/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
staves det sku/sgu?
Fra : nullerbullerpige
Vist : 7399 gange
200 point
Dato : 12-11-05 12:20

Hej!
Jeg har en diskussion kørende omkring bandeordet sgu/sku.
Jeg har brug for en form for dokumentation om hvordan det staves.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-05 12:25

Det staves sgu, men kan ikke lige finde den fornødne dokumentation

http://www.google.dk/search?hl=da&q=sgu&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 12-11-05 12:31

http://www.google.dk/search?q=sgu&hl=da&lr=lang_da&sa=X&oi=lrtip8
Du kan også bare tænke på filmen: Jeg er sgu min egen, med Daimi.
"Sku" er bare en sammentrækning af ordet "Skulle"
Mvh Vivi

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 210 point
Dato : 12-11-05 12:31

Det staves sgu. Er en sammentrækning af så Gud. Derfor er det et bandeord. Du må ikke misbruge Guds navn.

Sku' er et taleord for skulle eller den tidligere stavemåde skulde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 12:32

sgu = så gud - altså blev man forhindret i at sige det i og med det fik betegnelsen bandeord - "ikke misbruge Guds navn"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 12:33
Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-05 12:36

I følge nudansk leksikon:

Kraftudtryk, udtryk for at taleren giver sætningen eftertryk, ofte som udtryk af vrede eller irritation.

Udviklet af sågu.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-05 12:37

Staves sgu, det glemte jeg lige at skrive.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 12:39

"så'gu adv.: dette her går s. ikke! - [forkortet af så Gud (hjælpe mig) el.lign.; jf. sgu]" ("sågu", i Becker-Christensen C. & Widell P. (eds.), 1990, "Politikens Nudansk ordbog", "L-Å", Politikens Forlag: København, p. 1006)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 12:40

det er sq heller ikke nemt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-05 12:40

sågu =

(ældre) mildt kraftudtryk

forkortet af : så Gud hjælpe mig

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 12-11-05 12:43

s'gu er den rette stavemåde, og ja, det kommer af "så Gud"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 12:47

nemlig palle22

"det gør jeg ved den søde grød "..... igen s g der står for så Gud ... der er mange omskrivninger

ligesom når man undlader fanden og bruger søren osv i stedet (hvad søren så søren har med det at gøre )

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-11-05 12:57

Hejsa
Sgu' (og det er vist besvaret)
Man må ikke sige sgu for så kommer sgu-sgu manden og han slår sgu hårdt
Go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-11-05 12:58

NB: Og bland nu ikke fanden og mig sammen
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-05 13:02

sgu staves sgu og ikke s'gu (Retskrivningsordbogen)

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-11-05 13:29

ans. Både ja og nej. Det kan staves på begge måder.

Når sgu er en sammentrækning af 'så Gud', ville det helt korrekte være at skrive s'Gu. Det er efter reglerne fra tresserne, hvor en gruppe forfatter forsøgte at lancere talesprog på skrift. Det blev aldrig officielt, men der er alligevel regler inden for denne form for skriftsprog.

Sproget udvikler sig hele tiden og derfor staves sgu s-g-u i følge dansk retskrivning.

Det samme gælder ordet Vær så god...værsgo eller vær's'go'

Det skrevne sprog vil også/osse udvikle sig fremover ikke mindst pga. sms'erne.
På sms-sprog hedder sgu sq

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-11-05 13:45

Enig med Mirit. (kl. 12:39).

Sgu er en forkortelse for "så Gud hjælpe mig".

Og det er der, så gud hjælpe mig, ikke ret meget andet at sige til...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 14:05

fluffyclaus - hvor mange kender du der bruger sætningen : så Gud hjælpe mig ?????

personligt kender jeg mange der siger sq (sgu) - altså: så Gud

og... i negativ betydning : det gør jeg gud hjælpe mig ikke (blot et eks)

nu må det SQ være nok

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-11-05 14:14

hehe.. kender ingen der bruger SGU i sin fulde udstrækning... det lyder jo nærmest tåbeligt deraf forkortelsen, går jeg ud fra

Vh fluffy

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-11-05 14:17

Herligt med denne tråd, jeg har, for sjov, en diskussion kørende med min svigerdreng omkring stavemåden af dette bandeord, nu kan jeg bevise at jeg fik ret - SGU

Og god weekend.
Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 14:33

jamen det sku sq også bare lige ligne du ikke fik ret sgu da vil.du

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-11-05 14:39

Og nu kan der så Gud ikke koges mere suppe på den sten.

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 12-11-05 18:28

haha mirit, sq er ligesom en forkortning af at sige at gud er en kvinde.. det mente min søn nu også for et par år siden, for hun føder jo børn/ Der kommer børnene fraNu siger han at gud er begge dele.. q(inde) og så-m(and)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 18:33

marian_oxholm - ja det er der ikke mange der tænker over - ingen dum søn du har egentlig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-05 19:45

Man bruger også det er "guhjælpe mig" ikke til at finde ud af så:
Fanden ta det skidt.

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 30-01-06 17:18

Tak for svaret viviborgen.