/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Bagerste Krans på Cykel ?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 2403 gange
25 point
Dato : 10-11-05 15:26

Hej..

Er der nogle der ved hvordan man skifter den bagerste krans på ens cykel..

Cyklen har 12 gear..

Mvh Simon

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 10-11-05 17:11

hvad slags system har din cykel , åben eller lukket ? og hvad mærke , det er nemlig vigtigt at vide

venligst mogib

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-11-05 20:28

Hvis det er udvendige gear (frikrans):
På nogle nav er den udvendige tandkrans trykket ned over en mangenot, således at det yderste og mindste tandhjul fungerer som "møtrik" der er skruet på med uret.

På andre frikranse (Helicomatic) sidder der en indvendig omløber der skal skrues ud, og så kan hele frikransen tages af. Det kræver en specialnøgle.

Men vend tilbage med en beskrivelse/navn på kransen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 10-11-05 21:54

Det er en cykel med udvendige gear, gætter på det er det i kalder åben krans

Mvh simon

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-11-05 23:33

Kig evt. ind til Harald Nyborg, der har man værktøj til cykler, til billig priser, til aftagning af kransen.

Mvh EiHa

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-11-05 23:38

Når du så har fundet ud af at skifte kransen skal du også skifte til en ny kæde samtidig.Du kan bruge den gamle til at finde ud af længden og dertil skal du også bruge en kædeadskiller.Den koster omkring 100 kr for en god en.
Mvh sune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-11-05 23:56

- jeg kan anbefale dig en god bog om cykler - "Politikens store cykelbog" - jeg har en fra 1990, men der er kommet en ny udgave:

http://cyclingshop.dk/product.asp?product=25&lang=dk

Gode beskrivelser i ord og billeder. Den er alle pengene værd for den der gerne vil vedligeholde og trimme sin cykel "professionelt"

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-05 10:49

Har du fået kransen af ?

mvh berpox