/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
strukturreformen
Fra : viviborgen
Vist : 443 gange
50 point
Dato : 08-11-05 10:28

Jeg synes det er svært at gennemskue konsekvenserne af den nye strukturreform.
Jeg har læst regeringens, Det nye Danmark og forstået, at hensigten med reformen er at skabe mere kompetente kommuner i kraft af at de bliver større. Amterner skal erstates af regionalråd, som ikke opkræver skatter, men får et bestemt beløb til at løse opgaver.
Regeringen siger, at det er en styrkelse af decentraliseringen, men er det det, når både kommuner og region er styret af en af regeringen fastsat rammeøkonomi?
Jeg ser mange lokalpolitikere skrive i aviserne om hvad de vil arbejde for, hvid de bliver valgt. Det virker bare som om, at de lokale politikere ikke har læst Det nye Danmark, for de vil arbejde for ting, som ligger i statsregi?

Jeg synes, at det er rigtig svært at stemme til det kommunale råd og regionalrådet, fordi jeg ikke helt har styr på, til hvad jeg vælger hvem. Det værste er at jeg også har følelsen af, at lokalpolitikerne heller ikke ved til hvad...præcist.

Hvordan ser I på det?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-11-05 10:52

jeg tror bestemt på at det styrekes ude i kommunerne...

Kommunerne er jo nærmere borgerne end amt og stat..

de nye regioner er jo ikke meget andet en sygehusvæsenet..

jeg bor i Århus, som er en stor kommune i forvejen, og der er lokalkontorer som er ok...

Fremover vil en sagsbehandler i kommunen kunne løse flere ting, hvorimod du skal " rende" fra skrivebord til skrivebord nu..

jeg er positiv ud fra de ting jeg har nævnt... *S*

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 08-11-05 11:27

Jeg ser det som en stor centralisering. Og mht. kommunalvalget - så har jeg svært ved at se hvilken berettigelse det har lige nu. Kommunnerne og regionerne kender jo ikke økonomien - der er jo endnu ikke lavet en bloktilskudsreform - derfor forekommer kommunalpolitikernes løfter gerbet ud af den blå luft. Men indrømmet, der er jo smart at vente med denne reform til efter kommunalvalget, fordi resultatet meget vel kan give ballade, når nedskæringerne rammer.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-11-05 11:39

Vi vælger jo kommunalråd, som skal arbejde med at strukturere de nye kommuner det første år og derefter 'regere' i tre år indtil næste kommunalvalg.

Hele denne proces skal være udgiftnetral, siger regeringen, men har åbnet muligheder for at de nye kommuner kan låne i statskassen.

Det vil altså betyde, at de nye kommuner allerede ved etableringen i 2007 sidder med et lån, som skal betales tilbage og mange flere opgaver der skal løses.

Kommunerne låner således penge til drift. Det kan sidestilles med at låne til forbrug i en familieøkonomi og det ved vi vist alle ikke er holdbart ret længe...så skal livremmen spændes ind.

Jeg vil lige sige, at jeg da også ser mange muligheder i strukturreformen, men etableringsmåden er jeg altså noget betænkelig ved.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-05 11:40

Der er store fordele for de store bykommuner, der nu kan opkræve skatter fra større områder uden nødvendigvis, at skulle bruge pengene uden for storbyen.
Der vil selvfølgelig stadig være ting der skal gøres i kommunens yderområder, men mange ting kan forventes centraliseret så menuen for de mindre byer og landområderne i fremtiden bliver: Højere skat, dårligere service, længere ventetider og meget mindre nærdemokrati.
De kommunalt/amtsligt ansatte bliver forflyttet eller fyret og borgerne får mindre for deres penge, men politikerne får større magt da det vil blive sværere, at presse politikerne fra et lokalområde.
Hvem griner og hvem græder?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-11-05 11:45

så er man vist sortseer på forhånd... ingen har jo snakket om at der skal tages noget fra nogen, men der bliver da en gevinst ved at der bliver færre chefer rundt omkring og man bliver dygtigere til det man laver..

men hvis man vil være i mod, måske af politiske årsager, så skal man være sortseer...

den reform her er jo noget private virksomheder har gjodt for længe siden for ikke at gå "nedenom og hjem"

så det er på tide det offentlige gør noget.

en stor mundfuld for personalet, men andre personalegrupper har gjort det, og med en positiv ånd, bliver rbejdet for dem osse sjovere bagefter...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-05 12:55

" ingen har jo snakket om at der skal tages noget fra nogen"

nej - nemlig - og det kalder da på noget eftetænksomhed !!!!!!

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 08-11-05 14:22

Uden ay kunne sige det nøjagtige tal, mener jeg, at udgifterne til administration udgør 3-4% af udgifterne i amter og kommuner, så reformen giver vist ikke meget mere sygehusbehandling eller hjemmehjælp.

