/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Uopdragen, hund.. Puddel, hvalp !
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 4972 gange
50 point
Dato : 06-11-05 15:02

Hej..

Vi har haft en Puddel hvalp i en måned, og den er ca 16 uger gammel..

Den er meget uopdragen, og Vild, hvis man kan kalde det dét..

Den suser konstant rundt, og er ikke til at styre.. Og så har vi et tæppe, som den, snart fuldkommen har ødelagt, (dog ikke noget værdi fuldt, bare noget af et gammelt gulvtæppe :P ) Den har også gang i en af vores potteplanter...

Når man går i gennem stuen, hopper den op af ens ben, og bukker man sig så ned og snakker med den, "snapper" den i ens hånd..

Hvad skal vi gøre ved den?

Hjæælp !

Mvh Simon

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 15:06

Først og fremmest: giv den et navn...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-05 15:10

vis den opmæeksomhed. det er sikkert et råb om at få positiv kontakt med sine mennesker. en hund skal ikke bare gå og passe sig selv og selv finde ud af tingene. det er dens mennesker der skal sørge for, at den finder ud af hvad den må og ikke må. for mig lyder det som om det er jeres første hund. i så fald skal i nok om ad biblioteket og låne nogle bøger om hundeopdragelse, og måske gå til hundetræning med den. men start med at give den en masse opmærksomhed og lad den føle sig godt tilpas. det i sig selv bør dæmpe dens vildskab en hel del

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-11-05 15:11

Den skal opdrages. D.v.s. at I skal vise den at I er lederne af flokken og at hvad I kan lide er godt og giver ros og kys og kram samt at hvad I ikke kan lide, giver skældud og vrede ansigter. Men HUSK at være meget konsekvente i jeres opdragelse også selvom det forkerte den gør evt. skulle se sjovt ud. Hvad der er FY, er ALTID FY o.s.v.
Man skal selvfølgeligt ikke slå hvalpen, men en hundemor bruger at ruske hvalpen hvis den gør noget den ikke må, og det kan I også gøre bare I husker at jeres rusken ikke må være kraftigere end en markering af jeres utilfredshed.
Jeg ved godt at det kan være svært at modstå sådan en charmerende lille fyr, men det er nødvendigt hvis den ikke skal overtage styringen i hjemmet og gøre det til et helvede for alle.
P.S.: Det er ligesådan med al anden opdragelse uanset om det er hunde eller børn.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-11-05 15:11

Dernæst skal man opdrage på den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-05 15:19

Der findes ikke uopdragne hunde.........kun uopdragede hunde, eller hunde der er dårligt/forkert opdraget

Så du må igang med at lære noget om hundeopdragelse, gå på hvalpelydighedskursus o.s.v.

Mange gør desværre den store fejl (ikke nødvendigvis at du gør det), at det er så sjovt med en lille hvalp, man leger med den og den får lov til hvad som helst, og dermed er grobunden lagt for en masse dårlige vaner som både er noget man ikke gider når hunden bliver voksen, og som er utroligt svært at vænne hunden af med igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-11-05 15:20

Man kan også gå til hvalpetræning, det gjorde vi med vores hund, det var faktisk godt.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-11-05 15:20

Man kan også gå til hvalpetræning, det gjorde vi med vores hund, det var faktisk godt.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 06-11-05 15:20

Den får masser kontakt med mennesker.. Det er ikke det.. Men.. Plejer at give den et "lap" over snuden? er det for voldsomt?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-11-05 16:29

Du kommer ingen vegne med at slå en hund ( eller et barn).

Og hundemødre rusker ikke deres hvalpe, de bruger pinning.

Nu skal du lære den hvalp at stresse af, det gør du ved at give den opgaver, den skal bruge hovedet til.

Gem godbidder under en kop.
Lær den dæk, sit og stå med en godbid.
Lær den at gå zig-zag mellem dine ben.
Lær den at søge efter f.eks en tørfisk.

Det trætter.

Så skal den lærer NEJ og jaaaaaaaaaa.

