/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Skovrider Peter Wildschiött, født ca 166~
Fra : Johnm
Vist : 690 gange
500 point
Dato : 03-11-02 11:52

Min hovedinteresse er slægten/-erne Wildschütz/Wildschiødtz/Willschiött/... (du må fuldstændig selv om, hvordan du vil stave det!), hvor jeg er kørt helt fast ved min 4xtipoldefar Peter (Johansen?) Wildschütz, der døde 1745 som kgl. skovrider i Haderslev.
Jeg har en teori om at han stammer fra Chr.IV's jægermester Claus Rollufsen W., der døde 1624 i Helsingør, men det er svært at bevise det.
I forbindelse med en retssag 1706 angiver han selv at være bror til major [Johan Petersen] Wildschiött i Kastellet, men trods 35 års søgen er det ikke lykkedes mig at finde deres fødsel/forældre.
Hvor og hvornår er Peter Wildschiött født?
Venlig hilsen
John Møller

PS. Ovenstående er absolut det centrale spørgsmål, men ALT om Wildschütz'er har interesse! Intet er for småt. Så hvis du falder over navnet ...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-02 12:28
Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-02 12:28
Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-02 12:59
Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 03-11-02 20:37

Jeg har en del om Haderslev, da jeg også har "rodet" der.
Pls kontakt: manager@c.dk
Mvh. Dr. Ole Jacobsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 15:05

Hvad med at se Den Danske Landmilitæretat 1801-1894, Dansk Historisk
Håndbogsforlag 1977. Den er i to bind. Der skulle du kunne finde broderen.
De fleste biografier nævner faderen.

Mvh
trønning
"Johnm" <Johnm.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:H37x9.205902$Qk5.7407960@news010.worldonline.dk...
> Min hovedinteresse er slægten/-erne
> Wildschütz/Wildschiødtz/Willschiött/... (du må fuldstændig selv om,
> hvordan du vil stave det!), hvor jeg er kørt helt fast ved min
> 4xtipoldefar Peter (Johansen?) Wildschütz, der døde 1745 som kgl.
> skovrider i Haderslev.
> Jeg har en teori om at han stammer fra Chr.IV's jægermester Claus
> Rollufsen W., der døde 1624 i Helsingør, men det er svært at bevise det.
>
> I forbindelse med en retssag 1706 angiver han selv at være bror til
> major [Johan Petersen] Wildschiött i Kastellet, men trods 35 års søgen
> er det ikke lykkedes mig at finde deres fødsel/forældre.
> Hvor og hvornår er Peter Wildschiött født?
> Venlig hilsen
> John Møller
>
> PS. Ovenstående er absolut det centrale spørgsmål, men ALT om
> Wildschütz'er har interesse! Intet er for småt. Så hvis du falder over
> navnet ...
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-01-03 15:49

Jeg har i min database fundet godt og vel 100 personer med navnet eller slægtninge til personer med navnet (flere staveformer).

Disse data kan fås som gedcom, WORD (DOC eller RTF), TXT, eller Brothers Keeper version 6 filer.

Hvis det ønskes så send en mail til: Ejvind@Varla.dk

og jeg sender det i den eller de former du måtte ønske.

mvh/Ejvind

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 19-01-03 10:51

Tak for alle kommentarer, forslag og tilbud!

Det er dejligt at vide, at andre forskere har læst spørgsmålet - og reagerer på det! Desværre var der ikke umiddelbart noget konkret nyt i de første indlæg, men alene reaktionerne bestyrker jo ens tro på det gode i mennesket!

Specielt til Ejvind:
Det er den mest løfterige melding, jeg har fået i meget, meget lang tid!
Da jeg er interesseret i ALT vedrørende Wildschütz og relaterede i op- og nedadgående linier, vil jeg sige JA TAK til tilbuddet om en gedcom-fil med dette indhold. Min mail-adresse er: johnm@post8.tele.dk. Jeg venter spændt og vil studere indholdet meget grundigt, når det kommer!

Venligst
John

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-01-03 11:07

Hej John!
Der er en pige født i 1653, han kan måske stamme fra Sverige ?

Johan Poppelman (7:138). Född 1637 i Göteborg. Död 1712. Sjötullförvaltare i Malmö.

Gift med Ingeborg Jacobsdotter Willschött (7:17). Född 1653. Far: Jacob Vilschött (Wildschütz) (7:19). Borgmästare i Malmö.

--

Fundet på:
http://hem.bredband.net/gunnartq/4htm%20sch/s_poppelman.htm

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 16-02-03 14:47

Hej Jeannie

Tak for henvisningen! Jeg kender godt Ingeborg W., der er en sønnedatter af Chr. IV's jægermester Claus Rollufsen W.

Derimod kendte jeg ikke den site, du henviste til. Den skal lige studeres lidt nærmere!

Venlig hilsen
John

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 16-02-03 14:47

Hej Jeannie

Tak for henvisningen! Jeg kender godt Ingeborg W., der er en sønnedatter af Chr. IV's jægermester Claus Rollufsen W.

Derimod kendte jeg ikke den site, du henviste til. Den skal lige studeres lidt nærmere!

Venlig hilsen
John

Kommentar
Fra : hannefranck

Dato : 01-03-03 23:16

Hej John!
Jeg formoder, du HAR rettet henvendelse til Haderslev Byhistoriske Arkiv og været ders materiale igennem?????
Ellers: PRØV det!
Hilsen fra Hanne

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 10-03-03 19:12

hvem ene gider bruge sin fritid på at læse om søge om sådan nogle ting...? tag jeg dog grueligt sammen!!!

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 10-03-03 19:13

og

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-06-03 08:40

Hej babusneger.
Hvis ikke du gider læse det kan du jo bare lade være.
Vi har jo alle forskellige interesser, og vi andre blander os jo ikke i hvad du foretager dig.
Hav en god sommer - og dyrk dine egne interesser, så dyrker vi nadre vores.

Lis

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-06-03 08:48

Hvis din Peter wildshu¨tz er født i 1667 og Claus Rollufsen døde i 1624, hvordan mener du så der kan være en forbindelse??
Roluffsen er måske hans bedstefader??
Har du kigget i mandtalslister?
Hilsen Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-06-03 11:00

Har du prøvet at søge på
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

og Tyskland, navnet lyder Tysk, der er en del fra Tyskland, men det kan også være et tilnavn ...Wildschütz...han har fået da han var kgl. skovrider i Haderslev.
prøv at søge på de forskellige efternavne og udlad Wildschütz/Wildschiødtz/Willschiött/...
Senta

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 02-02-06 10:28

Hej alle

Jeg har af forskellige grunde været inaktiv på Kandu et stykke tid, men vil gerne i gang igen. Dette blot for at flytte eftersøgningen frem i køen. Jeg har også i nogle år arbejdet med Claus Rollufsen Wildschütz' efterslægt for eventuelt at komme videre ad den vej. Den omfatter et stort antal officerer og skovfolk, men det er ikke lykkedes at etablere forbindelse til skovrider Peter Wildschütz. Jeg håber stadig, så alle bidrag til slægtens historie er fortsat velkomne!

På forhånd tak!

John Møller