/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Støjende overboere
Fra : petra09
Vist : 3599 gange
110 point
Dato : 06-11-05 00:12

Hej

Nu vil jeg høre hvad I mener om dette. Nu har jeg inden for 8 år fået nye overboere, denne gang for 4. gang.
Vi bor i ejerlejligheder, som er ekstremt lydt. Jeg er ved at gå ud af mit gode skin, for det har hver gang været forældrekøb og man ved at det er unger der kommer direkte hjemme fra far og mor, og aldrig har skullet vise hensyn til andre (surt opstød, I know).

Nu har jeg følgende spørgsmål.

Må man gentage, altså kvittere for den støj overboen laver, altså f.eks hvis der gåes med sko der laver højlydt støj,
må man så banke med et eller andet i loftet,- hvis overboen trækker frem og tilbage med sine møbler, må man lave en lignende lyd, musik for musik osv.

Jeg har i de første 3 tilfælde prøvet 3 forskellige ting, med hver enkelt ejer.

1. Hende kontaktede jeg 3 gange, fik formanden til at kontakte hende 3 gange uden at støjen blev mindre.

2. Jeg ignorede støjen på bedste vis, men efter 1 år skruede jeg lidt op for bassen på anlægget, hvilket fik overboen til at komme ned til mig og bad mig skrue ned, hvor jeg så påpegede at de altså støjede, hvilket hun indrømmede at de godt vidste **hrmpf'**. Det hjalp en uge, så startede de igen, og det gjorde jeg også med bassen.

3. Den allerførste dag de fik lejligheden (splittede lejligheden ad, med infam støj), tog jeg fat i dem med det samme
og fik fingeren, det blev totalt overhørt.

Nu er den 4 så flyttet ind, og altså også en flyveklar unge der skal fra forældrenes rede, og jeg er begyndt at gentage støjen.

Jeg er faktisk begyndt på et klagebrev til bestyrelse allerede, for nu giver jeg op, gider ikke diskutere med umodne mennesker som ikke skulle bo i ejerlejlighed/lejlighed, men skulle bo på kollegie.
Jeg ved ikke om nogen af mine andre medbeboere har samme problemer, men der har været ballade med nogen andre unge mennesker i ejerforeningen.

Er jeg en sur gammel heks (jeg har boet her i over 20 år), eller er der andre der er lige så frustrerede og hammervrede
som mig.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-11-05 00:38

Hej.
Du må ikke HÆVNE DIG, men de skulle JO prøve, at høre det fra
dit syn/lydpunkt
Jeg ville optage skidtet på bånd, sammen med din egen "STØJ"
Så har de noget at se/høre på, hvor du så end går hen med det.
Ellers er/var jeg også af samme mening som dig, giv tilbage af samme skuffe.
Men fik desværre at vide, at jeg larmede for meget, da jeg kom fra militæret, og smed støvlerne, ind til naboens væg. For at få sovet, bare et par timer.
Så nej, hold dig til reglementet.
Og du har dit på det tørre.
Fra en, der ved, hvad STØJENDE ADFÆRD ER.
Om du er heks, godt du ikke bor ???
Hej

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 120 point
Dato : 06-11-05 00:38

Citat
Er jeg en sur gammel heks (jeg har boet her i over 20 år), eller er der andre der er lige så frustrerede og hammervrede
som mig.

Du må jo spørge de andre beboere om de er ligeså hammervrede.

Du kan jo ikke klage over, at overboeren går med sko på i sin egen lejlighed.
Det er jo ikke hans/hendes skyld at der er så lydt.

Hvad mener du med at de splittede lejligheden ad?

Hvis du føler dig generet af støj, så klag og se, hvad der kommer ud af det.

Citat
Jeg er faktisk begyndt på et klagebrev til bestyrelse allerede, for nu giver jeg op, gider ikke diskutere med umodne mennesker som ikke skulle bo i ejerlejlighed/lejlighed, men skulle bo på kollegie.

Der er også dem, der skulle bo på plejehjem, så var man fri for at høre på deres rolator.

Dert er ikke så ondt ment, men klag, hvis du føler dig for meget generet.

Desuden er der mange unge, der selv har sparet sammen til en lejlighed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-05 05:43

Ans

Hvor blev din sædvanlige saglighed af?? Rollatorstøj er nødvendig støj. Musik og "støjsko" er ikke nødvendigt.

