/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
splejsning af videobånd
Fra : Mosebaek
Vist : 3207 gange
100 point
Dato : 06-11-05 21:08

Båndet er knækket i en af mine go`e gamle Spaggetti westerns video bånd.Så nu er jeg ved at gå i panik.Er der en der har prøvet at splejse sådan en,vil jeg være taknemmeligt,for et tip.

Hilsen,Mosebaek.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-11-05 21:13

Hej
Lav et pænt klip på begge ender læg båndenderne ovenpå hinanden, med en saks, og et stykke tape, klip tapen så det passer med båndet.
Tapen skal sidde på bagsiden, får at skåne videohovedet.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-11-05 21:14

Tapen skal sidde på bagsiden, får at skåne videohovedet.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Den del af båndet du ikke ser.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-11-05 21:15

Har prøvet det adskillige gange, med godt resultat.
Men der bliver selvfølgelig et "hul i filmen"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-05 21:19

Hvor langt inde på båndet er det knækket?

Du skal ikke rette dig efter det sofus siger/skriver det ender med at du ødelægger din videomaskine.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-05 21:22

Vrøvl, har selv bånd, der er splejset, gennem 20 år, uden nogen form for problemer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 21:23

Man kan ikke med ordentligt resultat samle et videobånd.

Enten ødelægger det maskinen, eller båndet stopper og bliver rykket over igen når det når samlingen.

Men led da efter en ny udgave af den gamle film, dem kan man ofte få til næsten ingen penge.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-05 21:36

Man kan godt splejse bånd, der skal bruges "splejsetape" dernæst skal båndet splejses sammen enten i begyndelsen eller slutningen af båndet.
I begge ender er der "indløbnings/afslutningsbånd.
Aldrig midt på det "brune" bånd, det ødelægger maskinen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-11-05 21:41

Laves det ordentligt, bliver der ingen problemer.
Men samles det, så der er rester af tape eller klipningen ikke passer, ja så kommer der problemer.
Ellers tvivler jeg meget, da selv professionelle, klipper/redigerer deres videobånd. på samme måde.
Men som skrevet står, er det bare en gammel film, så køb en ny.
Værre hvis det en familie film.
Men rådet kan absolut bruges.
Om ikke andet, så bare for at køre båndet igennem en enkelt gang, for at tage kopi.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-11-05 21:49

Tak for svaret sofus.dk.
Nu er jeg noget i tvivl,med de modstridende svar,så nu vil jeg et kompromis med mig selv.Jeg har en ny og gammel maskine.Så jeg splejser båndet,lægger den på den gamle og ser hvad der sker.Det er desværre midt på båndet,den er sprængt.
Men mange tak for svarerne.
Mosebaek.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-11-05 21:49

Jeg har da også splejset massere af bånd det gjorde man jo rent faktisk før digital klipning både med hensyn til bånd til musik og til film når du skal slejse dem lægger du båndenderne ind over hinanden og klipper dem begge på skråt samtidig og så tynd tape på den side der ikke vender ind mod videohovedet som sagt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-05 21:53

http://www.interstage.dk/index.htm?Sider/Produkter/Varegrupper/100/175-000/175-000.shtml~indhold

Der sælges det rigtige udstyr til splejsning af bånd.

Det er det værste vås, som er blevet accepteret som svar. Ingen der vil købe dette spørgsmål vil få noget for sine point.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-05 21:56
Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-11-05 22:01

Spørgsmålet var.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Båndet er knækket i en af mine go`e gamle Spaggetti westerns video bånd.Så nu er jeg ved at gå i panik.Er der en der har prøvet at splejse sådan en,vil jeg være taknemmeligt,for et tip.

Hilsen,Mosebaek.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jeg skriver, har selv prøvet, og gør det stadig.
UDEN PROBLEMER
Men det kan jo være min vidiomaskine, simpelthen bare er for dum, til ikke at gå istykker,
eller på anden måde skabe sig.
Så det må vel være op til den enkelte person, og afgøre, om de vil prøve.
Rådet virker hos mig.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 07-11-05 08:34

Mener ans har et problem , det sofus skriver er helt korekt, og fordi ans har en anden mening kan sofus's ide godt bruges for at rede et bånd, har selv brugt den metode sofus angiver mange gange, ans du behøver ikke nedgøre andres meninger fordi du ikke er enig, du har jo ikke mere ret end sofus, hans ide er brugbar, men du har delvist ret ans, det kan ødelægge videohovedet, det sofus skriver skal så som jeg ser det være en nødløsning, så båndet evt. kan overspilles til andet bånd, og for en enkelt gang at bruget et bånd der er samlet som sofus angiver er ikke ødelæggende , hvis det lavet med omhu. Men at gå ud og købe speciel tape for denne ene gang er sgu at skyde over mål, det koster jo en bondegård at købe det rigtige tape at samle med, et alternativ kunne være at bruge det lægerne kalder engle hud, det er ikke så stærkt, men er til gengæld tyndere end alm. tape.