/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opdeling af oversvømmet bad.
Fra : xodeus
Vist : 2090 gange
100 point
Dato : 07-11-05 18:53

Opdeling af oversvømmet bad.

Hej alle eksperter.
Vi har et mindre problem.
Min kæreste og jeg er lige flyttet ud i en ældre lejlighed, hvor der tidligere har været et badekar. Det er dog belvet fjernet pga. risiko for fugtskader og der er blevet installeret en bruser. Men problemet er så det at gulvet ikke hælder som det nu skal direkte til afløbsristen. Når vi bader så tager vandet et tur rundt om risten og først når der er tilstrækkeligt nok med vand i hele badeværelset begynder det at løbe ned i den. Så fo lige at afklare risten er ikke stoppet og virker perfekt, men gulvet hælder ikke direkte mod den. Det jeg så havde tænkt på at gøre er at installere en eller anden form for blød forhøjning på badeværelset som går hen over risten så at vandet ikke kan løbe udenom, men bliver tvunget ned i den. Er det på en eller anden måde muligt og kan det gøres meget billigt. Jeg er jo ikke nogen handymand som sådan, men kan godt lave noget efter en god anvisning. Så hvis der er nogle der har mod på at give mig nogle ideer til materialevalg osv vil jeg blive lykkelig for den hjælp jeg kan få. For lige at sige det så havde jeg tænkt på at denne opdeling skulle være 1,70 m og gå fra væg til væg fastgjort til flisegulvet og hen over risten.

Venlig hilsen

XoDeus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 19:06

du kan skrue en lille vinkelskinne på gulvet rundt om brusestedet. den skal vende sådan, at den ligger som en pyramide. fug den ned mod gulvet så den er tæt og sørg for den ligger uden for bruseforhænget, så alt vandet løber ned på gulvet inden for skinnen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-11-05 19:08

Hej
Du skriver ikke om du bor til leje eller ejer.
Bor du til leje, er det ikke dit problem, det skal værten ordne.

Ellers kan du købe selvnivilerende cement, i ethvert byggemarkede.
Til at få gulvet i vatter.
Hurtig at bruge, du skal bare hjælpe det på vej, med et bræt eller lignende.
Og koster ikke en formue.
Men du kunne selvfølgelig også købe en tube gennemsigtig siliconelim,
og lave en kant, hvis ikke den generer jer/synet af den altså.
Husk at rense gulvet først, rensebenzin eller lign...

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 07-11-05 19:12

sofus.dk
Vi bor til leje og har talt med viceværten og boligselskabet ved indflytningssynet ang dette problem, og de vil ikke gøre noget ved badeværelsesgulvet lige nu da det ikke varer mere end et par år før de begynder at renovere alligevel.
Tænkte nemlig på slilkone lignende selv, men vil det blive på gulvet, vil det ikke slippe gulvet?

trimare46:
det lyder som en rigtig god ide. Ved du hvad sådan noget kan koste??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 19:40

du kan købe skinnerne i byggemarkedet. det kan godt være det er alu-skinner de har, men det er fint nok. en tube silicone koster ca 50 kr og skinnerne koster måske et par hundrede. dertil kommer så nogle skruer og rauplugs, men i hvertfald under 500, hvis du selv kan lave det. og det er da ikke slemt for at slippe for et irritationsmoment

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 19:42

husk lige at rense gulvet grundigt af inden fugning. det skal være fuldstændig fedtfri, så brug acetone el.lign

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-11-05 20:27

Nu er det vel ikke sådan ar du skal stå oven på den skinne du vil sætte på gulvet, for det er vel ikke særligt behageligt. Den bedste løsning vil da være at sænke risten og gulvet omkring.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-11-05 20:32

Kan ikke betale sig, det skal renoveres alligevel.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 20:43

skinnen skal selvfølgelig ligge som en kant rundt om bruseområdet. den er ikke til at stå på, men til at holde vandet inde. og som jeg har forstået det, er det ikke kun risten, men hele gulvet der er for højt i den ende hvor bruseren er.

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 13-11-05 20:46

jeg syntes at det rigtigste er at montere en brusekabine i badeværelset ,det er ikke lige den billigste løsning ,men nok alligevel den bedste løsning du /i kan gøre.Så kan afløbet føres så det bedst muligt kan ramme gulvafløbet mvh klokkerholm

Accepteret svar
Fra : BoJohansen

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-05 21:34

Leje bolig..........Skruer og Rawlplugs i gulvet............

Tænk dig lige lidt om inden bu begynder at bore i det gulv der.
Vil du betale for evt. lekasje ned i etagen under.

Hvis du skal sættes noget som helst fast i gulvet midt i våd sonen, så ikke brug andet end silikone.
Rengør evt. begge emner med cellolose fortynner, klister med silikone og klem det så på plads ved at sætte noget vækt oven på indtil det er tørt.
Kommer der overskydene silikone ud, så tager du en sprøjte flaske (Feks. en vindues rens flaske), lidt opvaske middel i og noget vand, sprøjt nu hen over det overskydene silikone og fjern det helt problem frit.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 21:42

hvis badeværelset alligevel skal renoveres i løbet af et år eller to, betyder det nok ikke så meget med et par skruer, men man kan sagtens bare lime skinnerne på.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 13-11-05 21:53

Nej nej da, lad os skrue en masse skruer i gulvet, vi sætter bare nogle spande i lejligheden under.
Det betyder heller ikke noget at vi bore ned i evt. avløbs rør fra vasken som går til gulvavløpet, de må bare tømme lidt oftere nedenunder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 21:59

nu findes der vel også korte skruer der hvor i bor

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 13-11-05 22:11

He he he.
Ingen huller i gulvet!!!

Har været rørlægger siden 1989............hør nu hvad jeg siger, INGEN HULLER I GULVET og da spesielt ikke midt i våd sonen. Og så er det fuldstændigt lige meget hvor meget silikone du bruger og hvor godt du gør det rent, INGEN HULLER I GULVET

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 25-11-05 10:38

Det med skinnen der er "limet" fast til gulvet har jeg efterhånden forstået og det bliver nok den bedste løsning.
Så er det bare hvem der skal have credits for det svar, for de kommer jo meget blandet. :D
Lidt svært det her. Men okay...
Vi kan også lade den stå åbne lidt endnu og se hvad der sker, det kan være der kommer andre forslag ind. Jeg tager fobi Jem og Fix idag og spørger hvad de har at sige tilføje til det, så må vi se.

Godkendelse af svar
Fra : xodeus

Dato : 08-11-06 16:49

Tak for svaret BoJohansen.