/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Alkohol?
Fra : Birgitta
Vist : 724 gange
200 point
Dato : 08-11-05 21:17

Hvor mange her på kandu overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende indtagelse af alkohol?
Hvorfor? Eller hvorfor ikke?
Hvad er misbrug?
(det var hele 4 spørgsmål... )

Såvidt muligt giver jeg points til både én der overholder, og én der ikke overholder anbefalingerne. Jeg vil bare gerne høre årsagerne til jeres holdninger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-05 21:20

Jeg drikker månevand, men det virker ikke efter hensigten

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 08-11-05 21:27

Hej.
I mange mange år overholdt jeg i hvert fald ikke de 21 genstande. Jeg var lidt alkoholiker. Så for et år siden havde jeg fået nok. Hvad der skete ved jeg ikke, men i dag går det løs i week-enden med en øl til min frokost, så da er jeg langt under de 21 genstande.
Torben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 21:28

Jeg drikker for lidt.
Min Dr. Nielsen er to måneder gammel.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 08-11-05 21:33

jeg vil svare på spørgsmålet om misbrug. hvis man drikker alkohol hver dag og ikke er i stand til at holde nogle dages pause, er man afhængig, og så skal til at forholde sig til sit forbrug. mit eget forbrug, er lejlighedsvist til sammenkomster og fester

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-05 21:34

Jeg drikker ikke til hverdag og kun sjældent ved festlige lejligheder (måske max en gang om året), så ingen problemer med at overholde nogens anvisninger

Og hvorfor, både fordi jeg ikke synes det smager godt, og fordi jeg med alderen har problemer med at tåle det.

Hvornår er man misbruger?
Se det har jeg lært noget om i forbindelse med en uddannelse:

Det er man når man har et regelmæssigt forbrug af alkohol, og synes der mangler noget hvis man ikke får det. OG DET ER UANSET MÆNGDEN, om det så bare er den daglige fyraftensbajer eller 4 flasker Whiskey om ugen.

Følgeskaderne er dog ikke store ved en enkelt øl pr dag, men defineres alligevel som et misbrug hvis man føler den ene øl mangler.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-05 21:35

bauchmann, du blev nok voksen...
Teil, kan du overhovedet LIDE Dr. Nielsen??

ans.. har du prøvet at spæde månevandet op med noget stærkere?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 21:40

Dr. Nielsen smager godt, en kop kaffe til luner.
Min kone siger det brænder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-05 21:41

Birgitta

Nej, men det skulle jo heller ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-11-05 21:44

Jeg har i en periode som montør suget omkring 6 håndtag om dagen!!!det mener jeg klart er misbrug.Idag hvor jeg er rejsemontør får jeg i gennemsnit en halv øl om dagen.det syntes jeg er helt iorden.Okey her i norge er der et andet syn på pilsnere i arbejdstiden end i DK.I DK er det mere reglen end undtagelsen at der bliver hamret pils på byggeplsdsen.

FUCK deres regler om max 3 pils om dagen!!!Hvis man er påvirket af alkohol hver dag er det et misbrug, det uanset antal!!!

Accepteret svar
Fra : Muncken

Modtaget 210 point
Dato : 08-11-05 21:49

Hvis man laver et gennemsnit over f.eks 3 md så overholder jeg anbefalingerne. Men fra uge til uge, må jeg nok sige at jeg ikke er helt stueren.
En aften i festligt lag ødelægger jo den statestik ret hurtigt.

Misbrug for mig er når man ikke kan undvære en lille en. Øl eller vin det er underordnet. Når alkoholen (eller smøgerne eller hvad det nu måtte være) bestemmer så er der tale om et misbrug.
Muncken

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-11-05 21:51

nånå ans 21.20.
har lige bestilt månesten hos sunique. kig en gang.
kan ikke slippe den der måne.
birgitta... tjae? når man nu er mest forfalden til grape sodavand eller indian tonic.
drikker nærmest aldrig alkohol. skal ikke af den grund have pudset glorien, bryder mig simpelthen ikke om det. så derfor er det nemt for mig at overholde reglerne, men byd mig på en tæskesur sodavand, så skal du bare se løjer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 21:53