Det man vil fra regeringens side er en total styring af alle indsatsområder, kombineret med en øget satsning på privatisering - som i øvrigt har vist sig at give endnu mere offentlig administration (fritvalgsordningen for hjemmehjælp).

Lur mig, om der ikke er en plan om at privatisere sygehusvæsnet. At have en politisk overbygning i form af et Regionsråd giver for mig overhovedet ingen mening. Man kan ikke prioritere mellem forskellige opgaver. Man kan ikke selv fastlægge sit overordnede serviceniveau i Regionen, da man udelukkende finansieres via tilskud fra kommunerne og fra Staten. Altså en politik der går videre end effektiviseringer (sygehuslukninger) er udelukket.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-05 16:21

Jeg kan nu heller ikke finde nogen optimisme, men jeg bor jo også i et landdistrikt, der bliver en del af de meget store kommuner.

Jeg bryder mig ikke om sammenligningen med firmaer fordi det er noget helt andet, eller burde være det. Jeg har nu også opfattelsen af, at den nuværende regering prøver at stryre landet som om det var en virksomhed, og det er så på især de svageste borgeres bekostning da det jo ikke handler om profit, men forhåbentlig om borgernes velfærd da det offentlige system er den akse hvorom hele samfundet drejer.
En dårligt fungerende offentlig sektor vil skabe dårlige betingelser for vækst i den private sektor - sådan er det!

Hvis en virksomhed rationaliserer og uddelegerer ansvar for at få det til at fungere vil det ofte betyde, at man skal satse på større markeder og lade de små forsvinde, hvilket i den offentlige/kommunale sektor vil få den konsekvens, at man tager sig af de overordnede ting og så ellers lader borgerne klare sig selv for husk lige på, at man allerede har skåret ind til benet for at spare mest muligt og det er så også spørgsmålet om man ikke alligevel skal bevare mange af de omkostningstunge funktioner for så at lave meget små besparelser, der vil blive spist op af de lønforhøjelser der uden tvivl vil blive givet til de der skal have mere ansvar i hverdagen.

Besparelser og centraliseringer har gennem tiden været meget dyre hvilket idag kan ses på nedslidte offentlige bygninger, nedslidt banenet og vejsystem.
Næh reformen handler kun om politisk magt lige som det meste af det der sker i EU.
Jeg håber det bedste, men frygter det værste.
Mvh
Bjarne, som er arbejdsskadepensioneret, som en direkte følge af nedskæringer i det statslige system.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-11-05 16:55

Da jeg læste regerings oplæg, Det nye Danmark - en enkel offentlig sektor tæt på borgeren, var de ord jeg hyppigst stødte på
bæredygtig
af højkvalitet
enkelt
effektivt

alle ord som er relative og ikke målbare

derudover forekom ordene

ensartet
tæt på borgeren
decentralt
stærke kommuner
kompetent
ansvar

ofte, alle ord som sælger godt, men som mest er øregas

videre, ordet

selvejende institutioner

det er en privatisering af den offentlige sektor

og til sidst, ordet, belønnes

de der ikke følger regeringens politik skal altså straffes. Det vil gører de fattige kommuner fattiger og det er en forældet pædagogisk tankegang som man begyndte at aflive allerede i 1940'erne.

Ord som jeg savnede var:

demokratisk
indflydelse
brugersturet
medbestemmelse

Jeg frygter, at strukturreformen er en af demokratisering af Danmark

Det bedste ved strukturreformen er at den træder ikræft og bliver rigtig synlig lige omkring næste folketingsvalg, når situation er mest kaotisk for kommunerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-05 17:02

Ja, og de positive er de forførte og forførerne.

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 16:00

Tak for svaret BjarneD. Nu findes der jo ikke rigtige eller forkerte svar i denne tråd, men du får point, fordi det virker som om, at du tilhører en af de få danskere som har sat sig ind i strukturreformens betydning for det nye Danmark.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 16:24

Det er måske fordi jeg er en "mandschauvinist" Vivi.
Jeg tror ikke, at jeg har sat mig mere ind i det end andre, men jeg har gjort mig nogle (logiske) tanker omkring kommunal styring, demokrati og konsekvensen af at "decentralisere" (som de kalder det) ved, at fjerne indflydelsen for mindre grupper og yderområder.
Jeg håber det bedste og frygter det værste ikke mindst da jeg slet ikke kan se sammenhængen mellem en overskudsgivende virksomhed og så et borgerejet servicesystem som kommunerne jo er.
Jeg frygter allermest for miljøet fordi, der i forvejen har været en tendens til at kommunerne vægtede budgetterne højere end fremtidsperspektiver for miljøet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 16:41

Jeg sidder netop i disse dage og forsøger at lave en diskursanalyse af demokratiopfattelserne omkring strukturreformen....og det ser sgu ikke bekendt ud det som kommer fra regeringens og DF's side. Det matcher ikke godt med den traditionelle opfattelse af demokrati her til lands.

Jeg har jo aldrig sagt, at mandchauvinister ikke kunne tænke vel