/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Automatiske opdateringer i winxp
Fra : Brommi
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 07-11-05 14:51

Er det muligt at skrive en kommando og starte en opdatering af windows evt. ved hjælp et script. Jeg ved godt at man kan sætte et tidspunkt på hvornår den skal.. men jeg vil gerne tvinge den til at tjekke med det samme.. er det muligt ?
Et script er også mere end velkommen
->Brommi

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 07-11-05 14:57

hvad er det for et windows du har

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-11-05 15:00

du kan gå ind på windows hjemmeside og downloade opdateringerne mauelt...

se under funktioner og så windows update

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 07-11-05 15:02

som der står i overskriften så er det "Windows XP"...

jeg kender godt windows update.. men det er ikke det jeg vil

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 15:06

Hvis du bruger XP (SP2) og 'Automatiske Opdateringer' kan du uanset om der er opdateringer eller ej og uanset tidspunkt vælge :

Citat
Giv besked om nye opdateringer, men hent eller installer dem ikke automatisk

Du kan kun selv hente og installere opdateringer, hvis du er medlem af gruppen Administratorer på computeren. Windows søger efter vigtige opdateringer, og giver dig besked, hvis der er opdateringer klar. Opdaterringer kan hverken hentes eller installeres på computeren, før du selv vælger at gøre det. Når Windows finder opdateringer til computeren, vises ikonet Windows Update på proceslinjen, og der vises en besked om, at opdateringerne er klar til at blive hentet. Når du har klikket på ikonet eller beskeden, kan du vælge at hente alle opdateringerne eller kun nogle af dem.

Windows henter derefter opdateringerne i baggrunden. Du får ikke besked og bliver ikke afbrudt i arbejdet imens, og opdateringerne forstyrrer ikke andre igangværende overførsler. Når overførslen er afsluttet, vises ikonet Windows Update på proceslinjen igen, men denne gang for at give dig besked om, at opdateringerne er klar til at blive installeret. Du kan vælge at installere alle opdateringerne eller kun nogle af dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 07-11-05 15:10

Molokyle: kender godt de enkelte valgmuligheder der derinde som standard.. det er bare ikke nok til mig jeg VIL ha det såen at jeg selv kan fremprovokere en opdatering ved en fil

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 07-11-05 15:22

hvordan man kan fremprovokere en opdatering på et allerede opdateret system ligger lidt uden for min ringe fatteevne
Nå spøg til side: du vil altså have systemet til at checke for opdatering straks når pc'en tilsluttes nettet ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 15:32

hcma -> Så bruger man MIN løsning

Hvis man sætter 'Atomatiske opdateringer' til at downlode og installere på et givet tidspunkt? Tjaeh... så vælger man den af Microsoft anbefalede løsning og sætter et forudanlagt opdaterings tidspunkt.

Skal man derimod tjekke 'hver gang' computeren er online? Så vælger man menupunkt 2 i :

Start->Indsillinger->Kontrolpanel-> ..ikonen; Atomatiske opdateringer og valget : Hent opdateringer, men lad mig vælge hvornår de skal installeres.

Således tjekkes der ALTID for opdateringer online ..og man får det 'lille gule skjold' i systembakken = systray nederst til højre i værktøjslinjen (= proceslinjen) og kan derefter vælge at downloade og installere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 07-11-05 15:33

Jeg geninstallerer nok 1 computer hver anden uge.. så der er ikke snak om et "allerede opdateret system" men et helt basis system.. om det er opdateret eller ej er egentlig også sagen uvedkommen da der meget ofte kommer nye opdateringer. Og nej jeg vil ikke ha den til at opdatere når jeg tænder for computeren, men derimod præsist når jeg selv siger den skal, evt. ved at afvikle et script.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 07-11-05 15:39

molokyle >> netop min pointe
Brommi >> enten er der noget jeg har misforstået totalt eller også må molokyles løsningsforslag være ideelt.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 07-11-05 15:50

Jeg kender godt de muligheder og anbefalinger der er igennem "security center" men det er ikke nogen af dem jeg er intereseret i.. jeg er intereseret i et script der kan hente og installere opdateringerne med det samme jeg dobbeltklikker på scriptet.. ikke når jeg kommer online på nettet, tænder for computeren eller på et bestemt tidspunkt.. eller lign... men derimod med det samme jeg starter det program.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 15:52

Brommi ->

Citat
Jeg geninstallerer nok 1 computer hver anden uge..

..så HUSK : ..at installere XP UDEN netadgang!

..ellers risikerer di snavs INDEN du har fået Windows lagt ind !!!