Jeg drikker et glas rødvin hver dag............efter anbefaling fra Herlev Hosp.
Lø/sø desuden en Jægermeister til morgenthe og en øl til frokost.
Hvis en af naboerne gi'r .......... så også en søndagseftermiddagsøl

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-05 22:08

Jeg drikker stort set aldrig - drak min andel, da jeg var teenager.
Jeg kan godt lide øl, men hader at være beruset. Allerede efter 1 øl synes jeg, at min bevidsthed forandrer sig, og det bryder jeg mig bestemt ikke om! Derfor lader jeg ganske enkelt være....
Desuden føler jeg mig frihedsberøvet, hvis jeg har drukket - synes det er sjovere, at kunne sætte sig i bilen og køre derudaf, når man lyster

Selvfølgelig kan en alkoholiker bestemmes ud fra sin trang til alkohol - men jeg synes også, at de sociale, økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser bør indregnes når man definerer en alkoholiker.
I det øjeblik, at indtag af alkohol får en konsekvens, der rækker ud over den konkrete begivenhed, synes jeg der er et problem. Jeg kender indtil flere, der godt kan undvære alkohol i en periode, men som jeg alligevel vil definere som alkoholiker.

Og så godnat til jer alle

Vaxen

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 08-11-05 23:50

Der kan gå flere år imellem,, så kan det være jeg drikker en enkelt øl eller en halv eller et glas vin.. til fest.. Det kan også være jeg drikker flere øl hvis jeg er i byen, men som sagt der kan gå meget lang tid imellem at jeg gider drikke. Det er sjovere og hyggeligere at være frisk til en fest mener jeg. Jg har da været fuld da jeg var yngre,, i den grad. Der er flere grunde til ikke at drikke. Jeg kan drikke en øl eller sodavand og så lade det være ved den. og så ellers nyde resten af aftenen , natten og danse samt have det sjovt.

marian

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-11-05 08:37

Misbruger det være sig alkohol tobak drugs piller mad shopping sex tvkiggeri gamling sladderri computersurfing etc. etc etc
Misbrug er når det ødelægger en "normal" sund fremdriftrettet livsførelse. Det vil sige et liv hvor man udvikler sig kontinuerligt, har et godt forhold til sine børn, sine forældre, og de fleste omkring en. Bidrager til samfundet. Har en godt helbred og psyke eller i det mindste er godt på vej til det.

Et par gange om måneden drikker jeg en øl eller et glas vin til maden, derudover intet, heller ikke tobak
Fordi jeg er ikke opvokset i en misbrugfammilie, men der var en del fester og sammenkomster og kaffeslapperater, hvor der var nok af det hele, men det er sjældent jeg har set nogen, der ikke kunne styre det. Mine forældre sagde til mig : Alt med måde, hvilket har hængt ved. Har kun været "pløret" udover det tilladte ved et par ungdomsfester, fordi jeg ikke kendte effekten.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-11-05 11:59

Jeg drikker ikke i det daglige, men til fest og sammenkomster. Jeg kan godt drikke mig overrislet, men jeg stopper der, for jeg kan ikke fordrage at miste kontrollen.
Jeg har selvfølgelig været mere fuld end det er klædeligt, men har så også vågnet op næste morgen med tømmermænd og bondeanger og det er sgu ubehageligt.

Man er alkoholiker, når trangen til alkohol er det som styrer en. Det behøver ikke være dagligt drikkeri. Alkoholisme har det også med at udvikle sig. Det starter ikke med druk hver dag, men det kan meget let ende der.

Ikke alle som drikker, er alkoholikere. Der er også storforbrugere. De kan sagtens drikke mere end en alkoholiker og det er lige så skadeligt. Forskellen er blot at det er vanen og synet på alkohol som skaber drikkeriet ikke trangen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-05 13:48

Sikken en masse svar...
Jeg må nok sige, at jeg er overrasket over, hvor lidt de fleste drikker her på kandu. Når jeg handler ind om fredagen, så SLÆÆÆVER folk kassevis af øller og sprut hjem.. For slet ikke at tale om, når vi nærmer os højtiderne.

Der var faktisk en eller anden form for alkohol i næsten halvdelen af de ekspeditioner, jeg kunne nå at observere i "Super Best" i dag. Og dér var kioskvarer, -altså spiritus, ikke talt med. -15 kurve eller vogne. 7 med alkohol (ikke parfumevarer )

Men næsten alle kandubrugere i denne tråd er så godt som helt afholdende, når man lige fraregner et enkelt glas vin ved en særlig festlig lejlighed..

