/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikkontakter i køkken
Fra : tennadk
Vist : 5513 gange
100 point
Dato : 13-11-05 16:28

Hvor mange stikkontakter skal der være i et ombygningskøkken. I et nyt køkken skal der minimum være 4 stikkontakter er der tilsvarende regler ved ombygning ??

Tenna

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 16:31

du kan roligt lave dobbelt så mange. du skal nok få brug for dem

Kommentar
Fra : tennadk

Dato : 13-11-05 17:02

Ja, men er der et lovmæssigt minimum ??

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-11-05 17:08

I gamle dage var loven at der skulle være en stik kontakt for hver 4 kvm...i gulv areal...Jeg har ikke hørt at den er forandret ....men jeg skal checke lidt rundt

Mvh sverola

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-05 17:08

Hvis du river hele skidtet ned og bygger op igen er det efter de nye regler.
Husk at de nye stikkontakter skal forbindes til jordklemmen ude ved måleren.
Beton/flise gulv skal udlignes
(vi ombyggede og lavede 10 stikkontakter fordelt på en 3-faset gruppe kun til stikkontakter rundt i det "nye" køkken og det er min kone lykkelig for.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-11-05 17:10

mener der står der minimum skal vare 3 frie stikkontakter i et nyt køkken du skriver ombygning?? hvor meget mener du med det ??? ny bordplade eller ?

Accepteret svar
Fra : ansgard

Modtaget 110 point
Dato : 13-11-05 17:18

Her har du hele reglen i følge bekendtgørelsen. Som du kan se er der ikke et enkelt svar.

I boliger, hvor køkkenet er en del af et større rum, f.eks. i forbindelse med grovkøkken, alrum eller stue, er det ved beregning af antal 250 V stikkontakter nødvendigt at fastlægge, hvilket gulvareal der hører til køkkenet, og hvilket der hører til resten af rummet.
De forskellige rum med køkkener kan inddeles i 3 kategorier.
En kategori, der omhandler alle de "normale" køkkener, dvs. de rum, hvor der ikke er tvivl om, at hele rummet er et køkken.
En anden kategori, hvor køkkenskabe, køkkenborde e.l. danner en naturlig afgrænsning af den del af rummet, der hører til køkkenregionen.
En tredje kategori er de tilfælde, hvor der ikke er nogen naturlig afgrænsning af køkkenregionen. Her defineres køkkenregionen til at være 7 m² (incl. køkkenborde og køkkenskabe) ved beregningen af antallet af stikkontakter.
Til belysning af forholdet er der i det følgende vist en række eksempler.
Det skraverede på figurerne er det, som skal medregnes til køkkenet, og her skal der være mindst 3 disponible 250 V stikkontakter. I den ikke skraverede del af rummet skal der være mindst en disponibel stikkontakt for hver påbegyndt 4 m² gulvareal, dog kræves ikke over 8.
I fig. 1 er vist et eksempel, hvor der ikke er tvivl om, at hele rummet er et køkken.
Fig. 2, 3 og 4 er eksempler, hvor køkkenborde eller køkkenskabe danner en naturlig afgrænsning af køkkenregionen.
Fig. 5 er et tilfælde, hvor køkkenregionen ikke så let lader sig afgrænse på naturlig måde. Mellem køkken og spisestue er der en naturlig grænse ved køkkenskabet, men mellem køkken og grovkøkken findes der ingen adskillelse. Arealet, der skal anvendes ved bestemmelse af antallet af stikkontakter i grovkøkkenet, bestemmes ved at trække 7 m² fra det samlede areal af køkken og grovkøkken.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-11-05 17:27

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/Links.html

Her står der en hel del ang. ombygning og hvad du selv har lov til at gøre..........Du kan jo sætte doble stikkontakter op hvor du ex. har enkle idag -men vær opmærksom på at du let kommer til at overbelaste dine sikringer med alle de nye strømkrævende apparater som købes idag ...Tager du strøm fra kraft ledningen (3 faset) skal du køre videre med 2,5 kvadrat ledning frem til din nye stik kontakt....Men dette skal jo udføres af en autorisert installatør

Mvh sverola

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-11-05 17:36

Hej tennadk!
Hvis det er en ny installation i skal have udført, så er kravene som sagt 3 disponible stikk. i køkkenet. Dvs. 3 stikkontakter, ud over dem hvor der er tilsluttet køleskab, emhætte mm.
Der er bare lige en ting til og det er at stikkontakterne i køkkenet skal være fordelt på minimum 2 lysgrupper. Husk at en 3 faset gruppe kun tæller for en gruppe.(>emesen<Håber du har lavet din installation før d.1 Januar 2003 - Ellers er den ulovlig.
Stikkontakterne skal naturligvis tilsluttes en aktiv beskyttelsesleder!

MVH
Michael

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-11-05 17:53

>>sverola det er ikke lovligt at forsikre en fuga stikkontakt med 16 amp. (og 3faset installation kan også være en 13amp så kan man bruge 1,5¤

>> michael & emessen hvor står der at nye stikkontakter skal tilkobles jord

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-11-05 18:21

>>ROTH<<

1.) Prøv lige at check SB, afsnit 6 - 801.471.2 Tilslutningssteder under boliginstallationer, side 339 !!!
2.) Hvorfor må man ikke forsikre Fuga stikkontakter med en mærkestrøm på 13A, med 16A hvis der er brugt 2,5mm2 ledning og der f.eks er tilsluttet en fastinstalleret brugsgenstand som et køleskab?

MVH Michael

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-05 20:45

rotw - Jeg forudsætter at det er totalrenoveret køkken som så skal laves efter de nye regler.
Jeg vil montere en jordledning til jordklemmen ved måleren. Om jorden er effektiv ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-11-05 20:55

Hej emesen

Enig, men selvfølgelig skal beskyttelseslederen være effektiv - Ellers har du jo ikke afprøvet installationen efter foreskrifterne!

MVH Michael

PS. Forresten må der sidde 20A foran FUGA stikkontakter, hvis man har lyst, da 2,5 mm2 jo kan forsikres med 20A.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-11-05 06:02

sverola: En dobbelt stikkontakt, tæller altså kun for 1 stikkontakt !!!!

michaelholm: Du må da ikke sætte en størrere sikring (end 13 amp) foran en stikkontakt, der feks. er mærket med 13Amp.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-05 20:29

1 en fuga stikkontakt har en max på 13amp og en ip på 20 (tætningsgrad)
2. en en forbundet jordledning skal være aktiv
3. bygninger før 1/4-1976 er det ikke nødvendig at have jord i stikkontakterne såfremt der er opsæt (hfi) HPFI

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-05 20:38

da køleskabet ikke er en fastmonteret brugsgenstand må du ikke forsikre den med 16amp. eks. kunden vil have en microivn oven på køleskabet ? så sætter kunden en forlængerledning på ? og så er det en 3stiksdåse der kan vi også sætte elkogeren til og så med en samtidsfakta så bruger kunden 15 amp fordig de tidt bruge tingene på samme tid hvad sker der så med din installation ?? jeg vil med garanti sige at stikkontakten at den begynder at smelte

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-05 20:40

en fastmonteret brugsgenstand er ikke et stik elign. det er en dåse

Godkendelse af svar
Fra : tennadk

Dato : 15-11-05 10:08

Tak for svaret ansgard.