/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk
Fra : o.v.n.
Vist : 504 gange
200 point
Dato : 13-11-05 17:10

Min 40GB harddisk er ved at være fyldt helt op, så jeg skal have noget mere lager og så er spørgsmålet er: kan jeg selv finde ud af at montere en ny HD? jeg er ikke helt sikker på hvad kabel der skal bruges og det er jo væsenlig hvis den skal bestilles over nettet, det er en flad hvid kabel der er til den gamle, og der er ekstra stik, Everest fortæller at min nuværende er en Maxtor 6E040L0 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133), kan i ud fra det fortælle mig hvad kablet hedder? så skal jeg nok få den til at virke, ellers vil jeg købe en ekstern HD men de er noget langsomme til at indlæse en mappe med billeder eller musik, jeg har USB2 en PCI kort jeg selv satte i, så jeg har da lidt erfaring med at pille ved maskinen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 17:14

Det er et ATA133 idekabel

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 17:16

Ekstern hardiske er langsomme i forhold til interne.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 17:17
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-11-05 17:18

http://www.datatelpartner.dk/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=96&osCsid=2055e548c0648108c47c438bba43afdd

eller http://www.datatelpartner.dk/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=97

men tag siden er dit kabinet og se om der sider 2 ide kabler ? og et til ( 1 til diskdrev)
og er der et løs stik med farverne rød/gul/sort (dette er strømstikket til hardisken/dvd drev mm)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 17:21

Det var dog en dyr side, du henviser til rotw

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-05 17:24

Hvis din nuværende styrende HD er sat som Cabel Select så skal den nye også sættes som CS. Den styrende HD skal sidde på det første stik.

Hvis din styrende HD er sat som MAster skal din nye sættes som SLave.
Det er ligemeget hvilken HD der på det første stik.

På toppen af din HD er der en oversigt så du kan se hvad din HD er sat til.

Ved siden af strømstikket ser det sådan ud:
::::

Når du så skal formatere din HD så kig lidt her, hvis du kører XP
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-05 17:38

Der er 2 flade kabler, og der er ekstra stik på begge, kan jeg ikke gruge denne ekstra stik? eller skal jeg købe en ny og hvor skal nye så tilsluttes? foreløbig tak for oplysning om at det er en ATA133 IDE kabel, der hænger ikke mindre end 5 løse strømstik og dingler, rød, gul, orange og 2 sorte, stikkene er forskellige og 2 af dem er mage til den der sat i den eksisterende HD

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 17:43

De 2 sorte er til SATA diske. Du kan godt bruge det eksisterende stik, bare du får styr på jumperne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-05 17:56

Eyvind-jeg har fulgt med når der var noget om harddiske her på kan du, og har også din vejledning i formatering liggende i Foretrukne, nu troede jeg lige jeg havde styr på det der med jumpere og så kommer du med Cabel Select, forklar nærmere, der sider et stik, eller hvad det nu er, som du har beskrevet, ved siden af strømstikket, hvis jeg skal ind for at se på oversiden af HDen skal jeg have slukket bæstet, så jeg kommer ikke tilbage de første par timer (spisetid)

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 210 point
Dato : 13-11-05 18:01

Kablet har 3 stik-1 stik på bundkortet, du kravler op ad stikket, det næste er slave, kravler op, det næste er master, også formuleret sådan, der yderste stik er master.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-05 18:11

Det er egentligt utroligt hvor farten betyder noget i dag. - Programmer og filer skal helst komme med 180 km/t, så man har god tid til at dvæle ved resultatet.
Da jeg startede med computer i 1981, var det med programmer lagt ud på et almindeligt kassettebånd, som tog op imod 3 min. at loade. - Den gang sad man og dvælede, under loadningen.

Ak ja tiderne skifter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-05 23:52

Jeg har siddet og kigget på forskellige muligheder, og er blevet lidt smålun på denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156202 er der nogen der vil kommentere evt. anbefale en anden? spørgsmålet vil blive lukket engang i morgen, måske først ved denne tid, når jeg har fundet ud af hvem der skal have point, der er gode oplysninger i alle indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-05 00:03

Den er ikke så tosset, jeg ville også finde på at købe den:
"Quiet Drive Technology (QDT)"

Men vi skal lige vide hvad du har af CD/DVD og på hvilket kabel.
Og hvor bliver di største datatrafik
HD > HD
DVD > HD og til bage
eller blandet brug

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-05 00:25

Jeg har den originale CD drev Creative CD5233E og siden (det var da min første HD stod af og jeg mistede alle data) er der monteret Lite-On LTR16102B brænder, de 2 sidder så vidt jeg kan se, på en særskilt kabel. Datatrafik? jeg forestiller mig at alle programmer incl styresystem XPpro sp2, bliver på drev C og den nye skal rumme alt lager af dokumeter, musik, billeder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-05 08:33

Ok så er der jo kun at sætte den på det frie stik på det datakabel som også går til den nuværende HD.
Stadig - hvis din nuværende HD er MAster skal den nye være SLave

Når du så skal formatere din HD så kig lidt her, hvis du kører XP
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-11-05 11:08

Det lyder utroligt fornuftigt O.V.N. - Især hvis dine data og dokumenter kommer på et andet fysisk drev.
Hvis det kun er en partion på det, hvor der også er C-drevet, kan du risikere at miste dem, hvis C-drevet crasher.
At opbevare data på en partion på C-drevet, er som at sidde på bagsædet af en bil der forulykker.

Jeg gemmer alle mine data som billeder, mp3, programpakker m.m., som også er fælles for de andre maskiner på netværket, på et netværksdrev, koblet direkte til min router. (Så er den nem at tage med i tilfælde af ???, med de par mp3 numre som jeg har liggende der!)

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-05 14:08

Tak for svaret peet49. Det blev dig der fik point, det var lidt svært at afgøre, for der var gode svar i alle indlæg, men jeg kommer tilbage hvis jeg får problemer når den nye skal monteres.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 14:11

Selv tak-det er svært, når tråden bliver så lang.