/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Billede fra bærbar til fjernsyn
Fra : ivanovic1
Vist : 744 gange
150 point
Dato : 02-11-02 18:58

Hej

Jeg har lige købt et stik hvor der er et scart-stik i den ene ende og et s-video samt et lyd stik i den anden ende.

Det som jeg vil opnå er at få billedet fra den bærbare over på mit fjernsyn, hvilket jeg delvist også opnår det eneste der er galt er at billedet er sort hvid på fjernsynet (har prøvet på to forholdsvis nye fjernsyn).

Er der nogle der kan fortælle mig hvad der er galt, om det er stikket, fjernsynet, nogle drivere jeg mangler eller noget helt andet.

Den bærbar som jeg har er en:
Zitech Notebook 406H&N, 14.1" TFT, Pentium4 2.0 GHz, 256 MB DDR RAM,40 GB HDD, Floppy, 8X DVD-ROM/CD-RW Combo, Modem, 10/100 LAN,WinXP Home DK, XGA 1024x768, 64 MB integreret grafikkort

På forhånd tak

Med venlig hilsen Ivanovic

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-02 21:11

Min nabo har samme problem, han har lige købt kabler i en computer
forretning, og lige meget hvordan han vender kablerne, er det kun
sort/hvid, han har så lånt et af de sæt jeg købte i Aldi, og der er
det i farver, så kablerne kan gøre det.

"ivanovic1" <ivanovic1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:9dUw9.204306$Qk5.7329638@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige købt et stik hvor der er et scart-stik i den ene ende
og et
> s-video samt et lyd stik i den anden ende.
>
> Det som jeg vil opnå er at få billedet fra den bærbare over på mit
> fjernsyn, hvilket jeg delvist også opnår det eneste der er galt er
at
> billedet er sort hvid på fjernsynet (har prøvet på to forholdsvis
nye
> fjernsyn).
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvad der er galt, om det er
stikket,
> fjernsynet, nogle drivere jeg mangler eller noget helt andet.
>
> Den bærbar som jeg har er en:
> Zitech Notebook 406H&N, 14.1" TFT, Pentium4 2.0 GHz, 256 MB DDR
RAM,40
> GB HDD, Floppy, 8X DVD-ROM/CD-RW Combo, Modem, 10/100 LAN,WinXP Home
DK,
> XGA 1024x768, 64 MB integreret grafikkort
>
> På forhånd tak
>
> Med venlig hilsen Ivanovic
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 150 point
Dato : 03-11-02 14:20

Der er et par muligheder:
1) Hvis billedet er sort/hvid og flimmre kan det være fordi dit tv out står til NTSC (amerikansk 60hz format) det bør stå i PAL B.
2) Desuden er opløsningen på et tv under 640*480 så du skal sætte skærm opløsningen helt i bund.

3) Det er fordi fordi dit fjernsyn ikke understøtter SVHS og din scart adapter er af typen "SVHS scart adapter"
Du skal derfor have fat i et Composite scart adapter.

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.

Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Hvis du har et gult Phono-stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du nøjes med, at købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Tv'et og den anden i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller direkte i dit Tv's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

---------------------------------------------------------------------------

Hvis du kun har et S-VHS stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du enten købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Scart-omskifteren's gule Phono-stik og den anden ende i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.
Du kan også købe et S-VHS kabel og montere den ene ende i Scart-omskifteren's S-VHS indgang og den anden ende direkte i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller i Scart-omskifteren's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

Scart/Composite-omskifter kan købes her:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&gruppeid=3&PHPSESSID=ae9f79a46f92ea7401b7c766e2957dca

Kabler til Billed/Lyd kan købes her:

http://www.av-supply.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 00:53

> Det som jeg vil opnå er at få billedet fra den bærbare over på mit
> fjernsyn, hvilket jeg delvist også opnår det eneste der er galt er at
> billedet er sort hvid på fjernsynet (har prøvet på to forholdsvis nye
> fjernsyn).
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvad der er galt, om det er stikket,
> fjernsynet, nogle drivere jeg mangler eller noget helt andet.

Jeg mener dette skyldes at de kører på to forskellige systemer. Jeg kender
ikke fagudtrykket, men det er f.eks. når din bærbar sender signalet ud i
NTSC men dit tv er sat til PAL. Prøv at se om dette ikke er tilfældet...

//Taba