/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Optagelse af private samtaler.
Fra : stjuma
Vist : 1788 gange
200 point
Dato : 13-11-05 11:25

Hej.

Hvordan er reglerne for optagelse af private samtaler. Jeg har oplevet, at en person, som var på besøg i vores hjem, optog samtalen på hans mobiltelefon og kraftigt manipulerer med det optagen for egen vindings skyld. Kan jeg kræve disse optagelser udleveret? Hvordan er reglerne for dette? Og hvor kan jeg finde de lovparagrafer, som omhandler dette emne?

mvh

Steen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 11:32

det er lovligt at optage samtaler vel at mærke hvis alle er indforstået - det er gældende også for telefonsamtaler - men man skal oplyse det !!!!!!!!! - ellers er det ulovligt.
Der er dog undtagelser.(jeg er ikke helt bekendt med loven omkring det)
har du været udsat for manipulation - hmm - der er noget med at man kan få checket om der er manipuleret - men om det bare er lige til ?????? Men har personen optaget samtalen i dit hjem uden dit vidende er der tale om krænkelse af privatlivets fred.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 13-11-05 11:32

Det må hører ind under krænkelse af privatlivets fred

http://www2000132.thinkquest.dk/privatliv/genereltprivat.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-11-05 11:45

Hvis den ene part er indforstået er det i princippet tilstrækkeligt, men det der med manipulation gør det mere problematisk og vil kræve mere oplysning om det skete.
Loven er i sig selv ikke klar på området, men der findes domstolsafgørelser, der sætter en norm.
Udgangspunktet for, at det skal være ulovligt er jo, at der er tale om, at du er krænket (forurettet).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-11-05 11:56

Staffeloven:
Citat
27. kapitel

Freds- og ærekrænkelser

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder eller under andre særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. På samme måde straffes de i stk. 2 nævnte forhold, når der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter.

Bemærk stykke et nummer 3. "som han ikke selv deltager i"
Er der bevisligt manipuleret?
Hvori ligger vindingen ved den påståede manipulation?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 12:00

http://www.videnskabsministeriet.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=3018&doc_type=42&topmenu=4

citat:
Teleselskaber er generelt undtaget fra forbudet (persondataloven § 13 stk.2). Denne undtagelse gælder kun af hensyn til teleselskabernes interne kontrol. De må ikke sende specificerede regninger til myndigheder og virksomheder, der oplyser hvilke numre, der er foretaget opkald til.

Undtaget for forbud mod at overvåge telefonsamtaler har politiets- og forsvarets efterretningstjenester som bl.a. har tilladelse til at overvåge fx af mobiltelefonsamtaler i forbindelse med terrorbekæmpelse.

Aflytning er ulovlig
Straffelovgivningens bestemmelser slår klart fast, at hemmelige aflytninger eller optagelser er ulovlige. Det fremgår af lovbekendtgørelse nr. 960, Kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser:
§ 263. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget (...) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre (...)." citat slut

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-11-05 12:04

Læs ovenstående kære miritdk, det er underbygget af afgørelser, hvor samtaler er optaget uden, at den ene part har haft viden om det og som er kendt lovlige jævnfør ovenstående.
..ellers ville de skjulte ting vi ser på TV være ulovlige og det er de ikke selv om der er klippet i dem.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 13-11-05 12:38

Konklusionen er, at du gådt må optage samtaler som du selv deltager i.

Men med hensyn til manipulation er det helt andre regler der gør sig gældende, og i den forbindelse er der brug for flere oplysninger, er der manipuleret elektronisk, det vil sige ændret i det der er blevet optaget, eller er manipulationen "blot" at dele afsamtalen er blevet fremlagt i en ande nsammenhæng, og på hvilken måde er der opnået en vinding

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 13-11-05 18:22

Privatliv????

Det er for gammeldags! Det TOTALE overvågningssamfund er fremtiden, hvis man spør vores regering (Og regeringens venner (DF))

Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 14-11-05 19:44

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 19:57

et forkert svar er også en slags svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-05 21:29

Selv tak