/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Evt. beskatning ved salg af jord
Fra : 4070
Vist : 6095 gange
200 point
Dato : 13-11-05 01:41

Vi skal snart købe et hus på landet med ca 6,5 Hektar grund til.
Vi skal give 500.000 kr. for det hele.
Huset er vurderet til 200.000 kr. resten er jo så 300.000 kr. værd ifølge told og skat.
Af de 7 Hektar er de 3 regulær mark, der kan lejes ud. Resten er mose, skov, sumpet eng og have.
Told og skat skelner ikke mellem mark og mose. Selvom man må forvente at markjorden er en del mere værd end det andet.
Det vil jo sige at jeg giver ca. 50.000 kr. pr. Hektar.
Ved at høre mig omkring har jeg fundet ud af at agerjord kan koste 80-100.000 kr. i området. Hvis jeg på et tidspunkt vil sælge de 3 hektar fra kan det blive til måske 240 tusind kr. Men Hos Told og Skat står der at jeg kun gav 150 tusind kr. for det. Så vil jeg vel skulle betale en skat af det der ser ud som en fortjeneste??
Jeg kan ikke se rimeligheden i at man bliver beskattet af en ikke eksisterende fortjeneste!
Et eller andet sted kan det jo heller ikke passe at mose og skov er 50 tusind. kr værd pr. Hektar?

Vil det hjælpe mig hvis Jeg og sælger blev enige om og skrev i skødet at jeg giver 80 tusind. kr. pr. Hektar agerjord. Og 20 tusind. kr. pr. Hektar. sumpet område.??

Jeg ville sgu være træt af at skulle sælge jord fra. Og så sidde tilbage med et voldsom dyrt stykke skov,mose, sumpet eng, have og et stort girokort fra halveringstjenesten oveni!

Hvad er mine muligheder?

Mvh. Den fortvivlede.......

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 08:46

hvis du er landmand og momsregistreret og alt det der, skal du helt sikkert betale skat af fortjenesten, men hvis ikke er det vel som at sælge et hus, hvis man selv har boet i det et halvt år, er det skattefrit

Kommentar
Fra : 4070

Dato : 13-11-05 09:44

Hej Trimare46

Jeg er ikke momsregistreret.
Kan det være så simpelt? Det kan jeg næppe tro!

Mvh. 4070

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-11-05 10:22

det har ikke noget at gøre med om du er momsregistreret
en egendom der er under 2 HA vil blive et nedlagt landbrug med samme regler som et parselhus, er den over 2 HA er det at betrakte som landbrug og her gælder disse regler , dog ikke miljømæssigt , før du kommer over 15 HA
så , ja du bliver beskattet af det

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-11-05 10:24

og det hjælper ikke at i sætter prisen på skødet, det er den offentlige vurdering der tæller, så det ændre ikke ved ejendomsskatten

Kommentar
Fra : 4070

Dato : 13-11-05 12:30

Bredker

Det lyder til du ved hvad du taler om..?

Men hvordan kan man bare vurdere mose og mark ens.. Mosen er jo intet værd i forhold til marken.
Hvis jeg rent teoretisk istedet sælger noget af mosen fra, og får 20 tusind pr. Hektar. Vil jeg så få en masse penge fra halveringstjenesten??
Nej det tror jeg næppe...c",)

Jeg synes det er uheldig situation...
Vi køber det sure og det søde til en samlet fornuftig pris. Velvidende at det er agerjorden der holder den fornuftige pris oppe.. Hvis vi sælger jorden, sparker jeg mig selv i røven. For det vil i sidste ende kun gøre mosejorden endnu dyrere for mig..

Det vil jo aldrig kunne betale sig at sælge det så?

Mvh. 4070

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 12:37

du kunne jo også overveje at bruge jorden, og på den måde få en indtægt. juletræer, leje ud til græsning jagt og hvad man nu kan finde på

Kommentar
Fra : 4070

Dato : 13-11-05 14:33

Trimare46

Det skal også lejes ud. Men vi har bare set det som en mulighed at vi kunne sælge jord fra, så vi bedre kunne få råd til at bygge nyt stuehus.
Det er dyrt at have for måske 240 tusind kr. jord man ikke selv bruger. Den lejeindtægt jeg får skal jeg betale skat af, og så er der vel ikke engang til renterne når det er lånte penge...
Man kan jo så sige at jeg jo ikke har givet de 240 for det men kun 150... Men så har jeg jo det andet, også til 150 tusind, som jeg ikke kan leje ud... Og det er noget skidt...

Mvh. 4070

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 14:38

du må have en avistur om morgenen inden du tager på arbejde. men prøv lige at undersøge det nærmere. en ejendomsmægler ved den slags, og hvis han tror det bliver ham der skal tjene på handelen, kan du få alle oplysningerne trukket ud af ham så let som ingenting