/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Vestindien også Johannes Scharling
Fra : svendgiversen
Vist : 2237 gange
200 point
Dato : 12-11-05 20:11

Efter at vi har fundet min ven Jan Dyhr' s familie her i kandu, tilbage til måske 1665...
(men ikke meget om hans farfar, der var kaptajn på St. Croix)
kommer jeg i tanke om, at min kones morfar havde en bror, der rejste til Vestindien:

Når der står Scharling herunder bør man erindre, at der er to Scharling familier i Danmark,
Den fine med alle præsterne, og min kones, der oprindelig hed Gerling; indvandret fra Holsten, Thüringen...
(tidligere søgt og fundet i kandu).

Johannes Scharling, ældste søn af Caroline Scharling med de tyske Gerling/Scharling rødder, ses her:
http://www.scharling.mobilixnet.dk/johannes.htm

Han er nok født ca 1870, og rejste til Vestindien, nok før århundredskiftet?
Ingen i den familie jeg giftet mig ind i, har kunnet fortælle: Hvad han lavede der?? Hvornår???
(hvis han nu på et tidspunkt var under Rasmussen Dyhr' s kommando på St. Croix? Sikke et sammentræf).

Hvem finder noget om Johannes Scharlings emigration til, og ophold på, De Vestindiske Øer???
Svend

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 210 point
Dato : 12-11-05 21:35

Hej Svend
Kender du denne adresse!
http://www.sa.dk/ra/godehistorier/vestingen/links.htm
Det kræver en del arbejde at søge her så du må selv søge, og måske også møde op på Rigsarkivet.
God Jagt
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 09:56

Nej den kendte jeg ikke, flot fundet modersv....
(nu spekulerer jeg igen på baggrunden for valg af kandu navn).

Men du har ret, det er ikke let at nå frem til eksempelvis; viede, døde...

Jeg havde håbet at finde Johannes Scharling (Pedersen) under emigrerede,
men man emigrerer vel ikke til en dansk koloni?
(del af Danmark, man emigrerer jo heller ikke til Grønland).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 09:59

Caroline Christiane Catrine Scharling, 1853-1947 giftede sig (under sin stand) med Søren Pedersen, 1843-1933,
Så Johannes Scharling, ældste søn af 5, må jo have heddet Johannes Scharling Pedersen.

Citat
Caroline Christiane Catrine Scharling
Marriages:
Spouse: Soren Pedersen Family
Marriage 08 OCT 1875 Gundsomagle, Kobenhavn, Denmark

Så Johannes må være født efter 1875, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-05 12:22

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Soren Pedersen Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 08 OCT 1875 Gundsomagle, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Caroline Christiane Catrine Scharling Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 08 OCT 1875 Gundsomagle, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Johannes Albert Pedersen Pedigree
Male

Birth: 18 FEB 1879 Sct Jacob, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Ole Charles Pedersen Pedigree
Male

Birth: 06 AUG 1876 Sct Stefan, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Astrid Ingeborg Kristiane Pedersen Pedigree
Female

Birth: 29 DEC 1881 Sct Johannes, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Soren Rikard Filip Pedersen Pedigree
Male

Birth: 04 JUL 1884 Sct Stefan, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