Jeg mener at man skal skelne mellem den støj som er uundgåelig og så den støj, som man af hensyn til naboer/underboere kan minimere. Man behøver ikke at trampe rundt på et trægulv med stilethæle, og musik skal afpasses, så det ikke er terror, og så er det sagen uvedkommende hvor gammel støjeren/forurettede er, og hvem der har købt bopælen og hvem der har betalt den.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-11-05 06:51

Citat
Vi bor i ejerlejligheder, som er ekstremt lydt. Jeg er ved at gå ud af mit gode skin, for det har hver gang været forældrekøb og man ved at det er unger der kommer direkte hjemme fra far og mor, og aldrig har skullet vise hensyn til andre

Hmmm...Jeg skal ikke kunne sige, om du er en sur kælling, men ovenstående tyder på, at du ikke bryder dig specielt meget om unge mennesker..

"for det har hver gang været forældrekøb og man ved at det er unger der kommer direkte hjemme fra far og mor, og aldrig har skullet vise hensyn til andre"

Allerede hér skinner det igennem, at du er forudindtaget, og jeg tænker at man som ny ejer af en lejlighed i dit boligkompleks vil have umådelig svært ved at blive accepteret, hvis man allerede på indflytningsdagen bliver betragtet som værende et menneske, der ikke magter at vise hensyn til andre..Surt opstød eller ej, blot det at du skriver sådan bekymrer mig. Især sammenholdt med nedenstående.

Citat
Jeg er faktisk begyndt på et klagebrev til bestyrelse allerede, for nu giver jeg op, gider ikke diskutere med umodne mennesker som ikke skulle bo i ejerlejlighed/lejlighed, men skulle bo på kollegie.

Altså får man ikke en chance i dit boligkompleks. Du klager, allerede inden der reelt er noget at klage over!

Og til dit spørgsmål: "Er jeg en sur gammel heks (jeg har boet her i over 20 år), eller er der andre der er lige så frustrerede og hammervrede
som mig".

Om du ligefrem er en sur gammel heks, aner jeg ikke, men noget tyder på, at din tolerancetærskel er ekstrem lav, samt at du blot ved tanken om at det er unge mennesker der flytter ind, har bestemt dig for, at det skal der klages over..

Tankevækkende (i mine øjne) ..Så jeg vil da kraftigt råde dig til at finde ud af, om andre i omgivelserne har ligeså svært ved at klare "larmen"
Har de ikke det, så må du nok se i øjnene, at din frustration og irritation kan være noget du gennem årene har tillært dig, at sådan skal det være, for sådan plejer det jo at være..

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 06-11-05 08:11

Jeg kan sgu godt forstå dig petra09!
Min kæreste og mig bor også i lejlighed med nogen "oppe på loftet". Der er i løbet af 3 år blevet smidt 2 lejere ud deroppe fra, netop fordi vi klagede. Vi er selv unge mennesker, men holder ikke kæmpe diskotek hver weekend som så mange andre gør, og er generelt også meget rolige. Man har vel mere krav på ro end på at larme? Jeg mener hvis man absolut skal ha' blæst hovedet igennem hver fredag, så er der jo diskoteker til det ikk..
Jeg synes først du skal prøve at snakke med dem (ved godt du skrev du var træt af det, men man skal passe på ikke at sammenligne den forrige med den nuværende), måske ved de bare ikke hvor lydt der er og begynder at tage hensyn.

Held & lykke

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 06-11-05 08:28

Prøv at starte med at skrive et fredeligt brev til dem. Få nogen der ikke er trætte af støjen til at læse censur, så det ikke blot bliver et surt opstød. Aflever det, og se hvad der sker, Husk kopi til dig selv og evt. bestyrelsen. Som suspiria skriver er muligt at de ikke aner hvor meget det støjer. Men i øvrigt, husk lige at den første måned larmer alle i en ny bolig, der skal sættes ting op, flyttes rundt til man finder fodfæste og holdes house-warming, det bør der også være plads til. Men prøv med den blide måde, beskriv hvad du oplever uden at være en mokke. Det hjælper tit.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-11-05 09:01

Jeg har boet på kollegie, men der havde underboen, som var en almindelig lejer, sørget for, at der blev lagt væg til væg tæppe på i værelserne ovenover, (det billigste grå kunststoftæppe, der findes) og under det var der lagt nogle 2cm bløde plader. Det havde han gjort i hver af de værelser, der var over hans lejlighed efter at have overtalt den unge beboer. Han betalte.
Han kunne simpelthen ikke holde ud, når der blev gået med sko, trukket stole frem og tilbage og tabt ting af og til, hvilket jeg fuldt ud forstår, da jeg selv har prøvet at have ovenboere af den hensynsløse slags, de spillede til med på klaver.
Jeg ved ikke om "dine" unge har nogen boende over sig, for hvis, ville de jo nok vide bedre, men hvis de kommer fra et et-plans parcelhus hos mor og far og flytter ind på en kvist, har de nok lidt sværere ved at fatte det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-11-05 09:06

