/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Roqueford / Vrikkelam
Fra : lillespir
Vist : 2735 gange
150 point
Dato : 13-11-05 10:34

Hej
Hvem kan hjælpe?
Hvor stammer ordet Vrikkelam fra ( Hvilken egn ) og hvorfor er det netop det ord jeg tænker på, så snart ordet Roqueford bliver nævnt.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 10:46

Min mor på over 70 år har altid brugt ordet Vrikkelam, jeg troede faktisk det var noget hun selv havde fundet på , hun er opvokset i Skovlunde/Herlev, og tilbagte sommerferier på Fyn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 10:48

hvad filan er vrikkelam for noget ????

men vrikkelam = rokkefår= roqueford

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-11-05 12:01

Vrikkelam er en "morsom" måde på dansk at beskrive hvordan Roquefort ost blir' til.

En læderpose med gedemælk bindes fast under halen på lammene. Da disse lam vrikker med rumpen når de smider deres "lakridser" opstår begrebet vrikkelam som afledning af ordet roquefort (rokkefår) som navn på denne ost. Rent vrøvl, men men sån er der jo så meget

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 150 point
Dato : 13-11-05 12:21

Baaaaaah Klumme Men ellers rigtig god forklaring.

Vores gamle reservebedstemor var født og opvokset ude på heden på Viborgegnen - hun kaldte også rouquefort for 'vrikkelam' og ...tjaee..jeg troede også at det var noget hun selv havde fundet på. Hun var født i 1908 og påstod at hendes far havde fundet på 'vrikkelam' - men det kan jeg nu se, at det blot var endnu en af hendes utallige jokes

Sådan noget er sjovt - det er spændende om mysteriet bliver opklaret her i tråden, jeg vil følge den med interesse.

Hav en god søndag.
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-11-05 12:29

JA jeg tror altså på min forklaring LOOL og må indrømme at jeg holder meget af Roquefort (uanset produktionsmetoden).... gerne i den danske model Bornholmeren "St. Clemens" som er en 60 % Danablue. Whauuuu

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-11-05 12:57

Ja, jeg synes osse det er lækre sager, mums...på groft rugbrød

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 13:09

Det kommer her fra Midtjylland som vil.du også er inde på.

Og det er simpelthen slangudtryk for roquefort, der i udtale lyder som rokkefår, og det er så lavet om til vrikkelam

Sikkert lidt som en provokation mod udenlandske navne og betegnelser på forskellige ting.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 17:07

Ehm.... hvorfor tror i det kommer fra Midtjylland??. Det er åbenbart "landsdækkende" ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 17:26

Nordsted

Det tror vi, fordi det har noget at gøre med hvordan man udtaler Roquefort, altså hvilken stavelse trykket lægges.

Jyder siger 'roquefor, med tryk på begyndelsen, ligesom "rokke", mens det i andre egne er mere almindeligt at sige roq'efoor, altså sammentrækning af de to første stavelser og tryk på sidste stavelse som også trækkes ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-11-05 18:10

Tror Dova har ret...... Så er der jo osse dem der siger, "tror du jeg spiser mug" -

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-11-05 18:32

Ja, føj for en gammel vandrende ost

Godkendelse af svar
Fra : lillespir

Dato : 23-11-05 19:17

Tak for svaret vil.du.

Hej Vil.du
Ja de kære gamle, de forstod virkelig at binde os noget på ærmet.
Jeg havde selv en fornemmelse af, at det ofte bruges her i Jylland.
Tak for dit svar
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-05 19:42

Pudsigt nok spurgte jeg min mor idag, om hvorfor hun sagde vrikkelam, hun sagde, at det som før sagt er en om-

skrivning af det franske, men at et rokkefår lød stort og voksent, men når de kun skulle have et lille stykke roquefort

så lavede de det om til vrikkelam , hun anede ikke hvor hun havde hørt det første gang

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-11-05 21:49

Hej Lillespir.

Det er da dejligt hvis jeg gav dig en på grineren LOOL, men du skal ikke give mig de 150 point i den anden tråd. Det er sødt af dig, men jeg er med vilje alm. bruger og får dem derfor ikke alligevel. Anuller sp. og brug de point til noget andet sjov på Kandu.

Klumme

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-11-05 00:24

Hej lillespir.

Selv tak - og ja for den da, det er godt nok utroligt hvad vi hopper på *gg* - men skidt med det, det er hyggeligt og så er det sjovt når det opklares at man har dummet sig ved at tro på dem

Venlig hilsen Dorthe.