5. Helmer Viktor Pedersen Pedigree
Male

Birth: 17 NOV 1885 Sct Stefan, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Johannes Pedersen M commandersergent 33
Detachementet I Frederiksfort , Frederiksted Frederiks Fort, Frederiks Fort, , 1901, Name: Sex: Occupation: Age:
Carl Frederik Peder Schousboe M premierløjtenant 28
Ingeborg Schovsboe F 21
Johannes Pedersen M commandersergent 33
Hugo Casper Jakob Goldbeck M korporal 28
Laurs Nielsen M korporal 28
Jens Peter Jensen M korporal 35
Peter Christian Jensen M korporal 25
Fritz Rudolf Emil Jensen M underkorporal 24
Herman Thorvald Hansen M spillemand 26
Laust Nielsen M soldat 28
Holger Valdemar Beck M soldat 29
Henrik Nielsen M soldat 24
Hans Christian Emil Jensen M soldat 24
Julius Osker Gabrile Løkke M soldat 23
Lars Hansen Nielsen M soldat 26
Anton Marius Petersen M soldat 30
Peter Alfred Hansen M soldat 28
Theodor Martin Julius Petersen M soldat 26
Aksel Peter Thorvald Andersen M soldat 28
Ludvig Johannes Alfred Larsen M soldat 24
Christian Poulsen M soldat 21
Apolon Lars Peter Jensen M soldat 24
Johannes Peter Jensen M soldat 30
Christen Christensen M soldat 24
Søren Peter Hansen M soldat 39
Theodor Christensen M soldat 22
Karl Christian Jørgensen M soldat 35
Niels Peter Nielsen M soldat 22
Niels Christoffersen M soldat 24
Christian Frederik Jensen M soldat 21
Niels Ole Andersen M soldat 30
Edvard Richardt Frederik Nielsen M soldat 25
To search form

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 13:03

Flot fundet senta,
men så hed de 5 børn altså slet ikke Scharling?

Min svigermor hedder Ellen Karen Margrethe Scharling Pedersen er
datter af Søren Rikard Filip (Scharling?) Pedersen.

Hvis det er rigtigt der er jo mange Johannes Pedersen,
Johannes Albert Pedersen kan måske hjælpe?

Men hvor har du det sidste fra?
Er vi i Nordsjælland eller på St. Croix??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-05 13:15
Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-05 13:16

All information for:
Name: Johannes Pedersen Sex: M
Title: commandersergent Age: 33
Property: Detachementet I Frederiksfort Quarter: Frederiksted Frederiks Fort
Street: Frederiks Fort Owner:
Street: Frederiks Fort Number of families: 1
Household no: Place of birth: Ølgod
Year of settlement: 1894 Religion: Lutheran/Danish
Marital status: Married Family status:
Year: 1901 Entry no: R0097

To search form

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 14:30

Det dur jo ikke når han er født i Ølgod...

Ham vi leder efter: Johannes Albert Pedersen Pedigree
Birth: 18 FEB 1879 Sct Jacob, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

I 1901 er han altså ikke 33, men kun ca 22 år og født i Hovedstaden...
Men et godt link: andre kilder med St. Croix, det kendte jeg ikke, svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-11-05 16:41

Hej Svend og andre nysgerrige
Modersvilje stammer fra et kolonihavehus jeg en gang købte af et ældre ægtepar!
Han ville have en fiskekutter, og hun ville have en kolonihave, hun vandt!
og han sad ude i skuret og snittede alverdens maritime ting og bla. husets navn, som vi har brugt lige siden, fordi historien er så sød.
MVH
MODERSVILJE

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 17:14

Den version af moders vilje havde jeg ikke gættet...
(mine overvejelser var delt mellem dig som viljestærk mor og at din mor tvang dig til at finde hendes slægt).

Jeg har været inde og set på grave på St Croix, men ikke fundet nogen Johannes (Albert) Pedersen,
ud over ham fra Ølgod, som senta fandt...

Da jeg stilllede spørgsmålet troede jeg jo, at han også hed Scharling, og jeg havde et stille håb om,
at fundet af ham kunne føre videre til Rasmus Olaf Rasmus Dyhr født 1884, kaptajn på St. Crioix...

Måske må vi opgive at finde dem begge, Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-11-05 21:28

Hej Svend!
Vendte Johannes (Scharling) nogensinde tilbage til DK?
Han er ikke at finde som "udvandret" hvis det er før 1917, for da var området jo dansk.
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 22:52

Velkommen tilbage Jeannie, straks stiller du det dybdeborende spørgsmål.

Da jeg stillede spørgsmålet troede jeg han blev derude, men det må være forkert.
Han var nemlig gift to gange, i første ægteskab med ukendt hustru, fik han datteren Josefine,
der senere, hvor han var alene, blev adobteret af søsteren, den barnløse Astrid.

