/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp til førstegangs brugtbilkøber.
Fra : sn0
Vist : 1087 gange
100 point
Dato : 10-11-05 10:42

Hejsa.
Jeg står og skal købe en brugt bil. Jeg har kig på bl.a. en Toyota Carina, Opel Vecktra, Mazda 626, Ford Sierra og en Nissan Primera.

Jeg har ikke ført købt bil, så min spørgsmål er derfor hvad jeg skal spørge til ved sælgeren for ikke at senere blive negativt overrasket.

Bilerne er alle nysynet og sælges af private.

På forhånd tak

Sn

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 10-11-05 10:51

Sørg for at kigge bilen grundigt igennem for rust.

Mærk under prøvekørsel, om styretøj, støddæmpere og bremser virker som det skal.

Der må ikke være mislyde fra undervogn eller bremser. Ingen gunke/banke/skrabe/hyle-lyde.

Kig om motoren ser pæn ren og tør ud. Altså ikke noget med utætheder for motorolie og kølervæske.

Kig og lugt til udstødning. Må ikke lugte af brændt olie, og skal være minimal røgudvikling der ikke må være blålig (olieforbrug) eller hvidlig (kunne betyde defekt toppakning).

Spørg om den bruger olie eller vand.

Kig på bilens generelle stand, udvendig og indvendig, ser den vedligeholdt og ren ud.

Kig på speedometeret, hvor meget har de kørt. Hvis alt for meget skal du tænke på, at især Sierraen ikke har ubegrænset levetid.

Undersøg om der er restgæld: http://www.domstol.dk/page10242.aspx

Og endelig. Hvis du slet ikke har forstand på biler, vil jeg da anbefale at du får en bekendt der ved lidt om det med ud og kigge på bilerne.

Af de modeller du nævner der, ville jeg koncentrere mig om Toyotaen og Mazdaen, selvfølgelig afhængig af deres stand.

Sørg for at få den originale registreringsattest og evt. seneste synsattest med på bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-05 10:59

Som førstegangskøber bør du ikke handle privat da din retsstilling er for dårlig ved privat handel.
Køb en bil hos en forhandler der har et godt ry og husk at merprisen ved køb hos forhandler i mange tilfælde er godt givet ud da man normalt får en klargjort bil med garanti/reklamationsret.

Hvis du vil handle privat bør du sikre dig godt og kan have fordel af medlemsskab hos FDM hvor du lader handlen betinge af en fejlfri test derfra.

http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/handel.asp
http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/tjekliste.asp

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 10:59

Du skal ikke spørge, du skal kigge efter rust i motorrum og under bilen. Kig efter hvor´meget bilen har kørt. Hvis den har kørt mange kilometer er sliddelene og motoren jo slidt. Det der slides som er dyrt at skifter er selvfølgelig motoren, men også kobling og gearkasse.

Når du kører i bilen kan du mærke om gearkasse og kobling er slidt. Koblingen må ikke 'glide' når du slipper den. Og prøv at fornemme tandhjulene i gearkassen.

Hvis bilerne er nysynede er der ikke rust i de bærende dele og bremserørene er også iorden.

Spørg evt. efter en servicebog...den viser hvilke reperationer der er lavet.

Spørg også efter om bilen har været skadet. Dette har ligeledes betydning for prisen.

Kig lakken efter. Er bilen omlakeret nogen steder. Det kan tyde på rep. skader.

God jagt.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-11-05 11:07

Jeg blev desværre snydt første gang... (privat)

Chippen i bilen var istykker, så den kunne ikke selv styre indsprøjtningen. Dvs den kunne ikke starte når den var kold, uden jeg selv gav den ekstra gas. Det kostede 3000kr at få det lavet. Så næste gang jeg køber bil vil jeg se den når motoren er kold - ellers kan jeg ikke opdage dén fejl.
Desuden var rust i skærmene malet over med noget dækkende hvid maling, der passede godt med lakken, så det umiddelbart ikke kunne ses - det gik dog af første gang jeg vaskede den!
Og manden sagde han var tidligere politimand... LOL! En rigtig fusker.

Heldigvis fik jeg presset ham ned fra 20 til 17k, men alligevel.. pas på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-05 11:09

..man kan da ikke bede en nybegynder om, at fornemme tænderne i gearkassen.

Hvad med tjek af sprængt toppakning.......
Hvad med udskiftning af tandrem.....
Hvad med elektronikken.............
osv. osv.