Når den gør noget forbudt, så siger du NEJ, stopper den, så roser du med et stille jaaaaa og en godbid.

NEJ betyder: Stop det du gør lige nu.

Jaaaaaaaa betyder: Dygtig hund, fortsæt med det du laver nu.

Og så afgang på biblioteket, hvor du låner:

Din hund- som hvalp og unghund af Svend Jærverud ( æ skal være det der med de to prikker over)

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 06-11-05 16:33

Okay..

Det du sige er, at den skal "trættes"?

Du mente Svend Järverud ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 17:08

JA!!! Giv den et navn først! Jeg mener det faktisk alvorligt!
Et "lap" over snuden er HELT galt til en 16-ugers hundehvalp. I den alder straffer man altså ikke. Det svarer til at straffe et spædbarn.........

I skal vise hende ting, som hun godt må.
Med "kontakt med mennesker" menes IKKE nusse og kæle og klø på maven. Det er selvfølgelig ok, men slet ikke nok! I skal LAVE ting SAMMEN. Lav opgaver, som hun skal løse. Så længe hun er i gang med en opgave, så har hun jo ikke tid til at æde tæpper osv. Lær hende at det er sjovt at sitte eller dække når du beder hende om det. Lær hende "gi pote". Du skal bruge ROS og belønninger. MASSER af ros.

LYNHURTIGT få fat i bøger på biblioteket om, hvordan forskellig leg påvirker hundens psyke, -så I ikke leger ting, som bare gør hende vildere og mere uopdragen.
Hvis I leger ruskelege med hende, så er det jo ret forståeligt, at hun også rusker når I ikke liige synes, I har tid.
Det lyder som om du har anskaffet en hundehvalp uden at have det mindste ide om, hvordan man behandler sådan en... Det er synd for både dig og hende.
Når hun springer op af dig og du bukker dig ned, så har du allerede givet hende belønning for at hun springer op..... Derfor springer hun op. Det har du selv lært hende.

Få fat i bøger i en fart. Jo flere, jo bedre.

Og så vil jeg altså godt vide, hvad hun kom til at hedde??

(Surt, dette indlæg har jeg altså sendt en gang, men der gik ged... Heldigvis havde jeg taget kopi.. )

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 06-11-05 17:12

Birgitta --> Mange tak for det gode/lange svar

Jah.. Det er så ikke mig, men min mor der har skaffet sig en hund, uden at ha en skid forstand på det.. Og min far træner Schæferhunde, og har lært os at den lige skal have et "lap" over næsen.. Jeg skal se om jeg kan få den opdraget lidt, uden "lap"

Jeg prøver at skrive engang hvordan det går :P

Og evt. hvis jeg får flere problemer..

Mvh Simon

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 06-11-05 17:13

Hun kom til at hedde "Sisi" )

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-11-05 17:16

Præcis, din hvalp skal trættes oppe i hovedet.

Og jeps, sårn skrives hans efternavn.

Du har anskaffes dig en af de mest intelligente racer, udnyt det.

Hun er givet ufattelig lærenem og lækker, bliver du træt af hende, så HIT med tøsen, her er ingen gulvtæpper.

Træning, træning og atter træning er kodeordet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 17:37

Hej, Simon. Det kunne være, at du skulle give din mor et par gode bøger om moderne hundeopdragelse i julegave. Og det gør sikkert ikke noget, hvis du læser lidt i dem selv osse.. --Og din far ville heller ikke tage skade af at læse lidt. Det der var rigtig engang behøver jo ikke blive ved med at være rigtogt. Man slår jo heller ikke børn mere...

Tillykke med Sisi. Husk, at hun er en lille pigebabyhvalp. IKKE nogen "den".
Og hvad din far laver med schæferhunde er totalt gammeldags, og det kan da slet heller ikke bruges til puddelhvalpe.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 06-11-05 17:40

nå det var da rart at få navnet på "kræet", men du kunne have tjent 50 point hvis du gad svare i mit spg. forleden

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 06-11-05 17:55

Hehe..