Senere i andet ægteskab med hustru Eli fik han to sønner Knud og Aksel.

Men noget må være forkert i det senta fandt:
1. Johannes Albert Pedersen Birth: 18 FEB 1879 Sct Jacob, Kobenhavn
2. Ole Charles Pedersen Birth: 06 AUG 1876 Sct Stefan, Kobenhavn
3. Astrid Ingeborg Birth: 29 DEC 1881 Sct Johannes, Kobenhavn

Johannes var den ældste og står jo også øverst, men han er født i 1879, Charles i 1876.
Jose (Josefine) var ældre end mine svigerforældre og er nok født ca 1905.

Johannes arbejdede vistnok for de danske sukkerfabrikker på St. Croix,
men uvist om han første kone var med derude?
Blev de først gift efter han kom hjem, kan han jo ikke have været der længe??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-05 08:58

Nu er dette spørgsmål jo stillet primært for at afsløre hvad Johannes Albert (Scharling) Pedersen lavede i Vestindien;
min kones Gerling/Scharling familie er som nævnt tidlige fundet her i kandu tilbage til ca 1700 i Thüringen...
(Indlagt på nettet af Kim Scharling fra "bager grenen" se: http://www.scharling.mobilixnet.dk).

Men slet ikke i detailler som vi nu er inde på for sidegrenen Johannes kun indgift Scharling:
Hans datter Josefine med første ukendte hustru nok født ca 1905, blev gift med en tysker/tysksindet Frølich,
(ikke så godt under og efter 2. verdenskrig).

Johannes' søster: >Astrid Ingeborg Kristiane Pedersen Birth: 29 DEC 1881 Sct Johannes, Kobenhavn
som adobterede Josefine var gift med Jens Brinkløv, og de havde ingen børn selv.
Astrid blev meget, gammel 92 år, så Josefine måtte vente længe på arven efter sine adobtiv forældre;
skiftet ca 1972 kan det spores?

I sit andet ægteskab med Eli? fik Johannes to sønner Knud og Axel.
Knud Pedersen, der blev gift med Lilly var i en periode i Sydafrika, men måtte vende hjem.
Axel blev vist jurist i Korsør, men nu er vi ved at være fremme ved mulige nulevende...

Det meste af dette er jo for nyt til at kunne findes på nettet, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-05 09:12

Vender vi tilbage til hvad Johannes lavede i Vestindien, så var han vist ansat ved sukkerfabrikkerne?
Er det De danske Sukkerfabrikker? Har de altid heddet det eller er de slået sammen af flee lokale sukkerproducenter??

Her i grænselandet kender vi alle Hansen Rom fremstillet i Flensborg af rørsukker fra Vestindien.
Nu er vi jo fremme hvor vi har afstået Sydslesvig til Tyskland,
men mon ikke de danske sukkerfabrikker tidligere ejede romfabrikken, før 1864??

Hvis Johannes Albert Pedersen har været ansat ved De danske Sukkerfabrikker, nok ca 1900-1905,
(evt også en periode senere mellem de to ægteskaber) findes der så et så gammelt personale arkiv? Hvor??

Alternativet er naturligvis ØK; samme spørgsmål, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-05 09:36

arkivet
solgtes Sankt Thomas som en del af Dansk Vestindien (se ovenfor) til USA. Havneanlægget forblev dog på danske hænder indtil 1993, da ØK solgte det.
kanske det er ved ØK

Historisk
De dansk-vestindiske øer har været meget vigtige for Danmark. Der blev tjent penge på at sejle i en trekantsrute fra Danmark til Vestafrika. Der hentede man slaver, som man sejlede til de dansk-vestindiske øer. Der arbejdede de i sukkerrørsplantagerne, som de lavede en sukkermasse af, som blev lavet til sukker i Danmark til salg på de europæiske markeder.

I 1754 boede der kun cirka 1.750 hvide på øerne, som havde omkring 14.000 slaver. I 1848 blev slaveriet på øerne ophævet og i 1917 solgte Danmark efter en folkeafstemning øerne til USA for 25 millioner dollar.