Nej få professionel hjælp.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-11-05 11:14

Der findes forskellige "checklister" på FDM's hjemmeside, som beskriver hvad man skal være opmærksom på ved brugtbilskøb...bl.a. denne her :
http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/tjekliste.asp

Med denne/disse i hånden og gerne en erfaren bilejer/køber som "assistance", vil du være godt hjulpet til en god brugtbilshandel.
Selvfølgelig vil der altid være en vis risiko for "skjulte fejl og mangler" på ældre brugte biler, men når du over en vis beløbsgrænse vil der udover de alm. reklamationsregler ofte være en garantiperiode tilknyttet bilen hos den "professionelle" bilhandler!

Kigger du efter du nævnte biler, som jeg jo nok kalde være under kategorien "morfarbiler", vil der være store chancer for at de ikke er blevet brugt til "dørtræk" ved hvert lyskryds.
De såkaldte "Brian-biler" bør du gå uden om, da de ofte er så slidte i både undervogn, motor og teknik at der kan ligge mange dyre reparationer "gemt" efter købet.

Held og lykke!!!

mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-11-05 11:34

Jeg er enig med Pallenoc - tag en erfaren billist med på et kig! Min mand er nærmest født med bencin i blodet, han ved en masse om biler og går op i det med liv og sjæl - på amatørbasis. Han har flere gange været med venner og familie ude og se på brugte biler for at hjælpe med at vurdere dem.
Kender du ikke en der har god forstand på biler? - så tag ham/hende med og vær sammen om at kigge, lytte, prøvekøre.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-05 11:40

Hvis man har råd kan man godt overlade det til en amatør.
Jeg har måttet rede trådene ud for mange glade amatører i min tid.
Så jeg vil gentage, køb hos forhandler eller meld dig ind i FDM og få lavet en test på bilen indne du køber.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-11-05 12:01

En mazda er en utrolig dejlig bil, men husk at kigge efter rust, da dette normalt er deres største problem.
Kig efter rust i bærende dele, vanger, døre, motorrum mm.
Vi har selv en mazda 626 fra 90. En dejlig bil som altid starter første gang. Men hav evt en med forstand på biler med, når du skal ud og kigge på en. Og gå aldrig på kompromi !

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-11-05 12:10

sidebemærkning til bublebee:
Husk også at checke for rust i de bagerste støddæmpertårne på en 626...de er næsten altid gennemtærede/defekte på modeller >10 år gamle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-11-05 12:24

hehe nå ja :) de var heldigvis i fiin stand på den vi købte.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 13:17

...og husk for guds skyld at sparke dæk. Det gør alle erfarne vil købere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-05 13:27

...og hvorfor er det så lige, at man sparker dæk, viviborgen? Ikke bare for at se kyndig ud (og sparke r..), vel! Uden en forklaring er det råd ikke meget værd så til tasterne viviborgen!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-11-05 13:30

Du har faktisk fået en del gode råd allerede, men jeg kunne da godt tænke mig at få at vide, hvor meget du havde tænkt dig at ofre, og hvor lang tid, du mener at bilen skal kunne køre, før du ofre store beløb på den, eller bytter den.
Det mener jeg rent faktisk, er temmelig vigtig, inden man kommer med alt for mange gode råd.
Det ville jo være dejligt at kunne købe en bil til Kr. 10000,00 som kun har kørt 5000 Km, fuldstændigt fri for rust, og der er 2 år til man skal syne den. Hvis du finder en sådan bil, så køb den uanset mærke!!!!.

MVH

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 13:31

Det er en adfærd, som mænd har opbygget hvergang de står og kigger på en bil. Jeg har spurgt flere af racen om, hvorfor men det ved de sgu ikke.

Jeg skyder på at det kunne være for at checke lejerne, som når man tager fat i dækket og rusker kraftigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-05 13:37

Du har ret i, at de ikke ved hvorfor og det er heller ingen god metode, men hvis det "gokker" når du sparker for oven på dækket kunne man afsløre hvis hjulet af den ene eller anden grund sidder løst, men det er mest et levn fra dengang hvor bilerne havde styrebolte i stedet for bærekugler og styrekugler uden fjederbelastning. Altså dengang hvor jeg lå ved siden af min far på rullebrædtet for at inspicere undervogn, selv om jeg da er stødt på det senere.

---------->altså igen et dårligt råd<--------------------

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 13:46

Aner jeg en smule mandschauvinisme. Skal kvinderne holde kæft ind til, de er eksperter på de områder, som du har sat dig på, for at undgå, at du er nedladende.

På den måde lærer kvinderne sgu da aldrig noget om biler....eller andre såkaldte mandeting.

Godkendelse af svar
Fra : sn0

Dato : 10-11-05 15:43

Tak for svaret dova. Jeg syntes at I alle er kommet med gode råd.
Dem og en erffaren mekanikerven tager jeg med ud og kigge bil med.
Igen tak for hjælpen

SN.