/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvid røg fra motor
Fra : monia
Vist : 7286 gange
100 point
Dato : 06-11-05 15:43

Jeg har købt en bil for 2 mdr. siden (en seat toledo fra 1993) Da jeg har køret sidste gang der kom hvidt røg fra motoren. jeg tror at den mangler kølervæske så har jeg fyldt den op.Næste dag mens jeg kører en tur kommer igen hvid røg fra motoren og kølervæske er under minimum. Da var ingen tagn (ingen rød lys) at der mangler kølervæske. hvad er der galt. Hvad skal jeg gøre.
MVH Monia

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-11-05 16:02

Det lyder som om der er gået en top pakning...
Den skal en tut på værksted.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 06-11-05 16:06

Hej
Jeg tror at det er toppakningen. Skrue dækslet af til kølevandet, start motoren (kun i tomgang) hvis det bobler i vandet er det toppakningen. En dyr reparation, men skal laves snarest.
Er der ikke garanti på bilen når det kun er 2 mdr. siden du købte den ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-11-05 16:06

Glemte lige at der ikek er nogen lamper der fortæller at toppakning er gået.
Men motoren har ikke godt af at køre med en deffekt pakning.
Det der sker at kølervandet kommer ind i cylynderne og kommer ud som damp igennem din udstødning.
Nogen gange kan man efter en køretur skrue oliepåfyldningsproppen af og hvis derer mayonaise, hvid crem på undersiden af denne er det helt sikkeret en bevis på at der også kommer vand i olien.
Men oftest kommer der der som på din bil blot hvid "røg" som er vanddamp.
Det er samem farve udstødning der komemr på biler om morgnen - når udstødningssystemet ikke er blevet varmet op, så ser man den naturlige vandamp der kommer ved afbrænding af benzin.
I dit tilfælde er der blot formeget vandamp.
god fornøjelse - held og lykke
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-11-05 16:11

Når bilen er lidt kold kan du prøve at starte den og skrue dækslet til køleren af ( eller der hvor du fylder vand på) lad den gå og køre lidt i tomgang--hvis det bobler i køleren (ligesom når en gryde koger) så er det top pakningen som er gået -men tag en lomme lygte og lys mens den går -det kan jo være at det er en lækage et sted og at vandet så drypper ned på et sted hvor den fordamper -det kan give den hvide røg (damp) du ser som kommer fra motoren.

prøv det og skriv så hvad som skete eller hvad du fandt ud af

sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 17:40

Hvid røg fra udstødning, manglende kølervæske, er ensbetydende med enten defekt toppakning eller revnet topstykke.

Det kan ikke være andet, men jeg vil næsten gætte på, at din termostatmåler også viser anderledes end den plejer.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 17:40

Hvid røg fra udstødning, manglende kølervæske, er ensbetydende med enten defekt toppakning eller revnet topstykke.

Det kan ikke være andet, men jeg vil næsten gætte på, at din termostatmåler også viser anderledes end den plejer.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-05 19:51

Dova,,,,,,,,,,Nu var det jo ikke lige udstødningen der kom hvid røg fra men motor rummet........Så det behøver jo ikke altid at være top paknningen...Det kan være utætte slanger eller andre steder...

sverola

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-11-05 21:33

Skift alt det ud der sidder mellem nummerpladerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 21:41

sverola, det kommer vel an på hvordan man definerer "fra motoren"

Normalt er noget der kommer fra motoren, udstødningsrøg, ellers hedder det vel "fra motorrummet".

Men okay fra motorrummet:

Utæt vandpumpe, defekt kølerslange, utæt køler, utæt kølervæskebeholder, revnet motorblok eller topstykke, defekt frostprop, defekt toppakning........øøøeehhh mangler der noget

Det er nogen af mulighederne, så hvis ikke du selv finder fejlen, skal du have bilen på værksted

mvh dova

Kommentar
Fra : pims

Dato : 06-11-05 22:40

Det tyder på, at der drypper en eller anden form for væske ned på udstødningsmanifolden.
Tjek alle kølerslanger og spændebånd. Held og lykke med det.
Pims

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 23:13

Jo, glemte vist en defekt termostat der ikke åbner og dermed forhindrer vandet i at cirkulere, så bilen kommer til at koge.

For helt sikkert, den hvide røg skyldes enten at bilen koger eller at det er damp fra varm kølervæske der slippes ud et eller andet sted.

Hvis altså røgen kommer fra motorrummet.

mvh dova

Kommentar
Fra : monia

Dato : 24-11-05 11:29

Jeg fandt en defekt kølerslang. Er det svære at skifte såden en? Det er en er det små slange

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 24-11-05 12:22

Nej, det er ikke svært. Det kan mange gøre selv, men det er heller ikke en dyr rep. på et værksted.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 24-11-05 12:25

husk endelig at frostsikre køleren, når du hælder vand på den igen efter reperationen.

Kommentar
Fra : monia

Dato : 24-11-05 22:44

Hvordan skal jeg frostsikre køleren?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 25-11-05 07:44

Hælde frostvæske i vandet. Mængden kan du læse på flasken. Den afhænger af hvormange grader du vil sikre ned til, men -15--20 grader er en god ide.

Kommentar
Fra : monia

Dato : 25-11-05 11:09

Frostvæske- er det karburatorvæske? Hvad med kølervæske? Er der forskellige slags kølervæske? Jeg har høret at der er 2 slags kølervæske

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 28-11-05 08:16

Frostvæske er kølervæske. Karburatorsprit hælder man i benzinen.

Der er mange slags kølervæske, men de er alle beregnet i frostsikring
Spørg på tanken.

Lad en mekaniker skifte den slange så hælder han også kølervæske på. Så er du sikker på, at du ikke står med en sprængt køler i vinter.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-11-05 17:40

Det som viviborgen skriver er helt sandt.............Du må hellere finde dig et lille værksted som kan fikse dit problem----Du kan risikere at du ikke får rette slange (De er ofte formede efter hvor de skal sidde) du kan måske ikke komme så godt til -osv osv ...og så er du sikker på at du får rette mængde kølervæske på med det samme...

mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : monia

Dato : 23-06-06 20:12

Tak for svaret sverola.