/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Norton Ghost.
Fra : marcussen1
Vist : 318 gange
200 point
Dato : 13-11-05 17:38

I Norton Ghost Utillities (Norton Ghost 2003) er der 4 forskellige muligheder bl.a.:
"Standard Ghost Boot Disk"
og
"CD/DVD Startup Disk with Ghost"
som man kan lægge på disketter.
Hvordan bruger jeg dem?
Når jeg har haft knas i maskineriet, formaterer jeg C-drevet, geninstallerer XP og til sidst restorer jeg fra en backup, der ligger på D-drevet. Det tager jo lidt tid. Jeg mener at have hørt, læst, at det kan gøres på en hurtigere måde, måske netop ved hjælp af disse disketter. Eller Hvordan?
Bud modtages med tak.
Niels

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 17:42

Jeg bruger en ekstra disk. Jeg ghoster hele disken på en anden, tager den af systemet, går der siden smadder i systemet, hænger jeg disken på igen, og ghoster tilbage.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-05 18:24

Jeg lægger mine image filer på en anden partion,
Så tager det ingen tid at rule et image på.
Du kan også have ne hardiske liggende su sætter i når du vil rulle et image på.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-11-05 18:29

Kommer der ikke under opstart, en mulighed, for at boote fra disk/cd
Hvor den gendanner systemet, fra de filer du har gemt. PÅ drev D:/
På min har jeg Acronis, og der kan jeg boote, med min backup, der ligger på et andet drev, enten direkte, eller fra Cd eller A:/
Jeg sletter intet, eller formaterer.
Jeg skal bare trykke på F11, så kører det.
Ved ikke om den mulighed, er på Norton.

Ellers, var det nemmere, bare lave en backup, med Nero. "6/7"
Den virker også.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-11-05 19:27

Jeg har muligvis ikke udtrykt mig tydeligt nok, men det jeg ger ville vide var, hvordan de omtalte disketter bruges.
Niels

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 19:31

Jeg har også mit på 3 DVDér og skal boote på nr. 1

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 200 point
Dato : 13-11-05 19:33

Går ud fra, det er nogle du har lavet selv, til din backup
Hvis du vil genoprette dit system, til den dag, du lavede dem.
Sætter du disk 1 i A:/ og booter, med drev A:/ og så skulle du gerne få genoprettet dit system.
Altså hvis du også har backupfilerne, på din disk.
Virker noget i stil med at, du Booter din Pc op med start disketter, for at installere XP

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-11-05 19:48

sofus.dk ......
det er nogle disketter, jeg selv har lavet fra de 2 muligheder fra Ghost. Jeg har altid min backup på D-drevet i baghånden, hvis det går galt. Mit spørgsmål skal forståes således, at hvis jeg har formateret HDD (så er den jo altså tom, også for XP-installationen), kan jeg så bruge de disketter i stedet for atter at først installere XP og så bagefter bruge min backup fra D-drevet. Altså undgå denlange procedure. Jeg mener at have læst et tidligere indlæg her på kandu.dk, hvor vedkommende skrev, at det tog kun ca. 10 min. for ham hende at reetablere hele molevitten.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-05 19:55

Dine disketter er til at starte i en "dos-lignende tilstand"
Altså ind med disk1 og start comp (det forudsættes at din comp er sat til at boote fra A: først.
En CD kan også bruges til at boote

Når du så har bootet op på disktte/CD/DVD - kan du med Ghost-programmet hente den backup Gost-fil du tidligere har lagt ud på .............
en anden partition
en anden harddisk du tager fra (begge kabler) som "peet49"
en anden harddisk som sidder i en skuffe der kan trækkes ud
på flere CD'er
på DVD
på netværket

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-05 19:59

Ja du kan hente og lægge din Ghostbackup og lægge den ned hvor den "gamle" XP ligger - ghost smider selv den gamle væk. Den spørger måske lige først.
Hold øje med størrelsen så du ikke smider den forkerte væk.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-11-05 20:03

Jeg mener ikke du kan formatere din disk, og bagefter køre Norton, så klog er den vist ikke.
Og så ville det sikkert tage ligeså lang tid, som en almindelig instalation
Men du kan lave systemgendannelse, til den dag du lavede diskene.
Og det tager ikke lang tid at genskabe din disk.
Jeg kan tage et totalt image af min disk, men har ikke prøvet det du foreslår.
Men du kan lave et IMAGE af din harddisk, med Nero 6 eller 7
Har heller ikke prøvet det.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 20:07

Jeg har en image af HD den fylder 3 stk. DVD

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-11-05 20:11

Ja, der ryger hurtigt noget data ind.
Men rart at have, hvis miniblød, bliver dårlig, og skal have asistance.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 20:13

Jeg har altid 2 backup, en HD samt en image af den.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 13-11-05 22:09

Tak for svaret sofus.dk. Det var dit svar fra kl. 1933.
Tak for hjælpen, det tog nogen tid, men det virker.
Niels