/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stoker fyr
Fra : Inkognito65
Vist : 2883 gange
100 point
Dato : 08-11-05 15:13

Hejsa.

Vi står overfor at skulle udskifte vores gamle salamander kedel (fastbrændsel) med et træpillefyr. Det er dog ikke så lige til at overskue, idet der jo findes mange typer kedler og brændere. Så hvad skal man vælge og hvad skal man være opmærksom på? Vi har fra forskellige steder både fået anbefalet et Baxi multi-heat system, og et 16 kW Bio Comfort monteret på en Roca P-30-5 støbejerns-kedel. Og spørger vi flere steder, ja så får vi sikkert endnu flere anbefalinger. Og det er jo her, at alle i kandu.dk brugere kommer ind i billedet. For hvis der er nogen der har erfaringer med de her nævnte løsninger, så vil vi meget gerne høre lidt om fordele og ulemper. Eller måske findes der en sublim model, som er bedre end de 2 nævnte?

Til orientering er huset 290 m2 i 2 plan. Pillefyret skal placeres i et relativt lille fyrrum i forbindelse med fritliggende garage. Huset har endvidere solvarme anlæg, hvorfor pillefyret kun skal køre i vinterhalvåret.

Vil lige sige, at vi kender siden www.pilleklubben.dk. Synes bare ikke den helt kan give svar på vores spørgsmål. Håber der er nogen derude, der kan øse lidt erfaring ud.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 15:25

jeg har sidste år investeret i et bio-heat pillefyr. det fungerer suverænt godt. prisen er 23000 incl moms, men excl. kedel. du kan godt bruge din gamle salamanderkedel, men den er ikke den mest økonomiske til det. jeg fyrede for ca 18000 med olie, og nu fyrer jeg for under 8000, så det er en besparelse der er til at føle på. der sidder en styring fra tecnomatic på mit fyr. det er den samme som de langt dyrere fyr som f.eks. reka bruger. den er med iltstyring, hvilket vil sige at den ikke bare står og pausefyrer, hvis ikke der er brug for det. den starter når iltprocenten bliver for høj, hvilket betyder at ilden er ved at gå ud. du er velkommen til at sende en mail og få flere oplysninger, hvis du vil. vi kan også finde ud af noget med telefonen, hvis det er lettere. jeg er også op skype. prøver lige at finde bio-heat på nettet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 15:31

jeg kan ikke lige finde ham, men her er hans telefonnummer.
kresten sørensen
granlidevej 22
9600 års
han sender gerne brochurer til dig og hvis du bor i nærheden, kommer han også gerne forbi. det er et fantastisk godt produkt, og du er velkommen til at kigge forbi, hvis du vil se det i funktion

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 08-11-05 16:06

Hvis det er et lidt lille fyrrum så kan du prøve at kontakte E.H. Stoker. De sælger bla. nogle ret små støbejerns lambourghini-kedler som yder ret godt.
De sælger også stokerfyr i forskellige størrelse.

se www.ehstoker.dk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 16:22

mit fyrrum måler 1,5m x 2,5m og der er der plads til 2 stokerfyr med kedler, så du behøver ikke ret meget plads. desuden står det på et par skinner der er boltet fast i gulvet, og når man skal tage aske ud ( en gang om ugen) kører man det bare ca 40 centimeter tilbage, og så er der plads til rengøringen
målene på selve stokerdelen er ca 1 m lang, og 50 cm bredt. det er magasin og brænder tilsammen. det er ca 1,2 m højt. du kan skrive din mailadresse, så skal jeg sende et par billeder, hvis du er interesseret

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 16:27

Og husk skorstensfejeren skal godkende det hele.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 16:32

det er ingen problem når man har fastbrændselsfyr i forvejen. det kører jo præcist som et oliefyr. man må bare ikke opbevare en større mængde piller i umiddelbar nærhed af fyret. og så kan det godkendes med trykekspansion

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 16:36

Træloft over et pillefyr er ikke populært hos fejeren.
Han kræver sikkert gipsplader. Det er støv fra træpiller
som er brandfarligt. Olie støver ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 16:38

Pillemængden/tanken er begrænset til 400 liter
over dette kræves større sikkerhed.
Og nogle forsikringsselskaber kræver en 6 Kg abc slukker
i fyrrummet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 16:45

jeg har en kapacitet på 170 kg i tanken og det rækker til ca 4 dage om vinteren og 7 dage forår og efterår. og man kan vel overkomme at slæbe de par spande piller 2 gange om ugen. det er som regel kun de hjemmebyggede anlæg der har et kæmpe magasin. mht ildslukker, har der ikke været nogen bemærkninger fra skorstensfejeren. der skal bare være en vandhane i fyrrummet og så skal der være monteret en vandtank med forbindelse til brændehovedet eller magasinet. der skal sidde en føler der fortæller når temperaturen bliver for høj og som så lukker op for vandet. det er leveret med som standartudstyr til min stoker

