/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
crop størrelse?
Fra : mimimig
Vist : 513 gange
100 point
Dato : 10-11-05 13:34

Adope Photoshop 8.
Har et billede fremme og vil beskære det. Vælger crop værktøjet og trækker en markering på billedet.
Kan man nogen steder se hvor stort billedet vil bliver med den valgte beskæring?
Hilsen mimimig

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-11-05 13:40

Ja, du åbner INFO vinduet.
Du kan også gå ind i IMAGE SIZE og se det færdig billedes str.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dux_delux

Dato : 10-11-05 13:40

Du kan selv bestemme hvor stort du vil ha det... skriv ind störrelsen inden du bruger crop...fx. 5cm x 7cm...
og dit färdige billede vil blive denne störrelse...

..Hvis du bare cropper og vil se str... tryk enten på Front Image ( i crop-undermenuen) eller Image size
(höjre klik på filens blå bar (der hvor billedets navn osv står) så kan välge Image size... hurtigere end Image-Image size... eller brug shortcut Alt+Ctrl+I

Dux

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 10-11-05 14:00

Tak for interessen,
måske fik jeg udtrykt mig ukorrekt,
som I foreslår er det størrelsen efter man har lavet beskæringen, er det korrekt.
Jeg ville gerne kunne se størrelsen inden man laver beskæringen.
For eks. et udsnit af en person, hvor stort bliver billedet inden jeg foretager denne beskæring,
som man f.eks. kan i Paint Shop Pro.
Hilsen mimimig

Kommentar
Fra : dux_delux

Dato : 10-11-05 14:06

jo det kan du...så skal du bare göre det på en anden måde...

tage rektangular marque tool... lave din selection - höjreklikke på den og välge transform selection...
så kan du i undermenuen se hvormange cm din selection er...
og hvis det er ok... gå på Image & crop

/ Dux

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 10-11-05 14:07

Jo, du kan i dit INFO vindue se hvor mange pixels dit billede er på hhv X og Y aksen efterhånden som du "trækker" dit CROP-tool hen over billedet

Kommentar
Fra : dux_delux

Dato : 10-11-05 14:09

selvfölgelig... det havde jeg glemt... svaret var jo nästen for enkelt ;)
mange måder at göre samme sag...
good luck

Kommentar
Fra : dux_delux

Dato : 10-11-05 14:09

selvfölgelig... det havde jeg glemt... svaret var jo nästen for enkelt ;)
mange måder at göre samme sag...
good luck

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-11-05 14:15

Åbn dit billede -> Vælg Crop Tool (tast C) -> hop op i værktøjslinjen og tryk Clear -> også i værktøjslinjen: skriv bredde og højde -> angiv evt. også opløsning og træk en markering. dit færdige billede bliver nu den bredde og højde du har specificeret og i den opløsning du har valgt

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 10-11-05 14:34

pallenoc - lige netop det var det.
Sørgeligt jeg ikke kunne finde det, trøster mig med jeg er nu i adope
så jeg lærer det nok. Tak for til alle for gode tips.
Hilsen mimimig

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 10-11-05 14:34

Tak for svaret pallenoc.
Hilsen mimimig

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-11-05 16:56

Selv tak mimimig...du spørger bare alt det du vil, så prøver vi at hjælpe dig så godt vi kan

Mvh
Palle