/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Børneopsparing...
Fra : notatoy
Vist : 1604 gange
200 point
Dato : 09-11-05 20:13

Min x mand og jeg har åbenbart samme bank. Jeg har for kort tid siden bedt banken om at oprette en børneopsparing til mit barn, han først skal kunne hæve når han bliver 18 år. jeg skrev under på dette. Jeg bad hans far om han også ville indbetale x antal kr til han på børneopsparingen hver måned. Nu har hans bankrådgiver lavet papirer på den konto jeg har oprettet og indbetalt på i flere måneder, papirer hvor hun skriver at begge forældre skal være til stede hvis der skal hæves på den og at barnet ikke skal kunne hæve på den. Desuden står mit personnummer på de papirer hun har sendt til ham. Mit spørgsmål er så nu:
Må hun sende mit personnummer til ham?
Og må hun gå ind og lave sådanne papirer på en konto jeg har oprettet????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-05 20:42

Jeg kan nu ikke forstå den fremgangsmåde banken har brugt. Banken kunne "nøjes" med at din x-mand havde lavet en fast overførsel til børneopsparingen, da der jo kun kan være en børneopsparing pr. barn. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor begge forældre skal være til stede når pengene skal udbetales, til den tid, er barnet jo myndigt, og er selv herrer over pengene. Og nej hun må ikke videregive dit personnummer til din x-mand.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-11-05 20:52

din x har ret til en vis kontrol over de penge han har indbetalt så du ikke hæver dem uberettiget.
Bankdamen må ikke oplyse om dit personnummer til nogen som helst.
Da din bankrådgiver ikke har bedt om din samtykke ville jeg gå til hendes chef og fremlægge problemet, sig til dem at du vil skifte bank da dine private forhold åbentbart er til skue for "Gud & hver mand".
Til sidst ophæv din børneopsparing og find en anden bank.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-05 20:56

modersvilje,.... min bank har da i sin tid, da vi oprettede børneopsparingen, fortalt at pengene aldrig kunne hæves i utide, men ellers vil jeg give dig ret.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 09-11-05 21:11

banker er ikke altid særlig omhyggelige. mine børns opsparing forsvandt. fik aldrig at vide hvem der hævede dem, men jeg tror det var min eksmand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-05 01:38

Jeg tror, at det der bunder i nogen misforståelser m.h.t. hvem der skal stå for den konto.

Børneopsparingen skal stå med barnet som kontohaver, og så de nærmere regler for at hæve på kontoen.
F.eks. at barnet skal være 18 for at hæve pengene.
Eller hvem der skal give fuldmagt/tilladelse hvis der ønskes hævet på kontoen for tidligt.

Jeg forstår bare ikke helt det der med, at begge forældre skal være til stede/give tilladelse til at hæve pengene.

For når en person er 15, har de ifølge loven råderet over egne penge. Det er så noget andet med en børneopsparing der løber til barnets attende år, men når en person er 18 og er personlig myndig, mener jeg ikke der kan sættes som krav, at forældrene skal give tilladelse til at hæve pengene, kun hvis der skal hæves inden barnet fylder 18.

Du skal gå i banken og få det lavet om.

Din ex behøver ikke stå for, eller blive blandet ind i den konto, udover at overføre penge til den.
og om banken må sende papirer med dit personnummer på?
ja, hvis det er noget til en anden person der har forbindelse med en given konto.
F.eks. hvis du kautionerede for en eller anden, så får du også papirerne med vedkommendes personnummer m.m..

Og det er der jeg tror det er kikset, at banken har fået opfattelsen, at børneopsparingen er en som du og ex'en opretter i fællesskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : lally

Dato : 10-11-05 01:48

hej notatoy.

se dette link: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6511.html

der stå alt om børneopsparing.

hilsen lally

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 10-11-05 12:55

det er KUN det offentlige der har krav på at få personnummeret.en hver anden privat virksomhed og person kan du nægte det, fordi det kan misbruges.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 10-11-05 16:45

Jeg har i dag kontaktet en anden bank. Skifter så hurtigt som muligt og får ordnet så deres far ikke kan hæve på deres kontoer. Har ringet til banken, vedkommende var desværre ikke tilstede, det viste sig at hun rent faktisk var filialleder. Hvilket i mine øjne gør sagen endnu værre, for hun burde da om nogen vide, at man ikke sender folks personnumre til andre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-05 18:11

notatoy.... hatten af for dig, så kan den møjbank sq lære det. At en filialleder laver sådan en brøler bude få konsekven-
ser, jeg ville ringe hende op når hun igen måder på arbejde eller evt. ringe til hendes overordnede, hun tror måske
det er det rigtige hun har gjort???, I den nye bank, ville jeg også lige få hævereglerne på en børneopsparing på tryk,
for de kan åbenbart være forskellige fra bank til bank, i min bank kunne vi ikke hæve i utide, vi havde valgt at pengene
først kunne hæves når børnene blev 21 år, men fortrød lidt da de blev 18 år, men da var det ikke til at ændre, nu her
bagefter er vi nu godt tilfredse med at det ikke kunne lade sig gøre, de unge er lidt mere bevidste om vigtigheden af
pengene når de begynder at læse og tænke på at flytte hjemmefra