte. Der er desværre mange der har naboproblemer på grund af katte. Mangen et godt naboskab kan ødelægges på den måde.
Det er ikke til diskussion, for hver part vil altid holde på sit - det er fakta!
MEN - skulle vi mennesker ikke forsøge at leve sammen i fred og fordragelighed? Prøve at finde dét gode der altid er i en sag - og så veje det op med det mindre gode?
Ulemperne ved at have naboer med en 'udekat' - jamen dém kender vi allesammen....de graver i bedene, de besørger i sandkassen, de forskrækker folk, de sætter poteaftryk på bilen i carporten osv. osv. Vi kender dem men HVIS man ønsker at bevare det gode forhold til hinanden, så KAN de fleste af problemerne afhjælpes, ved en FÆLLES indsats! man kan, som det FØRSTE, tage en dialog hvor problemerne kommer frem i lyset - snak snak snak! Sandkassen kan få et låg af enten plast eller træ - man kan deles om udgiften! Man kan drysse eller spraye med noget som katten ikke kan lide, der hvor den primært graver (den har som regel et yndlingsgravested) - deles om udgiften - man kan sætte et trådnet op ved garagen, deles om udgiften osv. osv. osv.
FORDELEN ved at have misser som naboer er jo klar - I en ret stor radius omkring kattens hjem, er mus og rotter et særsyn, jamen det er da en kæmpe fordel hvis man bor i hus. Hvis en enkelt mus skulle forvilde sig ind på området, vil katten omgående og på meget bestemt facon, gøre musen bekendt med at det ikke er populært.
Måske tænker man ikke liiige over denne store fordel, fordi man 'har jo ingen mus eller rotter' - nej vel? Det er som den gamle joke:
"Har du set at XXXX går rundt på Rådhuspladsen med sin hund i snor og jager løver væk?"
"Hehe - jamen der er da ingen løver på Rådhuspladsen!"
"næh...nemlig! - Det virker!"

Prøv at tænke på hvor generende det er at have mus i sit hjem - ALT bliver der gnavet i og de kan komme ind næsten alle vegne, det er ulækkert og man må ofte kassere for mange penge madvarer osv. osv.
Dette sørger katten så for IKKE sker.

Og så er der da, i mine øjne, betydeligt flere gener ved at have hunde som naboer. Jeg har ikke tal på de hundehømhøm'er vi, i tidernes morgen, har måttet fjerne fra vores indkørsel og have. Desuden er der hundeglam fra hunde der er alene hjemme - og det er hele dagen, for ikke at tale om de postbude der bliver 'næstenspist' af dem.
Jeg er IKKE 'hundehader' - faktisk holder jeg rigtig meget af alle dyr og især hunde og katte - men vi har, trods stor og egnet grund, fravalgt hundehold da vi ikke har lyst til de lange, meget vigtige, motionsture som hunden skal have - eller at skulle lufte hund flere gange om dagen, plus den afhængighed der er, på en helt anden måde end med en kat - som jo altså stadig er 'sin egen'.

Skal et 'nabo-katte-problem' løses så ER udgangspunktet dialog - kun ved at tale om problemerne kan de løses (dette gælder for så vidt i alle henseender og for problemer af enhver art - ikke? )

PS. Jeg kommer lige i tanke om et problem som jeg synes er enormt stort og som jeg heldigvis ikke selv har oplevet. En genbo havde problemer om sommeren med en fremmed hankat som simpelthen kom ind af deres åbentstående havedør og strintede i deres stue - alle ved vist hvor meget det STINKER. Dette problem kunne jo desværre kun løses ved at de måtte holde døren lukket - helt urimeligt men desværre var det den eneste løsning.
HVIS vi skulle få samme problem her, så ville jeg, i første omgang forsøge at have en spand vand klar og prøve at være så heldig at overvære at katten kom i nærheden af døren - så ville jeg kaste vandet efter den og håbe at ramme den. Det er helt uskadeligt for katten men kan afskrække den fra at forsøge sig med den fristende dør en andne gang. Hvis dette ikke lykkedes, jamen så kan jeg heller ikke finde på andet end at lukke døren

