/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
knast huller i planke gulv
Fra : CCjunior
Vist : 4402 gange
100 point
Dato : 13-11-05 20:32

Vi er nået ned til trægulvet og der er en del manglende knaster.
Jeg mener engang at have hørt at man kan købe et færdigt rep sæt.. noget med 2 størelser kop bord hvor det bare passer sammen eller sådan noget..
nogen der ved hvad jeg mener ?? og hvor jeg kan få det

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 13-11-05 20:57

Gå i en trælast og køb et sæt. Jeg har set dem i handlen, men lige hvor husker jeg ikke. Det er også muligt at købe færdige knaster lige til at lime i alt afhængig af hvilket træsort vi taler om.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 20:58

du kan brænde shellak i hullerne. det ligner knaster. du kan også få forskellige farver limstifter til at smelte i. hvis du laver huller med et kopbor, ser det ret kunstigt ud, hvorimod det ligner den ægte vare, hvis du smelter noget i

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-05 20:59

Efterfølgende efter lien er tør skal de selvfølgelig høvles/planes ned i plan med brædderne. Læg evt mærke til hvordan det er bedst ar årene i knasten skal vende i forhold til brædderne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-05 20:59

Efterfølgende efter limen er tør skal de selvfølgelig høvles/planes ned i plan med brædderne. Læg evt mærke til hvordan det er bedst ar årene i knasten skal vende i forhold til brædderne

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 21:16

når du brænder shellak i, bliver der ingen åreaftegninger, men de skal selvfølgelig, som fijala skriver, høvles ned i plan med omgivelserne, og derefter slibes. jeg vil tro du kan købe det i en alm tømmerhandel eller byggemarked. ellers har de det i tonsvis på møbelfabrikker der laver fyrretræsmøbler

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-11-05 21:29

køb et propbor (ca 25-30 kr ) og find et brædt der ligner godt
med propboret laver du de propper der er behov for
med et alm bor i samme størrelse som propperne , bore du knasthullerne ud og limer proppen i til 1 mm over gulvet ( husk at dreje proppen så åretegningen vender ens )
når limen er tør slibes den ned i plan , så kan det næsten ikke ses at der er lappet i gulvet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 21:33

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-05 21:45

Det drejer sig jo som bredker siger at finde et bræt der minder om strukturen og farven på gulvbrædderne så vil det næsten ikke kunne ses

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 21:52

det er vi ikke enige om. shellakken er efter min mening den eneste rigtige løsning. propperne bliver meget tydelige efter et par år, og har man først boret hullerne, er det jo for sent. man kan altid brænde shellak i, og er man ikke tilfreds med resultatet, kan man bore hullerne og sætte propper i. men det er ikke mig der skal bestemme det. jeg ville bare ikke starte med hullerne, hvis det er et gulv der skal være til at vise frem.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-11-05 21:58

trimare46>>det er da yderst sjældent at du kan lave huller med shellak uden at det skriger langt væk at det er en lapning , medmindre at det er meget små huller

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 22:05

jeg har et par år stået på møbelfabrik i rep. afdelingen, og har aldrig haft problemer med at få det til at ligne en knast. du kan få shellak, eller varmelim, som det jo er nu om dage, i alle mulige farver, så det er såmænd ikke spor svært at få til at ligne en knast

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-05 19:03

Åhh nu er jeg med trimare46. Du vil have propperne til at ligne knaster, og bredker og jeg vil have propperne til at være så usynlige som muligt
Jeg giver dig evig ret med hensyn til shellakken, hvis det er knaster CCjunior er ude efter.
Godt ord igen. Jeg er bare ikke så hurtig i opfattelsen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-05 19:20

som jeg har forstået det, er det knaster der er faldet ud, og derfor ville jeg foretrække at få det til at ligne knaster igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-05 19:27

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 10-01-06 15:02

Tak for svaret Fijala.