/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvad er forskellen på et LCD og PLASMA T~
Fra : CaPsen
Vist : 452 gange
10 point
Dato : 07-11-05 18:51

Hvad er forskellen på et LCD og PLASMA TV-SKÆRM?

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 07-11-05 19:02

Du kan starte med at læse lidt her:
http://dk.kelkoo.com/b/a/co_9786-produktguide-hjemmebiograf.html

Så kan du fortsætte her:
http://www.forbrugerelektronik.info/Plasma-_og_lcd-fladskaerme.27.0.html

Det er blot teknologien og den bliver lidt forklaret på disse 2 sider.

Kommentar
Fra : badroulbadour

Dato : 07-11-05 21:44

LCD (Liquid Crystal Display) er en skærm med flydende krystaller, forbundet med farveceller. Når krystallet får strøm aktiverer det en eller flere farveceller.
Plasma er ioniseret gas. Når en plasma-celle får strøm udsender den ultraviolet lys, der rammer en farvecelle, der så lyser op.
Der behøver ikke at være kvalitetsforskel mellem LCD- og Plasmaskærme, men hidtil har man ikke brugt LCD-skærme over 32 tommer.

Venlig hilsen,

Flemming