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-05 17:23

Inkognito65

Jeg har stokerfyr, hjemmelavet og fyrer for ca 12000,- om året i en gammel salamander. Det hele godkendt af skorstensfejeren. Jeg vil meget gerne have en ny kedel, da jeg er overbevist om at jeg kan spare 3-4000,- om året på det.
Jeg vil meget gerne anbefale BAXI det er virkeligt kvalitet. Jeg kender en der har en. Den tjente han ind på 3 år og 2 mdr. En anden mulighed er denne producent som er min gode kammerat. Det er ham der har lært mig hvordan det hele skal grejes. http://www.stoker-service.dk/
Du skriver at du er blevet tilbudt en 16kW, den er vist i underkanten til 290m2.
Jeg har selv 165m2 og min yder ca. de 16kW.
Min stoker er med iltstyring så der er aldrig noget justering eller lignende ligegyldigt hvad jeg fyrer med.
Hav lige i reminderen at træpiller er på vej op i pris for tiden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 17:45

mit stokerfyr har en kapacitet på 25 kw, så det passer fint til dit hus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 17:49

træpiller stiger altid på denne tid, hvor der begynder at blive efterspørgsel, men da der er store mængder vindfældet træ på markedet går det nok ikke helt galt. olie bliver jo heller ikke billigere, så procentvis er det nok det samme.
jeg giver 1300 + moms for piller leveret. jeg har dem i paller med rammer omkring, og vognmanden har en container med transpotrbånd så de bliver leveret i kasserne. det er dejligt nemt og sviner næsten ikke

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 08-11-05 18:12

Tak for de mange indlæg, med konstruktive kommentarer. Det er bare alletiders, for min viden på området er meget begrænset.

Trimare46.
Jeg vil have bio-heat i tankerne, når den endelige beslutning skal træffes. Nu bor vi godt nok i Vensyssel, så der er jo da et stykke vej til Års. Salamander kedlen skal udskiftes. Der er ikke plads til at montere en brænder i lågen, på grund af konstruktionen med en vandførende rist i bunden af kedlen. Bio-heat anlægget lyder umiddelbart lidt dyrt, men det er jo svært at vurderer blot på baggrund af et tal. Hvis kvaliteten ellers er i orden, kan det jo vise sig at være investeringen værd. Og tak for tilbudet om at kigge forbi. Det vil jeg gerne have i baghånden
Ideen med at montere fyret på skinner kan jeg godt lide, og måske er det også løsningen hos os. Fyrrummet er omkring 2 x 3 m, men er ret dumt indrettet. Skorstenen har nemlig renselågen indvendig, og den må man jo ikke spærre for. Her kan løsningen just være at sætte fyret på skinner. Så er der hele rørføringen og 500 L tank til solvarmen, samt en 2000 L akkumuleringstank. Akkumuleringstanken er jo overflødig til et pillefyr, men desværre nødvendig til solvarme anlægget, hvis det bliver hedebølge.

KimOtto.
Tak for linket. Jeg kigger nærmere på det.

Teil.
Ja, det er rigtig, at skorstensfejeren skal godkende anlægget. Tror dog ikke det bliver noget problem, da rummet er muret og allerede er monteret med gips. Endvidere er der monteret branddør mellem garage og fyrrum. Jeg regner endvidere med at skulle bruge en 200 L olietønde som magasin. Om forsikringsselskabet kræver en ildslukker ved jeg ikke, men det skal jeg naturligvis have undersøgt.

Fijala.
Tak for linket. Uden at ville fornærme din kammerat, vil jeg dog umiddelbart holde mig til et mere etableret mærke. Det er rigtigt at 16kw nok er i underkanten. men det er jo det med kammerater. Jeg har en kammerati det sønderjyske der monterer og servicere stoker. Det er ham der har anbefalet mig Bio comfort'en. Han siger at de har kunder der har en 16kw kørende i huse op til 250 m2. Han mener ikke det vil være noget problem at klare et hus på 290 m2. Og helt ærligt - det aner jeg simpelthen ikke noget om. Så jeg kan hverken sige om 16 kw er for meget eller for lidt. Jeg kan kun konstatere, at efter tabellerne er det for lidt. Men praksis kan jo godt være anderledes. Og så ved jeg, at han ikke ville anbefale mig en 16kw, hvis han ikke mente den kunne magte opgaven. Men jeg er enig med dig - det lyder som om den er for lille.
Prisen på træpiller - tja, hmm, udbud og efterspørgsel. Den der har grisen bestemmer prisen

Jeg leder videre herfra, og siger endnu en gang tak for jeres indlæg.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 18:40

hvis du er interesseret i et par billeder, kan du skrive din mailadresse. så ryger de afsted med en gang