Sproget på øerne var negerhollandsk (et kreolsprog) (nu uddødt) og engelsk.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-11-05 09:56

du skal se lidt i ØK´s arkiver og deres ansatte i tidsrummet 1900 og fremad

Bevaringen af De Vestindiske øer på danske hænder blev en af disse mærkesager, godt hjulpet på vej af stærke erhvervskræfter som f.eks. ØK. Ved rigsdagsafstemningen i 1902 blev salget ganske vist vedtaget i Folketinget, men aftalen blev aldrig ratificeret af Landstinget, hvor Højre stadig havde flertal.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-11-05 19:01

Hej Svend
Da jeg alligevel skulle skrive til DDA, kunne jeg lige spørge til De Vestindiske Øer, jeg forstår ikke svaret men her er det:

Med hensyn til de Danske Vestindiske Øers folketællinger og hvor de findes. Mener du
databasen eller kildematerialet (det der indtastet efter)? Databasen findes
på følgende internet adresse:
http://ddd.dda.dk/d4/vi/forside.htm <http://ddd.dda.dk/d4/vi/forside.htm>
og er på engelsk. Kildematerialet dertil har vi fotokopier af,
men alle områderne er reserverede
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-05 18:16

Tak fordi du spurgte m.v.
det nævnte link findes dog bag dette, allerede angivet af senta ovenfor:
http://ddd.sa.dk/d4/dddweb/andre_kilder.htm

Rigtigt, vanskeligt at finde anvendelige databaser der...

Og senta, hvor finder jeg de ØK de arkiver du nævner? med ansat personale for hundrede år siden??
Tilsvarende for De danske Sukkerfabrikker??? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-11-05 20:08

http://www.virgin-islands-history.dk/default.asp

Velkommen til Rigsarkivets hjemmeside om Dansk Vestindiens historie 1671-1917.

Dansk Vestindien bestod af øerne Sankt Thomas, Sankt Jan og Sankt Croix. I 1917 blev kolonien solgt til USA, hvorefter øerne har heddet Unites States Virgin Islands.

De fleste arkivalier vedrørende øerne i den danske periode findes i Rigsarkivet i København. Disse kilder er af enestående omfang og informationsindhold – og de har dermed unikke forskningsmæssige muligheder, som hidtil dog kun er blevet ganske lidt udnyttet.

Hjemmesiden er opdelt i fem afdelinger. 1) En generel indføring i og en udstilling af arkivalier om Dansk Vestindiens historie, 2) en gennemgang af den eksisterende litteratur om øernes historie, 3) en oversigt over arkivalier vedrørende øernes historie, 4) en række arkivregistraturer med detaljerede oplysninger om de vigtigste arkivgrupper, 5) baggrundsinformation om selve hjemmesiden.

I National Archives i Washington DC findes en hel del arkivalier vedrørende Dansk Vestindiens historie før 1917. Den pågældende arkivgruppe har betegnelsen "Record Group 55: Records of the Government of the Virgin Islands, Danish West Indies, 1672-1917" og omfatter omkring 400 hyldemeter. I forbindelse med en nyordning af arkivgruppen i 2001 er lavet en revideret oversigt derover. Man finder rundt i oversigten enten ved hjælp af indholdsfortegnelsen forrest eller det alfabetiske index bagerst. Man er i Washington i gang med at mikrofilme de vigtigste dele af arkivgruppen; kopi af enkelte af filmene findes i Rigsarkivet i København.

Download hele registraturen i pdf-format

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-11-05 21:35

Hej Svend!
Skal du en tur forbi Bov?

http://www.dviv.dk/images/jpg/udstbov/udstbovmuseum.html

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-05 22:19

Flot fundet, Jeannie,

jeg arbejder sammen med kollegaer fra Holsten og passerer jævnligt Bov, men Johannes døde jo ikke derude...
Selv om det er nogle flotte monumenter, ville jeg hellere til Vestindien, beskrevet i sentas link ovenfor, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 17:15

Tak for svaret modersvilje.