Du er ikke en sur gammel heks, for det er møgirriterende, især når man har sagt det flere gange og det bare bliver ved, eller du skal starte forfra med nogle nye indflyttere. Og unge er generelt mere egoistiske og hensynsløse end ældre, men selvfølgelig ikke alle.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-05 10:11

hvordan var du da du selv var i den alder. prøv at tænke lidt tilbage på det. nu er det jo ejerlejligheder, og dem smider man ikke bare folk ud af, medmindre de glemmer at betale terminen. og problemet ændrer sig heller ikke af den grund. hvis det er en typisk forældrekøbs-lejlighed vil det altid være sådan. unge mennesker har det med at more sig lidt mere højlydt end os halvgamle, men de tænker desværre for lidt på det, og de er nok også lidt hurtigere til at lade sig rive med af en stemning. jeg kender problemet udmærket, da vi har købt en lignende lejlighed til vores søn, der læser til maskinmester. og dem der bor i stueetagen, klager over dem på 1. sal, og dem på 1. sal klager over dem på 2. sal osv. men gamle lejligheder er ikke så godt lydisolerede, og min mening er, at du ligeså godt kan se i øjnene at du har tabt det lille spil. sælg din lejlighed og flyt hen hvor der er lidt mere roligt, og lad en studerende flytte ind i lejligheden. så kan det måske ende med kun at være studerende der bor i ejendommen, og de er sikkert mere tolerante over for støj, da de jo færdes i et mere støjende miljø til dagligt jeg ved godt at det er surt, og det er jo heller ikke gratis at flytte. men vil du have humøret ødelagt eller vil du have livskvalitet.
nogle gange vinder man, og nogle gange taber man. sådan er livet bare.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 06-11-05 10:45

Min forlovede og jeg har været udsat for noget lignende for ganske nyligt (bor i boligforening).
Vi blev udsat for tecnofester og (meget) unge mennesker der væltede op og ned af trapperne. Ingen tvivl om at det flød med stoffer, og de festede uden problemer 2 døgn ud i en køre.

Vi lavede simpelthen en klage som vi gik rundt med til alle andre i opgangen. Alle skrev under og var enige i at det skulle stoppes(festerne havde udvidet sig til hverdagene og hverken forældre eller børn fik deres nattesøvn).

Med enighed i opgangen kan der gøres noget ved sagen (halvdelens underskrifter er nok, men jo flere jo bedre).

Står du som den eneste er det dig der har et problem.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-05 10:56

hvis det er din mening at du vil blive boende, er løsningen i hvert fald ikke hævn. så hedder det dialog og tolerance. du må have en ordentlig snak med dem under nogle afslappede forhold. du må lade dem høre, hvor lydt der egentlig er, ved at nogle andre får lov til at trampe rundt deroppe, mens overboen er nede hos dig. det er ikke sikkert det hjælper, men er vel et forsøg værd. hvis du vælger den anden vej med hævn, er der såmænd ikke noget der forhindrer dig i det, men du vil opdage hvor modbydelige ens medmennesker kan være i en sådan situation, og hvis du synes livet er surt nu, så bare vent.
så måske hedder løsningen ørepropper,............og som sidste udvej flyttebil

Kommentar
Fra : farai

Dato : 06-11-05 13:06

Min kæreste har haft problemer med sin UNDERbo og har haft bestyrelsen trukket ned hos underboen
sat musik til og op til sig selv så de kunne høre hvor lydt der var.
Desværre er hun den eneste der er plaget af idioten fordi lyd(musik) går opefter
-det er et faktum at vores tolerance har flyttet sig med tiden, mens lydisoleringen ikke har!
"sørget for, at der blev lagt væg til væg tæppe på i værelserne ovenover, (det billigste grå kunststoftæppe, der findes) og under det var der lagt nogle 2cm bløde plader"
ikke nogen dårlig ide, men for kbh's vedkommende må man acceptere at i nogen kvarterer bliver der larmet mere end i andre,

lidt a lá problematikken med de nyrige på Vesterbro, som konstant klager over de "gamle vesterbro'ere". -F