Birgitta ---> Det vil jeg overveje

Oberwelt --> Jah.. Har jeg opdaget

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 06-11-05 18:07

Her et link til pudelklubben http://www.pudelklubben.dk/om-racen/info.html
Der kan du spørge alt om pudel
det er en livlig hund måske er det ikke den rigtige hund som din mor har
valgt
Lillian

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-11-05 20:58

HUSK din hund har kun en hukommelse der er på 3 sek, så hvis den har lavet noget du ikke vil have så kan du kun irettesætte den hvis du er der når den gør det. Gør du det når den har gjort det og den er på vej hen til dig er det det du skælder ud over og så kommer den da ikke glad hen til dig en anden gang, men gør stadig det som du ikke ønsker. Det med lederskabet er en stor opgave da du ikke kan tilkæmpe dig den, men skal fortjene den ved at altidig at være ens rolig og lige vægtig. Du skal lære din hund hvad du gerne vil have der til, du skal være konsekvent (dvs. det du mener idag mener du også imorgen eller det den må idag må den også imorgen), brug aldrig vold.
Du vil vel gerne have en hund der gør tingene fordi den syntes det er dejligt at være sammen med dig og ikke fordi den er bange for dig. Så som andre har sagt find et sted at gå til træning så hurtig som muligt.

Husk din hund gør aldrig noget for at være ulydig, men fordi den ikke ved bedre.
Så vil du have den til noget andet, så lær den det.

M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 21:17

---kim, det er en baby på 16 uger... hun vil bare blive smækforvirret hvis hun bliver irettesat. Hun skal bare afledes når hun er SÅ ung. MEGET senere kan man måske irettesætte nogle hunde. Men ikke babyer... Og hvis man lige fra starten har afledt hvalpen når hun begynder at lave ulykker, så er det slet ikke sikkert, at det bliver nødvendigt med "irettesættelser".

Den ultrakorte hukommelse kan man jo netop bruge til at få hvalpen til at glemme det, hun ikke måtte gøre --ved at give hende noget mere spændende at lave.

Det er jo det samme, man ville gøre med en menneskebaby, der begynder at udforske verden...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-11-05 22:25

Birgitta tro mig jeg ved godt havd jeg siger og det vil du også kunne se hvis du læser det jeg skriver, jeg har nok erfaring fra de flere hundrede hvalpe jeg har haft med at gører, både mine egne og andres. Og husk når din hund bliver 1 år svarer det til et "barn på 18 år", du kan godt irettesætte en hund, når du ved hvad du gør og har den rigtige timing. Den beste lærermester er voksne hunde med et kuld hvalpe og det har jeg været heldig og opleve mere end en gang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-11-05 15:29

Kim, jeg troede, at dine meninger var fornuftige nok, men at du bare ikke var opmærksom på, hvor ung hvalpen var..
Efter dit sidste indlæg kan jeg kun sige, at om så du har erfaring med hvalpe gennem de sidste 100 ÅR, så er jeg rygende uenig med dig:
En så ung hvalp skal ikke irettesættes men vejledes og underholdes.
Og det er noget lodret vrøvl, at min hund på 1 år skulle svare til et "barn" på 18 år??

Ja, du (eller jeg) KAN irettesætte så lille en hvalp. Men det er mildest talt uklogt, og man opnår ikke andet end at gøre hvalpen smækforvirret. Og så skal der kraftigere irettesættelser til for at bremse hvalpen, og så bliver den endnu mere forvirret. Og så kommer vi til "et lap over snuden", og måske ét til. Og før man ved af det står man med en hund, der ikke tør noget som helst og som er bange for sin ejer.

