/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fastgørelse af ledninger
Fra : jysch
Vist : 10691 gange
100 point
Dato : 03-11-02 17:32

jeg skal have fastgjort en ledning på et malet loft- hvad skal jeg gøre, har brugt trekantslister med lim på, men disse kan ikke holde fast efter kort tid.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-02 17:40

"jysch" <jysch.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:i2cx9.84$oC3.23503@news010.worldonline.dk...
> jeg skal have fastgjort en ledning på et malet loft- hvad skal jeg gøre,
> har brugt trekantslister med lim på, men disse kan ikke holde fast efter
> kort tid.
>
Prøv evt. nogle specielle kabellister i plast. De fås på alle byggemarkeder
og i alle størrelser.

--
Med venlig hilsen
Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Accepteret svar
Fra : theking

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-02 18:15

Det du kan gøre er at rense loftet nogle steder for fedt,løs maling, og div, der hvor listen skal monters derefter skraber du den lim af der sidder på listen og bruger noget bedre lim feks.epoxy eller ligende. så skal den nok sidde fast.
Med venlig hilsen.
The king

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-02 17:44

On Sun, 3 Nov 2002 17:40:17 +0100, "Tommy Hansen"
<tommy.hansen@post.tele.dk> wrote:

>Prøv evt. nogle specielle kabellister i plast. De fås på alle byggemarkeder
>og i alle størrelser.

Eller en limpistol fra Netto til 25 kr. Effektiviteten af dens brug er
"frygtelig" afhængig af underlagets beskaffenhed -
afrensningen/affedtningen skal være omhyggelig.
---

Mvh...

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 03-11-02 19:12

Plasticlister er smarte, men over større 'strækninger' ser det ikke godt ud. De KAN fås meget små til kun en enkelt ledning, men alligevel synes jeg de ser 'klodsede' ud, og de er tit svære at få til at klæbe ordentligt.

Hvis du i stedet med en kniv eller saks klipper lange strimler af det dobbeltklæbende tape, man bruger til tæpper, og sætter det på ledningen, får du en fantastisk god klæbeevne. HUSK AT DET KLÆBER KUN EEN GANG, SÅ HVIS DU SÆTTER DET FORKERT PÅ LOFTET OG VIL TAGE DET AF IGEN, RYGER MALINGEN MÅSKE AF, OG DEREFTER FÅR DU DET MÅSKE IKKE SAT PÅ IGEN!

Ledningen vejer jo ingenting, og da denne type tape klæber OVERALT, hvor den kan få fat, skal det nok holde. Brug en flad ledning, IKKE en rund. I øvrigt er det jo også smart, at du først behøver at tage 'dækpapiret' af efterhånden som du trykker ledningen fast mod loftet.

Hvis ledningen ikke skal gå langs væggen men tværs over loftet, så brug en lang (lige) træliste el. lignende som 'lineal', så ledningen kommer til at sidde lige. Få en anden til at holde trælisten, mens du trykker ledningen fast.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 03-11-02 21:39

Jeg holder nu så meget af min varmlim-pistol. Et par "klatter" med passende mellemrum og ledningen sidder. Ingen plastiklister og nemt og usynlig

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 03-11-02 22:20

Du kan få noget specielt dobbelt klæbende tape, beregnet til ledninger. jeg har købt det i IKEA. Der medfølger en lille rulle til at trykke ledningen fast på tapen med.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-11-02 06:36

Så vidt jeg husker er det ikke tilladt at lime direkte på kabler og ledninger iflg. stærkstrøms reglementet,
dette kan godt være ændret, da det er par år siden jeg sidst har læst i det. Det er grunden til at man bruger
selvklæbene ledningslister. Som nævnt i de andre kommentarer, er det hvor rent der er, der hvor man skal lime,
der giver udfaldet (eller nedfaldet).
Har selv haft en liste over et malet betonloft, der hele tiden løsnede sig. Jeg borede et 1mm hul i ledningslisten
for hver halve meter. Her efter mærkede jeg de borede huller op på loftet, og borede 4mm huller i betonen.
Jeg bankede så en trædyvel i hullerne, satte listen op på loftet og hamrede søm i hullerne. Det virker!!!
Sømmene tager man fra ledningsholdere (kabelclips)
MVH