/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjælp til bedre signalstyrke
Fra : webgun
Vist : 900 gange
100 point
Dato : 08-11-05 20:02

Jeg bor i Bræddecity i Lillestrøm sammen med en flok Danske rørleggere.Vi har fået en 2 kilos bredbåndsforbindelse som vi deler.Vi har alle bærebare PCer og kører trådløst netværk.Problemet er at routeren står ca. 15m væk fra min barak.Jeg er opkoblet med 1 Mbps og signalstyrken siger "intet signal".Jeg har dog trukket en luftledning (lan) men pisset virker pludselig ikke længere??.Min PC siger at kablet ikke er sat i, men det er det I BEGGE ENDER.Jeg formoder at en mus har guffet i kablet.Jeg vil gerne køre trådløst, så er der ikke en måde at forøge signalstyrken???
Jeg har af en bekendt lånt sådan en "antennefidus" jeg kan koble til min PC med et lan kabel.Den hedder Linksys Wireless-B Ethernet Bridge.Den skulle efter sigene virke som en antenne for bedre signal.Jeg kan dog overhovedet ikke se nogen effekt med fidusen????Det kniber også lidt med forstanden!!!

Kan i ikke nogle triks eller noget.Skidt med hvis det koster et par tusind...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-05 20:11

det må vel være din udbyder der skal sørge for signatstyrken er i orden når de sælger et abonnement til dig

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-11-05 20:15

Det er signastyrken på min PC.som sagt står routeren ca 15 meter væk!!!!!signalstyrken som routeren sender ud har vel næppe noget med udbyderen at gøre?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-05 20:19

sorryyyy - nupper læsebrillerne og finder et anders and blad

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 20:50

Læg en ledning ind til byen, og rul den på routeren, HØ/HØ

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-05 20:59

Hvad for en antenne er der på routeren, og hvordan står den placeret i forhold til ting, der kan virke signaldæmpende?
En god antenne i begge ender, er altafgørende for at der skal kunne skabes en forbindelse. Placeringen af antennen er også vigtigt, så måske skulle der sættes en udendørs antenne på routeren, så den kan dække området mere effektivt.

Køre du og routeren på den samme kanal?
Køre I med kryptering, og bruger i samme nøgle?
Er det kun rent træ der er imellem dig og routeren, eller er der andre materialer i byggeriet?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-05 21:00

Er der andre der har problemer, eller er det kun dig?
Har administrator opdateret firmwaren i routeren?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-11-05 21:08

Hvad med at prøve at tilslutte med et kort patch kabel og se om der er signal til din luftledning.... (ud af routeren....)
Hvis du kan koble op tæt på routeren er der jo kablet der er deffekt.
Hvis det er kablet der er deffekt kandu følge det af og se hvor derer fejl- der koster ikke et par tusind at lappe det.
Men man skulle vist nok også kunne sætte en trådløs router mere på den eksisterende ved at tilslutte WLAN på router 2 til en LAN port på Router 1.
Men så skal du jo også have kabel imellem disse.
Jeg har ikke prøvet i praksis om det virker.(men hvor skulle det ikke det???)
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-11-05 21:33

severino.
Køre du og routeren på den samme kanal?...fatter ikke lige..Øhhh???

Køre I med kryptering, og bruger i samme nøgle?..vi har kryptering, og hver vores nøgle.pga at vi så kan udelukke folk hvis de ikke betaler deres månedlige 100kr.

Er det kun rent træ der er imellem dig og routeren, eller er der andre materialer i byggeriet?...det er kun træ og isolering.der er dog 4 vægge imellem routeren om min pind!!

Jeg har kørt med lan-kablet og var opkoblet med 100Mbps.Nu kører jeg trådløst med 1Mbps...det stinker!!!Den der udendørs antenne der bliver nævnt lyder som en god ide, da jeg gerne bliver fri for kablet.Ved du/i noget om sådan en udendørs antenne evt et link!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-05 22:11

Routerens access-point bruger en af de 13 kanaler der er til rådighed for trådløs trafik, og lige som andre trådløse kommunikationsmidler, skal de køre på den samme frekvens, så derfor skal PC'erne bruge den samme kanal som routerens AP sender og modtager på.

