/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Konfirmationer generelt
Fra : karenD
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 07-11-05 09:30

Jeg er blevet opmærksom på, hvilken guldgrube af oplysninger konfirmationer kan være i kirkebøgerne, mht anernes kundskaber og opførsel. Er der nogen, der har nogen ide om, hvor langt op i tiden man blev ved med denne "karaktergivning". F.eks. står der om en af mine aner, at han havde meget ringe evner og ingen kundskaber, men var flittig og reel. Jeg vil også gerne høre, om der er andre, der har lignende eksempler.
Mvh KarenD

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-05 15:22

fra denne side

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/genealogi/konfirm.htm
Oplysninger om kirkelig konfirmation, der er langt det almindeligste, findes i kirkebøger fra det sogn, hvor konfirmationen skete. I ældre tid, dvs. indtil ca. 1814, står der som regel kun navnet på den konfirmerede - evt. også. fædrenes navne. Senere - og frem til ca. 1890 - indeholder konfirmationsindførslerne næsten altid en kort omtale af konfirmandernes standpunkt osv

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-11-05 18:51

I mange tilfælde kan placeringen i rækkefølgen af konfirmander også fortælle noget om hvor dygtige de var, de bedste øverst de dårligste nederst.

Lis

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-11-05 18:52

Desuden er der også angivet vaccination - hvilket kan bruges til at verificere personen ved vielsen.

Lis

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 13-11-05 10:45

Tak for svaret senta. Det var lige hvad jeg havde brug for. Også tak til Lis - især for dét med vaccination, det havde jeg ikke tænkt på.
mvh Karen Dalgaard