Når du har installeret, så kan du lave netadgang og derefter STRAX vælge : Start->Windows Update

(evt. i fejlsikret tilstand m. Netværksadgang)

..efter dette vælger du så; mellem de forskellige 'Atomatiske Opdating' muligheder efter behov

Nu installerer du en alternativ firewall (XP's er ik' meget værd medmindre du er hjemme i 'den slags'). Jeg ville anbefale Sygate 5.0 : http://www.download.com/3001-2092-10184369.html

Derefter et antivirusprogram ..til eksempel : http://free.grisoft.com/softw/70free/setup/avg71free_362a652.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 15:55

Brommi -> Hvad vil du dog med et script? I IE6 kan du da blot vælge menuen :

Funktioner->Windows Update

..eller som sagt -> Start->Windows Update

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 15:56

Du kan også lægge en genvej på skrivebordet til : Windows Update

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 07-11-05 16:11

jamen jamen jamen.....

hallo.... jeg ved godt hvordan man installerer windows.. og hvad man gør bagefter.. jeg er altså ikke grøn på det område.. slet ikke!... Jeg vil bare gerne vide om man kan få et SCRIPT til det formål.. men jeg kan fornemme dette ikke er stedet til at spørge efter det..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 16:20

..eller også må du udtrykke dig en smule tydligere, så vi andre har en chance for at forstå, hvad du mener?

Du forlanger et script der i mine øjne kun besværliggør en opdatering af XP

Hvorfor lave et script der på 'kommando' opdaterer Windows XP, når denne mulighed allerede foreligger?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-05 16:25

Læs nu lige indenad :

Citat
Windows søger efter vigtige opdateringer, og giver dig besked, hvis der er opdateringer klar.

..er det ikke détte du ønsker?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 07-11-05 16:53

nej. det er ikke det jeg ønsker. Det er for besværligt, for ustabilt og alt alt for upraktisk når man skal opdatere mange computere.. jeg har overvejet at installere SUS på min server igen og køre opdateringerne igennem den. men det vil stadig ikke løse min problemer på det punkt. Derfor vil jeg ha et script der kan ved at man kører det tjekke om der er nye opdateringer og så hente dem.. og nej. jeg mener ikke windows update. det er for besværligt..
Feks.. hvis jeg sider og snakker med en kunde. og jeg vil gerne være sikker på at den person har sin computer up2date. så kan jeg nøjes med at sende den ene fil til ham og så er det det.. det er klart det nemmeste frem for de andre løsninger.

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 07-11-05 16:58

Ja, det er muligt at lave et script til at opdatere windows, men er det ikke lidt bagvendt!?! for alt hvad du vil opnå er at aktivere et "eksisterende" opdateringsprogram? Eller mener du at du vil køre et opdateringsprogram som du selv har lavet? Din formulering er lidt tåget, men hvis du vil have et program, som aktiverer et opdateringsprogram skal du lige skrive et først...derefter putter du det ind i windows jobliste og bestemmer hvilken frekvens du ønsker eller du kan skrive det ind i selve programmet. Programmet kan du skrive i diverse sprog - jeg går ud fra at du kender de mest almindelige som f.eks. C+, ANSI C, osv eller i Kommando Prompt. Men det må du selv rode med, for ærlig talt kan jeg ikke se et formål med det...
Ellers er det letteste at få windows til selv at lede efter opdateringer via nettet, det sker helt automatisk, når du er online...hvis ikke er der en option som du kan aktivere. Jeg forstår ikke dit problem helt, men når en "ældre" version af et styresystem er nyindsstalleret på en pc og der findes opdateringer og hvis pc'en er online vil du blive prompted med det samme om at der findes opdateringer!?!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-11-05 18:16

Halløjsa! BrommiNØRD
Når du nu opdaterer så mange computere, hvorfor hulen gemmer du så ikke opdateringerne på en RW-CD eller en Multi-CD, så kan du jo bare drøne den igang hver gang du skal opdatere en Windows. Det eneste ud over det er så at holde øje med nye opdateringer og så tilføje dem på RW/MultiCD'n. Desuden kan der så vel laves et script eller en batfil der køre installationsprocessen. Der kan evt. laves noget i retning af den installationsprocess der findes på stort set alle købeCD'r. Windows installer må vel være perfekt til at løse en sådan opdateringsopgave.
1. Sørg for at du har alle opdateringer samlet.
2. Lav en installationsfil (setup.exe) som køre dem en efter en.
3. Brænd en CD, med autorun.
4. Send den til kunden.
5. Kunden stopper CD'n i maskinen.
6. Opdateringen kører.
7. Opdatering færdig.
8. Klad kunde.

http://www.setupfactory.com/site/index.php

http://www.softlookup.com/display.asp?id=78703

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-11-05 18:52

Kopier denne streng ind i start>kør

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

OK

starter wu vis den er slået til under tjenester og kontrol panel(automatisk)

Manse9933

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-05 18:54

eller vis du har et start script så sæt wuauclt.exe
ind som start objekt

Godkendelse af svar
Fra : Brommi

Dato : 11-11-05 22:24

Tak for svaret Manse9933.