Benjamins ind med en ekstra router, er lidt vildledende, for man kan IKKE tilslutte en WLAN til en LAN port med et kabel, det kan simpelthen ikke lade sig gøre da WLAN sker over antennen med et radiosignal. Men han mener nok WAN porten.

Normalt bruger man kun en krypteringsnøgle i WEP, hvor det er noget anderledes med WPA. - Det du sikkert mener er IP-adressen, som i jeres tilfælde nog er en fast adresse (statisk), så man kan blokere for adressen, når der ikke er betalt.

En udendørs rundstrålet antenne, vil forbedre signalet betydeligt for alle der køre trådløst, og hvis du selv bruger en udendørs tillige, vil det være helt ideelt.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-11-05 22:37

selvfølgelig mener jeg ip-adressen..DOOOHHH!!! man er lide slidt sidst på dagen
den rundstrålet fidus lyder som løsningen.kan man uden videre koble den til routeren?ved du hvad den koster?

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 09-11-05 06:02
Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 09-11-05 07:35
Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-05 11:06

Her har jeg købt en del materialer:
http://www.microlan.dk/shop/products/productlist.aspx?menuid=WLAN&level=1
Du skal nok gøre opmærksom på, hvilken router du skal montere denne antenne på, da der findes 3 forskellige stiktyper.
Mest almindeligt, er SMA typen der bruges bl.a. på Link Sys og andre husmands routere, men der er også typerne TNC og N-typen.
Dette fremgår dog af linken. Der findes naturligvis mulighed for konvertering, men alt for mange samlinger giver øget tab. Det gælder både antennekabler og almindelige netkabel samlinger.
Så skot lige på linken. Der findes naturligvis andre forhandlere, så se dig godt omkring.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 21:02

severino.
Jeg har kikket på linket, og faldt over denne retningsbestemte fidus.Tror du ikke den kan være løsningen? http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=ZYAIR+EXT-106&menuid=WLAN&level=1

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 21:06

Hvad siger du forresten til den her dåsemadsantenne??
http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 21:12

Jeg har dog tænkt på at få en tekniker fra Telenor ud og kigge på lortet...men med de priser de holder sig her i Norge..UHA!!!Det koster rask væk 5-6000kr at på skiftet et lokum her oppe!!!!det tager 10 minutter???Griner.Det er de færeste steder en rørlægger kan tjene en million om året!!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-05 22:39

Retningsantenner er udemærket, men de er bedst egnet til signaler over længere afstande, og giver et retningsbestemt udstråling.
Jeg kunne forstå, at du ikke har til huse, ret langt fra routeren, så derfor vil en udendørs rundstråle antenne på routeren give en mærkbar forbedring hele horisonten rundt, således det kommer alle trådløse til gavn.
Da en sådan antenne har en egenforstærkning på mellem 5 og 9 dB, vil den uden tvivl dække jeres behov, inden for en radius på 100 meter med godt signal.

Dåseantennen er også retningsbestemt, men da den oftest er bygget af brugeren selv, kræver det en god viden om radiosignaler, da den er til meget høje frekvenser, og derfor kræver en nøjagtig tilpasning, for at signalet skal være brugbar. Det er jo frekvenser i Gigahertz området. Bølgelængden er kun 12,5 cm, og da der bruges kvartbølgeantenner i dåsen, vil selv en forskel på 1 mm i antennelængden, give så stor mistilpasning, at signalet svægges meget. Kabellængden spiller også en stor rolle, da den også skal stå i forhold til frekvensen, for at opnå maximal signal ud af antennen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-05 22:44

A-pro-pos dåseantenner, spiser i meget dåsemad i bræddecity

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-11-05 17:59

Der er faktisk nogle der lever af Ravioli(føj).Jeg er dog mere til glaskartofler og bockwurst!!!!Samt perkerlagkage, da den jo laver sig selv i ovnen!!!

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 15-11-05 23:09

Tak for svaret severino.