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 12:48

sofus>>
Citat
Jeg har fundet ud af, at katten bliver mere "glad" for muligheden til at komme ud.
Selv er jeg af den opfatning, at missen skal have lov at komme og gå som det passer den.
Lige nu ligger min katten under dynen, efter at have smidt mig ud. he/he
Og der bliver hun sikkert liggende til i aften, hvor den store musejagt, igen begynder

Jaaaa - sådan forgår det osse her
Den ene af vores miser har fundet ud af at den kan krybe ind under sengetæppet - så ligger hun der og råhygger - nogle gange ligger hun der når vi skal i seng, så vi får et chock når vi trækker sengetæppet af

Ja, de er bare så dejlige og hyggelige

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 14:19

vil.du
Ja de ved hvad de kan lide.
Angående katte, der render ind i huset, inde, har jeg en lille vandpistol.
Når de er efter min kat, ude, tager jeg det tunge skyts frem, en vandpumpegun.
Men de bliver desværre ved, måske fordi min kat, er en dame, på piller

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 14:39

HADER når den firbenede pels lægger sig under tæpper og dyner - man kunne jo komme til at sætte sig på dem !!!!! (de kan jo blive helt flade så man ikke kan se dem lol)

nupper et flueben i mangle af bedre

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 14:43

Ikke værre end et bagholds angreb.
Nogle gange får man sgu et helt chok, og taber alt.
Og katten sidder bare og tænker, HÆ, der fik jeg dig SGU....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-11-05 15:51

Man kan faktisk godt slippe for fremmede katte ind af vinduer og døre. Man kan lave en ramme med metalfluenet og sætte i åbningerne. Det har vi gjort. Ikke for at holde fremmede katte ude, men for at holde vores katte inde. Men hvis en fremmed kat kom og strintede i vores stue/hus, ville jeg prøve at finde ud af, hvem ejeren var. Hvis ikke det lykkedes, ville jeg aflevere den på et internat, hvor den ville blive kast. En ejer, der ikke sørger for at ens kat ikke generer mindst muligt, og som minimum mærker sin kat, har simpelthen ikke fortjent en kat efter min mening.

Selv om vores katte er indekatte, bliver vores grund overrendt af vildkatte. De kravler ikke på vores nuværende bil, da den nok er for høj til, at de gider springe derop, men de lægger sig i min kørestol og sviner den fuldstændig til. Jeg fatter simpelthen ikke, at folk tager en kat ind som killing, for derefter at smide den ud, når den bliver større. Jeg ved godt, nogle katte selv render væk, men det er der jo som regel en grund til. Den ældste af vores er tilløber, og han har helt sikkert været mishandlet, inden vi fik ham. Han kunne ikke klare, at der var nogen bag ham, så sparkede han bagud og løb. I flere år blev han simpelthen panikslagen, når han så døren var åben. Så løb han ind og gemte sig inde i huset.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-11-05 09:22

vil.du>> Ja, der er jo en forskel på at strejfe og en strejfer (= noget man gør contra noget man er).
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-11-05 12:46

Vi har taget en hjemløs kat til os.
En fin sort hankat. Den er ikke kastreret så hane r en rigtig strejfer. Han kommer hjem om morgenen når vi går og siger "Farvel" og bliver udenfor indtil vi kommer hjem. Så kommer den ind og sover hele resten af dagen, og når vi går i seng kommer den ud igen. Han siger selv til når han vil ud. Så sætter han sig bare hen foran døren mens han sidder og kigger på os. Ret sødt.
Han er også en super kælegris - rigtig hyggeligt :)

Og mht at lave din kat til en indekat er der en masse besvær forbundet med det. Især om sommeren, da man så ikke kan lade døre og vinduer stå på vid gab for tænk hvis katten smutter ud.