Så jeg må konkludere, at enten er det ikke gennemsnitsdagskere, der handler i Superbest, eller også er det ikke gennemsnitsdanskere, der sidder ved tasterne i denne tråd. --Hvis man kikker på statistikkerne, så er det nok det sidste, der er tilfældet... Og det er jo okay..

Det kan også være, at jeg har fået formuleret spørgsmålet, så de, der vitterligt HAR et stort forbrug -ikke har lyst til at stå frem og vedkende sig det... For jeg har da i andre tråde mange gange rendt ind i omtaler af større forbrug af alkohol, -f.eks i smalltalk...

Jeg lader tråden stå åben til i morgen. Der kan jo være folk med "forskudt døgnrytme", der ikke har haft chancen for at skrive noget endnu..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-05 17:30

Folk med alkohol-problemer ved det ikke selv.
Så derfor kan de ikke fortælle om det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-05 17:53

Den var bestemt let købt Eyvind

spørgsmålet var jo bare, om man holdt sig under sundhedsstyrelsens anbefaling eller ej - der skal vist mere end et almindeligt alkoholproblem til ikke at kunne tælle til de par genstande

Vaxen

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 09-11-05 18:13

eyvind har på sin vis ret, alkoholikeren ved det inderst inde, men vil ikke engang indrømme det for sig selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-05 19:28

Vaxen - den er absolut ikke letkøbt, men bare fakta i en nøddeskal.
Jeg kender flere af dem, og taler vi om antal genstande pr. uge bliver det straks slået hen som..........de er ikke rigtig kloge, og skal bare gøre sig bemærket, og vi er da voksne mennesker der bestemmer over vores eget liv og skal da ikke have barnepiger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-05 20:52

Rigtig nok, Eyvind, i hvert fald i mange tilfælde. Det er først når folk er rigtig langt ude, -når de mister job, kørekort og familie at de indser, at de nok har et problem... Men så er det altså ikke så ligetil at stoppe.. For så har man jo rigtig mange problemer, som man er "nødt til" at forsøge at glemme med mere alkohol..

Men det lille misbrug, -eller et overforbrug, det ser man nok ikke selv. Eller man bortforklarer det for andre og sig selv. Derfor er Sundhedsstyrelsens retningslinier et meget godt mål..

De, der overholder dem er enten tørlagte alkoholikere, -eller folk, der véd, de ikke kan tåle alkohol; eller de har ikke brug for/ lyst til alkohol.

Men der kunne jo måske også være folk, som har et lille, måske livslangt overforbrug uden at tage ret meget skade...
Vi er jo forskellige..

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-11-05 22:43

Birgitta, dine observationer i Brugsen er vist ikke helt skeløjede.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-05 14:43

Næ, viviborgen, (det var nu Superbest), -men åbenbart er det forskellige mennesker, der handler i superbest og der er kandubrugere...
Når folk slæber 3 flasker rødvin hjem på en onsdag, så KAN det selvfølgelig være til gæstebrug, -eller 4 frokostøller KAN være til 3 kolleger. Men når det er næsten halvdelen af alle kurve?? Det vi drikker som gæster tæller jo også med i Sundhedsstyrelsens regnskab...
---Og den flaske gammeldansk, som bliver købt i kiosken, den KAN jo være til gavebrug... Men DEN skal jo osse drikkes af nogen......
Der bliver solgt rigtig meget med alkohol i hver dag i butikkerne. Og når vi er så mange, der slet ikke drikker noget, så må resten af befolkningen jo egentlig konstant rende rundt i en salig brandert..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 10-11-05 20:11