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 08-11-05 19:19

Hej trimare46

Jeg vil meget gerne se nogle billeder af din stoker-løsning. Adressen er inkognito65@sol.dk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 19:27

Du får nogle links med på vejen.
http://beregnbiokedel.dk-teknik.dk/default.asp?url=/Anlæg/Kedelanlæg/index.asp
http://www.powermaticstoker.dk/GodeRaad/goderaad.html
http://hjem.get2net.dk/skorstensfejeren/Undersider/Loveogbekendtgorelser.htm
http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?action=902&id=2877
Brandteknisk vejledning nr 32, omhandler biobrændselsfyrede centralvarmekedler,
der kan du læse om krav til sikkerhed. Af en eller anden grund skal det koste 200 kr for
hæftet, men spørg forsikringsselskabet, skorstensfejeren eller brandinspektøren om du kan
låne hæftet. De skal jo rådgive og svare på dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 19:43

du har skrevet forkert adresse. den kommer tilbage til mig

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 08-11-05 19:44

Hej Teil

Tak for dine links. Dem vil jeg kigge nærmere på.

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 08-11-05 19:48

Hej trimare46

Ved ikke om du har lavet copy-paste, og derved fået det lille punktum med efter dk. Det vil i hvert fald betyde at mailen ikke kan sendes til mig.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 19:55

det var lige hvad jeg havde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 21:09

Om træpiller kan jeg sige/anbefale, køb HP kvalitet.
Der findes meget skidt på markedet.
Træpiller skal luft af frisk træ - ikke lim eller en kemikalielugt.
De skal have en lys farve-
De må ikke indeholde bark.
Læg en pille i et glas vand, inden for to minutter skal pillen være helt opløst,
ikke en ulden klump.
En træpille skal let tændes med en lighter.
Gode træpiller efterlader en tør grå aske. ca 0,3% aske.
En ringere kvalitet kan danne slagger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 21:10

Træpiller skal dufte af ..
undskyld skrivefejl.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-05 21:13

jeg køber også altid hp piller. prøvede en enkelt gang at købe 300 kg polske piller. de gav over 5o kg aske/sand, så lad være med det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-11-05 21:38

Om energi i træpiller.
To kilo træpiller svarer til en liter fyringsolie.
Let og hurtigt kan man se besparelsen.

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 09-11-05 08:59

Så blev jeg også klogere på træpiller. Det er i hvert fald gode og nyttige oplysninger i giver, Teil og trimare46. Siger mange tak.

I nærmeste fremtid vil vi indhente 3-4 tilbud på stokeranlæg. Men de leverandører vi i den forbindelse taler med, vil jo nok hver for sig hævde at netop de har verdens bedste løsning. Så gælder det om at holde hovedet koldt, når vi skal træffe et valg. For jeg har som nævnt ikke ret meget forstand på det, og kan derfor heller ikke stille de rigtig kritiske spørgsmål. Og så er der jo lige prisen!!! Jeg kan se på nettet, at et Baxi fyr snildt koster omkring 50.000 kr. Hertil skal jo så lægges udgifter til montering og alt det uforudsete. Pyha - det lyder dælme dyrt. Og jeg tvivler da på at en investering i den størrelse overhovedet kan tjene sig hjem, idet vi jo i dag fyrer med fast brændsel. Havde det nu været olie vi brugte, ville jeg ikke være så bekymret for forrentningen. Men så er der jo lige komforten ved at have stokerfyr frem for fastbrændselsfyr.... Ja, der er godt nok mange ting der skal overvejes og tages med i betragtning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-11-05 09:23

baxi og bio-heat har stort set de samme data, bortset fra prisen. der er mange andre på markedet der er ligeså økonomiske, men jeg kender dem ikke så godt. en af mine naboer har et reka-anlæg og det er jeg ikke imponeret over. min nabos kammerat har en baxi, og den kører upåklageligt. så det er bare med at få nogle brochurer hjem, så du kan sammenligne data.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-05 15:54

Inkognito65

Det er helt ok, du fornærmer ikke. Men da du nu alligevel bor i Vensyssel, skulle du kigge forbi. Det koster jo ikke noget. Vi bor jo i nærheden af Frederikshavn, og kvaliteten fejler ikke det mindste. Der er testblade fra Teknologisk Institut osv. Og det ligner virkelig ikke noget der er bikset sammen i en garage. Høj høj kvalitet.
Der vil også være mulighed for at se den BAXI jeg omtalte.
Ok ok jeg har også nogle gode kontakter til kvalitets piller til små penge. Det er bare et spørgsmål om at bestille den rigtige mængde og så dele om det. Herude på landet er der jo ikke fjernvarme så vi fyrer alle med en eller anden form for alternativ energi.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-05 19:26

Dem her kan du besøge.
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/