/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Rumkøling med is
Fra : tjuel
Vist : 1030 gange
250 point
Dato : 05-11-05 11:31

Vi diskuterer livligt om det er muligt at køle et rum med is.

Rummet er 9 m3 og nogenlunde isoleret.
Rumtemperatur 24 grader.
Udetemperatur ca. 10-12 grader. Rummet må ikke køles med udeluft, derfor denne løsning.

Vi ønsker en temperatur på 12 grader.

Hvor mange liter is (minus 18 grader) skal der tilføres rummet pr. døgn for at opnå kølingen?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-05 17:12

Fjern den der "nogenlunde isolering". Så vil rummet afgive sin varme til de ydre omgivelser. Og ende på 10-12 grader.

I kan også bare lade isoleringen sidde og give jer god tid. Temperaturen vil under alle omstændigheder falde til 10-12 grader over tid hvis der ikke tilføres varme til rummet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-11-05 19:05

Du skal kende varmefylden for atmosfæriskluft, samt fugtighedsprocenten (hvormeget vand der er i luften).
Du skal også vide om rummet er tomt. Eller om der står nogle ting med en anden varmefylde i dette(der tager længre tid at nedkøle).
Eller om der er noget der tilføre rummet varme, der er jo en årsag til at dette er 24 grader (hvor kommer denne varme fra?)
Efter termiskligevægt er opnået skal du ikke tilføre mere IS, Så der er ikke bebov for konstant tilførsel af IS.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-05 21:10

Hvorfor er det vigtigt at rummet ikke bliver nedkølet af udeluften

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 05-11-05 21:20

Vi har et par hundrede liter vin til at gære i rummet og af hygiejnehensyn er det ikke umiddelbart muligt at bruge udeluften. Isoleringen kan heller ikke fjernes.

Grunden til at vi spørger er at vi kom til at diskutere om det var muligt, men vi evner ikke selv at foretage beregningen, så derfor spørger vi de kloge Kandu folk.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-11-05 21:26

Du skal bruge 142 kg. is i døgnet for at holde en temp. på 12 grader.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-11-05 22:16

Hvordan er det udregnet Flah77???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-11-05 23:51

Ved at bruge tøris der er -80 grader slipper du først og fremmest for smeltevandet og du skal kun bruge 31.98 kg i døgnet - den løsning ville jeg nok foretrække hvis der ikke må bruges aircondition i rummet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-05 10:34

Og tørisen vil uden ventilation sikre, at eventuelle vintyve dør lige på stedet! Ikke fordi kuldioxid er giftigt, men det tager pladsen op for den oxygen, vi skal have for at overleve. Men som er foreslået: Luk og sluk for varmetilførslen; så indstiller rummet sig i ligevægt med det omkringliggende samfund/sludder udetemperatur.
Hvis det er fordi rummet ligger i et opvarmet hus, så har I et problem! Så skal de kloge folk i kandu.dk have en masse detaljer at vide såsom areal og vægtype til nærmeste opvarmede rum, areal, materiale og tykkelse af gulv og loft samt beskrivelse af, hvad der er på den anden side, areal, materiale og tykkelse mod udeluften og sådan op ad stolper og ned ad vægge. Det mest formålstjenlige ser for mig ud som isolering ind mod resten af huset og så ventilatorassisteret gennemtræk af udeluft, og hvis den virkelig er snavset, så må I anskaffe nogen mikrobetætte filtre til at sætte imellem. Sådanne filtre var vist delvis i fokus for nylig på en tråd fra hus og have, der drejede sig om genbrug af varme fra en brændeovn i loftetagen, hvor luften skulle filtreres før cirkulation. Jeg mener, at "3773" havde nogen fabrikater og typenumre på udmærkede filtre for både nullermænd og svampesporer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-05 10:48

Hvis udeluften nu er så giftig, og hvis der er vinduesåbninger i rummet, så kunne man sætte varmeveksling i. I al sin grubende enkelhed kan det bestå af at man erstatter vinduesrammerne med rammer med tynd aluminiumplade. Inde i rummet kan man så have en blæser eller to til at puste rumluft hen på alupladerne, som skal have en væge ved underkanten og ned i en spand til alt kondensvandet.
Hvis alt det her skal foregå i et beboelseshus, har I et voldsomt problem: hvis I inden for den fælles klimaskærm med temperaturen 24 grader arrangerer et lokale med 12 grader, så vil al fugtigheden fra hele husets luft prøve at kondensere i det lokale, og så tror jeg, at I får et problem, når I til den tid skal til at forklare forsikringsselskabet, hvordan fugt- og svampeskaderne er opstået. Hvis I tror jeg overdriver, så tænk på, at der altid er klamt i et køle- og svaleskab - fordi det er kølet ned til en lavere temperatur end køkkenet og derfor vil kondensere en del af køkkenluftens fugtighed, hvergang der kommer en frisk forsyning luft fra det varme hus.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 15:03

Jeg bliver lidt mystificeret.......
I har et LUKKET rum på 9 kubikmeter?? Er det nærmest et skab?? Og er der "udetemperatur" hele vejen rundt om rummet? Også under gulvet? Jeg forstår ikke rigtig hvor de 24 grader kommer fra, hvis rummet ikke er opvarmet...