Ja altså jeg hører til dem, der ELSKER alkohol!
Både min mand og jeg er store vin-elskere og holder utroligt meget af god mad og god vin og en afsluttende espresso med en Calvados eller cognac. Det smager da bare så fantastisk!!!
OG: Vi har køkkenskabet fyldt med alle mulige slags spiritus til at lave drinks af; min nevø talte i sommers at der var 47 flasker. Min mands familie bor i Sønderborg, og jeg skulle hilse og sige, at de dér sønderjyder, DE kan drikke!!! Hold da helt op.
Selv kommer jeg fra en familie, hvor min mor bliver bims bare af at drikke ½ lys øl....og det er faktisk ikke engang løgn.
Men én af mine store lidenskaber har altid været at lave og at spise god mad, og det klæder et godt måltid med et godt glas vin til.
Hvis ikke det var fordi at det ikke er sundt at drikke mere end 14 genstande om ugen for kvinder, - og hvis ikke man blev tyk af det.....ja, så ville jeg drikke et glas vin eller 2 hver eneste dag.
Men jeg er meget opmærksom på at passe på mit helbred og min krop, så derfor drikker jeg mindre end de 14 genstande om ugen. Men jeg nyder at drikke 4-5 glas god vin og en cognac en sjælden gang, når vi har gæster eller når vi selv er ude.
Jeg har dog en naturlig stopklods i mit system, så jeg har aldrig prøvet at blive bøvlende beruset, for jeg kaster simpelthen op længe inden!
Men jeg elsker smagen og virkningen af alkohol. Jeg ELSKER også drinks, men drikker dem så utroligt sjældent, da jeg får de vildeste tømmermænd, så det er bare ikke det værd.
Men det er da skønt at hælde en god velkomstdrink på sine gæster, så snakketøjet går og folk bliver glade i låget! Jovist kan jeg da more mig uden alkohol.......meeen! Jeg synes nu nok at det er sjovere at feste, med lidt alkohol i blodet!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-05 13:51

Hej, Axelise. Så var det DIG, der slæbte vin og øl hjem i syv kurve i Superbest i onsdags.. Jeg genkendte dig ikke lige. -Du havde ikke hund med.

Jeg var lige ved at blive nervøs for at det skulle være nogen psykopater, der slæver sprut hjem bare for at hælde det i vasken.

Egentlig kunne jeg godt tænke mig, om der mon findes et link til noget statistik om, hvor meget hver dansker drikker f. eks. om året... Er der nogen, der kan give mig sådan et link?

Ellers må jeg se at få lukket tråden i løbet af week-enden..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-05 14:14
Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 11-11-05 21:12

Nå, så fik du afsløret mig, Birgitta!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-05 18:29

Hmmm, så skal jeg til det svære job at dele points ud. og som jeg startede med at skrive, så vil jeg give points til to. Én, der holder sig under grænsen, og én, som (måske) ligger over...

Alle mener, de ligger under grænsen, så 200 p går til den første, der svarede på alle spørgsmål.. Og det var dova.

Den anden bruger var det sværere at vælge..... For ingen mener, at de drikker for meget.

Det mest kryptiske svar er dog det fra Muncken, som overholder anbefalingerne over 3 mdr, men ikke fra uge til uge... Og som kan få ødelagt sin statistik ved en aften i festligt lag....

Men helt seriøst, hvis definitionen på afhængighed er, at man ikke kan undvære alkohol, så gælder DET vel osse, hvis man ikke kan undvære det ved festlige lejligheder..

Jeg giver Muncken points for svaret her i tråden, og opretter nyt spørgsmål med points til dova..

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-05 18:31

Tak for svaret Muncken.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-11-05 20:33

Ja, jeg har da vist en noget forskudt døgnrytme, for jeg ser først tråden nu!

Mit daglige arbejde bevirker at hver dag er vidende til de enorme konsekvenser og skadelige virkninger et alkoholmisbrug medfører, så NEJ, jeg er helt sikkert ikke én af dem du ser i Super best slæbende øl og vin hjem hver weekend, men jeg nyder dog alkohol til festlige lejligheder....Er ikke den store øldrikker, men elsker derimod de små shots...Uha!

Og Eyvind har ret, en alkoholiker ved ikke selv, at han/hun har et overforbrug, før det ikke længere er et overforbrug, men et decideret misbrug...

Forsvarmekanismerne træder i kraft allerede ved et meget lille forbrug - og bortforklares/begrundes i stor stil..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-05 21:15

--creamygirl, du havde nok ikke fået points alligevel, for som du kan se i tråden, så er der allerflest der har samme forsigtige holdning som dig selv.
Men tak for dine kommentarer.
Det er jo også rart at vide, at der er så mange "sobre" (hehe) mennesker på kandu.

Det kan ikke være fuldemandssnak det hele, der bliver skrevet .