/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Fradrag i løn
Fra : Jimmy17
Vist : 895 gange
50 point
Dato : 06-11-05 20:27

Da jeg var under 18, kunne jeg i starten af året få udbetalt min løn på den måde at de startede med at bruge hele mit personlige fradrag, så måtte jeg så bare da det var brugt betale skat af hele beløbet.
Kan jeg ikke det, når man er over 18?
Gerne med link.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-05 20:30

Du kan godt fortsætte på samme måde når du er over 18 år min datter har det på samme måde og hun er 20 år

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-11-05 21:02

Hvordan gør man?
Spurgte dem nemlig af på kommunen og da sagde de at det kunne jeg ikke,
så var der en af mine kammerater, der sagde, at det gjorde han da.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-05 21:05

Hun har frikortet ved SU og har så et rent skattekort der hvor hun arbejder, og sønnen på 18 år har det på samme måde

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-05 21:06

hvad vil du opnå ved det. når fradraget er brugt, er der jo ikke meget til overs til dig selv. det er da bedre at have lidt fradrag hver måned

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-11-05 21:11

Fordi jeg har brug for ekstra penge de første måneder og kan til gengæld klare mig for mindre resten af året.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-11-05 21:12

Man har ikke frikort når man er over 18.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 21:19

Citat
Frikort og personfradrag
Alle kan tjene et bestemt beløb uden at skulle betale skat. Personfradraget, som er ens for alle borgere i Danmark, er det beløb, man må tjene uden at betale skat. Har man andre fradrag, kan det skattefri beløb blive større.

Et frikort bliver givet, hvis man har indtægter, der ligger under personfradraget. Eller hvis man har flere fradrag end indtægter.

Alle over 18 år har et fast personfradrag på 36.800 kr. For unge under 18 år er personfradraget på 27.300 kr. (2004).

Selv om man får et frikort, skal man betale 8 pct. af sin løn i AM-bidrag (arbejdsmarkedsbidrag). Er man over 17 år, skal man også betale 1 pct. til den særlige pensionsopsparing (SP).

Tjener man mere end det beløb, der står på ens frikort, skal man betale fuld skat af de beløb, der er højere end frikortet.

fra kommuneinformation.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-05 21:41

jimmy17.... har lige talt med datteren igen, hun siger at det beløb hun må tjene før hun skal betale skat, får hun

udbetalt fra su og en pesionsordning (altså ikke frikort, men skattefrit) og så ren skat på arbejdet, så princippet er

så det sammen, men det hedder rigtigt nok ikke frikort.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-11-05 22:11

Okay Nordsted1.

Men søger altså en vej, der gør det muligt for mig, der kun har arbejde at få det første af min løn udbetalt uden skat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-05 22:17

Jimmy17.... så må du prøve at snakke med skatteforvirringen om det

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-05 22:20

som lønmodtager er det ikke muligt, og slutresultatet bliver jo også det samme, så hvorfor ikke bare betale den smule skat nu, og så er den pot ude

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-05 22:24

Du kan gøre det, at du går ned på skattekontoret og får ændret din forskudsindkomst til at du kun kommer til at tjene 37000, til næste år, det er nemlig betingelsen for at få frikort, at man enten ikke tjener mere end personfradragets størrelse, eller at man har andre fradrag der er større end ens løn..
Så kan du tjene det beløb uden at skulle betale andet end de 8 % bruttoskat.

Og når frikortet så er brugt op, får du lavet et almindeligt skattekort.
Men så kommer du til at betale meget i skat resten af året, for så har du slet ikke noget fradrag tilbage.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-11-05 22:28

>Dova -
Det vil jeg prøve at spørge dem om på skattekontoret om i morgen.
Helt enig med nordsted1 - skatteforvirringen .

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-11-05 10:58

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-11-05 11:00

>>>Trimare46
På det punkt, må jeg desværre sige at du tager fejl.

Har desuden lige haft kontakt til skatteforvaltningen, og de siger det samme, som dova skrev.

>>>Nordsted1
Tak for hjælpen - her var Dova bare ude med korrekt fyldestgørende svar.