I vil ikke have luften ind udefra på grund af "hygiejnehensyn"?? Men hvis det er en vin, der gærer, så kommer der da ikke luft NED i tanken??

Rummet er så lille, så der ikke kan gå ret lang tid inden temperaturen er nede på de 12 grader, -vel og mærke hvis der IKKE er nogen varmekilde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-05 15:15

Hvis det forholder sig sådan som Birgitta skriver vil jeg give hende ret.
Ellers kød en af de lille aircondition der er i byggemarkeder. De køler ned ved hjælp af vand. Hvor effektive de er skal jeg lade være usagt, men jeg ved at ALTA havde en på et tidspunkt der kostede 799,-
Ellerd har jeg en sag på hjul, Brugt men alligevel funktionsdygtig. Du skal få den for 3000,- med det hele. Lige til at plugge i stikkontakten.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-05 15:16

Nu kniber det med at stave. Kød = køb, ellerd = ellers

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 06-11-05 21:24

De kloge folk på Kandu har mange gode råd og især opfølgende spørgsmål.

Det oprindelige spørgsmål var jo affødt af en diskussion (mest for diskussionens skyld) om hvor meget is der skulle bruges til at køle rummet. "Flash77" er vist den eneste som har svaret på spørgsmålet, men har tilgengæld ikke uddybet hvordan dette er beregnet. For at hjælpe med denne uddybning samt evt. også give andre mulighed for en fornuftig udregning, så vil jeg give lidt mere præcise og uddybende oplysninger.

Ja, rummet er kun 9m3.
Vægflade mod udetemperatur: 3,12 m2 (2 x mursten + 10 cm Leca)
Vægflade mod rum med udetemperatur plus 2-3 grader: 6,24 (1 x mursten + 5 cm Leca)
Vægflade mod rum med temperatur på 24 grader: 9,36 (15 cm Leca)
Gulv er isoleret med 160 mm Flamingo: 3,38 m2
Loft er med hvælvinger med et stort lag halm ovenpå: 3,38 m2

Hermed håber jeg at nogen har lyst til at lave beregningen.

Herudover så skal jeg til alle som undrer sig/er bekymrede fortælle at nu prøver vi hvad der sker når vi stopper for varmetilførsel til rummet. Jeg gætter på en temperatur omkring de 14-15 grader og en masse kondens.

Løsningen bliver på sigt nok et klimaanlæg, desværre kan alm. aircondition af de billige typer ikke klare jobbet da disse kun kan køle til omkring 16 grader og vi skal længere ned.

Indtil videre takker jeg for de mange andre gode ideer og de vil absolut blive overvejet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-05 09:45

Uden at gå nærmere ind i sagen (gider ikke læse alle indlæggene).

Du kan godt køle med is, men du vil have et behov for is, svarende til det kuldetab der måtte være i rummet. Derfor er det ikke umiddelbart en heldig idet.

At køle evaporativt (altså med befugtning), gør man kun hvis man er ked af sit hus, og elsker svamp i bygningskonstruktionen. Ligeledes duer evaporrativ køling ikke ved høj absolut fugtighed (høj udetemperatur).

Skal den slags laves rigtigt, ringer du til et kølefirma, og beder om et "stille-køle-anlæg". Altså en fordamper der virker uden blæser, bare vha termikken + en lille condensing unit. Så "forstyrrer" du ikke vinen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-05 10:04

..og dette behover såmænd ikke blive så dyrt endda.

Er man knap så entusiastisk, kan en lille kølerumsfordamper klare det ,omend eksperterne i vin, helst vil have stille-køl.

Et anlæg med en ydelse på mellem 2 og 300 W køl kan klare ærterne (overslagsmæssig beregnet med en U-værdi på 0,4), men vælg laveste standardanlæg 1110 W ved -10° fordampning.

Sådan et anlæg koster antagelig mellem 10 og 15 000,- + moms, monteret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-05 15:14

Det må vel være nok at stille en 300 W elradiator op indstillet til 11 grader.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-05 15:14

Det må vel være nok at stille en 300 W elradiator op indstillet til 11 grader.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-05 15:14

Det må vel være nok at stille en 300 W elradiator op indstillet til 11 grader.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-06 01:36

Varmekapaciteten af luft og vægmaterialerne er ca. den samme målt i J/kg K men vægmaterialernes nassefylde er et mindst et par tusind gange større end luftens.
Deraf følger at isen skal beregnes efter det der skal til at køle væg loft og gulv, luften skal der ikke nær så meget til. Man kan ikke køle luften uden samtidig at køle omgivende byggematerialer.

Den gærende most udvikler også varme- det er jo en ufuldstændig forbrænding af sukkeret- som skal tages med i regningen.

CO2 som kommer fra gæringen er ikke kun farligt ved at fortrænge luften, det er direkte giftigt i større mængder 5 til 10 % i luften giver bevistløshed efter nogen tid. 0,5% er grænseværdien på en arbejdsplads.

Rummet skal ventilleres af sikkerhedshensyn.

Annuller spørgsmålet
Fra : tjuel

Dato : 02-09-06 20:29

Jeg har desværre ikke modtaget et fyldestgørende svar, og annullerer derfor dette spørgsmål