/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Slaglodning af karburator
Fra : michaelmoeslund
Vist : 2419 gange
200 point
Dato : 08-11-05 15:53

Min karburator på min bådmotor er flækket, det er et sted hvor det ikke har den store betydning, udover at choker spjældet gerne vil blokere

Jeg ved at dette kan slagloddes/sølvloddes, men har aldrig haft det store held, med at lodde i aluminium/magnesium

Har gas og ilt sæt, men hvordan griber jeg det lige an?

Hvad for et flusmiddel er egnet? og er det godt med sølv som loddemedium?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 16:01

prøv med en tig-svejser. den kan svejse i aluminium

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-11-05 16:04

Har svejset en del i alu. med tig

Tør bare ikke binde af med at gøre det på karburatoren, hvis det er en af de der magnesium legeringer så står jeg med et kæmpe hul i min karburator...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 16:15

hvad er det for en motor og karburator

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 210 point
Dato : 08-11-05 16:53

Jeg ville nok ikke begynde at tilføre så meget varme hverken med TIG eller Autogen.........Prøv at undersøge lidt om det ikke kan limes i stedet for.
Du ved jo ikke helt hvad det er for en legering du har med at gøre .........

mvh sverola

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-05 17:35

Hvis du skal tig svejse skal det gøres med en AC tigger ellers kan du ikke. Det har noget med molekylerne i legeringen at gøre. En normal tigger er en DC maskine.
Slaglodning af aluminium er ikke for nybegyndere, da fluxen du skal bruge skal lægges på i klatter lidt fra "smeltebadet" og det er farven på dette der bestemmer hvornår det er varmt nok. Ca. 120 gr. Og som du selv siger pludselig er der bare et stort hul.
Næ jeg vil gøre noget helt andet. Bak&Uhrenfeld har et produkt der hedder Plastic Padding - Plastisk metal. Det bliver så hårdt at du kan slibe i det, skære gevind eller lignende. Jeg er selv kølemontør og har brugt det på fordamperflader hvor der er god vedhæftning. Det kan nemlig klare -40gr. og opløses ikke af opløsningsmidler.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-05 17:37

Og nej, du kan ikke bruge sølvtråd. Der skal du have noget speciel tråd der er beregnet til det. Her selv prøvet at lodde i disse legeringer med en 55% sølv. Emnet smelter næsten før tråden.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-11-05 17:40

Hejsa
Jeg har limet en motorblok på puch Maxi med Flydende metal fra Plascic Pading.

Du kan sikkert også bruge det produkt der hedder "tanklæk" fra samme firma, det kan sagtens tåle benzin og det hæfter godt.
Jeg ville personligt ikke svejse på så små ting.
mvh Benjamin Hansen

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-11-05 20:34

Tak for svaret sverola.prøver at lime det

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 13:40

Da det er en bådmotor er det vel det bedste at den bliver lavet så det også holder på længere sigt.
Hvis kaburatoren er lavet i aluminium kan den tigsvejses og lodes.
Men da mange kaburatore er lavet i zink kan den kun loddes.

Ang. Tigsvejsning dur kun hvis den har AC. kan den kun køre DC. dur det ikke.
Lodning: en gammel skrøne at det er svært. de nye tråde som er kommet har et lavere smeltepunkt end aluminiumen. så de vil smelte før aluminiumen, og flyder lige som en sølvtråd.

Du kan se mere på www.absvejs.dk.

Mvh. czanto