Det, en voksen tæve vil lære sine hvalpe, er noget andet end det du eller jeg har planer eller ønsker om at lære hvalpen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-11-05 23:35

Birgitta, der er mange måder at irettesætte en hvalp på det kan f.eks. være ved at lære hunden et nej og konsekvent lære den hvor du sætter grænserne. Da jeg har kommenteret at man skal bevare ligevægten og ikke råbe op eller bruge vold kan jeg ikke se at du har noget at have din meninger i det er jo heller ikke første gang du misfortolker det som andre skriver, men det er ikke mit problem jeg ved bare at jeg har meget gode erfaringer med det jeg gør og er på talefod med alle de hunde jeg møder. Den sindsyge påstand med et lap over snuden står for din regning, ja den voksne tæve lære hvalpene at tilpasse sig flokken og det er vel også det ejeren bør vidrefører, så begge parter ved hvor man står og for alt i verden hvem der er flokfører.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-05 13:23

Jeg kan kun gentage: Jeg er dybt uenig med dig, kim.
Det er ALT for tidligt at begynde at irettesætte en hvalp når den kun er 16 uger gammel.

For at kunne irettesætte en hund uden at påføre den fysisk ubehag må man først vinde dens respekt. For ellers er den da skingrende ligeglad med, hvad du siger og gør. Og respekten vinder DU åbenbart ved at få hunden til at frygte dig.

JEG vinder min hunds respekt ved at vejlede og underholde den. Når først jeg har opnået, at min hund synes, at jeg er det mest spændende og underholdende væsen i verden, SÅ vil den meget gerne gøre, hvad jeg beder den om. Hvis den forstår hvad jeg vil have den til. Det er meget lidt irettesættelse, der så er brug for.

Den voksne tæve ER jo hvalpenes mor, med den status og de rettigheder, som det giver. DU og jeg -og Simon- skal først VINDE vores hundes respekt.

Men det glæder mig, at vi er enige på ét punkt, kim: -Simon skal IKKE bruge "lap over snuden" som opdragelsesmetode, som hans far har foreslået.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-11-05 18:51

Birgitta hvis du ikke efter at have haft hunden i 8 uger har vundet hundens respekt har du lavet en fejl, jeg har formået at få hvalpe på 5 uger til at respektere mig så meget at de lystrede ja/nej og det helt uden at påføre dem fysisk ubehag. Hvis du vil være flokleder overfor en hund skal du kunne klare dig uden vold eller miste ligevægten ved at skælde ud.
Du overtager jo tævens rolle, når du henter hvalpen som 8 uger gammel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-05 21:23

kim, det er jo hverken dig eller mig, der står med en hvalp på 16 uger, der "er uopdragen, vild... og snapper efter ens hånd"

Det er jo ikke en idealsituation, Simon står med. Han står og skal til at STARTE med at vinde hvalpens respekt nu, hvor den er 16 uger.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-11-05 22:36

Simon næste gang du går gennem stuen og Sisi hopper op af benene så vender du om og når du er kommet lidt på afstand sætter du dig ned på gulvet samtidig med at du kalder på hende (så er det dig der bestemmer at nu skal I kæle og/eller lege) ved det at du nu er nede ved hende er der ingen grund til at bide, hvis hun køre for højt (er for vild) skal du stille og rolig nusse hende på brystet, aldrig på hoved (det hisser hende op). Jeg vil give Majbritt ret en pudel opdrager næsten sig selv, når bare den forstår føren (hvis det er muligt). Tæpper og hvalpe er en dårlig blanding ,da der ikke står noget i hundens basis viden om at man ikke må trække i de sjove tråde, som kan komme ud af det og så kan de blive meget lange, det er da sjovt set med hundens øjne. Du skal beskæftig den, giv den opgaver, så den kommer til at føle sig som en del af flokken (den kan f.eks.bære avisen for dig) husk at ros og beløn hende når hun gør det du gerne vil have.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-05 14:27

Så er vi enige, kim... Der er ikke nogen irettesættelse i det, du har beskrevet der..

Kommentar
Fra : lenelille

Dato : 12-02-06 22:59

jeg vil gerne give mange af kommentarne ret, men jeg vil også spørge om i har overvejet meget inden i købte hunden..
det er det samme som at få et barn, jeg har også en hvalp, og den skal aktiveres når den er vågen ellers laver den også ulykker.
den er ved at lære hvad man må og ikke må og det tager meget langt tid, det har kostet en del sko, og andet. men det må man jo bare tage med..
det skal nok komme med en masse tålmodighed og kærlighed..