/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
tegninger til træværksted
Fra : cbsjanten
Vist : 5784 gange
50 point
Dato : 10-11-05 17:11

hej hej alle
da jeg arbejder i en klub lige pt og juletiden nærmere sig mangler jeg nogle tegninger på noget der kan laves i vores træværksted
sådan nogle små julegaver
jeg har ledet en hel del på nettet men finder intet
er der nogle af jer der ligger inde med nogle links?? så vil jeg blive meget glad

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 17:25

Du skal slet ikke bruge tegninger. De unge mennesker skal selv designe deres træting. Din opgave er så at vejlede, når de støder på problemer.

Nu skriver du ikke hvor gamle børnene er, men der er jo masse af muligheder. Hvilke opgaver i kan lave afhænger jo også af hvad i har af værktøj og maskiner. Og selvfølgelig også af økonomi til indkøb af materialer.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 17:44

Sløjdlærerforeningen udgiver et blad til deres medlemmer, SLØJD hedder det. Det kan formentligt lånes på biblioteket.

Der udkommer 5-6stykker hvert år og der er mange konkrete ideer i.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 10-11-05 18:11

børnene er fra 3 kl. og op til 7 9-14 år
vi har et lille værksted med 2 bænke maskiner bruger vi ikke vi har en lille maskin sav og en pudser

det med at de slev skal komme med ideerne er jo altid en god ting men vi SKAL have 3-4 ting der er i det vi kalder julegave udbud
selvfølgelig laver jeg gerne det med ungerne de selv finder på når det er muligt
men er nød til at have noget til dem der syntes det er svært at finde på noget selv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-05 18:34

cbsjanten....bordskånere, f.eks savet stave og samlet med en stav i top og bund (gav det nogen mening), køkkenrulle
holder, fuglekasser, kunstbilleder - en plade hvor der er banket søm i, og derefter viklet snorer rundt om sømmene. var
hvad jeg lige kunne komme i tanke om

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 10-11-05 20:33

nordsted jow jow det giver skam mening

vi har også lidt tegninger om de mest brugte ting, men jeg syntes vi trænger til noget nyt

så derfor lige lidt kandu inden turen går til bibloteket i morgen

for jeg har jo fundet så mange andre ting på nettet men lige netop det her kan jeg ikke finde noget om jeg ved ikke om det er fordi jeg søger forkert
men jeg plejer jo nok at finde de ting jeg søger på nettet

men forløbig tak for jeres indlæg

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 22:00

Der er ikke så meget om sløjd tegninger på nettet. Det er fordi modelsløjd er et fy-ord i folkeskolen. Børnene skal selv designe, de skal være med i idefasen også.

Ingen sløjdlærer vil turde smide modelsløjd ind på nettet.

Med jeg har dog en enkelt ting, som er anderledes i ærmet. Den kan fremstilles af børnene fra 5 kl. og yngre, hvis de er fikse på fingrene.

Det er en salattang eller pølsetang fremstillet i bøg, teak eller ahorn, hvis du kan skaffe det uden knaster.

Materialeforbruget er minimalt. Du skal bruge to lister på ca. 3 mm tykkelse, 3 cm bredde og 25 cm længde.

Den øverste halvdel på begge lister deles i tre lige store 'flapper' Den ene skæres der en cm af de to yderste 'flapper'. Den anden en cm af den midterste.

Der sættes en lille liste i mellem 'flapperne' og træet koges ca. en time og afkøler med listerne i (formspænding, der for bøg eller teak)

Flapperne slibes skrå 45 grader, to af flapperne på den ene og en af flapperne på den anden.

Bor et lille hul gennem de længste af flapperne fra siden, sæt et messing søm igennem (ruster ikke) sæt små spændeskiver mellem flapperne. Nap sømmet at i den spidse ende to mm længere ude en listen, slå det fladt på enden.

Uha, det er vist ikke til at for stå, men du kan kontakte mig pr. mail, så skal jeg sende dig et billed.

Udhulede skåle i en blød træsort kan børnene også sagtens lave. Og hvis du lader barken side ¨på og giver det lak, når skålen er færdig. Giver det et flot rustik resultat.

Knivskafte er også en ide. Knivblade kan købes i forskellige prisklasser.

Men skriv så sender jeg nogle billeder

Kommentar
Fra : josga

Dato : 11-11-05 10:52

Har du prøvet på bibliotiket, de har mange bøger med "gør det selv" til børn.

Du giver selv nogle ideer, som også findes i disse bøger.

Du kan så tage kopi af dem du kan bruge eventuelt forstørre det op, så det er nemmere at læse.

Josga.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 21:37

her er der måske også noget du kan bruge??

http://www.dr.dk/handyman/raad/uds_7/jorgen_tip.htm