/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Aflive edderkop
Fra : c_lasse
Vist : 2038 gange
100 point
Dato : 10-11-05 08:33

Hej, jeg har en han-fugleedderkop (tarantel) på 2 år, så han er efterhånden ved at have aftjent sin værnepligt (hanner bliver normalt 2 år i fangeskab).
Det kan også ses på ham, at han efterhånden ikke har det så godt mere - bagpartiet er skrumpet, han har fået diverse sår osv, selvom han får mad.
Jeg tror, at han lider, så jeg vil høre, om der er nogen, som ved, hvordan man afliver sådan et dyr? Har I evt. nogle links om at aflive edderkopper?
For edderkoppe-kendere er det en Brachypelma Albopilosum på ca. 10-12 cm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-05 09:18

Nu har den slags kravl vel egentlig ikke et nervesystem som os mennesker. Men sådan en ka'l er ligesom for stor at klaske en med avisen.

Har du spurgt en dyrelæge?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-05 09:22

Her bruger man Cyankaliumgiftglas til aflivning af insekter http://www.danmarksinsekter.dk/praeparationsvaesker.htm
- ved godt edderkopper er leddyr.

Men hvad med et spritte den. I et glas med sprit (bare så meget så den via respirationen "drikker" sig ihjel. Et par spiseskefulde burde kunne gøre det. Platic over glasset.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-11-05 09:23

Fra
http://www.acu-aarhus.dk/sw3580.asp

”Når det undtagelsesvis er nødvendigt at aflive dyr, skal det foregå forsvarligt og ifølge gældende regler og anvisninger (se fx loven om dyreforsøg). De fleste hvirvelløse dyr (fx orme, krebsdyr, snegle, muslinger samt syge akvariefisk) aflives hurtigst ved overhældning med rigeligt kogende vand. Insekter og edderkopper kan aflives i et glas med vat eller papir vædet med fx eddikeæter. For at kunne bestemme eller betragte dyr, der bevæger sig meget hurtigt, kan de anbringes nogle timer i køleskab, hvorved deres stofskifte nedsættes. Dyr i live giver oftest mange flere spændende og værdifulde informationer om adfærd og tilpasninger end aflivede dyr, så derfor skal formålet med en aflivning altid overvejes og diskuteres”

Og…for at købe eddikeæter kandu kontakte Benfidan tlf. 97 72 44 66, som er et firma som forhandler udstyr til entomologer

Ziggy99

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-05 09:23

Siden jeg henviser til bruger desuden 3 dobbelt salmiakspiritus til aflivning af små insekter! Og Eddikeæter til insekter.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 10-11-05 09:30

men mest efektive og hurtigste metode er vist her
http://beachcave.net/gifs/daemon_hammer.jpg

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 09:51

Hvad med udstødningsgas fra bilen. Det skulle være smertefrit.

I en kartoffelsæk med dyret og binde åbningen fast omkrig udstødningsrøret. Start bilen og lad den køre nogle minutter.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-05 10:25

Hvad med at kontakte den dyrlæge? Han har lidt mere forstand på det her end almindelige Kandu-brugere...
Han kan også vurdere, om det er relevant at aflive edderkoppen eller ej.
Han har udstyret, han har indsigten...
Jeg synes bestemt ikke, der er grund til eksperimenter - det er dog et levende væsen, vi taler om

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-05 10:42

Den mest hensigtsmæssige og humane måde, er at lægge den på et fladt hårdt underlag, og klappe den en af noget hårdt. Evt. en skovl el.lign.
Evt. kan den sløves lidt først ved at køle den ned.
Det er jo et stort dyr som bestemt ikke vil få en hurtig død på andre måder.

Jeg vil derfor mene, at øvrige forslag om gift, gasser og kogende vand er dyrplageri af værste skuffe, medmindre det er en aflivningssprøjte foretaget af en dertil uddannet dyrlæge.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-05 11:05

Jeg har fugleedderkopper og andre insekster.

Min dyrlæge siger:

Læg dyret i fryseren i en pose, den sløver hen, mister "bevidstheden" og dør.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-11-05 11:42

Hej - jeg blev nysgrrig og ville lige se hvordan sådan en dæwl ser ud - det må være sådan en her:

http://www.blach.dk/images/Fugleedderkop/Brachypelma_albopilosum.jpg

Den er pænt stor

Hatten af for dig - som gør en god indsats for at finde den bedste måde at aflive den på!

Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-11-05 13:43

Angående Æter, det kan købes i håndkøb på Apoteker.
Ca. 100.- for 100 ml.
Ville nok være at foretrække.
Læg edderdyret i en gryde, tilsæt Æter og et låg på.
Også for din egen skyld, ellers bliver du bare snøvlet. HÆ/HÆ
Nu har du haft fornøjelse, af dyret i 2 år, så er det en PÆN måde, at sige farvel på.
Ikke noget med en spade eller kogende vand.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-11-05 15:40

Køb en hun til den, naturen kansæl.

Kommentar
Fra : moira

Dato : 26-11-05 13:09

Den mest humane måde at slå så'n en karl ihjel på, er den samme fremgangsmåde som man bruger når man skal aflive krybdyr. Ind i køleskabet en times tid eller to, så den nærmest går i dvale og så er det ellers bare i fryseren indtil den ikke trækker vejret mere...

Godkendelse af svar
Fra : c_lasse

Dato : 05-09-06 20:44

Tak for svaret maj_britt. Vi brugte din metode med fryseren..