Da vi fik vores første kat, tog vi den afføring og smed i hækken, så gik vi ture med den i sele de første par uger, og da fåråret kom åbnede vi hoveddøren hele dagen så den kunne løbe ind og ud som det passede den. Og den har altid kommet hjem, når det lige passede den altså ;) men hjem kom den.
Og afføringen var et forslag fra dyrlægen, for det lugter jo af katten selv (i en periode) og så kan den kende det indtil den helt selv har fundet ud af det hele.

Men giver folk ret i, at jeg sys du skal beholde mjisseren inde her i vinter hvor det er så mørkt, og vise den kærlighed og vise den at det er der den får mad og omsorg. Og så til foråret gå ture med den i sele hver dag en uges tid så den kan lære lugtenede udenfor at kende, og så når det bliver lidt lunt, så bare lade døren stå åben så den selv kan løbe ind og ud som det passer den.

Det er svært at holde en kat indendørs om natten, da en kat jo er et natte rov dyr.

Men held og lykke med missen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-11-05 12:49

Ja vores kat var også meget nervøs i starten. Blev meget bange for pludselige lyde og bevægelser. Nu sover han fra alt - selv blender og støvsuger :)

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-12-05 23:38

Hej jeg er godt nok lidt bekymret over at du bor en sted på et meget trafikeret vej., det vil nok være det bedste hvis katten gik ud om natten og kom hjem føre den store trafik begynder. Katte er faktisk natdyr og kan bedst lige at være ude om natten, de som lige glade om det om dagen eller natten de kommer ud men, de er vil faktiskt helst går ud om
natten. Katte skal nok kommer hjem igen hvis de af glade for deres ejer. Jeg synes at du selv først skal lære katten
området at kende de vil siger at du selv gå ud med katten og lære den hvordan den skal finder hjem igen.

Kommentar
Fra : hanny

Dato : 10-01-06 21:35

Du har vist fået gode råd nok, så jeg vil bare fortælle om mine erfaringer.
Vi lukker (smider, når det er regnvejr) mis ud hver aften og han står foran hoveddøren hver morgen ved morgenmadtid. Så hygger han sig indendøre om dagen, hvor vi kan glæde os over hans selskab.
Meget sjældent bruger han sin bakke - har han behov "siger" han til foran hoveddøren - det er ikke til at tage fejl af! Ude har vi bygget et lille hus til ham for at der også skal være tørt og trygt udenfor. Han bruger sit hus meget, dog går han aldrig ind i det, men ligger ovenpå og holder udkig - det står under et halvtag, så komforten er iorden.
Glæd dig til at lære din kat at kende - de er personligheder allesammen, men den skal nok få "opdraget" dig til at forstå sig.
KH Hanny

Kommentar
Fra : skytten77

Dato : 15-02-06 11:55

Jeg vil lige komme med min mening her. Jeg har selv to katte, de er vant til at komme ud om morgenen. Min skovkat har ALTID været indekat før den kom her os, og den render også ud om morgenen.Vi har heller IKKE en kattelem-og vores katte venter bare på vores grund- hvis ikke vi er hjemme. De skal nok komme rendende, når de opdager at vi er hjemme. Men ellers virker det som om de kender klokken-for ca.kl.18 kommer de hjem-der ved de godt der er spisetid. Og enten vil de ud igen, og kommer hjem inden vi går i seng. Det fungere utrolig godt herhjemme hos os og vores katte nyder bestemt livet...
Jeg synes, det ER meget fornuftigt, at lukke katten ud om dagen,da man bedre kan se den end om aftenen/ natten... (hvis man kommer kørende)-og hvis katten er klar over at biler er farlige, skal den nok passe på IKKE at blive kørt over... Når jeg går tur med min hund- følger kattene efter, hvis de opdager at vi skal ud at gå-og de gemmer sig for biler, cyklister osv... Jeg synes, det fungere utrolig fint.
Vil lige tilføje,at vi har en kattebakke de kan afbenytte-men det er sjældent den er i brug,da de sørger for at besørge om aftenen inden sengetid og de kan som regel holde sig til næste morgen... Men bare i nødstilfælde...
Men jeg synes,det er et godt forslag at gå tur med den i en sele først ( som nogen af de andre har skrevet-så den kan vænne sig til "den store vide verden"- GOD FORNØJELSE... Håber du finder ud af hvad der er bedst for dig og din kat.

