/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lysbejdsning af mørkbejdsede møbler
Fra : seksti2
Vist : 4563 gange
20 point
Dato : 07-11-05 13:44

Jeg har arvet et mørkbejdset vitrineskab i egefinér fra omk. 1950. Jeg vil gerne have det lysere. Kan jeg nøjes med at vaske det af med salmiakvand og derefter bejdse det lysere. Har nogen en nem metode ????.
seksti2

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-11-05 14:15

tror ikke det er en god ide - kan du få det afsyret vil det fremstå flot - det kan du selv hvis du har udendørs plads med oxalsyre - nemt nok

men læs lige her:

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2005/1019150105.htm

så kan du også gøre det indendørs -

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-11-05 14:46

Hej
Hvis det er finer, skal du passe på det ikke bliver for vådt.
Og slet ikke med skrappe midler, da det kan opløse limen.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-11-05 15:12

Du kan ikke afsyre eller slibe bejse væk fra finer. Hvis du afsyrer vil fineren løsne sig og blive bølget og hvis du sliber vil du slibe igennem fineren. Fineren er højst sansynligt indfarvet inden den er limet på skabet.

Du kan omfinere vitrinen hvilket er et stort arbejde eller du kan male den.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-11-05 16:56

sådan lige - jeg har i sin tid afsyret finerede møbler med held - ganske vist også med forsigtighed - og det gav en flot resultat - så intet er sort eller hvidt hvad det angår.

der er så en anden mulighed - transparent maling - det kan du lysne med så meget du lyster

Kommentar
Fra : seksti2

Dato : 07-11-05 17:35

Jeg var på forhånd godt klar over at finér er svær at afsyre og vanskelig at slibe, så det er ikke den løsning jeg vil bruge. I stedet for at male det med hvid maling søgte jeg en anden løsning, så derfor tror jeg jeg vil undersøge det med tranparent maling som miritdk oplyste mig om. Tak for dit tip.
seksti2

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-11-05 08:54

Du kan fjerne lak og maling fra finerede møbler, men ikke bejse, da det trænger dybt ned i træet.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-05 10:00

blot et lille ekstra tip - næ to haha - transparent maling kan du selv finde en farve der passer til dit møbel med - det varede længe før man kunne og jeg har da opdaget at ikke alle farvehandlere har meget at byde på hvad det angår - men kan du selv blande farver et det intet problem.

og.... jeg har med held engang vasket sådan et skab forsigtigt af med salmiak - hvorpå jeg valgte at male det med en lys farve der blev rørt op i meget terpentin og brugt i stil med bejdse - det blev faktisk rigtigt flot og årer og lign trådte flot frem - godt nok skulle det have mere end bare en enkelt gang - men det var arbejdet værd

forsigtig afsyring har jeg prøvet nogen gange - og hvis man ER meget forsigtig kan det sagtens lade sig gøre - men det er et hestearbejde.

Håber du finder den rigtige løsning

Kommentar
Fra : seksti2

Dato : 09-11-05 09:05

Kære miritdk.
Jeg siger tak for dine ekstra tip. Jeg vil forsøge med tranparent maling da mine fingre ikke er til et stort afslipningsarb så jeg vil gøre som du. Er faktisk ret god til at blande farver så det skulle ikke blive noget problem. Fint at årene i træet vil kunne ses, så du har løst mit problem.
Jeg vil også sige tak til alle I andre der er kommet med forslag.

Hilsen fra seksti2

Godkendelse af svar
Fra : seksti2

Dato : 09-11-05 09:09

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-05 10:30

jamen velbekomme og god fornøjelse - håber dit resultat bliver som du ønsker - så får du et helt "nyt" gammelt skab jo - lol

er lige gået i tænkeboks med et lignende projekt ( på tankeplan) - hvor jeg ikke kan bestemme mig til om jeg skal købe hvad jeg har set i en genbrug eller ej - og tror det må blive med transparent maling også - eller lade være med at købe haha

Kommentar
Fra : seksti2

Dato : 10-11-05 15:44

Hej miritdk
Det var en fin løsning du gav mig og siger endnu engang TAK.
Jeg arbejder selv i en genbrug hver onsdag og for tiden er der virkelig mange mørkbejdsede møbler at finde.Jeg ved ikke hvor du bor, men her i Jylland er de billigt til salg.
Rigtig god arbejdslyst til dig hvis du køber ?? .
Anede ikke denne side eksisterede, så det hele var ganske nyt for mig i forhold til jer garvede brugere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-05 16:40

haha - jamen velkommen til seksti2 - håber du får fornøjelse af tippet

Jeg fortrød - havde blot fået for mig at jeg ikke kunne undvære hvad jeg så - det kan jeg så bare godt

pas nu bare på - kandu er ret vanedannende

ps.. vores lokale genbrug er drevet af kommunen (konkurrenceforvridende så det basker) - så er ikke af de billigste - men der er jo andre - heldigvis