/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Erfarne krykhusarer
Fra : qfha
Vist : 6995 gange
100 point
Dato : 12-11-05 14:38

Er det muligt at få et godt råd om, hvorledes et par krykker bruges bedst ved brækket ankel.

Jeg har prøvet mig frem, og resultatet er sædeles nedslående. Eller rettere tyngdekraften sætter ind for fuld styrke. Efter adskillige blå mærker er modet ikke så stort.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-11-05 14:49

HÆ/HÆ
Øvelse, er vist det eneste der virker.
Du får det måske lært, inden du får gipsen af.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 14:52

åh din stakkel - fik du ikke vejledning i at bruge dem ??????

du har da formodentlig fået et par walkabout/walsaround støvler så du ikke behøver krykkerne andet en lige de første dage ??????

god bedring og undskyld - men kan ikke lade være med at tænke på at hjul er bedre end krykker - øhh skateboard ???? LOL

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 12-11-05 15:00

P.g.a. brækket ankel gik jeg med albuestokke næsten hele sommeren. Og det tog lang tid at lære, især det med at flytte vægten over på det raske ben. Men det kommer, kan jeg love dig.
Én ting, jeg dog ikke fik lært, var trapper. Dér smed jeg stokkene i forvejen og kravlede. Det gav så til gengæld hård hud på albuer og knæ. Pyt, nu er jeg på den gode side. Det er lige før, jeg kan bruge almindeligt fodtøj igen.
Noget andet, der også tog tid at lære, var "transport" af diverse, såsom kaffekrus, strikketøj, læsestof, cigaretter og lign., men så fik jeg lært at oprette "depoter" - ellers tog jeg kravle-metoden i brug.

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : txn

Dato : 12-11-05 15:25

Du skal eksempelvis flytte højre ben frem samtidig med højre arm for derved at bruge armen til at aflaste vægten på benet når du går.Lige det modsatte af stavgang.
God bedring.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-05 15:59

hvis du kun går med en krykke, skal du gå med den i modsatte side af den brækkede fod. det siger de hos fysioterapeuten. jeg går selv med et opereret knæ og har gået med to krykker i 5 uger, men nu er jeg trappet ned til en og er så småt begyndt at gå helt uden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-05 16:02

Da jeg bruge krykker, stod jeg på det raske ben, satte krykkerne et skridt foran, og "svingede" så op imellem de to

krykker, osv, det giver ømme hænder i starten, men du skal nok få det lært . Som Balcanard havde jeg også store

problemer med transport af div. ting, men fandt ud af, at komme div. ting og sager i en pose, igen møj besværligt, men

så kunne jeg have det. Jeg vil da håbe for dig, at du kan komme på "glasfiber" i stedet for gips, der kan du gå helt

normalt, og glasfiberen er heller ikke så tung. Rigtig god bedring

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-05 17:36

Højdeindstillingen er det vigtigste! Krykkerne skal være indstillet sådan at du har rank ryg når dine håndflader hviler på stokkens håndtag. Man har tilbøjelighed til at stille stokkene så de er for lavem frodi man derved føler at man er mere sikker - det er man ikke og det går meget ud over ryggen.

Hvis du kun går med een stok, skal denbruges i modsatte side af den syge ankel, således at du, når du går et skidt frem, nærmest 'læner' dig mod den raske side og dermed aflaster den syge.

Hvis du går med to stokke (er at anbefale, på grund af fejlbelastning af ryggen, hvis stokkene skal bruges gennem længere tid) - skal stokkene 'følge' det dårlige ben - alt hvis det er højre ankel der er brækket: Højre ben frem, sammen med stokkene. Højre ben tilbage, sammen med stokkene.

Men højden er MEGET vigtig - håber du er blevet instrueret i hvordan du selv indstiller højden på stokkene, ellers det til at finde ud af

Håber du snart slipper for dine to følgesvende igen, mine har været en del af min påklædning i over 30 år.

Rigtig god bedring.

Venlige hilsener Dorthe.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 12-11-05 20:56

Hej Gfha.

Husk lige at holde dine overarme ind til kroppen det gør det lidt lettere at bruge sådan et par følgesvende.
Hvis det kniber så brug et par glatte ugeblade, et blad mellem overarm og kroppen
og sørg for at holde dem der når du går.
Sådan blev jeg anvist, foruden en anvisning som Vil.du beskriver.
Rigtig god bedring.
Hilsen Rita

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 14-11-05 11:14

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 11:16

god bedring

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-05 11:25

Selvtak qfha og mere god bedring
Jeg håber du fandt en løsning og ikke skal have flere blå mærker, det er jo ikke lige dét der er meningen . tværtimod
Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-11-05 11:41

Tak for svarene til alle.
Jeg begynder at få fornemmelsen af systemet og balancen, men god til det tror jeg aldrig jeg bliver. Men nu er der da gået nogle dage uden jeg er røget på bagen, det må jo kaldes fremgang!