MVH Mette

Kommentar
Fra : bfksorte

Dato : 15-03-06 21:55

//*Min gamle kat en gråstribet kastreret hankat var ude hele dagen og kom så, når jeg kom hjem fra arbejde og var en rigtig dejlig indendørsmis indtil næste morgen, hvor den igen gik på jagt, så det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 06-04-06 21:05

Jeg har en lille tilføjelse. - foruden de gode svar du har fået

Prøv måske at vænne den til bestemte tide du fodre den på. Feks. om morgen og om aften ved den tid du vil have den skal til og ind. (når den kommer du)

For når du så begynder at lukke den ud, begynder den nok at blive sulten ved den tid også kan du forhåbentlig lukke den ind for natte.

Nu ved jeg selvføgelig ikke hvor mage gange du fodre den, men jeg selv fode mine to gange om dagen, og sove jeg lidt længere end nomalt, har jeg en kat til at vække mig for at bede om morgenmad.

- måske kunne det også være en mulighed

Det råd med at du starter med at lukke den ud i sele er helt bestem en god ting, sådan vænte jeg min til at være ude, jeg brugte selen i en måned, mens jeg holdte øje med den, den havde en snor på et par meter men sådan at jeg heletiden skulle se den, så den ikke skulle viklet sig ind på nogen måde uden jeg opdagede det meget hurtig.

Så fandt den ud af hvor den boede og hvilken have der var dens.

Held og lykke

Monica

Kommentar
Fra : Ceciliana

Dato : 30-08-06 18:27

hej:)

jeg har en kat i pleje ude ved min mor og far og hun stortrives hun hedder Victoria og er en maine coon kat... jeg har lært hende at komme når jeg kalder hvis hun ikke er kommet hjem ved spise tid og jeg er hjemme på besøg... så går jeg ud og kalder på hende og så kommer hun... jeg er den eneste som den lystre hvad det angår... så når hun ellers kommer hjem ved mellem 3-6 om eftermiddagen så lukkes der for dørene og hun kommer ikke ud mere fordi vi vil gerne kunne holde øje med hende om natten... og når det så bliver morgen igen så ved hun at hun må komme ud....mine forældre bor på en villa vej men der kører også busser og bilerne kører stærkt.. og vi har vistet 2 katte på under et år inden for et ½ år begge katte var min lille søsters...vi har en anden hus kat som hedder mille hun må gå som hun vil... hun bliver kun i haven og victoria er så dyr en kat så vi vil nødigt have hende kørt ned :(

katte er vane dyr og hvis du lærer den en bestemt rytme hver dag så skal den nok lærer at sige til for så ved den hvornår den må komme ud.. og er du der så ikke lige til at lukke den ud så skal den nok sige til.... og den vil helt automatisk gå i bakken når den er hjemme men det er vigtigt at du holder katten inde i min. 14 dage før du lukker den ud men hvis den er killing så vent med at lukke den ud til den er et ½ års tid... måske lidt yngre...
de katte som bor ved mn mor og far de bruger autmatisk bakken mere om vinteren fordi de er dovne der og vil ikke ud frem for om sommeren der har de bare en enkelt bakke stående og det er ikke engang hver dag de bruger den....

god fornøgelse:)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-08-06 21:24

Jeg tror wabstergirl sover, for hun har ikke rørt på sig siden november 2005.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-08-06 14:38

vi er nu flyttet i hus lidt udenfor byen. Her kører dog biler forbi lige udenfor hoveddøren og de kører halvstærkt. og 50 m, for enden af vejen er en stor vej.

Men min kat er meget bange for biler, lige så snart man tænder motoren er hun væk.

Vi har sat en kattelem i bagdøren, så hun kommer ud til haven. Hun fandt hurtigt fidusen i det og elsker at kunne gå ind og ud som hun vil.

Hun kommer nu alligevel ind om natten og sover oppe under vores vandvarmer i soveværelset :)