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-11-05 16:33

Du og de andre må følge regelværket som er fastlagt for boliger af den art du bor i....Få fat i jeres formand og få en kopi ( du kan måske finde den her på nette)
En af mine tidligere naboer havde et lignende problem -med støj fra musik-sko-ja til og med elskov
Jeg gik ind på nettet fandt lov værket og gamle rets sager som var ført og der stod der at læse " Vælger man at bo i fler familiers boliger må man tolerere den støj fra andre beboeres daglige virken".........Og det er her det begynder at blive lidt uldent...for hvad er normal støj??? Du har måske været forkælet tidligere med nogle som du næsten ikke hørte ...
Men tag dog og snak lidt med de unge mennesker i stedet for at provokere med støj ...Tryk avler modtryk og jeg ved da at hvis det var mig som boede over dig og du havde banket uden at komme op og få en fornuftig dialog ,så ville jeg nu nok også bruge "fingeren"
Et alternativ for dig ville måske være at sænke og isolere loftet for derved at minimere støjen ,samtidig som du så ville spare lidt varme ...

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : petra09

Dato : 07-11-05 11:39

Tak for svaret ans.

Jeg mener med at lejligheden blev splittet ad, at alt blev fjernet, på nær gulvet.

Lejligheden blev brugt som byggeplads igennem 3 mdr. Alt blev smidt i gulvet, ikke sat.

Køkkenet blev brækket ned og kastet, og jeg mener kastet ind på gulvet i soveværeslet.

Cementsække, osv blev - lad os sige - tabt ned i gulvet. Jeg fik formanden op for at høre det, og hun gik op for at bede dem om at tænke si om, det blev det netop værre af. Så det der har været imellem etagerne til at
tage noget af lyden mellem deres gulv og mit loft, så ligger alt nu på mit loft.

Det betyder også at når der tages skridt ovenpå, så vibrerer alt nu nede hos mig. (gyngende gulve)
F.eks kan jeg sidde ved mit skrivebord, og kan mærke vibrationer i både stol og skrivebord. Min loftslampe står og klirrer.

Jeg kan høre en skrue eller whatever, blive tabt i gulvet, og det lyder som om det er lige ved siden af mig selv.

Alle der kommer og besøger mig, har hørt om dette og de har nok også ment at jeg nok var for sart, men måtte give
mig ret, det er ekstremt.

Og ja, der er også andre unge mennesker i vores ejendom, som man aldrig hører, men det er som regel unge par, der flytter sammen og som har job. Altså ikke studerende. Vi har også 2 unge mænd, som i starten var meget støjende, men efter der kom en seddel om opførsel op i opgangen, har de været meget rolige.

Så det har ikke kun noget med alder at gøre, det er også fornuft.

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 07-11-05 12:12

Mange tak til alle for de gode kommentarer, det har virkelig været godt.

Jeg kan kommentere på nogen af forslagene:

1. Det er ikke mulig at sænke mit loft da jeg kun har 2.50 meter til loftet, og som der står i Erhvervs og byggestyrelsens
pjece om Nabostøj:

Dårlige løsninger
I ældre bebyggelser med træetageadskillelser (som findes i
mange byggerier fra før 1950’erne) giver et lydisolerende loft
fastgjort direkte til det gamle loft næsten ingen forbedring.
Monteres gipspladerne direkte på det gamle loft, opnås
generelt ingen forbedring af lydisolationen.

http://www.ebst.dk/file/1936/lydisolering_mod_nabostoej.pdf

2. Ja, jeg har tidligere været "forkælet". I 13 år boede der et par ovenpå, som jeg aldrig og jeg mener aldrig
hørte. Ikke engang hvornår de kom eller gik, kunne jeg høre hoveddøren gå. Nu bliver døren knaldet i.
Taler vi igen om fornuft, eller har jeg været "forkælet"?

3. Dialog og tolerance har været forsøgt, som skrevet, men det har kun gjort tingene værre, jeg bad de beboere som boede ovenpå tidligere om at komme ned og høre hvor lydt her er, men det afslog de meget bestemt.

4. Da jeg selv var i den alder og skulle høre højt musik tog jeg hovedtelefoner på. Jeg har aldrig gået med sko inde og jeg har haft tæppe på gulvene siden 1985.

5. Tæpper kunne være en god løsning, men det er jo ikke "moderne", det skal være rå gulve.

6. Når vi har generalforsamling er der aldrig nogen af de unge mennesker der møder op, og der har næsten hvert år
været debat om dette proplem med støj i lydte gamle ejendomme. De der er mødt op er os på over 30-40 år.

7. Nej, jeg har ikke tænkt mig at flytte.